Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Ben echt van mening (uit ervaring) dat als je met een heli vliegt die van nature een beter vlieggedrag heeft dan die Esky modellen (de FP's uitgezonderd) en waaraan je ook minder hoeft te sleutelen omdat er telkens iets mis is met de heli of omdat er telkens iets aan bijgesteld moet worden men echt beter leert helivliegen dan met die Esky CP modellen.(en dan hebben we het nog niet eens over de ergenis die erbij komt met een heli waaraan vaak iets mis mee is)
Maarja, een Esky piloot zal vast een andere mening hebben.
Zou ie eigenlijk ooit eens een CopterX of een KDS450SV naast zijn Esky CP heli moeten proberen.Hahahahahaha, dat zou ie het wel weten.............(en dan nog maar te zwijgen over een Trex450 ofzo.......)

Jouw ervaring is kennelijk nogal beperkt dan, want de Esky helicopters vormen een prima keuze voor gevorderden. Dat weet ik omdat ik met die Esky helicopters zelf vlieg (van CP2, King 2 t/m King 3 en Belt-CP2), maar ook vooral omdat ik óók gevlogen heb met Raptors, Trex, Robbe etc.

De KDS450SV valt qua prijs in een geheel andere categorie en is daarbij meestal een ARF kit. Wat dan opvallend is, is dat het qualitatief echt helemaal niet een veel betere heli betreft.

De Belt-CP en King 3 zijn ook gewoon robuust gebouwd. Over electronica valt te twisten, even zo als carbon frames en aluminium upgrades, maar wanneer je alles als stock benaderd liggen deze merken super dicht bij elkaar en is het eigenlijk gewoon dom te kiezen voor de duurste variant.

Dat is uiteraard ook maar mijn mening, maar ik denk wel dat jij in ieder geval nooit met Esky helicopters gevlogen hebt.

Iedere beginner maakt diezelfde fout en denkt dat het eenvoudiger is dan het echt is! Ik wil je niet ontmoedigen, maar de Esky Honey Bee King 3 is echt geen beginners heli!

Ik denk dat je gevlogen zult hebben met een fixed pitch heli, maar je overschat naar alle waarschijnlijkheid je eigen kunnen door te denken dat het eenvoudig is of dat je door enkele keren vliegen al 'ervaren' bent.

De Esky Honey Bee King 3 heb ik overigens zelf ook en hoewel het stabiel vliegt, is het verre van een heli die je als echte beginner zo even oppakt en wegvliegt.

Ja, tenzij je stukjes heli uit de grond wilt plukken. :p

Wees verstandig en koop een Honey Bee Fixed Pitch versie 2 ofzo, bevalt het en crash je niet (meer), dan is de Honey Bee King 3 een echte aanrader.

Kun je echter met fixed pitch nog geen rondjes vliegen, hoveren etc., dan zul je die Honey Bee King 3 echt geheid de grond in vliegen!!! Dan kun je beter 2 helis kopen, dan 1 10x kapot vliegen denk ik zo. (En de Honey Bee FP2 is minstens zo cool om mee te vliegen.)

Ik was ook heel enthousiast en had me een Belt cp v2 aangeschaft... Duurde 2dagen om te beseffen dat ik dat ding beter nog ff in de kast laat staan en ben me een honeybee fp 2 gaan halen, leuk dingetje en perfect om te oefenen. Goedkoop te herstellen ook en daarom minder stressvol als je besluit eens wat risico's te nemen. Met de belt ben ik nog niet hoger dan enkele meters geweest en enkel "tail-in" beetje links-rechts-voor-en achteruit. De honeybee breng ik nu gelijk de hoogte in en dan maar zwenken en draaien dat het een lieve lust is. Crashes kosten je zelden meer dan 5a10e, met de belt zou dat snel 40a50e zijn... Door de ervaring met de hb zal ik de belt veel sneller mooi laten vliegen, dus die 90e is hij wel waard. (en goedkoper dan een deftige simulator, waar btw mijn laptop te zwak voor zou zijn) Het herstellen vind ik zeer leerzaam, zowel de belt als de hb hebben al enkel nieuwe stukjes erop staan ;) . Dat afstellen vd Belt vind ik ook écht wel leuk om te doen, beetje prutsen en opzoeken op het net, je vindt verschillende goede filmpjes op het net die de leek (zoals ik) perfect begeleiden. En dan heb je nog het forum als hulplijn als je toch nog met iets zit... En zoveel voldoening als je hem dan weer strak in de lucht ziet zoemen ;)
Echt tevreden van het esky spul, maarja, dat is ook het enige spul dat ik gevlogen heb...

