BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Al het goede komt in tweeën .........

Het laatste deel van de constructie aan het stuurboord deel was het houten blok aan de binnenzijde van de verschansing bij de boeg.
0625 Boeg.jpg

0626 Boeg.jpg

Als versteviging van de boeg en als ondersteuning van de half ronde goot voor de ankerketting en de rechthoekige kluis met rol. Daar over wordt de reep met behulp van de stoomspil binnen gehaald.

Met het nodige schuren zou ik dit uit een blok hout kunnen maken. Maar gezien de rondingen besloten om dit te lamineren.
0627 Boeg.jpg

Een kwestie van hele en halve latjes opstapelen met overlappende naden. En de ronding steeds checken.

Eenmaal gereed met de beide openingen en in de grondverf, nog een laatste check:
0628 Boeg.jpg

Iets klopt er niet! Als het past op de steven dan steekt het achterste deel (bij de witte pijl) naar buiten. Naast de rondingen is er ook nog een tordering.
Dat is goed te zien op deze foto:
0629 Boeg.jpg

Het verloop van de spanten vanaf de rechte boeg naar de ronding halverwegen.

Aan de slag gegaan voor de 2e versie:
0630 Boeg.jpg

De geweekte latjes gebogen en getordeerd. De 1e versie ligt er nog naast.

Na wederom veel passen en meten was dit uiteindelijk het resultaat:
0631 Boeg.jpg

Nu loopt het met alle rondingen mee.
0632 Boeg.jpg

En is dit nu het aangezicht van de voorzijde.
0633 Boeg.jpg

De steun voor de sloep ook in kleur:
0634 Steun Koekepan.jpg

In de oude bestekken lezend kwam ik er achter de de zwarte tussen vloer een 'koekepan' wordt genoemd.
Gr. Peter

Nu ik de macro’s zie ben ik toch niet helemaal tevreden over de rechthoekige kluis. Die heb ik gemaakt van 2 laagjes hout, met de hand gezaagd, geschuurd en op elkaar gelijmd. Nu ik aan de slag ga op het bakboord deel met de frames waar de luiken voor de visruimen in komen te liggen, komt de frees op de werktafel. Het is niet uitgesloten dat er een up-date van de kluis komt …….. ;)
Gr. Peter

Het is tijd om met hout op het dek aan de slag te gaan. Ik had al wat testjes gedaan met de planken en zwarte voegen. Alhoewel deze op de Balder zwart zijn, toonde zij toch vrij dominant.
Daarom een testje gemaakt met grijze voegen. Daarbij heb ik gelijk de originele maten in ogenschouw genomen:
0635 Dekplanken.jpg

De planken zijn 117 mm breed, de voegen 11,5 mm en de proppen 29 mm.
Naar schaal 1:50 zijn dat respectievelijk 2,35 / 0,23 / 0,58 mm

Ik ga beukenhout gebruiken dat ik tijdens de bouw van mijn Bluenose al had gekocht van Hans @*Hans* Kolderstok. Hij had voor mij latten van 250 x 1,2 mm gezaagd. Gezien de dikte van het grijze papier ga ik daar latjes van 2,7 mm uit zagen en gebruiken.

Voor de grijze stroken tussen de planken heb ik een mal gemaakt waar ik de stoken in kan snijden:
0636 Dekplanken.jpg

Tegen een stuk aluminium 2 plankjes op hun dikte geplakt. Dan heb ik altijd dezelfde juiste dikte. Het scalpel mesje heb ik extra gestropt (gescherpt) op een leren strop.

Op wat proeflatjes de strook op de langs en de kopse kant geplakt:
0637 Dekplanken.jpg

Met dit als resultaat:
0638 Dekplanken.jpg

Onder de 1e proef met zwart. Boven met grijs. Door de behandeling met lijnolie wordt het grijs iets donkerder van kleur. De ondergrond onder beide proefjes is het gebruikte grijze papier. De 'indrukken' ter imitatie van de pluggen moet ik minder diep doordrukken.

Dan nog een vergelijk van de maatvoering tussen het origineel en de test, met een minder diepe prop:
0639 Dekplanken.jpg

Het bovenste origineel moest ik flink verkleinen en de test opblazen.
De plug is gemaakt met een 0,5 mm holpijpje.
Gr. Peter

Natuurlijk was ik niet tevreden met die 'indrukte' pluggen.
Weer teruggevallen op mijn oude techniek zoals ik deed bij mijn Bluenose:
0642 Pluggen.jpg

Puntjes maken in de drawplate. Hier nog met een tandenstoker, voor deze proef met stukjes beuken van de planken.

