Maar we gaan, in volle verwachting dat ik met de langere boutjes en de papieren pakking, die motor weer gewoon aan het lopen krijg, onverdroten voort met "installeren".
Uiteraard, als je een motor op een geregeld toerental wilt hebben, heb je wel een regeling nodig, en dat begint met een gasservo.
Ik had het mezelf niet heel erg makkelijk gemaakt, want het simpele carburateurtje wat er origineel op zat, was vrij ongelukkig geplaatst maar had
tenminste nog een gasheveltje. Die carb heb ik vervangen voor een schuifcarb afkomstig van een Force .15 automotor, om reden dat die iets meer "mengselregeling" heeft, EN een kunststof isolatiemantel op de hals. Maar die dingen hebben dus géén gashevel, wat de aansturing nog wat lastiger maakt. Tel daar bij op dat de sproeiers van zo'n ding óók relatief ongunstig geplaatst zijn, en dat beperkt weer de opties om de carburateur naar een gunstige hoek te draaien.
Het is wat het is, en dit is het geworden:
De servo staat in lijn met de lineaire beweging van de gasklep, EN...
De aanstuur-stang loopt vrij van uitlaat, vliegwiel en aandrijflijn.
Volgende stap: het maken van de toerental detectie. Voor het maken van de sensor moet ik weer even terug naar toen ik nog met "pokkebootje" (nummer één bedoel ik), bezig was...
Electronica vraag Hall sensor | ModelbouwForum.nl
Dus nu moet ik ergens weer een 10K weerstandje, EN een futaba snoertje op zien te duikelen...