HOi!
Als alles goed gaat heb ik morgen eenE-sky honeyBee FP2 RTF :Dm
Maar is dit nu wel de juiste keuze? een 2 rotorige is nl (lijkt mij) nogal makkelijk=snel vervelen.n IK heb nu alleen een micro heli (ruk ding die altijd kapot is).

Dus ik wil graag nog even wat advies.

Goede keuze, is een leuk dingetje om een stapje hoger te gaan. Een fp is inderdaad wel wat moeilijker te besturen als een coaxiale, maar nodig als tussenstap naar een cp. De honeybee vliegt heel leuk en onderdelen zijn goedkoop. Je kan er gerust wat risico's mee nemen. En 4 vd 5 crashes zet je hem gewoon recht en vliegt hij weer ;)
Veel plezier dermee

Weet iemand hoelang het meestal duurt kwa levertijd van spullen uit Duitsland? Ik heb namelijk een heli besteld bij freakware maar nu vroeg ik me af hoelang het er meestal over doet voordat het in NL is. Alvast bedankt!

Reken op 4 tot 5 dagen.
Heb daar afgelopen zaterdag wat besteld en had dit vanmorgen binnen,
maar daar zit dan 1 mei in Duitsland en 5 mei hier tussen.:eek:

Bedankt! Ik moet sowieso wachten tot de heli op voorraad is en dat gaat nog een weekje duren, dus dan maar hopen dat die die week daarop binnen is!

Ik heb maandag een hele goeie (vind ik) Lama 400D van Walkera gekocht. Voor 150 euro was ik klaar. Maar na de lader heeft het nooit gedaan met de balancer... Nieuwe balancer aan de computerlader van mijn broer en doet het goed. Deze heli heb ik vandaag ook outdoor gevlogen en dat vind ik heel goed gaan voor een coax! Zeker een aanrader voor beginners!

Gr,

Alex

hallo,
ik ben op zoek naar een geschikte heli voor buiten.
Ik vlieg inmiddels al een tijdje binnen met een coaxiale hele en wil graag een stap verder met een buiten heli.
wat lijkt jullie een geschikte heli? liefst in de prijsklasse van 100-300 euro.

Ik ben van plan om met een CP heli te gaan vliegen.
Ik heb de keuze al terug kunnen brengen tot de volgende heli's.
E-sky honeybee king 3
E-sky honeybee cp3
e-sky belt cp
Wie kan mij vertellen wat een beetje de voors en tegens zijn bij deze heli's?
uiteraard zijn andere tips ook welkom... hij moet echt tegen een windje kunnen!
bedankt alvast
groetjes oene

hallo,
Ik ben van plan om met een CP heli te gaan vliegen.
Ik heb de keuze al terug kunnen brengen tot de volgende heli's.
E-sky honeybee king 3
E-sky honeybee cp3
e-sky belt cp
Wie kan mij vertellen wat een beetje de voors en tegens zijn bij deze heli's?
uiteraard zijn andere tips ook welkom... hij moet echt tegen een windje kunnen!
Als het een van de drie moet worden denk ik de belt want die is het grootst en zwaarst.
De king en belt hebben beide een riem aangedreven staartrotor wat voor een veel betere besturing zorgt dan een een (kleine) staartmotor zoals op de cp3.
Ik was begonnen met een honey bee fp v2 en buiten vliegen met wind gaat niet echt, ding waait weg of komt niet naar beneden zonder te crashen. Nu waait het bijna altijd wel dus daarom vervolgens een king v3 gekocht en later een hk 450. Voordat ik de 450 had twijfelde ik zelf wel aan het verschil aan stabiliteit vind het wel merkbaar.
Als beginner vind ik de 450 tot ongeveer windkracht 3 wel te doen, maar hoe minder wind hoe beter :)

Als het een van de drie moet worden denk ik de belt want die is het grootst en zwaarst.
De king en belt hebben beide een riem aangedreven staartrotor wat voor een veel betere besturing zorgt dan een een (kleine) staartmotor zoals op de cp3.
Ik was begonnen met een honey bee fp v2 en buiten vliegen met wind gaat niet echt, ding waait weg of komt niet naar beneden zonder te crashen. Nu waait het bijna altijd wel dus daarom vervolgens een king v3 gekocht en later een hk 450. Voordat ik de 450 had twijfelde ik zelf wel aan het verschil aan stabiliteit vind het wel merkbaar.
Als beginner vind ik de 450 tot ongeveer windkracht 3 wel te doen, maar hoe minder wind hoe beter :)

Als ik je verhaal goed begrijp adviseer jij dus een hk 450?
Of de belt? welke is het beste in de wind? ik heb absoluut geen ruimte om binnen te kunnen vliegen en nu met het mooi weer baal ik als een stekker dat ik niet kan vliegen buiten.

