Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

mag je eigenlijk in het openbaar vliegen met een rc heli ? in een weiland ofso

Als ik het juist heb, dan mag 'wild vliegen' tot 2 kilo voor elektro kisten.
Brandstof is naar mijn weten verboden buiten de club.
Maar geen enkele agent zal je als je staat te vliegen met een dikke nitro heli op een verlaten weiland na toestemming te hebben van de boer, een bon uitschrijven.
Tenzij betreffende agent een slecht weekend heeft gehad (bijv niet intiem mocht zijn met z'n partner) of hij/zij nog z'n quotem van bonnen uitschrijven moet halen.
En JA; ondanks dat bijna elke agent dat ontkent is het dus echt zo.
Die dienders moeten helaas presteren en dat doen ze onder andere door het gevraagt aantal bonnen per jaar uit te schrijven.
Foei................
Vr GR E

Een weiland is niet openbaar, dat is een terrein van iemand;-) Maar als je toestemming hebt van de eigenaar, mag je er wel vliegen.

Maar geen enkele agent zal je als je staat te vliegen met een dikke nitro heli op een verlaten weiland na toestemming te hebben van de boer, een bon uitschrijven.
Tenzij betreffende agent een slecht weekend heeft gehad (bijv niet intiem mocht zijn met z'n partner) of hij/zij nog z'n quotem van bonnen uitschrijven moet halen.
Die dienders moeten helaas presteren en dat doen ze onder andere door het gevraagt aantal bonnen per jaar uit te schrijven.
Foei................
Vr GR E
6-kanaals Helicopter Honey Bee CP 3 2.4 Ghz,

mag je met deze helikopter ook in een weiland vliegen wandt ik wil hem wel kopen maar dan wil ik er wel mee kunnen vliegen ergens

groet tommie822

Je kan er best mee op een weiland vliegen Tommie.
Maar als het eigendom is van een boer, dan zou ik wel even toestemming vragen.
Industrieterreinen zijn vaak heel rustig s'avonds, en sommige sportvelden zijn met periodes ook rustig.
Gewoon ver uit de buurt blijven van spelende kinderen en dieren/huisdieren.
Mensen die willen kijken altijd achter je laten staan, dus niet voor of links/rechts van je.
De heli altijd voor je vliegen, en nooit om je heen of achter je.
En nooit alleen gaan vliegen, zorg dat je iemand bij je hebt om de omgeving in de gaten te houden.
Het allerfijnste en handigste is het opzoeken van een club, dan zijn al die voorwaarden gewoon geregeld en heel normaal.

M.vr.gr.
Eric

Foei................
Vr GR E

Het is al op veel meer plaatsen hier op het forum ter discussie gesteld, maar toch nog maar een keer:

Wildvliegen in Nederland is niet verboden, zolang het model niet zwaarder is dan wettelijk toegestaan voor modelvliegtuigen (20 of 25 kilo, daar ben ik nooit helemaal zeker van)
Wildvliegen mag buiten de bebouwde kom (ik meen minimaal 700 meter van de bebouwde kom), en mits je toestemming hebt van de landeigenaar/terreinbeheerder.
Zolang je alleen vliegt, ben je niet vegunningplichtig, en dat houd o.a. in, dat je niks te maken hebt met geluidslimieten, milieumaatregelen etc etc.
Geen enkele agent kan je voor deze feiten een bon geven. Dus als hij dat toch doet, goed kijken wat er precies op d bon staat, want in principe kun je bezwaar maken en win je dat, tenzij je ergens stond te vliegen waar dat uitdrukkelijk verboden is, zoals een natuurgebied waar je niet met motorvoertuigen mag komen of zo....

Echter: je hebt óók geen rechten. Sommeert een agent je om weg te gaan (ook al is dat omdat hij een slecht humeur heeft en iemand zoekt om te zieken, of z'n quotum nog niet gehaald heeft), dan heb je te gehoorzamen. Komen er klachten over het geluid, dan heb je in te pakken. Maak je schade, dan heb je goed kans dat je verzekering niet uitbetaalt etc. etc.

