Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 7 jan 2024.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ja, maar dat is "in het groot", Bas, en dat maakt een heel groot verschil qua fabrikage.

Ik heb, zoals het nu staat, weinig keus, anders dan de papieren pakking te gebruiken, waar ik er gelukkig nog twee van heb, nieuw en ongebruikt.

Als die langere boutjes maar helpen...

MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Welke kopboutmaat heb je het dan? M2? Of al M3?

ja, ja… het wordt dan wel een hoop gedoe.
    Om compressie te garanderen bij een Lancia Delta Integrale, werden tussen kop en blok, selenium ringen gebruikt die zich in het materiaal lieten persen. Samen met de pakking. Dat gaf gegarandeerde afdichting bij de zwaar opgefokte turbomotoren.

In theorie zou met zacht koperen ringen, ook nog wel wat haar kunnen kloven?

Thermodynamisch OH, mee eens, maar omdat het zo compact is, gelden die wetten van de thermodynamica hier dan ook, gelijk 1 : 1 brandstofmotoren?

Olie koelt ook, wellicht daar nog een grap mee te verzinnen? Hoe ver moet je gaan.
    Blijkt het met het standaard concept, niet eens overbelast, zeker 10 jaar voortvarend, voort te varen?
    En ga er nu niet een turbo intercooler bij-op verzinnen!!! Haha… dan sleep je de sloot leeg in het zog.

Gr Bas

Laatst bewerkt: 31 jan 2025
    k-k vindt dit leuk.
  3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ah, shit! En je was uiteindelijk zo blij met dit machientje...
    Ik hoop dat het je lukt om ook deze 'uitdaging'* weer te boven te komen, Bert!

(* 'Uitdaging': rotwoord. Tegenwoordig is elke tegenvaller een 'uitdaging' geworden.
    Scoort bijzonder hoog op de "managements-bullshitbingo-lijst")

Herby63, k-k en Jonkje vinden dit leuk.
  4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Precies er tussenin: M2,5
    Dat zou heel theoretisch kunnen... Dan moet ik koperen ringen van PRECIES de juiste dikte zien te vinden dat ze met de eerste samendrukking mooi samenvallen met het papier, de gaten in het papier heel precies uitruimen dat die ringen daar in passen, en dan moet ik dus 4 ringen EN een pakking "los op het blok leggen", en dan zonder iets te verschuiven de kop er op leggen en aantrekken.
    In theorie mogelijk, maar extreem risico op scheve montage zonder controlemogelijkheid.

De wetten van de thermodynamica gelden ALTIJD... Het is een kwestie van de juiste parameters, correctiefactoren en coëfficiënten toepassen. Maar de natuurwetten gelden ALTIJD.
    Er stroomt géén olie door de kop. De tuimelaars worden min of meer gesmeerd door "de geur van olie" en de klepgeleiders krijgen een beetje olie van de 1:50 mengsmering. Dit is, omdat het op deze schaal voorlopig nog niet mogelijk is om goed werkende klepseals te maken.
    Ik had een smeergalerij in het kleppendeksel aangebracht om van die mengsmering af te kunnen komen, maar dat leidde vanwege het ontbreken van klepseals tot een heftig rokende motor en een zichtbaar olieverbruik. Dat was dus geen goed idee.

5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ja... "Uitdaging" is het nieuwe woord voor "gewoon kut met peren". Ik beschouw mezelf als manager-oud-stijl... :D :D :D

We gaan hem vast wel weer aan het lopen krijgen, Roel, daar ben ik van overtuigd. Dooie dingen zijn geen baas.

Roel van Essen en k-k vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Wat is de papierdikte, gemeten met een micrometer? En is daar een maat van in koperfolie te vinden.
    Dan, positioneren… met een weinig 30 minuten epoxy? Of dunne secondenlijm in minimale hoeveelheid.
    Als krukas en zuiger onderlangs gemonteerd kunnen worden, geeft ook dat nog een mogelijkheid tot mikken van de ringen met een hulpstuk…
    Enige lijmrest zal verkolen en daarmee dichten.
    Ringen maak je met een hulpstuk, ingeklemd koper tussen twee plaatjes, en dan in de draaibank.
    Kost alleen een bende tijd.

7. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee... ik ga daar niet meer mee bezig... Als ik nu drie of vier van die motoren had liggen, was het wat anders, maar die dingen zijn nog best prijzig en dat geld heb ik sinds de carriere wissel niet meer voor het opscheppen...
    Het was een experiment, en het was mooi geweest als het gewerkt had, maar in dit specifieke geval zijn de risico's me een tikkeltje te groot.

