Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Welkom op het forum Skyhunter.

Bij een CP heli worden gas en hellingsgraad van de hoofdrotorbladen gemixt. Laten we uitgaan van een lineaire instellingen. D.w.z. gasknuppel onder het midden = motor draait trager & hellingsgraad van de hoofdrotorbladen = negatief, gasknuppel naar boven = motor draait sneller & hellingsgraad = positief.
Deze instellingen kunnen worden veranderd door wijzigingen aan te brengen aan de throttle curve en de pitch curve.
Het toerental van de rotor is altijd evenredig met het toerental van de motor, ze staan rechtstreeks in verbinding.

De zender heeft 3 kanalen nodig voor de 3 servo's van de swash.
Dan heb je nog een kanaal nodig voor de snelheidsregelaar van de motor.
En uiteindelijk heb je nog twee kanalen nodig voor de staart. De staartservo is aangesloten aan een gyro, deze gyro zorgt ervoor dat de staart van je heli niet beweegt zonder dat jij de knuppel aanraakt. De gyro heeft twee kanalen nodig. Eén kanaal voor de sturing van de servo zelf en nog een kanaal voor de gevoeligheid van de gyro in te stellen vanaf de zender.
En zo kom je aan 6 kanalen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Streetbiker,

Een klein beetje heeft het geholpen, er worden toch wat termen gebruikt die voor een leek als ik als abracadabra klinken. Swash :confused:

Ik dacht dat globaal gezien een helicopter op de volgende wijze werkt:
Toerental (rotor en motor) in het juiste bereik; door het kantelen van de rotorbladen kun je stijgen/dalen; door op één punt, aan de voorzijde van de heli een rotorblad (is dit misschien de swash?) omlaag te brengen gaat de neus omlaag en de helicopter dus vooruit (en tegenovergesteld voor hooveren dan wel achteruit). (Ik laat de staartrotor en het normale bochtenwerk even buiten beschouwing).

Is bovenstaande ook mogelijk in de modelwereld?
Dus op de zender zou ik dan willen:
Een "knop" voor het gas, die in het juiste bereik niet/nauwelijks meer bediend hoeft te worden.
De LS (=linkerstick) naar voren/achteren voor de lift, naar links en rechts voor de staartrotor.
De RS (rechterstick) voor vooruit/achteruit en links/rechts

Laatst bewerkt door een moderator:
King II of III

beste mensen,

ik volg al een tijdje het forum hier vooral bij de auto's aangezien ik een rustler vxl heb. nu heeft een kennis van me een heli met dubbele rotors dus zo'n hele makkelijke. ik vind het fantastisch!
Ik wil graag een E-sky king II of III kopen. hebben jullie tips of opmerkingen voor me?
Of misschien suggesties want ik wil graag een cp-heli dan, beetje kwaliteit wel, en weten jullie misschien wat het verschil is tussen de II en de III?
Ik hoor het graag,

Roaldo:D

P.S. Zijn de heli's al afgesteld als je ze binnen krijgt? of moet je dat zelf doen?Is dat afstellen moeilijk?

Ik dacht dat globaal gezien een helicopter op de volgende wijze werkt:
Toerental (rotor en motor) in het juiste bereik; door het kantelen van de rotorbladen kun je stijgen/dalen; door op één punt, aan de voorzijde van de heli een rotorblad (is dit misschien de swash?) omlaag te brengen gaat de neus omlaag en de helicopter dus vooruit (en tegenovergesteld voor hooveren dan wel achteruit). (Ik laat de staartrotor en het normale bochtenwerk even buiten beschouwing).

Is bovenstaande ook mogelijk in de modelwereld?
Dus op de zender zou ik dan willen:
Een "knop" voor het gas, die in het juiste bereik niet/nauwelijks meer bediend hoeft te worden.
De LS (=linkerstick) naar voren/achteren voor de lift, naar links en rechts voor de staartrotor.
De RS (rechterstick) voor vooruit/achteruit en links/rechts

Grappig dat je dit zegt eigenlijk.
Ik kwam met precies dezelfde vraag 3 maanden geleden een modelbouwwinkel binnen. De verkoper keek me heel raar aan... :)

Maar zo kun je het dus niet regelen. Het toerental van de motor en het kantelen van de rotorbladen kun je niet apart bedienen, deze zitten op één stick: throttle & pitch.
Wat je wel hebt zijn verschillende standen voor een knop die je kunt programmeren met verschillende throttle en pitch instellingen.
Dit zal ik even verduidelijken met een voorbeeld (de percentages geven een stickpositie weer):
Normal mode (switch op neutraal): throttle = 0%/25%/50%/75%/100%, pitch = 0°/3°/6°/8°/10°
Idle-up mode (switch naar voor): throttle = 100%/90%/85%/90%/100%, pitch = -11°/-6°/0°/+6°/+11°
Deze knopinstellingen volgen een beetje die gedachte. De idle-up mode maakt het dus mogelijk omgekeerd te vliegen, de instellingen weerspiegelen elkaar.