Buiten dat, moet je jezelf ernstig afvragen of het verstándig is om in je eentje te gaan vliegen in het geval je jezelf verwond bijvoorbeeld, of gewoon in verband met de reputatie van de hobby. Zeker als je een beginner bent en met heli's aan de gang wilt.....

Maar verboden is het niet, en je kunt geen straf, boete of wat dan ook voor opgelegd krijgen voor het pure feit dat je aan het wildvliegen bent.
Zodra je overlast veroorzaakt, ongelukken maakt of wat dan ook, kun je daar dus wél mee in de problemen komen.

Ga je met zijn tweëen staan vliegen (dus twee mensen die elk een eigen vliegtuig bij zich hebben), dan ben je al niet meer aan het wild vliegen, maar word je geacht een vereninging te zijn, ben je vergunningplichtig, en dus per definitie in overtreding. In de praktijk zal dat zo'n vaart niet lopen, maar het is wél zo, en een agent die op de hoogte is van de regels, kan je dan wél op de bon slingeren, al zal hij dat niet snel doen. Veel te veel gedoe voor hem, dan probeert ie het liever eerst met een waarschuwing. Tenzij hij zijn quotum nog niet heeft natuurlijk ;)

Het is aan ieder voor zich hoe hij met deze regels omgaat....
Ik vlieg ook regelmatig "in het wild", maar voel me toch meer op m'n gemak op een veld waarvan ik weet dat er een vergunning voor afgegeven is.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
toch maar weer een Heli?

Ik zit er sterk over te twijfelen om toch maar weer een heli aan te schaffen.
Ik heb een heli te koop voor een collega van mij en als je dat zo ziet gaat het wel weer kriebelen.
Ik heb een paar jaar geleden een walkera 60 gehad, Maar voordat ik het echt onder de knie had heb ik hem weer verkocht.
Vond hem trouwens niet echt makkelijk te besturen.
Nu heb ik een E-Sky HoneyBee King V3 RTF 2,4 Ghz gezien bij speedtoys.
Is dit een mooie heli om mee te beginnen?

Alvast bedankt

Mvg Dimitri

Ik heb een heli te koop voor een collega van mij en als je dat zo ziet gaat het wel weer kriebelen.
Ik heb een paar jaar geleden een walkera 60 gehad, Maar voordat ik het echt onder de knie had heb ik hem weer verkocht.

Alvast bedankt

Mvg Dimitri

Toevallig hou ik mij de laatste twee weken redelijk bezig met een E-sky King en een Belt CP (weet zo gauw niet welke "V-versies", ze zijn niet van mij) en ik heb zelf een Walkera 60B. Wellicht worden de E-sky's als wat makkelijker vliegbaar voor de beginners ervaren, maar ik vind ze wat traag en wazig reageren. Persoonlijk vind ik de Walkera toch wel een heel goed machientje. In mijn ogen is alles wat strakker stuurt, beter voor een beginner, want agressief sturen kun je "temmen", een wazige reactie krijg je alleen weg met modificaties. Hoe preciezer een heli stuurt, hoe geschikter hij is om mee te leren vliegen, vooropgesteld dat je de heli door een geoefende piloot laat afstellen. De Walkera vliegt zonder modificaties mits goed afgesteld als een scheermes! Uiteraard zijn er altijd nóg betere heli's....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Toevallig hou ik mij de laatste twee weken redelijk bezig met een E-sky King en een Belt CP (weet zo gauw niet welke "V-versies", ze zijn niet van mij) en ik heb zelf een Walkera 60B. Wellicht worden de E-sky's als wat makkelijker vliegbaar voor de beginners ervaren, maar ik vind ze wat traag en wazig reageren. Persoonlijk vind ik de Walkera toch wel een heel goed machientje. In mijn ogen is alles wat strakker stuurt, beter voor een beginner, want agressief sturen kun je "temmen", een wazige reactie krijg je alleen weg met modificaties. Hoe preciezer een heli stuurt, hoe geschikter hij is om mee te leren vliegen, vooropgesteld dat je de heli door een geoefende piloot laat afstellen. De Walkera vliegt zonder modificaties mits goed afgesteld als een scheermes! Uiteraard zijn er altijd nóg betere heli's....