Het moet echter wel een complete heli zijn.. ik verkoop mijn oude heli inclusief zender & ontvanger...

En waar valt zo'n heli te halen? zowel de HK450 als de belt?
Ik wil uiteindelijk graag de airwolf behuizing om de heli hebben, dan zal het denk ik de hk 450 wel worden omdat die lijkt op de t-rex 450? en daar is een body van toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je verhaal goed begrijp adviseer jij dus een hk 450?
Of de belt? welke is het beste in de wind?
Ik weet niet of er verschil in zit, formaat en gewicht zijn ongeveer gelijk dacht ik. Misschien kan iemand anders er iets over zeggen.
Het moet echter wel een complete heli zijn.. ik verkoop mijn oude heli inclusief zender & ontvanger...
Dus compleet als in een zogenaamde RTF(ready to fly) set? Dan kom je bij de nederlandse (web)shops volgens mij uit op een esky(150-180), kds(200-250) of copterx set.
Copterx is meestal het duurst en bij de rtf-set zit een zender die je met je pc of laptop moet programmeren, dat lijkt mij niet handig; snel even iets bijstellen op de zender is er niet bij.
Bij de kds set krijg je een programmeerbare zender waarop het meest noodzakelijke wel is in te stellen, echter geen expo
Ik heb de 6 kanaals kds zender/ontvanger los gekocht voor m'n king en hk450. De standaard esky zender is wel te doen, maar je kan er nauwelijks instellingen aan veranderen.
En waar valt zo'n heli te halen? zowel de HK450 als de belt?
Ik wil uiteindelijk graag de airwolf behuizing om de heli hebben, dan zal het denk ik de hk 450 wel worden omdat die lijkt op de t-rex 450? en daar is een body van toch?
Klopt dat is een kloon van de t-rex, zo heb je dus de: HK450 van hobbyking.com, exi450 van xheli.com, copterx450 en dragonsky450 van hobbydaddy, die heeft ook rtf sets.
Keuze genoeg dus ;) en misschien zijn er nog wel anderen. Voor de meeste geld wel dat ze deels geassembleerd zijn en ze dus van buitenlandse webshops komen. Het duurt lang voor je iets in huis hebt, mogelijk moet je inklaringskosten en btw betalen, je moet zelf de electronica uitzoeken (op dit forum ook veel over te vinden) en verder in elkaar zetten en afstellen. Best een hoop gedoe maar goedkoper dan een align dus tjah..
Kijk eens de guides op youtube van nuttcaze - My RC Guides Home Page en mikeysrc - http://mikeysrc.com/, die leggen het beter uit dan ik het als beginner kan posten :)

Ik weet niet of er verschil in zit, formaat en gewicht zijn ongeveer gelijk dacht ik. Misschien kan iemand anders er iets over zeggen.
Dus compleet als in een zogenaamde RTF(ready to fly) set? Dan kom je bij de nederlandse (web)shops volgens mij uit op een esky(150-180), kds(200-250) of copterx set.
Copterx is meestal het duurst en bij de rtf-set zit een zender die je met je pc of laptop moet programmeren, dat lijkt mij niet handig; snel even iets bijstellen op de zender is er niet bij.
Bij de kds set krijg je een programmeerbare zender waarop het meest noodzakelijke wel is in te stellen, echter geen expo
Ik heb de 6 kanaals kds zender/ontvanger los gekocht voor m'n king en hk450. De standaard esky zender is wel te doen, maar je kan er nauwelijks instellingen aan veranderen.
Klopt dat is een kloon van de t-rex, zo heb je dus de: HK450 van hobbyking.com, exi450 van xheli.com, copterx450 en dragonsky450 van hobbydaddy, die heeft ook rtf sets.
Keuze genoeg dus ;) en misschien zijn er nog wel anderen. Voor de meeste geld wel dat ze deels geassembleerd zijn en ze dus van buitenlandse webshops komen. Het duurt lang voor je iets in huis hebt, mogelijk moet je inklaringskosten en btw betalen, je moet zelf de electronica uitzoeken (op dit forum ook veel over te vinden) en verder in elkaar zetten en afstellen. Best een hoop gedoe maar goedkoper dan een align dus tjah..
Kijk eens de guides op youtube van nuttcaze - My RC Guides Home Page en mikeysrc - http://mikeysrc.com/, die leggen het beter uit dan ik het als beginner kan posten :)

Dus dan word het een hk450 of exi450 of dragonsky 450..
In alle 3 gevallen moet ik zelf nog dingen toevoegen?
Ze zijn niet RTF?? en stel ik hou van mijn huidige heli de 2.4ghz zender en ontvanger over.. kan ik die zo overzetten? (is van graupner)???

