Deze zullen naar schatting, zoals ze daar staan, in de buurt van de 12 ton of meer wegen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat is het: De "voetafdruk" van het motortje past vrij makkelijk op mijn vlakke hand, en ik heb bepaald geen kolenschoppen van handen...maar ik vermoed dat het maar een klein motortje is.
En van een afstandje gezien is dit het eindresultaat:
Bekijk bijlage 607324
Helaas is het verrektes moeilijk om die Epoxylijm onder controle te houden, dus van dichtbij liggen er her en der een paar dikke klodders, en die durf ik ook niet goed weg te halen, bang dat ik de verf mee lostrek.
Al met al is dit 2 keer ongeveer 42 cm buis, 4 mm buitendiameter, en dat betekent ongeveer 105 cm2 blootgesteld oppervlak. Kan zomaar 5 cm2 meer of minder zijn, het is maar ruw opgemeten. EDIT: het is 2 keer 45 cm blootgesteld lengte, dus tegen de 110 cm2...
Ik denk eerlijk gezegd, dat dat voor de te verwachten vermogens die weggekoeld moeten worden, voor water-water uitwisseling al wel eens voldoende zou kunnen zijn.
Dat is meer een gok dan een berekening, maar ik schat ongeveer 500 Watt weg te moeten koelen, en bij luchtgekoelde motoren zou 100 cm2 al bijna voldoende moeten zijn.
Met wat geluk, maar dat is dan ECHT geluk, ligt het dicht genoeg bij een balanspunt, en kan dit al bijna zonder temperatuurregeling functioneren.
Ik kom hier vanavond nog wat dieper op terug.
Das niet fijn Bert...
Voor de volgende met zo een motortje, direct langer bouten erin dus.
Méér dan... Bij dat vermogen heb je heel ruw ongeveer 110 kW om kwijt te raken, op een oppervlak van ruwweg 27000 cm2. Da's minder dan 5W per cm2Tja, voor onze kotter hebben we er 18 meter pijp van 5cm? onder laten zetten om max 150 pk weg te koelen, nog niet aangesloten, maar moest voldoende zijn zei men.
Oh, daar ga ik niet van uit...Da's inderdaad even balen Bert! Hoop dat je samen met de leverancier een oplossing kunt vinden. Gr. Klaas.
De enige manier die ik ken om uit dun en zacht koper zo'n pakking te maken, zodanig dat ie bruikbaar is, is door hem te stansen of ponsen.Een tegenvaller Bert, maar is een pakking uit koperplaat niet beter geschikt dan aluminium om een pakking van te maken ?
Groet, Jan.