Groet, Bert
Helemaal mee eens, Bert.
ik heb zelf een Honeybee FP en een Trex250. En waar ik met de FP in mijn huiskamer niet uit de weg kan, daar vlieg (lees: hover :mrgreen:) ik mijn lipo's met de Trex acher mekaar leeg. Simpelweg omdat elke stickbeweging in de heli terug te vinden is. En dan kun je 'm ook in een kleine ruimte vliegen. Dat is met de FP wel anders...

Willem.

Alvast bedankt

Mvg Dimitri

Ik ben van mening dat je de esky heli.s beter links kan laten liggen. De vliegeigenschappen zijn niet echt supergeweldig en de elektronica is ook niet echt van super kwaliteit.

Wil je voor een redelijke prijs weer aan het heli vliegen beginnen en je hebt al wat ervaring kijk voor bijv een copterx rtf set. Die vliegt zo geweldig en stabiel kun je echt mee vooruit. In de toekomst ook kun je de elektronica upgraden en heb je een top heli.

Is mijn persoonlijke mening heren, esky vliegers denken er misschien anders over .

Dan ga ik mee in jouw persoonlijke mening.
Heb vroeger 2 stuks Esky Belt CP's gehad.
Kreeg ze nooit niet lekker.
Heb meerdere Esky King II heli's zien vliegen.(vliegt leuk, maar is het ook niet helemaal)
Voor dat geld kan men echt beter een ander merk heli kopen.
Ben echt van mening (uit ervaring) dat als je met een heli vliegt die van nature een beter vlieggedrag heeft dan die Esky modellen (de FP's uitgezonderd) en waaraan je ook minder hoeft te sleutelen omdat er telkens iets mis is met de heli of omdat er telkens iets aan bijgesteld moet worden men echt beter leert helivliegen dan met die Esky CP modellen.(en dan hebben we het nog niet eens over de ergenis die erbij komt met een heli waaraan vaak iets mis mee is)
Maarja, een Esky piloot zal vast een andere mening hebben.
Zou ie eigenlijk ooit eens een CopterX of een KDS450SV naast zijn Esky CP heli moeten proberen.Hahahahahaha, dat zou ie het wel weten.............(en dan nog maar te zwijgen over een Trex450 ofzo.......)
Vr Gr E

Heb meerdere Esky King II heli's zien vliegen.(vliegt leuk, maar is het ook niet helemaal)
Is er dan een betere (rtf) set dan de king V3/Belt V2 voor ~150,-? Eerst volgende is volgens mij een kds-s en die is al zo'n 100,- duurder. Je hebt dan een programmeerbare zender maar dat is het ook allemaal net niet volgens mij. De rtf zenders van zowel esky als kds zal je toch aan de kant gooien en iets beters aanschaffen.

