Amerigo Vespucci bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door MarkGr, 22 dec 2023.

1. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Mark, Als ik die tekeningen nog eens goed bekijk lijkt het erop dat de nummers van de lijnen in de tekening toch overeenkomen met de nummers van de belegpunten. Misschien heb je daar houvast aan.

Admiraal B vindt dit leuk.
  2. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Inderdaad Jan, maar een 53 vind ik er bvb niet op terug. En zo zijn er nog een aantal…
    Mark

3. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Mark, als het kan helpen? bijgaande bijlage zijn alle lijnnummers. de groene staan op mijn algemeen plan aangeduid als een lijn voor de zeilen de roze voor de ra's en de masten. Echter op het zeilen en masten plan zijn er enkele niet aanwezig en vind ik ze ook niet terug ( kenmerk NIET staat erachter in de lijst) zoals uw nummer 53. Misschien helpt dit je een beetje verder. (let wel op mijn AV is niet exact hetzelfde model als het jouwe
    upload_2024-11-28_7-58-33.png

Jaques, janzwart en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  4. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Er mist nogal wat! Mooi om mee lezen hoe dit gezamenlijk aangepakt wordt

5. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Amaai nog niet dat mij dit zal helpen, en het feit dat bij jouw lijst de 53 ook als niet aanwezig vermeld staat, stemt mij hoopvol dat wat dit betreft, onze beide modellen niet zoveel verschillen. Nu nog wat verder hierop studeren, en dan denk ik dat ik er wel uitgeraak. Een dikke merci !!!

6. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Inderdaad, en daarvoor ben ik dit forum zeer dankbaar. Want zonder jullie vaak essentiële hulp en advies, denk ik dat ik dit project zeker niet zo goed of helemaal niet had afgewerkt !

7. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Weeral een stapje verder : het staande want en de ra's van de hoofdmast zijn aangebracht.
    Twee fotootjes van tijdens deze werkzaamheden :
    IMG_0647.jpg

IMG_0648.jpg

En enkele fotootjes na beëindiging van de werken :
    IMG_0653.jpg

IMG_0655.jpg

IMG_0657.jpg

IMG_0661.jpg

IMG_0662.jpg

Nu volgt er een periode van radiostilte, daar ik mij de volgende dagen (weken ?) ga verdiepen in het lopende want en het ontwarren van de wirwar aan draden die op de plannen zijn aangegeven, waarna ik hoop de bomen door het bos te zullen zien.
    Tot dan !
    Mark

Bijgevoegde bestanden:

Pingu57, Mees Ippel, Herby63 en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    knap werk mark

MarkGr vindt dit leuk.
  9. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Allen bedankt voor de likes.
    Na heel wat puzzelwerk en met behulp van de plannen van de Amerigo Vespucci van OCCRE, ben ik tot het hieronder terug te vinden resultaat of conclusie gekomen m.b.t. het lopend want van de ra's van de bezaanmast en de hoofdmast. In het lopend want m.b.t. de zeilen ga ik mij pas verdiepen, nadat ik het lopend want van de ra's heb aangebracht, temeer ik geborgen zeilen heb, en ik hoop dan meer zicht te hebben op het één en ander.
    Al jullie opmerkingen zijn uiteraard welkom en ten zeerste gewaardeerd !
    Beste groeten,
    Mark

IMG_0642.jpg

IMG_0768.jpg

IMG_0769.jpg

IMG_0770.jpg

IMG_0771.jpg

PS: oranje lijn maakt deel uit van het staande want tussen bezaanmast en hoofdmast , waaraan enkele lijnen worden bevestigd.

Laatst bewerkt: 20 dec 2024
    Jaques, Pingu57, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bedoel je met lopend want de lopende tuigage? Er zijn 2 verschillende: staande tuigage = kort door de bocht, bijna alles om je masten overeind te houden zoals je want en stagen (wat jij volgens mij oranje lijn vast want noemt) bijvoorbeeld.
    En je hebt het lopend tuig: dat is onder andere alles om je rondhouten (Ra's) en zeilen te bedienen of op hun plek te houden. Er zijn natuurlijk meer onderdelen die onder beide categorieën vallen maar die noem ik voor het overzichtelijk te houden even niet.

