Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

ZDa's tegenwoordig hardstikke duur, en volgens mijn ouweheer zaliger, was alles wat duur is per definitie lekker, anders was het niet zo duur...

Nu geloof ik alles wat u zegt, maar mijn ervaring met smaakaroma's van benzine/mengsmering zijn toch anders.
Ik had er 3 dagen later nog plezier van, al was dat wel toen de benzine goedkoper was, dus misschien is het spul nu goed "gerijpt"?
 
al was dat wel toen de benzine goedkoper was, dus misschien is het spul nu goed "gerijpt"?
Dat weet toch iedereen? Dat tijd een rol speelt? Het doet er een paar miljoen jaar over om van Dino in benzine te veranderen... Moet je niet verwachten dat het uit de pomp gelijk op smaak is natuurlijk...

Ik breng het altijd nog een beetje extra op smaak met wat Castrol.
 
Er gebeurt hier EINDELIJK weer eens wat:

20250119_190719[1].jpg

uit de vrije hand twee koelbuizen gebogen

20250119_191206[1].jpg


Nu moet ik nog een paar afstandhoudertjes fabrieken, en dan kan ik ze verlijmen.
Daar komt vast ook nog wel een fotootje van ;)
 
blijft ie ook netjes rechtop staan op de tafel.
hou er dus wel rekening mee dat het hele scheepsgewicht hierop komt te rusten als je ze monteert.
 
blijft ie ook netjes rechtop staan op de tafel.
Daar zijn ze niet voor bedoeld, gaat ook niet gebeuren, want lekke buis is een hele hoop gelazer, maar dat geeft ook niks, want de buizen zijn korter dan de afstand tussen de dragers van de bootstandaard.

Maar zr kunnen wel wat hebben, er zitten drie afstandhouders tussen romp en iedere buis, dat knikt ook weer niet zomaar dubbel...
 
En van een afstandje gezien is dit het eindresultaat:

20250120_101306[1].jpg

Helaas is het verrektes moeilijk om die Epoxylijm onder controle te houden, dus van dichtbij liggen er her en der een paar dikke klodders, en die durf ik ook niet goed weg te halen, bang dat ik de verf mee lostrek.

Al met al is dit 2 keer ongeveer 42 cm buis, 4 mm buitendiameter, en dat betekent ongeveer 105 cm2 blootgesteld oppervlak. Kan zomaar 5 cm2 meer of minder zijn, het is maar ruw opgemeten. EDIT: het is 2 keer 45 cm blootgesteld lengte, dus tegen de 110 cm2...

Ik denk eerlijk gezegd, dat dat voor de te verwachten vermogens die weggekoeld moeten worden, voor water-water uitwisseling al wel eens voldoende zou kunnen zijn.
Dat is meer een gok dan een berekening, maar ik schat ongeveer 500 Watt weg te moeten koelen, en bij luchtgekoelde motoren zou 100 cm2 al bijna voldoende moeten zijn.
Met wat geluk, maar dat is dan ECHT geluk, ligt het dicht genoeg bij een balanspunt, en kan dit al bijna zonder temperatuurregeling functioneren.
 
Laatst bewerkt:
Klodders tape.... dan masker je dat toch af? Moin!
Blauwe Tesetape, ponstang mooi gaatje, over het boorgat...
En dan wild&deftig kliederen maar..Daarna mooi bijvegen,
restanten met azijn weg poetsen...
Gr Bas
 
Daar dacht ik gisteravond niet aan, en eerlijk gezegd, het zit toch onder de waterlijn.

Er komt een dag dat ik een betere romp vind, en dan zaag ik deze romp om de schroefas weg, en bouw ik het hele ding opnieuw.
Tot die tijd hoeft dit ding er alleen maar acceptabel uit te zien.
Zie het als een soort van "superpokkebootje één", maar dan anders...
 