Zelf dus onlangs een esky king v3 als eerste cp heli aangeschaft omdat ik verwacht dat ik toch zal crashen en die kosten er nog bij komen (helaas toch beperkt budget). Ik geloof best dat een align t-rex of bv thunder tiger mini titan beter vliegt, maar daar is de prijs ook naar.
Een heli van 3 a 400,- zou ik eigenlijk niet willen vliegen als ik de basis nog niet geheel onder de knie heb.
Als ik op youtube zie wat sommigen met hun king kunnen valt dat nog mee. Afstel guides e.d. als [URL="
- ESky Belt CP V2 Beginners Guide - Part 3[/URL] maken het leven makkelijker.
Dus daarom maar een esky als :n00b:
Ben echt van mening (uit ervaring) dat als je met een heli vliegt die van nature een beter vlieggedrag heeft dan die Esky modellen (de FP's uitgezonderd) en waaraan je ook minder hoeft te sleutelen omdat er telkens iets mis is met de heli of omdat er telkens iets aan bijgesteld moet worden men echt beter leert helivliegen dan met die Esky CP modellen.(en dan hebben we het nog niet eens over de ergenis die erbij komt met een heli waaraan vaak iets mis mee is)
Ik kan helaas nog niet vergelijken. Sleutelen en afstellen kan een leuke uitdaging zijn, evenals het leren controleren van een instabiele heli. Als een a-merk heli bij wijze van spreken in de lucht hangt als een coax-heli zou er ook niet veel aan zijn toch?
M'n honey bee fp stuurt totaal niet strak maar heb 'm wel zo dat ie enkele seconden stil kon hangen in de woonkamer en side-in/bochtjes kan doen; toch fun dan.
De king heeft bv een head hold gyro waardoor de staart aardig strak blijft staan, zeker tov de FP, maar of dat nou beter/leuker is.. wel makkelijker.
Zou ie eigenlijk ooit eens een CopterX of een KDS450SV naast zijn Esky CP heli moeten proberen.Hahahahahaha, dat zou ie het wel weten.............(en dan nog maar te zwijgen over een Trex450 ofzo.......)
Vr Gr E
Ja, een: t-rex 450/500, thunder tiger mini titan 325 of MSH Protos 500 lijkt me wel wat :cool: maar zal eerst eens leren vliegen met het budget spul :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor €300 heb je een copterx 450 ME ( kunstof rotorkop) rtf. Dat is echt een set die geweldig vliegt. Wil je toch een carbon frame en alu kop ben je denk ik €40 meer kwijt voor een copterx.

Het kost idd wat meer maar het scheelt je zoveel frustratie en met een trainings kruis eronder kun je goed oefenen. Google ook eens op Radd's school of rotary flight. Zeer veel beginners vlieg lessen heb je echt veel aan.

Een 450 is is echt een zeer stabiele heli en die in de toekomst meer mogelijkheden bied als bijv een king of een belt. Kies je hier toch voor is het onvermijdelijk dat je na korte tijd toch een 450 wil.

en om de kosten hoef je het niet te laten. De onderdelen van een copterx zijn niet erg duur. en volledig uitwisselbaar met die van align of goedkoper hobbyking.

al voor 22,50 heb je een vette kyanite bij de *******l
en je kan er ook de onderdelen halen:rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Liever de threads niet overspoelen met linkjes naar winkels heren, en zeker niet in een sticky thread!
Is het niet voor bedoeld.

M.vr.gr.
Eric

Mooi topic :o:)

Ik heb nog niet zoveel ervaring, maar ben er zelf flink van overtuigd, dat je bijna met elke helicopter kan beginnen, als je maar rustig aan stapje voor stapje begint.

Nu heb ik zelf dus niet veel ervaring, wel is een keer gevolgen maar hele tijd terug, en was bij vriend. (weet niet welke heli, maar was wel een handige)

Nu zag ik zelf wel mooie helicopters zoals de E-Sky King V3

Welke helicopters adviseren jullie? Voor iemand met een klein beetje ervaring en die alles er voor over heeft het rustig te leren, zodat je met een redelijk goede kan starten?

Mvg,

Zolang je alleen vliegt, ben je niet vegunningplichtig, en dat houd o.a. in, dat je niks te maken hebt met geluidslimieten, milieumaatregelen etc etc.

...
Ga je met zijn tweëen staan vliegen (dus twee mensen die elk een eigen vliegtuig bij zich hebben), dan ben je al niet meer aan het wild vliegen, maar word je geacht een vereninging te zijn, ben je vergunningplichtig, en dus per definitie in overtreding.

En toch kan ik dat nergens in de regels en wetgeving terugvinden. Ook de plaatselijke gemeente lijkt mijn vragen hier omtrent te negeren, dus ik vraag me ernstig af of dit wel klopt.

Ook het vliegen binnen de bebouwde kom vind ik nergens terug als verboden, al zie ik er de praktische 'nadelen' ook wel van. Een gemeentelijk parkje moet kunnen, maar ik ga bij de gemeente echt niet zeuren om toestemming zo lang ik daar niet weggestuurd wordt.