Dan gaat het er zo uit zien:
0643 Pluggen.jpg

De kopse kant van het hout absorbeert meer lijnolie. Daarom zijn de donkerder dan de plank zelf. Maar geeft een mooi licht contrast, zeken in combinatie met de grijze voegen.
'Life' ziet het er nog beter uit ..... :)
Gr. Peter

Begonnen met de bouw van het frame voor de luiken voor de tonnen ruimen.

Bij de Balder zelf zijn deze niet meer functioneel. Omdat al de ruimen nu één mgrote multi-functionele ruimte is. Zo ziet het er op het dek uit:
0640 Luiken.jpg

In de lengte richting zijn er aan weerszijde 2 z.g. 'schaarstokken' met daar tussen 8 dekdelen en 2 eindstukken. De dekplanken komen straks op gelijke hoogte te liggen. De luiken zelf hebben aan de kanten een afschuiving zodat deze iets verhoogd liggen.

In het Amsterdamse restauratieboek stond een technische tekening van de constructie. Tijdens de modelbouw meeting vorig jaar september in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam had ik wederom een aardig gesprek met het Hoofd Collecties over de Balder. Hij vertelde dat ze net een groot deel van de collectie oude tekeningen hadden ingescand. Niet veel later kreeg ik een link om die scans te down-loaden en te gebruiken voor de bouw van mijn model. Dit is de betreffende tekening:
0641 Luiken.jpg

Voor de volledigheid heb ik zelf dit 'watermerk' aangebracht.
In the rest.book: 'Luik van het haringruim. Werktekening door S. de Jong naar een blauwdruk uit 1924 van het Visserijmuseum Vlaardingen.'
Hier heb ik heel wat details uit kunnen halen.

Aan de onderzijde uitsparingen gefreesd voor de tussen liggende dekdelen:
0644 Schaarstokken.jpg

Met een 2 mm freesje de uitsparingen 2,5 mm gemaakt.
Met wat nabewerking had ik alle onderdelen passend:
0645 Schaarstokken.jpg

Maar ........... waar zijn de sponningen waar de luiken in komen te liggen?
Weer aan de slag gegaan. Op de kruistafel met dubbelzijdig plakband alles vastgeplakt en de sponnen over de lengte gaan frezen.
0646 Schaarstokken.jpg

Alles wederom passen gemaakt:
0647 Schaarstokken.jpg

Met sponninkjes van 0,5 x 0,5 mm.

Daarna alles in elkaar gelijmd en voorzien van duvels en proppen:
0648 Schaarstokken.jpg

Nog dry-fit met voor de zekerheid een ton in één van de openingen. Zo moeten natuurlijk nog wel doorheen kunnen.;)
Natuurlijk nog even een detail foto:
0649 Schaarstokken.jpg

Bij de pijlen A de deuvels waarmee de dekdelen in de schaarstokken vast zitten. Deze gemaakt in het kleinste gaatje '16' van Byrnes Drawplate. In boorgaatjes 0,3 mm.
Bij de pijlen B de proppen. Want net als de dekplanken zijn deze delen met bouten aan de ijzeren dekbalken vastgezet. Met als afdichting de proppen. Deze zijn gemaakt in gat '52' van de drawplate. Gaatje van 0,7 mm.

Al met al wel weer lekker om met hout te werken. En het beuken heeft een mooie fijne nerf waarmee netjes in detail gewerkt kan worden.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Strak werk! Maar dan toch even een vraag, want de tonnen passen exact in de luikopeningen. Wanneer je dan een ton omhoog wil halen met een takel met twee haken die achter de rand haken (zie de foto in post 651), past dat nog?

Strak werk! Maar dan toch even een vraag, want de tonnen passen exact in de luikopeningen. Wanneer je dan een ton omhoog wil halen met een takel met twee haken die achter de rand haken (zie de foto in post 651), past dat nog?
Hmm,... dat is wel een interessante vraag voor een modelbouwer. :cool::rolleyes:

Scherp opgemerkt, Hans. En stel dit zeer op prijs!
Er zit onderling een fractie verschil in de afmetingen van de openingen. Net de kleinste gekozen voor de foto en net niet recht van boven.
Gaat toch denk ik passen .....
0650 Hold.jpg

Dit is 'de grootste' opening. Die haken zijn van een soort plaatstaal. Een soort schoenlepels.
Met een beetje 'Artistic-Licent' en 'Free Interpretation' (AL-FI), een dekbalkje van 2,5 mm met 2 sponninkjes en ook nog ingelaten in de schaarstokken ....... da's bijna op mijn limiet.;)
Maar het is lekker werken met dat beuken.
Gr. Peter

Back