Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Valt me nu pas op wat je hebt geschreven Bert.
"Net als op de sleepmeeting in Kampen, dat gaat de hele dag door."
Je ligt toch niet de hele dag te pitten zeker? Of kan ik er beter Google niet op loslaten.
Vermaak je een beetje tussen die gele dingen, of zijn ze overgeschilderd? Gr. Klaas.
 
Valt me nu pas op wat je hebt geschreven Bert.
"Net als op de sleepmeeting in Kampen, dat gaat de hele dag door."
Je ligt toch niet de hele dag te pitten zeker? Of kan ik er beter Google niet op loslaten.
Vermaak je een beetje tussen die gele dingen, of zijn ze overgeschilderd? Gr. Klaas.
Dat slepen gaat de hele dag door, want aankomende en vertrekkende schepen gaan de hele dag door.
Daar maak ik maar 12 uur per dag van mee, de 12 uur die ik niet aan het werk ben breng ik door op de slaaplocatie die de baas geregeld heeft voor precies die reden...

En geel? Nee... de onze zijn blauw... Met rode schoorsteentjes en een "B" er in geschilderd
 
Dat slepen is me volkomen duidelijk Bert. Is een doorlopende voorstelling. Bij BP in Europoort menige tanker af staan meren en Pre Arrival instructies gemaakt n.a.v. afmeerincidenten. Toen de sleepboten nog onder 60 ton bollardpull trokken werden er regelmatig trekproeven gehouden op de kop van stg. 1-2 in de 6e Pet. Boluda is me ook bekend en dacht dat er Cats in die Hudson staan. Vandaar de gele kleur, die ik noemde. En mijn Groningse translate maakte van sleepmeeting slaapvergadering. Met al die nieuwe indrukken zal de week snel om zijn. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Denk dat de samenstelling van de bemanning dat ook in de hand werkt Bert. 3 of 4 man aan boord? Dan is de werkverdeling heel anders en niet zo strikt gescheiden dan op je vorige werkplek. Of schat ik dat verkeerd in? Gr. Klaas.
 
Dat is het nog niet eens... De machinist is boven tijdens het slepen, en bedient de winch.
Normaal 3 man, 4 man in geval van opleiding of inwerken, of soms zelfs 5 man in geval van specials of zeewerk
 
En zo langzaam wil de machine zelf al consistent draaien (en vermoedelijk ook al wel met de weerstand van de in neutraalstand staande schroef er bij):


De carburatie pikt dat nog niet, want die is nog érg inconsistent, o.a. vermoedelijk vanwege warmtedoorgifte. Dus een van de eerstvolgende stappen is het installeren van de governor om te kijken of die dat opvangt, en daarna kunnen we met die luchtrestrictie aan de gang.

Het is me vanmiddag gelukt het toerental zuiver te meten (optische tacho, en de stroboscoop er voor gehangen) en toen kwam ik op 750~800 voor een toerental wat op het gehoor duidelijk hoger ligt dan het hierboven aangehaalde filmpje...

Ik ben verbaasd dat dat ding gewoon onder de 750 toeren stationair wil draaien.

Enfin, dit is dus hoe 750 toeren klinkt...
 
Laatst bewerkt:
Dan loopt ie net zo stationair als een willekeurige auto 4 cilinder....
Alleen heeft ie een veel groter toerenbereik natuurlijk.
Dat jij 'm afknijp.....
 
Alleen heeft ie een veel groter toerenbereik natuurlijk.
Nou... ik heb de klepspeling vrij ruim staan teneinde dit toerental te halen, dus hij haalt sowieso zijn top niet meer, maar ik geloof dat in standaard vorm hij van plm 1500 tot 9000 toeren komt.

Maar inderdaad... mijn Opeltje draait ook ergens in de buurt van de 600~700 toeren, als ie warm is.
 
Ik zit sowieso met twee flinke drempels: De schroef mag volgens Raboesch niet meer dan 4000 toeren draaien, maar de governor die ik wil gebruiken is softwarematig beperkt tot het gebied van 1000 tot 2000 toeren, en en ik kan het ding wel foppen door drie pulsgevers uit het vliegwiel te halen maar dan kan ik weer niet ONDER de 2000 toeren komen. En dat vind ik weer te hoog, dus het gaat 1000 tot 2000 worden...