MicropropSport en k-k vinden dit leuk.
  8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Maar we gaan, in volle verwachting dat ik met de langere boutjes en de papieren pakking, die motor weer gewoon aan het lopen krijg, onverdroten voort met "installeren".

Uiteraard, als je een motor op een geregeld toerental wilt hebben, heb je wel een regeling nodig, en dat begint met een gasservo.
    Ik had het mezelf niet heel erg makkelijk gemaakt, want het simpele carburateurtje wat er origineel op zat, was vrij ongelukkig geplaatst maar had tenminste nog een gasheveltje. Die carb heb ik vervangen voor een schuifcarb afkomstig van een Force .15 automotor, om reden dat die iets meer "mengselregeling" heeft, EN een kunststof isolatiemantel op de hals. Maar die dingen hebben dus géén gashevel, wat de aansturing nog wat lastiger maakt. Tel daar bij op dat de sproeiers van zo'n ding óók relatief ongunstig geplaatst zijn, en dat beperkt weer de opties om de carburateur naar een gunstige hoek te draaien.

Het is wat het is, en dit is het geworden: 20250201_093638[1].jpg De servo staat in lijn met de lineaire beweging van de gasklep, EN...

20250201_093659[1].jpg De aanstuur-stang loopt vrij van uitlaat, vliegwiel en aandrijflijn.

Volgende stap: het maken van de toerental detectie. Voor het maken van de sensor moet ik weer even terug naar toen ik nog met "pokkebootje" (nummer één bedoel ik), bezig was...
    Electronica vraag Hall sensor | ModelbouwForum.nl

Dus nu moet ik ergens weer een 10K weerstandje, EN een futaba snoertje op zien te duikelen...

Laatst bewerkt: 2 feb 2025
  9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hoiewel het verder voor het maken van een vervangende pakking niet veel meer uitmaakt, is er wel wat interessants uit te halen:
    De papierdikte van een NIEUWE pakking is 0,55 mm. De papierdikte van de gebruikte pakking is.... ÓÓK 0,55 mm...
    De pakking ligt dus vlak en drukt op het grote geheel niet in, BEHALVE bij de cylinderbussen. Die steken blijkbaar 0,2 mm uit het blok, want dáár is lokaal de gebruikte pakking tot 0,35 platgeknepen.

Nou ja, dat weten we dan ook weer...

Het blokje zit weer in elkaar, de langere kopbouten doen hun werk want het aantrekken was wat "angstig" maar ging goed, zonder dat ik het gevoel had dat er iets verkeerd ging.
    Uiteraard nog niet proefgedraaid, want het is nu wat laat, maar morgenochtend, niet al te idioot vroeg... :p

10. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Eerst even de hanen het dorp wakker laten kraaien Bert! Heb je al iets bedacht om je motor"platform" te fixeren? Gr. Klaas.

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Jazeker! de motor loopt erg rustig, en de vloerplaat ligt als een soort van legpuzzel om de spanten, dus vier hele simpele kleine houtschroefjes (waar je normaal een servo mee vastschroeft) zouden ruim voldoende moeten zijn om die vloerplaat op zijn plek te houden. Dat heb ik allemaal vanmorgen gedaan.

12. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Zat aan een paar van die blauwe papierklemmen te denken. En mooi dat de kop er weer op zit. Gr. Klaas.

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Pak van mijn hart, torretje loopt weer, en heeft zo te zien niets blijvends aan de operatie overgehouden.

Uiteraard brak nu ook nog even de riem van de koelwaterpomp, maar gelukkig kwam ik daar op tijd achter, vóór de dingen echt achterlijk uit de hand liepen. Als je goed kijkt, zie je dat die riem op het eerste stukje van de video (zonder uitlaat demper) al kapot is.

Laatst bewerkt: 2 feb 2025
    Ronald55, BKu, Jan Walpot en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ohhh… al weer deftig aan de loop…
    Ik was al bang dat je met 0,55 tot 0,35 karaats bladgoud moest gaan werken.
    Als een zonnetje! Top! Tierelier!

Zo ik begrijp moet de zaak stationair blijven draaien. Met wat auto-gascompensatie bij verstelling naar hogere spoed… vraag naar vermogen.

Wat maakt meeste geluid? Inlaat of uitlaat?

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Er komt een Governor op, een Futaba GV-1. Die kan zowel vaste als variabele toerentallen aan (binnen redelijke grenzen).
    Ik ga "combinator" gebruiken, waarbij het toerental bij nulstand van de schroef 1000 toeren moet worden, wat bij toenemende spoed, bij 50% spoed op 2000 uitkomt, en daarboven constant blijft. E.e.a. met de nodige tijdsvertragingen om te voorkomen dat de governor het niet bij kan houden.

