de werkelijke stand der techniek gaat zo hard..
niet bij te houden.
en waar de ene zo met een toestel van fabrikant 1 wegvliegt, is dat bij een ander weer absoluut niet zo.
en die wil weer specifiek fabrikant 2.
crashen is ook zoiets.
de ene persoon crasht, en kan door bv vergeten het gas dicht te doen, steeds een nieuw toestel halen.
dan is dat toestel dus volgens hem niet crashbestendig.
persoon 2 doet wel alles goed om schade te voorkomen, en heeft minimale schade. dus hij zal wat anders zeggen over dit toestel.
maar hij zal misschien weer vlot tegen verslijtende motoren aanlopen.
fabrikanten, zeker de "echte" chinezen zijn erg goed in nieuwe toestellen, maar slecht in reservedelen.
terwijl een wat meer op lange termijn gericht bedrijf dit wel heeft. maar is vaak wat duurder.
stook je steeds een toestel op, is de echte chinees wat.
heb je enig verstand van zaken, kun je op zo'n echte chinees andere onderdelen proberen. soms met veel succes.
Nu heb ik het hier even over de echte miniklasse.
heli's kleiner dan 20 cm rotordiameter. meestal FP, heli gaat omhoog door de kromming in de bladen, meer toeren = omhoog
al zie je tegenwoordig ook cp (omhoog door bladen te verdraaien, 1 hoog toerental)
deze maat kan vaak, bij goed gebruik, meerdere crashes overleven.
groter wordt het spannend.
vanaf maat 250 (rotor van +/- 40cm) is schade een zekerheid.
Wat wel steeds hetzelfde blijft:
- mensen met hulp (bv een club met instructeurs) leren in de regel sneller dan mensen zonder hulp.
met VEEL minder schade, afhankelijk van leerling en instructeur.
- zelf leren helivliegen is zeldzaam. er zijn niet veel mensen die dit lukt.
meestal door crashes of gewoon frustratie (2 weken sleutelen, 2 tellen optoeren en knal)
- zonder hulp, maximale heli maat 450 electro.
rotor van +/- 65 cm. is al stevig gevaarlijk, maar in de regel niet levensbedreigend of levens aanpassend gevaarlijk. al kan alles in de verkeerde handen...
- met hulp, is een 600 een goede maat. 500 ook, maar groter is beter. 600 is dan een mooie tussenmaat, 700 wordt vaak meteen weer een slag duurder.
Bij hulp zit je in de regel met een zender en draadje (of draadloos) vast aan de instructeur, die vliegt.
hij geeft de controle over aan jou met een knop.
bij problemen laat hij los, en krijgt meteen de controle terug.
in deze situatie is schade eigenlijk zeer zeldzaam. tenzij technisch falen of iets uitzonderlijks, maar dat kan altijd.
- boven maat 450 worden heli's serieus gevaarlijk in onwetende handen.
maatje 600 hakt al door de spieren in je been heen (laat staan arm/borst).
700 heeft al levens gekost, o.a. bij een directe crash op een 3d kampioen zijn hoofd. absoluut geen beginner dus.
- veiligheid: per ongeluk optoeren terwijl de heli nog bij mensen staat.
brandstof heeft de naam. maar brandstof heeft bij optoeren nog een koppeling die aan moet grijpen, kun je nog tegenhouden als je op tijd bent.
electrisch heeft tegenwoordig meer vermogen, en stopt niet (geen koppeling).
electrisch trekt gewoon door tot iets breekt. vaak een tandwiel. maar dat is gemaakt om een hoop te kunnen hebben, en gebeurt dus niet zomaar.
het is mooi spul, maar wees zeker dat je throttle hold goed hebt staan
dit is een knop om het gas meteen van de motor af te halen, veel gebruikt om veilig van accu aansluitplaats naar startplek te lopen, of bij crash om de heli te beschermen. of mensen
en gebruik hem ook...
- veiligheid: grote vermogens trekken grote vlammen. heli's op veel lipo cellen (10 of 12 s, ook wel bij minder) zijn leuk, gigantische vermogens.
maar bij aansluiten van de accu, met verkeerde stekkers (normale stekkers) kunnen deze gigantische vonken maken.
ook verkeerd aansluiten wordt hier een punt. kortsluiten van 2 6s pakketten heb ik al eens tot stevige brandwonden zijn leiden.
alleen omdat hij aansloot, terwijl hij niet 100% stond op te letten.
als beginner, pak iets wat niet zo kritisch is. doe gewoon normaal.
al dat opgevoerde spul komt later wel.
iets met kruipen, lopen, rennen, kunstjes.
andere volgorde is, zeker bij heli's, een recept voor problemen.
behalve bij die ene zeldzame enkeling die dit doorgaans overal verkondigt
