Succes morgen met het aanslingeren van de "karren" Bert!
Dat gaat ongetwijfeld lukken, Klaas, want het is weer een nieuwe boot voor mij, dus ik krijg alle begeleiding...
Ondertussen, de riempjes zijn binnen.
Ze bleken fors "stugger" te zijn qua rek (ik had 90 Shore "hardheid" besteld, de originele waren vermoedelijk 60 of 70) en blijkbaar ook wat korter (EDIT: Nee, de nieuwe riempjes zijn exact identiek met de oude qua lengte en dikte, dat heb ik nog even gecontroleerd later), dus ik heb in plaats van beide riemen om alle drie de poelies, één riem om de koelwaterpomp, en één riem om de oliepomp gelegd. Dat past heel netjes en dit setje riempjes heeft nu al de hele middag (toch al wel gauw een uur looptijd) probleemloos staan draaien.
Eerste ritje van vandaag, derde ritje in totaal, ruwweg van 20 naar 40~45 minuten looptijd:
Ongeveer 20~25 minuten om 100 ml benzine (nog steeds 1:50) weg te stoken.
Ondanks dat ik aan het einde van de rit geen olieverbruik heb kunnen vaststellen, bulkte er aardig wat pikzwarte drab uit de uitlaat, VÉÉL meer dan zich uit de 1:50 laat verklaren.
Zoals gezegd, olie ververst en gewoon 25 ml er uit getrokken. De olie was donker maar niet zwart. Heb geen ongerechtigheden in de olie gezien.
De minpunten van de carburatie komen nu aan het licht en zijn dezelfde als ik destijds bij pokkebootje tegenkwam, Om een groot toerenbereik aan te kunnen moet de hoofdsproeier open waardoor hij onderin baggervet staan, en de airbleed lijkt niet heel erg veel te doen. Hij loopt dan stationair met 1~1,5 mm gasklep opening.
Als je de hoofdnaald voorzichtig knijpt (airbleed helpt niet bij het afmageren onderin) kan de gasklep steeds verder dicht tot ongeveer 0,5 mm maar kan hij geen vermogen of gas opnemen.
Dus ik zal hier weer dezelfde truuk met een smoring in de luchtinlaat toe moeten passen als op pokkebootje.
Nu is dat allemaal minder belangrijk voor nu, eerst maar eens looptijd kweken.
Dit is ritje 2 van vandaag, en 4 in totaal, van ruwweg 45 minuten tot 75 minuten. 30 Minuten op een krappe 100 ml, ofwel alweer een stukje zuiniger.
De motor start steeds makkelijker en loopt steeds soepeler.
Ik zie nu wel hogere temperaturen, vermoedelijk omdat hij een flink stuk schraler draait. Ondanks de lage toerentallen (en dus lage koelwaterflow zie ik geen kookverschijnselen in de waterretour (de slang gaat dan zwabberen als er damp gevormd wordt).
Stationair zie ik nu heel ruw gemeten een delta-T van ongeveer 7 graden over de motor, tenminste, dat is ongeveer wat ik aan de inlaat en uitlaat van de radiateur zie (de enige plek waar ik dat met enige zekerheid kan meten).
Ik zie geen echte warmere of koudere kant aan het cylinderblok.
Er ontstaan wat kleine druppeltjes water aan de carterontluchting, maar ik ze GEEN duidelijke stroming in die ontluchting, dus de zuigerveren lekken niet echt.
Er is een hele kleine olielekkage aan de oliepomp, maar niet via de as. Kan niet goed zien waar het vandaan komt. Volgende week maar even kijken. Heel weinig, mischien 5 druppels per half uur.
De koelwaterpomp draait nu prima, in die zin dat één riem de pomp aandrijft en deze nog niet gebroken of versleten is. Er is ook geen enkele zichtbare koelwaterlekkage, niet extern, ik zie geen gas in het water, en ik zie het niveau van de tank ook niet dalen. Na deze rit maar even kijken of het zware punt wat er in het begin van de middag nog wel in zat, nu wat minder is geworden.
Tussen de 4e en de 5e rit heb ik gebaseerd op de "kleur" de olie nog niet ververst. Volgens mij gaat dit goed zo... Na deze rit wel (bij 105 minuten ofwel 1 uur en 3 kwartier looptijd), en die olie was nog gewoon goed. Had eigenlijk nóg wel een ritje meegekund, maar toch maar niet gedaan.
En vrijwel op de kop af, nét toen ik dit bericht postte, was ook de tank van rit 5 leeg, en dat was nagenoeg op de kop af 30 minuten op een kleine 100 ml.
Nu ondanks dat de olie nog niet heel erg donker is, maar even snel verversen, terwijl het nog warm is...