BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Klopt inderdaad, een Duitser heeft het uitgevonden in 1845-47
https://de.wikipedia.org/wiki/Joseph_Francis
upload_2025-3-10_16-57-45.png
 
Respect Peter. :thumbsup: Knap werk.
Dankjewel, Clemens.
In mijn beleving is die plaat met dubbele traan wat moderner Peter. Succes verder met het potdekselen. Gr. Klaas.
Dat vergat er na 'de dubbele traan' erbij te zetten. Inderdaad te modern, Klaas.
Wat mij eerder zou opvallen, hadden ze in die tijd al tranenplaat, is dat niet nieuwer?
Ondertussen is mijn model ook al 'iets gerestaureerd'. Dan past het net qua tijdsbeeld, Jinny.
Effe googlen. 1938 door een Engelse uitgevonden. Maar het zou ook eerder in 1920 al bestaan. In latere restauraties zou het wel toegepast kunnen zijn.
Mooi meegedacht, Stephan.
Volgens mijn informatie hadden de Duitsers al traanplaat of Riffelblech zoals het volgens mij in het Duits wordt genoemd.
Onderstaande foto is een detail foto van de Sms Deutsland dit schip is gebouwd in 1903
Bekijk bijlage 612056
Dankjewel, Boris. Zou het weer net wel kunnen .......
Altijd interessant om van tijd tot tijd eens door te lopen, Klaas.
Klopt inderdaad, een Duitser heeft het uitgevonden in 1845-47
https://de.wikipedia.org/wiki/Joseph_Francis
Bekijk bijlage 612058
Nog even verder zoeken en ze hebben .......

Kortom: hartstikke bedankt voor het meedenken en de kritische opmerkingen. Houd mij ook weer scherp.
Ik moet nog kijken hoe de metalen versie er zwart gespoten uit gaat zien.
Gr. Peter
 
Het vloertje van aluminium plaat gemaakt:
0611 Vloer.jpg

Met gelijk 4 nieuwe steunen incl. hoekprofielen zoals op de foto van de Balder.

Om jullie op vlieghoogte te houden waar ik allemaal tegenaan loop .......
Alles opnieuw uitgelijnd:
0612 Steunen.jpg

Maar ik moet alles wel dry-fit plaatsen. Want ik weet nog steeds niet of met eindresultaat de gewenste vorm, helling en ronding heeft. En alles moet ook nog in kleur gespoten worden.

Er zijn 17 steuntjes die met hun voet tussen 2 kleine knietjes in de watergang zijn geklemd. Alles moet ook spanning vrij staan, want binnen no time is er weer eentje van de 17 verschoven.

Kom ik ook bijna uit bij het "Kip of Ei" vraagstuk: Eerst de steuntjes en handrail maken en daarna het plaatwerk of eerst het plaatwerk en dan de steuntjes en handrail? En waarom de moeilijk optie kiezen en niet eerst de makkelijkste?

De volgende stap was het bovenstuk van de verschansing. Die heb ik samengesteld uit 2 stukken Evergreen: strip van 0,75 x 2,5 mm met aan de zijkant een half rond van 1,5 mm:
0613 Handrail.jpg

Links boven een detail van de oude tekening waar de constructie van de verschansing steunen is te zien. Aan de onderzijde de kleine knietjes in de watergang, bovenin onder de handrail het stukje hoekijzer om de steun aan de plaat vast te zetten en bovenin de vorm van de handrail.
Rechts op de foto: de onderzijde waar de steun in de hoek past en aan de bovenzijde de afronding aan de zijkant.
Voordeel van het samenstellen uit twee delen. De voorgevormde ronding van beiden blijft er na het lijmen beter in zitten.

Met behulp van wat klemmen en steuntjes het voorste deel op zijn plek:
0614 Handrail.jpg

Alles lijkt de rondingen van de zeeg en buitenzijde goed te volgen.