Maar dus helemaal apart bedienen werkt niet, die functies zijn altijd verbonden.

Je zult een beetje moeten rondsurfen om overal het fijne van te weten.

eerste heli

hoi,

ik ben echt 100% nieuweling. ik heb nog nooit een heli bestuurd, maar het lijkt me wel erg leuk. ik wil jullie graag om advies vragen welke heli ik het beste kan kopen. het moet natuurlijk een coaxiale rotor zij. maar kan iemand mij zeggen welke het beste is voor een beginner? mijn budget is echt maximaal 100 euro, ready to fly, dus niet dat ik er dan nog dingen bij moet kopen.

alvast bedankt voor de reacties

Wederom dank voor je reactie Streetbiker,

Grappig dat je dit zegt eigenlijk.
Ik kwam met precies dezelfde vraag 3 maanden geleden een modelbouwwinkel binnen. De verkoper keek me heel raar aan... :smile:

Ik ben al diverse winkels binnen geweest en overal eerst zo'n glazige blik gelijk een vis die al een paar dagen dood is. :rolleyes:
Vervolgens demonstreert de verkoper met een indoorheli hoe makkelijk het is en probeert die dan aan te smeren...... En niets wijzer geworden vertrek ik dan maar weer.

Maar ik begrijp dus uit het verhaal dat het besturen van een modelheli moeilijker is dan een echte...:mad:

Is het ook mogelijk om het "negatieve" gedeelte uit te schakelen? Ik ben niet van plan om 3D te gaan vliegen (misschien later).
Wat is het verschil tussen vliegen met een verbandingsmotor en een elektromotor?
Welke CP adviseren jullie? 3D is dus niet noodzakelijk en ik wil (uiteindelijk) een schaalmodel.
Bestaan er ook modellen zonder paddle?
Bij de adviezen ook graag waarom dat type juist zo geweldig is.

Dank je.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zit eigenlijk de hele tijd al te azen op een big lama van esky. maar nou zag ik ergens op internet dat de honeybee cp3 ook goed was voor totaal onervaren piloten. it dit zo. ik snap dat het moeilijk is om een heli te besturen. maar volgens mij gaat een big lama te snel vervelen. adviezen?
zijn er anders ook nog hellis voor beginners met enkele hoofdrotorbladen? die zien er gewoon al een stuk beter uit

Laatst bewerkt:
Hey Jasper....heb ook een hoop gelezen en gezocht over wat nu een goede startheli zou moeten zijn... ik denk dat je met de honeybee goed kan starten. Zelf heb ik gekozen voor de lama v4. ik las veel mindere reacties over de big lama vanwege windgevoeligheid buiten ....als het dan toch binnen vliegen word in deze klasse werd het voor mij de kleinere lama.....en is moeijlijk zat kan ik je zeggen haha...ben zelf ook een newby...motorisch ben ik prima in orde al heb ik dat idee niet zodra ik ga vliegen haha....

Succes met je keuze in ieder geval.

ik zit eigenlijk de hele tijd al te azen op een big lama van esky. maar nou zag ik ergens op internet dat de honeybee cp3 ook goed was voor totaal onervaren piloten. it dit zo. ik snap dat het moeilijk is om een heli te besturen. maar volgens mij gaat een big lama te snel vervelen. adviezen?
zijn er anders ook nog hellis voor beginners met enkele hoofdrotorbladen? die zien er gewoon al een stuk beter uit

Ik denk dat je dan best voor de honey bee FP 2gaat. ik kan mijn blade msr al goed meester, maar m'n honey bee cp 3 is een heel ander paar mouwen. heb al brokken gemaakt.

Ik zal er niet meer zelfstandig mee vliegen en in een club beginnen, zal kosten gespaard zijn

dit is althans mijn mening

Beste allemaal,

Wij (2 studenten aan de TU Delft,23jaar) spelen al een tijdje met het onderstaande plan, en hebben nu besloten om toch maar eens serieus door te pakken met de uitvoering daarvan.