Bij de kit heb je in ieder geval als elektronica nodig: een brushless motor (met tandwiel - pinion), ESC - speed controler, 4 servo's en inderdaad een zender en ontvanger.
Als je huidige een 6 kanaals is zou je die misschien kunnen gebruiken.
Onder bouwverslagen is wel veel info te vinden zoals 450-clone

Bij de kit heb je in ieder geval als elektronica nodig: een brushless motor (met tandwiel - pinion), ESC - speed controler, 4 servo's en inderdaad een zender en ontvanger.
Als je huidige een 6 kanaals is zou je die misschien kunnen gebruiken.
Onder bouwverslagen is wel veel info te vinden zoals 450-clone

Oke, thnx voor alle info

Ik heb helaas (voor zover ik weet een 4kanaals heli,)
Graupner Micro Koala 460... (coaxiale heli)
Dus zal ik zowiezo een nieuwe zender/ontvanger moeten aanschaffen.

Hallo iedereen hier

Ik ben voornamelijk actief in het rijdende gedeelte van de modelbouw en heb sinds kort een truck met aanhanger. Nu ben ik op het idee gekomen om me een kleine heli te kopen die ik dan kan vervoeren maar het is ook de bedoeling dat ik kan opstijgen en landen op mijn dieplader.

Naar wat voor soort type heli moet ik dan zoeken? aangezien ik recht moet landen en opstijgen. ik had ergens gelezen dat sommige heli's direct draaien wanneer ze opstijgen, klopt dit? Natuurlijk mag hij niet te groot zijn ( lengte max 40cm) en als het kan ook een set waar een lader bij is aangezien ik nog geen lipo lader heb. Ik ben voornamelijk Eflite, Esky en Graupner tegengekomen op mijn zoektocht ( bv een Esky Lama v3)

Alvast hartelijk bedankt!

Laatst bewerkt:
Hi guys, ik had n vraagje. Ik heb n IR helocopter alleen na een paar keer gebruik stijgt deze niet meer op. Hij blijft alleen maar rondjes draaien op de grond. Weet iemand wat het probleem hier is?

Dan je

Hahah, die Nuttcaze is zelf nog een echte beginner, dus ik zou hem vooral niet te serieus nemen. Over het algemeen is de info vrij mager te noemen en wordt afgegaan op vooroordelen.

Voor wat betreft HK450 of Belt CP, die keuze is aan jou.

De een is duurder dan de ander, de een is al Ready to Fly (lees: gebouwd, vereist mogelijk wel afstelling) en zal je qua bouwen geen kopzorgen meer bezorgen.

De een is qualitatief misschien niet perfect, maar vliegt mits goed afgesteld echt minstens zo goed als de ander.

De een vereist een veel grotere kennis van helicopters en het afstellen ervan, de ander kun je meer spelenderwijs leren, omdat je alleen in het geval van écht harde crashes veel zult (her)bouwen aan die heli.

Om over de vooroordelen van zgn. goedkoper en qualitatief slechtere electronica nog maar te zwijgen.

En zo kun je natuurlijk eindeloos doorgaan appels met peren te vergelijken.

Kortom, je budget zou de doorslag moeten geven, samen met of je wel of niet een heli wilt gaan bouwen.

Gezien je wens om in de toekomst schaal te gaan vliegen, zou ik zorgen dat je met een echte 450 klasse heli begint, dan heb je meer keuze in rompen e.d.. Maar schaalvliegen is eigenlijk niet het eerste waar je aan zou moeten denken als je een nog beginnende vlieger bent.

(Qua ervaring zou ik je nooit adviseren een dergelijke CP helicopter als éérste heli te kopen, maar dat terzijde.)

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuweling, zowel op het forum als in de modelwereld.
Mijn vraag is nu of bij de CP's het toerental van de rotor gekoppeld is aan het toerental van de motor?
En kan iemand deze leek uitleggen hoe een 6-kanaals zender functioneert?

als dit bericht niet in dit draadje thuishoort: mijn excuus.

Back