Vanuit deze lage hoek is te zien dat ik met meerdere rondingen rekening moet houden:
0615 Handrail.jpg

De zeeg en de ronding van de boeg. Het blijft facinerend hoe al die rondingen lopen en samenvallen.
Alles gaat nog goed na een kleine 10 uur knutselen, op naar het achterste deel en beide delen samenvoegen.
Gr. Peter
 
Gaat bijna op werken lijken Peter! Ab und zu mal Pause machen ja. Mooi dat het allemaal zo te plek "valt". Als het nu niet spanningsvrij wordt gemonteerd dan wreekt zich dat later. Het is geen ijzer of staal wat je met het nodige geweld wel in vorm kunt brengen. Mooi werk! Gr. Klaas.
 
Gaat bijna op werken lijken Peter! Ab und zu mal Pause machen ja. Mooi dat het allemaal zo te plek "valt". Als het nu niet spanningsvrij wordt gemonteerd dan wreekt zich dat later. Het is geen ijzer of staal wat je met het nodige geweld wel in vorm kunt brengen. Mooi werk! Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Met het mooie weer van de afgelopen dagen ook veel gefietst en gewandeld met mijn vrouw.
Een beetje spanning en het Evergreen zorgt er wel voor dat het ergens krom trekt.
Gr. Peter
 
Schitterend, ik ben geen kunstkenner maar ik kijk hier langer en met veel meer plezier naar dan naar welk schilderij dan ook. Heel erg mooi wat er hier ontstaat, werkelijk kunst.
 
Op de papieren lijnenplan mal de handrail in zijn geheel uitgelijnd:
0616 Handrail.jpg

En met de fohn een warmte geheugen behandeling gegeven.

Na het uitlijnen van alle 17 steunen op de hele handrail, alles weer losgemaakt en gespoten.
Daarna weer alles in positie brengen. Toen alles goed stond, steun voor steun vast gaan lijnen met elkeer weer alles resterende steuntjes controleren. Uiteindelijk dit resultaat:
0617 Handrail.jpg

Het lijkt een railing, maar ......... even terug kijken op de eerdere foto's van de verschansing.

Mijn mijns inziens mooie vloeiende lijnen:
0618 Handrail.jpg

En het 37 gram wegende stuurboord deels hangt nu tijdelijk aan de magneetjes vast aan het bakboord deel. Het deel behoud zijn eigen halve plank maar dit is een aardige bijkomstigheid.

Schuin van achter ook de mooie lijnen:
0619 Handrail.jpg

Met het tussenvloertje in de achterzijde.

Vanuit deze hoek:
0620 Handrail.jpg

Een enkel tussenspijltje moet nog een tikkie hebben.

Een hoofdstuk afgesloten waar ik best tegenop zag, dat ook het nodige geduld en doorzettingsvermogen kostte.
GHr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Prachtig Peter, volgens de wetten van de natuurkunde is perfectie onmogelijk te bereiken, maar je komt aardig in de buurt met dit model, fantastisch mooi en secuur werk :thumbsup:
 
Prachtig Peter, volgens de wetten van de natuurkunde is perfectie onmogelijk te bereiken, maar je komt aardig in de buurt met dit model, fantastisch mooi en secuur werk :thumbsup:
Dankjewel voor de complimenten en mooie woorden, Piet. Perfect is het midel zeker niet, maar streven naar zo goed mogelijk wel. Ik kan genoeg details laten zien die …….. ;). Maar dat heeft volgens mij elke bouwer.
Gr. Peter
 
Even wat kleiner werk aan de achterzijde.
Achterop staat de sloep op 2 steunen:
0621 Sloep.jpg

De voorzijde staat op een blok dat op de stringer platen is bevestigd en waar de dekplanken omheen liggen.
0622 Sloep.jpg

De andere zijde is bevestigd onder de tussenvloer.

Gelijk ook gekeken naar de schuin opstaande rand van die tussenvloer:
0623 Sloep.jpg

Die is weer geklonken aan de verschansingsplaat van de achtersteven.

Dan is dit het resultaat:
0624 Sloep.jpg

Ik moest het zwart wat uitlichten, vandaar de wat harde schaduwen. Spuiten van de steun doe ik als ik een nog te maken deel bij de boeg ook klaar heb.
Dankzij die onvergeeflijke macro's: ik moet nog wat verf bijtippen. ;)
Gr. Peter
 
Back
Top