In één regel is wat we willen realiseren het volgende:
Een RC-Helicopter, met een on-board camera die (draadloos) in verbinding staat met een laptop op de grond.

We willen dus de beelden van de camera weergeven op de laptop. Later willen we eventueel ook de besturing vanaf de laptop mogelijk maken. Maar first things first.

We zijn ons er uiteraard van bewust dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan, en dat er een hoop research nodig zal zijn. Dat is ook de reden dat we ons hier hebben aangemeld.

Omdat het hele project nog in kinderschoenen staat ligt er in feite nog niets vast (budget dus ook nog niet). Ik zou graag van de wat meer ervaren mensen hier horen wat voor helicopter hiervoor praktisch is.

We zoeken een helicopter die in elk geval stabiel is, hij moet in staat zijn om naast het eigen gewicht dus extra apparatuur te kunnen tillen. O.a. de camera en zender. Tevens moet er ook op/in de helicopter ruimte zijn voor deze apparatuur. Een zo groot mogelijke heli heeft dan ook onze voorkeur. (bovendien is dat ook gewoon stoerder...)

Ik hoop dat jullie met veel goede tips en suggesties komen!

Laatst bewerkt:
@JPR

ben zelf ook nog beginneling maar heb ook al in dezelfde lijnen aan het zoeken geweest.
Tips die ik je alvast kan geven:

* prefereer elektrisch boven benzine, dit wil niet zeggen dat het niet mogelijk is enkel dat elektrisch algemeen minder trillingen veroorzaakt t.o.v. brandstof motoren.
* welke camera wil je de lucht innemen? mini camera om beelden te bekijken? hierbij kan je best kijken naar een 450 size heli. wil je nog extra modules op de heli dan wordt de 450 toch al snel klein. ideaal is 600 size of groter.
* waar je ook naar kan kijken zijn de quad, hexa octo copters. deze zijn elektrisch aangedreven heli's met 4 of meer propellers en zijn zeer stabiel voor het nemen van kwalitatief goede foto's en beelden. perfect voorbeeld hiervan zijn de "http://www.draganfly.com/industrial/products.php"

ik hoop dat je hier al beginnende info hebt. voor specifieke vragen over heli's kan je best een club opzoeken bij je in de buurt die kunnen je vast verder helpen.

Beste allemaal,

In één regel is wat we willen realiseren het volgende:
Een RC-Helicopter, met een on-board camera die (draadloos) in verbinding staat met een laptop op de grond.

We willen dus de beelden van de camera weergeven op de laptop. Later willen we eventueel ook de besturing vanaf de laptop mogelijk maken. Maar first things first.

We zoeken een helicopter die in elk geval stabiel is, hij moet in staat zijn om naast het eigen gewicht dus extra apparatuur te kunnen tillen. O.a. de camera en zender. Tevens moet er ook op/in de helicopter ruimte zijn voor deze apparatuur. Een zo groot mogelijke heli heeft dan ook onze voorkeur. (bovendien is dat ook gewoon stoerder...)

Ik hoop dat jullie met veel goede tips en suggesties komen!

neem zeker geen tandem z-1 van picooz

als beginneling werd mij de syma s107 aangeraden

op ebay kost ie 25 euro ongeveer

Hallo JPR,

Mooi idee hoor, om een RC heli via een laptop te besturen. Ik denk alleen dat er nogal wat haken en ogen aan zitten om een heli te besturen zonder het apparaat te zien.

Er zijn systemen op de markt waarmee je een pan / tilt camera aan een RC vliegtuig kan hangen en deze op die manier vanaf de grond kan besturen, zonder dat je het vliegtuig fysiek hoeft te zien. Er zit een HUD display in het beeld verwerkt met hoogte, afstand tot zender, snelheid etc. Het werkt met video tulp, dus dit is vast ook op een laptop werkend te maken. Maar op een heli heb ik dit nog niet gezien. Ik denk dat dit te maken heeft met de moeilijkheid van het vliegen van een RC heli. Ook hier bestaan oplossingen voor, zoals een helicommand (google maar).

Qua grootte is het simpel. Hoe groter, hoe stabieler, hoe meer ruimte voor extra gewicht. Als geld het probleem niet is zou ik dus gaan voor een 90 size, zoals een Trex 700.

Succes met het project in ieder geval.

Mede dankzij dit forum heb ik de Walkera Dragonfly HM CB180D besteld, als het goed is komt hij vandaag binnen. Ik ben geheel nieuw in de hobby en hoop met deze helicopter een mooi begin te maken.

Iedereen bedankt voor het advies in deze topic :p

Back