Amerigo Vespucci bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door MarkGr, 22 dec 2023.

1. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Ik vind een beetje troost in het feit dat jullie het probleem ook niet meteen zien. Alhoewel het natuurlijk op foto wat moeilijker is. Het probleem zit hem niet in een ontbrekend onderdeeltje. Wat dan wel ? Wel, ik ben ervan uitgegaan dat als het instructieboekje een nummer geeft van een onderdeel en het nummer van dit onderdeel duidelijk aangegeven wordt (zoals hier het geval op mijn tweede foto hierboven), ik niet moet twijfelen om dat onderdeel met dat nummer te gebruiken. Fout dus bij Mantua !!!
    Concreet geef ik jullie het voorbeeld van de drie identieke onderdelen 288 en 503 (2x), die rond elke mast moet worden gelegd om een ra aan te bevestigen. Voor de bezaanmast met doormeter 8mm is dat volgens het instructieboekje onderdeel 288 (foto 31 van het boekje) en voor de fokkemast en de hoofdmast, met beiden een doormeter van 10 mm, tweemaal de nummers 503 (foto 113 van het instructieboekje). Ik heb dus onderdeel 288 verwerkt in mijn bezaanmast. En toen ik aan mijn hoofdmast begon, stelde ik vast dat de beide onderdelen 503 (hiervoor te gebruiken volgens het instructieboekje) een verschillende diameter hadden, waarvan één te klein voor deze masten. Bij nader inzien was het onderdeel 288 dus bedoeld voor de fokkemast of de hoofdmast (dat, zoals jullie kunnen zien even groot is als het grootste onderdeel 503) en het ene onderdeel 503 met de kleinere diameter voor de bezaanmast....
    Ik had wel vastgesteld dat het onderdeel 288 tamelijk ruim uitviel voor de doormeter van de bezaanmast, maar Mantua blinkt niet uit in nauwkeurigheid, en ik had daar een mouw aan gepast. Ik had beter moeten weten !
    Ik heb ook pech gehad, want was ik met de fokkemast en de hoofdmast begonnen, dan had ik meteen kunnen vaststellen dat één van beide onderdelen 503 te smal was voor de doormeter van die masten.
    Hetzelfde verhaal gaat op voor de verbindingsstukken tussen de mastdelen 272 en 273 enerzijds en 504 en 505 anderzijds.
    Gevolg : ik zit met 3 messingstukken (503, 504 en 505) die een te kleine doormeter hebben voor één van mijn beide nog te maken fokkemast en hoofdmast.
    Ik had oplettender moeten zijn, maar anderzijds gaat het hier toch wel om een erg flagrante fout van Mantua !
    Ik ben dus naar mijn winkeltje gegaan, die alle begrip hadden, en die bij Mantua de onderdelen 503, 504 en 505 met een juiste diameter gaan opvragen. Benieuwd of dat gaat lukken. Anders moet ik een elegante oplossing bedenken. Dewelke, daar heb ik nog geen idee over, dat zien we dan wel.
    Een gans verhaal, maar het kan toekomstige bouwers van deze bouwkit maar tijdig waarschuwen voor deze calamiteiten ...
    Iedereen nog een prettige zondag verder !
    Mark

Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat heet vooruit kijken voordat je iets monteerd. Dat zul je met het bouwen van houten schepen nog vaker tegenkomen.
    En graag geen raadsels meer, wij stoppen energie in het feit om jou te helpen, wat we graag doen. Iets voor je uitzoeken en kijken naar maar een klein deel van je bouwhandleiding, terwijl je het al weet. Niet nodig.

3. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Sorry, was zeker niet zo bedoeld !
    Anderzijds denk ik dat het niet de bedoeling is om hier elkaar de mantel uit te vegen : deze opmerking mocht naar mijn aanvoelen toch wel iets vriendelijker worden geformuleerd …

Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik wil niet onvriendelijk overkomen, maar het feit is dat ik een uur in een paar Engelse verslagen heb zitten zoeken naar die ring zodat ik jou van dienst kon zijn. Was niet nodig geweest achteraf want daar ging het dus niet om. Jammer van mijn tijd, die ik al te graag besteed aan mede modelbouwers als ik ze kan helpen.
    En over de pan uitvegen, een bedankje of op zijn minst een like naar de personen die je hebben willen helpen mag ook wel.

5. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Ik hoop dat je niet het standpunt verwoordt van alle mede modelbouwers t.o.v. mijn persoon, want dan hoeft het voor mij niet meer hoor. Het blijft maar een hobby hé.
    Dus wat mij betreft, polemiek afgesloten. Even goede vrienden nog ?

