Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Ik draai sowieso boven de 1300 toeren, langzamer gaat die motor niet. Maar ik denk dat ik er zo nu en dan 3000 of meer voor heb, want mijn governor werkt nog niet. Mijn 10 kilo servootje trekt die verstelling OOK bij dat toerental probleemloos heen en weer.
Ik heb het in het verleden al een paar keer vermeld, maar nog maar een keer: Dat verstelmechanisme moet inlopen. Hij heeft na revisie denk ik zo'n 2 uur in water gedraaid, en beweegt eigenlijk alleen maar steeds soepeler.
Mijn verstelmechanisme is gewoon volkomen standaard, met als toevoeging twee taatslagertjes.

Ik heb het ding ooit in de badkuip wel eens met de hand versteld, dat ging redelijk probleemloos, maar met een "zwaar punt" ergens in de slag. Dat was vóór ik de servo bestelde, en die bestelling heb ik destijds gedaan aan de hand van die test.
Dat zware punt was na revisie nagenoeg weg, en nu, na twee uur draaien, geheel.

Ik kan je alleen maar aanraden, Ebro: trek die schroeven voorzichtig met wat warmte en een poelietrekkertje uit de koker, en breng ze naar Raboesch. Dan krijg je ze 100% in orde weer terug. Want jij hebt de exact zelfde schroeven als ik, en die hebben een zwak punt in dat pennetje wat de as met het juk verbind. Daar is een veel betere oplossing voor voorhanden, ze weten bij raboesch hoe, en Hanco is uiteindelijk met mijn schroef één ochtendje bezig geweest. Het heeft niks met het spoedverstellen te maken, je hoeft maar één keer een takje in de schroef te krijgen en jij ligt alsnog stil.
Na revisie voldrukken met vet, en gewoon gaan varen. Regelmatig verstellen tijdens het varen, en binnen een paar uur verstellen ze normaal, en heb jij die 25 kilo servo's helemaal niet nodig... Mijn boot vaart per slot van rekening met de allergoedkoopste 10 kilo servo die ik kon vinden.

Ik knijp er na iedere vaardag 1 kneep (plm 0,4 ml) vet in, en gebruik het waterbestendige blauwe vet van Raboesch. na een uur varen zie ik nog steeds vet aan het kogellager en om de bladvoeten.
 
IK begrijp je verhaal over de schroef en de verstelling.
Voorlopig doe ik niets aan verbetering.
Ik gebruik de schroef anders als bij jou.
En als ik mogelijk problemen ga krijgen gaan ik de constructie zelf aanpassen op een aantal punten.
Het zwaarlopen bij mij komt door het oppervlakte balans van het schroefblad, bij stuwing druk hij door.

Groetjes Ebro
 
Het zwaarlopen bij mij komt door het oppervlakte balans van het schroefblad, bij stuwing druk hij door.
Nee... Daar komt het NIET van... Dat probeer ik je nu al een tijdje te vertellen. Die bladen zijn nagenoeg in balans qua lateraalkrachten. Als ze dat niet zijn, dan heb je de bladen er achterstevoren in staan (linksdraaiende bladen in een rechtsdraaiende schroef of andersom).
Kom Ebro, denk even na: Ik heb dezelfde schroef als jij (EXACT dezelfde, ook 10 cm diameter) en bij jou zou het door de terugmeldkrachten van de bladen komen, maar bij mij niet? Bij jou is een 25 kilo servo nodig, terwijl de mijne het probleemloos doet met een lullig goedkoop 10 kilo servootje? Dat zou een beetje raar zijn, toch?

Het zwaar lopen komt omdat die pen die het blokje aan de as vastzet, toelaat dat dat blokje wat kantelt tijdens het verstellen, en zich dan klem zet tussen de vier bladvoeten. Sinds bij mij dat blokje op vier zijden ingesloten is en niet meer kantelt, loopt de boel al veel lichter en met toenemende draaitijd steeds beter. Ik kan gewoon op de schroef manouvreren, en hij verstelt ook gewoon bij (veel) hogere toerentallen dan jij gebruikt.
Ik heb meerdere keren gewoon tien keer achter elkaar van vol achteruit naar vol vooruit en terug geslagen, en die schroef, die werkt gewoon. Ik zie daar ook geen achteruitgang in. Wel dat die dogbone koppeling in elkaar rammelde, maar niet dat de schroef slechter wordt.

Het probleem wat jij hebt, een kantelend blokje vanwege die enkele pen-gatverbinding (een absolute ontwerp-misser) is vermoedelijk alleen maar verergerd doordat je vader die dingen uit elkaar gehaald heeft, en daar was de constructie niet voor bedoeld.

Maar je moet het zelf weten, het is jouw boot...
 
Back
Top