Zonde van de energie en slapende honden enzo. ;)

Ik zie nog wel eens modelbouwverenigingen beweren dat een vergunning noodzakelijk is of dat lidmaatschap bij een club wettelijk verplicht is ofzo, maar dat is echt onzin en puur bedoeld om mensen aan te moedigen bij een modelbouwclub te gaan.

Wettelijk gezien kan ik wederom niets daarover terugvinden, met uitzondering van het hebben van een brevet wanneer je met een écht luchtvaartuig gaat vliegen (iets waar 99,9% van de modelvliegtuigen toch nooit onder zullen vallen gezien hun lage gewicht en kleine grootte).

Soms zit je wel vast aan het behalen van een brevet wanneer je op een vliegveld wilt vliegen, maar zelfs dan is dat officieel niet wettelijk verplicht. Het kan echter wel de voorwaarde vormen waaronder je toestemming krijgt om te mogen vliegen op het terrein. Echter in de meeste gevallen zal het zichzelf wijzen, omdat je meestal dan toch al bij een vereniging zult vliegen. Particulieren hebben of krijgen natuurlijk niet zomaar toestemming om op een vliegveld te vliegen.

Mooi topic :o:)

Ik heb nog niet zoveel ervaring, maar ben er zelf flink van overtuigd, dat je bijna met elke helicopter kan beginnen, als je maar rustig aan stapje voor stapje begint.

Nu heb ik zelf dus niet veel ervaring, wel is een keer gevolgen maar hele tijd terug, en was bij vriend. (weet niet welke heli, maar was wel een handige)

Nu zag ik zelf wel mooie helicopters zoals de E-Sky King V3

Welke helicopters adviseren jullie? Voor iemand met een klein beetje ervaring en die alles er voor over heeft het rustig te leren, zodat je met een redelijk goede kan starten?

Mvg,

Iedere beginner maakt diezelfde fout en denkt dat het eenvoudiger is dan het echt is! Ik wil je niet ontmoedigen, maar de Esky Honey Bee King 3 is echt geen beginners heli!

Ik denk dat je gevlogen zult hebben met een fixed pitch heli, maar je overschat naar alle waarschijnlijkheid je eigen kunnen door te denken dat het eenvoudig is of dat je door enkele keren vliegen al 'ervaren' bent.

De Esky Honey Bee King 3 heb ik overigens zelf ook en hoewel het stabiel vliegt, is het verre van een heli die je als echte beginner zo even oppakt en wegvliegt.

Ja, tenzij je stukjes heli uit de grond wilt plukken. :p

Wees verstandig en koop een Honey Bee Fixed Pitch versie 2 ofzo, bevalt het en crash je niet (meer), dan is de Honey Bee King 3 een echte aanrader.

Kun je echter met fixed pitch nog geen rondjes vliegen, hoveren etc., dan zul je die Honey Bee King 3 echt geheid de grond in vliegen!!! Dan kun je beter 2 helis kopen, dan 1 10x kapot vliegen denk ik zo. (En de Honey Bee FP2 is minstens zo cool om mee te vliegen.)

Vr Gr E

Die Esky dingen zijn nog niet zo slecht als jij misschien denkt.
Ik heb totaal 0,0 ervaring, en kan ontzettend goed crashen, maar...

Als je niet kan heli vliegen, crash je toch.
Dan is het misschien handiger om met een wat goedkoper model dat te leren.
Het is een perfect ding om aan te leren sleutelen en om de techniek van te leren.
De onderdelen zijn ook goed te krijgen voor erg weinig geld.

Ik heb met mijn Belt een redelijk crash gehad, erg veel kapot maar voor €40,-- aan onderdelen staat die er wel weer vlieg klaar. En er was véél kapot :-P

Het zijn voor het geld echt nette dingen, en kun je eenmaal vliegen dan red jij je met een Esky ook echt wel. Daarna kun je altijd de nog stap maken naar een serieuse heli, of gewoon verder plezier hebben met je Esky.

Let wel ff op, dit is mijn persoonlijke mening hé ;)

Back