Gewoon je idee ten uitvoer brengen Bert! Je hebt iets in je hoofd en op jouw manier moet dat mogelijk zijn. Zo werkt het bij mij ongeveer ook. En je grijpt dan naar de middelen die je hebt. Zonder enige bijgedachte durf ik dat een stukje zelfbevrediging te noemen. En als het werkt, dan werkt het en krijg je een bevestiging van je gedachtengang. Laten we blij zijn met de omstandigheid om zoiets te kunnen doen en onze ervaringen delen. Eenieder haalt er maar uit wat voor hem of haar van toepassing is. In ieder geval volg ik het met plezier! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon je idee ten uitvoer brengen Bert! Je hebt iets in je hoofd en op jouw manier moet dat mogelijk zijn. Zo werkt het bij mij ongeveer ook zo. En je grijpt dan naar de middelen die je hebt. Zonder enige bijgedachte durf ik dat een stukje zelfbevrediging te noemen. En als het werkt, dan werkt het en krijg je een bevestiging van je gedachtengang. Laten we blij zijn met de omstandigheid om zoiets te kunnen doen en onze ervaringen delen. Eenieder haalt er maat uit wat voor hem of haar van toepassing is. In ieder geval volg ik het met plezier! Gr. Klaas.
Hihi... daar heb je wel een beetje gelijk in...;)

En verder...
20250120_200527[1].jpg

Vloerplaat voor de motor gemaakt, met "lekbak" voor het geval dat...

Ik weet het... die plaat is vreselijk asymetrisch, maar ik heb hem (ruw) gekopieerd van de oude vloerplaat, en die was ook zo ongelijk.
Is verder ook niet belangrijk, zolang het ding recht (vlak) in de romp ligt, en ik de motor er op vast kan schroeven...

Nu net een paar lagen poriënvuller gegeven, straks Glitsa er op, en dan issie oliebestendig.
 
Nou... Gisteravond even snel een paar lagen poriënvuller en Glitsa er overheen gekwast (bijna "gegoten":D )
en dat heeft vannacht kunnen drogen. Snel een paar boutgaatjes geboord, inslagmoeren er onder, en de machine op zijn fundatie geschroefd.

20250121_070501.jpg

Die staat wel mooi...



Gezwind kijken of we deze contraptie een beetje makkelijk in en uit de boot kunnen krijgen, en...

Pief
20250121_070511.jpg

Paf
20250121_070518.jpg

Poef
20250121_070525.jpg

is met een soort zijdelingse zwenkbeweging de boel door de opening gefriemeld...

En dan hoef je hem alleen nog maar op de spanten te laten zakken
20250121_070556.jpg


Hier moeten uiteraard nog een paar pennen of bouten in komen, en om heel eerlijk te zijn, moet ik nog even denken over een "vlotte methode". Want de motor draait op zich heel mooi rustig, en ik verwacht niet een bomvrije bevestiging nodig te hebben.

Uiteraard komt er nu een heleboel "installatie" omheen, waardoor uiteindelijk de motor er vermoedelijk heel wat lastiger uit te halen en terug te zetten is.

Nog te doen:
-Toerental sensor maken en installeren (voor de governor)
-Gasservo plaatsen
-brandstoftank maken/verzinnen/kopen en installeren
-koelwater expansietank plus leidingen aanleggen.
-Accu's/ballast plaatsen.
-Ontsteking en startsysteem aanleggen en aansluiten
-Roer en pitch servo installeren
-uitlaatsysteem verzinnen (word nog een klus, want ik wil de rook uit de schoorsteen hebben...).

Uiteraard moet er ook nog geprogrammeerd worden, zowel zender als governor,

De afgelopen 2 dagen gingen even hard, maar vandaag is hoofdzakelijk opruimdag, want morgen weer voor een week aan het werk....
Mischien nog wat kleine details, maar huis aan kant en tas inpakken hebben uiteraard wel de voorrang.
 
Oh... vergeten te melden, maar... Vanmorgen heeft Woutertje een uurtje op waterlijndiepte liggen drijven, en de koelbuizen zijn in elk geval waterdicht in de romp verlijmd.

Ze bleken ook bijna ZÉLF "waterdicht", maar dat is reeds verholpen.
 
Je moet ook wachten met sleetje rijden tot er sneeuw ligt Bert! Werk ze morgen en kijk uit met de mist onderweg naar het Westen. Gr. Klaas.
 
Back
Top