Herby63 vindt dit leuk.
  6. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Nee hoor....
    Gewoon lekker blijven posten hier is leuk om te volgen
    Succes met de verdere bouw Mark

7. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Tuurlijk

8. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ook absoluut mijn standpunt niet hoor en gewoon lekker genieten van je Hobby.

Herby63, Jaques en DirkL vinden dit leuk.
  9. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Vooreerst mijn dank voor de steunbetuigingen !
    Na een korte pauze in de verslaggeving, hierna een update van mijn werkzaamheden.
    De hoofdmast zit in elkaar. Hieronder vinden jullie enkele foto's van verschillende fases van deze opbouw. Nu ik de hoofdmast in zijn volle glorie zie, begin ik te beseffen dat dit toch wel een groot model wordt, en vraag ik mij af waar ik daar een plaatsje voor in huis ga vinden ...:confused: Maar dat zijn zorgen voor later ... De opbouw van de hoofdmast was quasi gelijkaardig aan deze van de bezaanmast.
    IMG_0571.jpg IMG_0573.jpg IMG_0578.jpg

Verder heb ik reeds de ra's in vorm geschuurd en een kleurtje gegeven, zodat deze klaar zijn voor verdere afwerking.
    IMG_0577.jpg
    Repetitieve werkjes dus, maar daarom niet minder leuk !
    Fijn weekend !
    Mark

Bijgevoegde bestanden:

Baker, Jaques, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Thx voor de likes !
    De ra's verder afgewerkt.
    Een woordje uitleg over de ringen rond de ra's. In deze bouwkit zijn dit houten lasergesneden ringen met een verschillende diameter. Deze dienen uiterst voorzichtig uit de plankjes te worden gesneden, want zij zijn wel héél fragiel (desondanks breekt er af en toe wel ééntje ...). Daarna dienen zij wit te worden geschilderd. Gezien zowel de 2 zijkanten als de platte buitenkant dienen geschilderd te worden, is dit niet zo vanzelfsprekend. En het is ook zo goed als geen optie om dit te doen na het aanbrengen op de ra's. Het over een saté stokje schuiven ( zie een vorig verslag) was ook niet de ideale oplossing voor grotere diameters en bij het afschuiven ervan had ik nogal gemakkelijk wel eens een breukje . De meest praktische manier die ik hiervoor heb gevonden bleek uiteindelijk ze (vooraf) voor een eerste laagje verf te plakken op schilderstape, en ze nadien om te draaien en terug vast te plakken voor een tweede laagje, zodat de andere zijkant ook zijn bekomst krijgt. Ook dienen de diameters van de ringen bij het aanbrengen op de ra's (hoewel van verschillende diameter) bij ongeveer de helft aangepast te worden aan de opgegeven diameters van de ra's, om hier nauw rond aan te sluiten. Dit gebeurt door een stukje van de ringen tussenuit te snijden, de naad met plamuur te vullen om deze nadien fijn te schuren en wat bij te schilderen. Een heel karweitje dus, die ringen, maar met een mooi resultaat, want zij geven reliëf aan de ra's (wat bvb bij het gewoon wit schilderen van bandjes op de ra niet het geval is). Enkele fotootjes ter illustratie.
    IMG_0581.jpg

IMG_0584.jpg

IMG_0585 (1).jpg

En na nog wat verder afwerking, zijn de ra's nu klaar om de zeilen aangegord te krijgen :
    IMG_0607.jpg

Hierover bericht ik dan wel in een volgende update.
    Beste groeten !
    Mark

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 20 nov 2024
    Herby63, Clemens W., DirkL en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Knap stukje werk Mark, zoals je de kuipbanden hebt geschilderd en aan de ra's hebt bevestigd, ik kan me goed voorstellen dat het zeer kwetsbare onderdeeltjes zijn :thumbsup:

MarkGr vindt dit leuk.
  12. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    knap werk Mark! bedankt ook voor delen van de tips en tricks.

MarkGr vindt dit leuk.
  13. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Thank you all !

De zeilen zijn aan de ra's bevestigd met de gekende marl- of festonsteek.
    IMG_0616.jpg

Met volgend resultaat (voorkant) :

IMG_0614.jpg

Achterkant :
    IMG_0615.jpg

Volgende stap : de zeilen borgen (waardoor de nu nog zichtbare plooien in de zeilen zullen verzwinden ...). Ik zal hiervoor vooraf terug wat moeten uitproberen teneinde ze soepel te laten vallen, want deze zeilen zijn toch heel wat groter dan deze van de bezaanmast.
    Ik hou jullie op de hoogte.
    Fijn weekend !
    Mark

Herby63, DirkL, Hans Groenenberg en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Alsnog een keertje strijken met stoom?

15. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Als de zeilen geborgen worden, kijken we niet op een plooitje meer of minder ...;)

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Thx voor de likes !
    De zeilen zijn geborgen.
    Even in beeld :
    Het inkorten :
    IMG_0618.jpg

De textiellijm op de snede, om uitrafelen te voorkomen :
    IMG_0620.jpg

Het inplooien :
    IMG_0621.jpg

En het opbinden :
    IMG_0622.jpg

En dit zijn ze dan allemaal. Hier en daar moeten de plooien nog wat uitgerond worden, voor het instrijken met aangelengde houtlijm om hun vorm te behouden. Maar daar ze nu opzij worden gelegd tot ze op de mast worden aangebracht, wacht ik daar nog mee tot dan.
    IMG_0640.jpg

Volgende stap in mijn bouwplannen : het plaatsen van de hoofdmast op de romp en het aanbrengen van het daarmee verbonden staande want. (Vaak lees je in blogs dat eens de masten en de rigging aan de beurt zijn, de bouw van het model wat eentoniger wordt. Als je mast per mast werkt, vind ik echter dat dit nog steeds zeer afwisselend is).
    Wat het lopend want betreft, dat er zit aan te komen, heb ik een vraagje naar jullie toe. Gezien de zeilen geborgen zijn, valt er heel wat touwwerk zonder voorwerp. Weet iemand waar ik zou kunnen vinden hoe dit best opgevangen kan worden (gewoon weglaten of ... ?).
    Alvast bedankt en beste groeten !
    Mark

17. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Mark,
    Probeer je je eens in een situatie voor te stellen als een kapitein van zo'n schip. Je vaart zo een haven binnen en wil daar je lading lossen en meteen weer wat laden en dan met een of twee weken weer vertrekken. Als je net in de haven aanlegt heb je met het lopend want ( de geien en de gordings) de zeilen tegen de ra aan getrokken. En met een paar stukken los touw de zeilen om de ra gebonden, zoals je zeilen er nu bij liggen. De geien en de gordings zijn aan de ra geknoopt en lopen via een paar blokken naar de belegpunten. Nu kan je die lijnen uit de blokken trekken, naar beneden halen, netjes oprollen en onderdeks netjes opslaan. Na een week of twee moet je ze dan weer ophalen, door de blokken scheren en aan de ra vastknopen. Pas dan kan je de zeilen losmaken anders klappert het alleen maar. Of je kan de aangetrokken lijnen rustig op de belegpunten laten liggen tot je weer weg gaat. Dan de zeilen losmaken en direct met de nog aanwezige geien en gordings zo zetten dat ze wind vangen en je kan vertrekken.

Als je van plan bent om drie of vier maanden of nog langer in de haven te blijven, dan denk ik dat je liever de zeilen er helemaal afhaalt en opbergt om schade te voorkomen. En dan kan je ook de lijnen losmaken en op slijtage controleren voordat je weer vertrekt.

Als ik me dit zo voorstel zou ik ervoor kiezen om alle lijnen lekker te laten zitten.
    Maar jij bent de kapitein en beslist.

Admiraal B, Stephan Kertész en Herby63 vinden dit leuk.
  18. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Heel leuke reactie Jan, en overschot van gelijk. Ik zou niet graag de sadistische kapitein zijn die zijn bemanning al dat nutteloos werk laat doen. Wat wel maakt dat ik aan de glasheldere :)( is ironisch bedoeld, zeker als je ze vergelijkt met deze van Occre...) plannen van Mantua en deze wirwar van draden en belegpunten met niet altijd overeenkomende nummering zal moeten uitgeraken. Ik denk dat ik maar een weekje op retraite ga om dit min of meer tot een goed einde te brengen, vooraleer ik verder ga met mijn werkzaamheden ...:yes:
    Tot dan !
    Mark
    Ter illustratie :
    IMG_0641.jpg

IMG_0642.jpg

Baker vindt dit leuk.
  19. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Admiraal B en Baker vinden dit leuk.
  20. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Helaas Jan, blinkt Mantua in deze uit in totale ledigheid, en rekenen ze op het vernuft van de modelbouwer, wat in mijn geval getuigt van overdreven optimisme.
    Toch nog dit : ondanks alle kritiek die ik soms uit op deze bouwkit van Mantua, blijft het wel een schitterende bouwdoos, waar ik tot hiertoe (niettegenstaande soms wat ergernis, maar wie heeft dat al niet eens bij zijn bouwprojecten ...) enorm veel plezier en genoegdoening aan heb beleefd. Hopelijk blijft dit duren ...:D
    Groetjes,
    Mark

Deel Deze Pagina