BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Het laatste ruim aan de achterzijde ook voorzien van een vloer:
0599 Last hold.jpg

Dan is het bouwtechnisch in dit deel gereed:
0600 25-03-04.jpg

Tijd voor wat extra foto's.
0601 25-03-04.jpg

Het open constructie stuurboord deel op zijn plaats. Iets meer in het daglicht gezet met een andere kleurtje achtergrond.
0602 25-03-04.jpg

Met een iets hoger standpunt, weer op de studiotafel.

Met de gedeelde romp:
0603 25-03-04.jpg

Met ook hier een iets hoger standpunt:
0604 25-03-04.jpg

Ik ga nu eerst met de constructie van de verschansing op het open stuurboord deel aan de slag. Dan komt hopelijk eindelijk haar volledige lijn in beeld.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Aan de slag gegaan met de verschansing.
De binnenzijde worden de platen ondersteund met schuin geplaatst stukken plaat met een stuk rondijzer op de zijkant:
0605 Verschansing.jpg

Ongeveer halverwege loopt daar over bijna de gehele lengte een staaf doorheen. In het bovenste stuk zit het met een stuk hoekprofiel aan de plaat van de verschansing geklonken.

De binnenkant van de achterzijde is meer complex om te maken:
0606 Vloer.jpg

Halverwege zit in de ronding een tussenvloer of bank. Zie tussen de 2 witte pijlen.
Links boven een detail van achter de sloep. De ribben lopen dus door die plaat heen.

Ik heb een print van de lijntekening, die mijn uitgangspunt was bij het tekenen in Fushion, uitgeknipt op de lengte middenlijn lijn en buitenom op die van de verschansing zodat ik een mal kreeg:
0607 Verschansing.jpg

De foto zelf heb ik gekanteld, maar het stuurboord deel ligt op zijn kant op de bouwplank waar vanaf het begin al een print van de lijntekening is geplakt. De nieuw uitgeprinte mal kon ik nu op de lijn van de verschansing plaatsen zodat ik er de ronding van de zeeg er in had en de afstand tot het dek.
Daar tussen de min of meer rechtopstaande steunen gemaakt met de tussen staaf. Het lijkt nu op een railing, maar zie de 1e foto van deze post.
Achterop zie je de 3 nu nog te lange steunen die in de ronding komen.

Met behulp van de mal kon ik deze op lengte en in de juiste hoek knippen:
0608 Ronding.jpg

Steeds een klein stukje er af totdat ze net achter de mal verdwijnen.

Het heeft 4 mallen gekost voordat ik de vorm van de tussen vloer had:
0609 Vloer.jpg

Waarbij de 3 steunen onder de juiste hoek en ronding door de plaat lopen.

Op de 2e foto van de post is te zien dat de tussen vloer van traanplaat is. In mijn voorraad had ik nog model traanplaat liggen:"
0610 Vloer.jpg

Zowel van styreen als van dun aluminium. Het wordt het dunne aluminium. De systreen is te grof met zijn dikte van 1,5 mm en dubbele traan.

De volgende stap is het maken van het afdek profiel op de verschansing. Een samenstel van 2 Evergreen strips, in de juiste ronding van de zeeg en de ronding van de buitenzijde. Voorlopig nog wel even te gaan.
Gr. Peter

In mijn beleving is die plaat met dubbele traan wat moderner Peter. Succes verder met het potdekselen. Gr. Klaas.

Back