Uitlaat... Verreweg. Al helemaal als het luchtfilter er op zit: De motor draait sterk onderdrukt, dus er komen uit de luchtinlaat geen "happen" maar een soort van gesis.

Het "kloppende/tikkende" geluid in het eerste deel van het filmpje (zonder uitlaatdemper), ik dacht eerst dat dat een mechanische tik was, maar het is uitlaatgeluid. Met de demper er op wordt het veel minder, en ik heb met een schroevendraaier op het blok geluisterd, en mechanisch draait het allemaal "muisstil".

Wat opvallend is: voorheen stond de motor op de teststand vastgebout, maar nu lag de vloerplaat los op de heftafel. Ik heb de draaiende motor opgepakt, en het is echt absoluut verbazend hoe mooi trillingsvrij dit dingetje draait.
    Het slingeren en rollen wat Pokkebootje II doet, hoef ik hier niet bang voor te zijn.

Voor iedere liefhebber kan ik alleen maar zeggen: als je nog 1000 dollar ergens in een hoekje hebt liggen verstoffen.... Dit dingetje is een juweeltje!

Ronald55, k-k, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat is gelukt, en ik heb een getest werkende sensor.
    Vanavond plaatsen, en nog wat kleinigheidjes zoals een stuurstangetje tussen gasservo en carb, en dan morgen met wat geluk de governor instellen en testen.

Als dat werkt, kunnen we gaan inbouwen...

Ronaldp, MicropropSport en k-k vinden dit leuk.
  17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De stand van zaken:
    20250202_224537[1].jpg

Gasstang gemaakt (carbon, zodat het gas sneller reageert :rofl:) en de toerentalsensor is ook geplaatst maar die zit nog onder de lijmklem...

Jan Walpot, MicropropSport en Jaap Smith vinden dit leuk.
  18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik heb mezelf weer eens wat op de hals gehaald...

Ten eerste waren mijn vroegere toerental metingen blijkbaar verkeerd: ik had ooit toerentallen van lager dan 1000 RPM gemeten, maar op dit moment zie ik hem niet onder de 1300 a 1400 komen... Dat is al mooi balen nummer 1, maar nog geen probleem, de schroef schijnt 4000 toeren te mogen hebben, dus ik heb de pulstelling aangepast, en dan komen we op een toerenbereik van 1500 tot 3000 uit. Nog steeds binnen de limieten, maar niet wat ik in gedachten had, uiteraard.

Maar... Tsja... Die governor is bedoeld voor venijnig reagerende 1 cylinder tweetakten, en...

Ik moet dus weer flink in het verborgen menu van die governor duiken, en dat is lang geleden dat ik dat gedaan heb...

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Aan de andere kant... Er is een heel groot verschil tussen de motor van Pokkebootje en de motor van Woutertje: Pokkebootje vertoonde GEEN ENKELE neiging tot toerenstabiliteit. Woutertje doet dat wel: Als ik die start, en het gas in een bepaalde stand zet, loopt ie de hele dag met hetzelfde toerental door.

Mischien vergeet ik die hele governor wel voor nou, en ga ik éérst experimenteren met een gascurve, net zoals ik dat vroeger met de helicopters ook jarenlang probleemloos gedaan heb... Dan zou ik volgende week al de eerste in-water tests kunnen doen...

Ik ben dus maar alvast met de inbouw begonnen, op zich ook nog tijdrovend genoeg... 20250203_184226.jpg
    De pitch-servo is gemonteerd...

20250203_184245.jpg
    De motor staat op zijn plek, en als alles goed gaat, blijft ie daar voorlopig wel even staan.

20250203_184253.jpg
    De koude kant van de koelbuizen is aangesloten op de inlaat van de "oliekoeler", vanwaar het naar de zuig van de koelwaterpomp stroomt.

20250203_185528.jpg
    En de warme kant van de koelbuizen is voorzien van een leiding die voorlopig nog nergens naar toe gaat, maar rechts boven in de hoek moet ergens een koelwater expansietank komen te hangen.

Uitlaat en brandstoftank moeten ook nog gemaakt worden, maar dat zal denk ik niet voor volgende week worden...

Laatst bewerkt: 3 feb 2025
    Ronald55, Jan Walpot, Ronaldp en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Heb je mooi goed zitten en als tie te hard koelt, draai je warm en koud om of laat je het scheepje achteruit varen.:)

Deel Deze Pagina