Ik weet nog niet of ik constant toerental of combi ga gebruiken, maar ik denk combi, want dan heb ik meer trekkracht (als ik het afgesteld krijg).

Ondertussen, ook al in de video te zien, zit er ook een thermische isolator tussen de carb en het spruitstuk, en dat komt de stabiliteit van het loopgedrag sterk ten goede.

Maar dit is nog maar een provisorisch testgevalletje, mijn POM stafmateriaal was op.
 
En uiteraard zitten we niet stil: Ik moet de provisorisch gemaakte isolator vervangen voor eentje van POM, want de huidige van Teflon voldoet écht niet... Hij was ook wat haastig gemaakt en zit wat los. Maar het loopgedrag van de motor is er met sprongen op vooruit gegaan nu de carburateur gewoon koud blijft.
Het spruitstuk mag gerust warm tot heet worden, dan verdampt en vermengt de brandstof alleen maar beter, en dat houdt de verdeling over de cylinders gelijkmatiger.

De carburateur is nog een ding op zich. Hoe meer ik er mee piel, hoe minder het ding me bevalt, want er is één sproeier, en er is een soort van airbleed maar DIE werkt niet, tenminste, ik merk nul, noppes, nada effect. En de carburateur zelf doet echt helemaal niks om brandstof en lucht enigszins in proportie te houden.
Ook de truuk met de luchtrestrictie, die bij pokkebootje een verrassend goed effect had, lijkt hier niks uit te halen. Dus daar is nog wel wat werk te verrichten... Voorlopig LIJKT het te voldoen, maar mooi is anders, het zou toch wel fijn zijn als ik iets kon verzinnen wat de lucht/brandstof verhouding.wat beter binnen de perken houdt.

Maar nu verder met het "dingetje van vanavond"... Ik vond het kleppendeksel aan de binnenkant nogal droog blijven. Veel meer dan de geur van olie was daar niet om de boel gesmeerd te houden, en daar hou ik nooit zo van. Dat moest dus anders, dus net als bij mijn vliegtuigmotoren, heb ik besloten een klepsmeersysteem te maken, en dat ging hier eigenlijk wat makkelijker dan bij die voornoemde vliegtuigmotoren, WANT: er is een oliecirculatie met pomp!
Dus wat is er makkelijker dan een dun leidinkje van de hoofdstroom aftakken en naar de klepkast te leiden?

Wat passen en meten liet zien dat er boven de doorgaande tuimelaaras 2,7 mm ruimte was, en dat is genoekg om een 2 mm messing buisje kwijt te kunnen.

Dus heb ik een gaatje in het deksel geboord, en daar een 2 mm buisje (binnendiameter 1 mm) doorheen gestoken en met industriële Epoxy ingelijmd. Uiteraard eerst de kleurlaag even weggekrabd, voor een betere hechting. Daarna precies boven ieder tuimelaar-paar een gaatje 0,8 mm geboord. Daarmee komt daar een druppie olie precies tussen de tuimelaars op heet lagerblok, en ik ga er toch wel vanuit dat dat zich verder wel vanzelf verspreidt.

Dat ziet er dan zo uit:
20240410_215050[1].jpg


De olieaftakking is een stukje 3 mm messingbuis, ongeveer 2 cm lang, met een 2 mm gaatje in het midden. Met zilver daarin 8 cm 2 mm messingbuis gesoldeerd, en na het solderen is messing ook zo zacht als boter, dus dat mooi in vorm gebogen.
Dat ziet er dan weer zo uit:
20240410_220416[1].jpg


Hoeveel olie er precies doorheen gaat weet ik niet, en ik geloof onmiddelijk dat de laatste kleppen in de lijn het minste olie krijgen, maar olie krijgen doen ze: Als je goed kijkt zie je de olie over de ene zichtbare tuimelaar wat olie druipen, en dat was voorheen gortdroog.

Uiteraard heeft zoiets ook een nadeel, want de olie die terugkomt van onder het kleppendeksel druipt nu vlak langs de carterontluchting en dus moet ik daar even iets aan doen, want daar raak ik nu een druppie kwijt.
 
Vandaag proefdraaien, maar ik weet niet of dit smeersysteem een goede zet is, blijkbaar hebben meer mensen dit geprobeerd, en de klepgeleiders zijn niet voorzien van afdichtingen.
 
OK... dat was vrij simpel: Dat klepsmeer gedoe werkt niet. Dat is te zeggen: het werkt vast wel, maar de motor begint als een achterlijke te roken en aan het eind van het proefritje (10 minuten?) was ik ongeveer een kwart van de olievulling kwijt.
Gelukkig is het snel genoeg afgekoppeld, dus geen blijvende schade.

Verder met het carburateur-probleem: de rechtsstreekse carburateur montage in het spruitstuk (metaal op metaal) levert problemen op met teveel warmtedoorgifte, wat vooral problematisch is bij een herstart na een korte stop: er komt bij stilstand dan ERG veel warmte naar de carburateur, en de dampvorming in en vlak vóór de naaldklep drukt de brandstof terug naar de tank, wat d eerstvolgende start bemoeilijkt. Heb je hem dan eenmaal aan het lopen (hoop gedoe met vinger op de carburateur en zo) dan moet eerst die carburateur wer afkoelen, wat best veel tijd kost en al die tijd loopt de motor erg instabiel, in die zin dat met het dalen van de carb ook het toerental verandert, en je dus continue aan dat gas moet zitten. Met een governor zal dat denk ik niet zo'n probleem zijn, maar het BLIJFT veranderen, omdat iedere keer dat je die gasklep verstelt, ook de balans tussen warmtetoevoer en afvoer verandert.

Een isolator tussen spruitstuk en carburateur maakt die veranderlijkheid een stuk beter want er is alleen nog maar warmte afvoer en dus geen balans die iedere keer dat je het gas verstelt, verstoord wordt.

Maar vanmorgen was het koud en regenachtig, en toen kreeg ik dus last van een bevriezende carburateur. Zucht, het is ook nóóit goed...
Maar ook dat is vrij simpel op te lossen, met... Carburateurverwarming! We hebben per slot van rekening stromend koelwater, wat NIET stroomt als de motor stilstaat, en die koelwatertemperatuur is tamelijk constant (en in uiteindelijke inbouw zelfs "actief geregeld").
Al denk ik dat het in uiteindelijke inbouw zelfs niet nodig zal zijn want dan staat de motor in een warme machinekamer.
Maar voor nu moet het even, al is het maar vanwege het leerproces.

Een ZÉÉR provisorische carb verwarming:
20240411_112940[1].jpg


Uiteraard ga ik dat nog wat netter maken, maar ook ga ik dat (net zo uiteraard) niet zodanig doen dat het niet meer weg te halen is.
De warmteoverdracht is natuurlijk uiterst onbenullig op deze manier maar het werkt absoluut.
Ga zometeen één van de buisjes met een schotje Epoxy tegen het huis lijmen, betere overdracht en indien niet meer nodig simpel af te koppelen danwel te bypassen,
 
OK... dat was vrij simpel: Dat klepsmeer gedoe werkt niet. Dat is te zeggen: het werkt vast wel, maar de motor begint als een achterlijke te roken en aan het eind van het proefritje (10 minuten?) was ik ongeveer een kwart van de olievulling kwijt.
Gelukkig is het snel genoeg afgekoppeld, dus geen blijvende schade.
Je kan er altijd nog een kraantje tussen zetten, zodat je af en toe kan smeren.

Groeten,
Arie
 
Intussen is die carburateurverwarming dus echt ook een dingetje wat aan of uit te zetten (of regelbaar) moet zijn.
Het werkt absoluut, maar zoals ik al eerder zei, het is iets voor de proefstand, vermoedelijk niet van belang als de machine eenmaal in de boot staat. Vanmorgen was het nodig, vanmiddag niet.
 
Wetende dat er mensen zijn die er liever een brandstof motor in hun boot doen .
Vind ik een elektromotor dan toch wat makkelijker in mijn boot dan .
Hoewel ik geregeld voor elkaar krijg dat ik om de een of andere manier nog wel eens een vaartregelaar om zeep help .:stupid
In 9 van de 10 gevallen een te lichte vaartregelaar geplaatst vermoed ik .
 
Laatst bewerkt:
Back
Top