Mijn advies om je wat meer wegwijs te maken in dit alles en mij veel geholpen heeft. Er is een klein boekje dat erg interessant is om meer over dit onderwerp te vinden. Er zitten een paar posters bij (2) die een schematisch overzicht geven van de tuigage. Het is beknopt en van toepassing op oudere schepen maar het helpt je zeker om de basis werking en benamingen te zien van de vele onderdelen in de tuigage van deze zeilschepen. Met alleen een tekening bestuderen kom je er vaak niet uit. En zo'n "modern"zeilschip heeft een paar zaken die natuurlijk anders zijn, maar grotendeels komt veel nog overeen met de 17de eeuw.
    Kijk voor een 2e hands exemplaar van dit boek https://www.bol.com/nl/nl/p/modelbouw-van-schepen-16e-en-17e-eeuw/1001004005111070/ is mijn advies. Ik heb ze al voor een euro of 5 gezien.

DirkL vindt dit leuk.
  11. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    1) inderdaad Stephan, de oranje lijnen maken deel uit van het staande want. Ik had bij het nakijken van mijn bijdrage plots beseft dat de lezers niet gingen weten wat die oranje lijnen betekenden, en heb dan snel dat PS toegevoegd. En : haast en spoed is zelden goed … ik verbeter het.
    2) tijdens het schrijven van dit bouwverslag ben ik vaak tot de vaststelling gekomen dat ik zaken toevoegde aan mijn model waarvan ik a) de naam niet van kende en b) niet wist waartoe ze dienden of hoe ze werkten. Blijkbaar kan jouw boekje hieraan verhelpen. Dus hartelijk dank voor jouw advies ! Ik ga onmiddellijk op zoek naar een (betaalbaar) exemplaar !

12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Modelbouw van Schepen | Webshop | Hoeckel | Nautiek.nl Maritime Books

13. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Bedankt Piet !

14. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Ik heb het boekje inmiddels besteld bij de slegte aan 10€. Hopelijk zitten de twee losse posters erbij. Voordeel bij de slegte is dat als ze er niet bij zitten, ik mijn geld terug krijg, en mijn geluk dan op een ander kan proberen… Ik hou jullie op de hoogte!

Stephan Kertész, janzwart en DirkL vinden dit leuk.
  15. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Als ze er niet bij zitten kan ik de mijne voor je scannen.

Admiraal B en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik kijk altijd op boekwinkeltjes.nl daar zitten zo'n beetje alle boekwinkels die nieuw en 2e hands verkopen en particulieren die boeken verkopen. Voordeel is dat je dan een aantal aanbieders ziet die hetzelfde boek verkopen met hun prijs en de staat waarin het verkeerd. Ik heb een verlanglijstje en dat zoek ik regelmatig op. Ook marktplaats.nl is een goede plek. Mijn laatste aankoop was een boek voor 12,50 terwijl dit 2e hands gemiddeld tussen de 70 en 120 euro kost. Na ontvangst kon je, alleen door de naam en datum die erin geschreven stond, zien dat het 2e hands was. Dat was geluk, soms heb je een koopje dat er prima uitziet, maar dat je eerst even een tijdje buiten in de zon moet laten luchten (had waarschijnlijk in een muffe kelder gelegen.
    Een paar goede boeken over tuigage zijn onmisbaar op dit deel van het forum.
    Hopelijk is je exemplaar compleet, ik wens je in elk geval veel studie genot. :)

Baker en MarkGr vinden dit leuk.
  17. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Dat is alvast een geruststelling. Dan neem ik het sowieso aan en zitten ze er niet bij, doe ik een beroep op jou … Alvast 1000 x thx !

18. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Mijn boekje van Rolf Hoeckel is inmiddels toegekomen, beide tekeningenposters incluis. De vorige eigenaar heeft er goed zorg voor gedragen ( had het sedert 1982 in zijn bezit volgens een factuurtje dat ik in het boekje aantrof met corresponderende naam aangebracht in het boekje vooraan) ! Ziet er erg praktisch en leerzaam uit : Ideale kerstlectuur. Ik ga het eerst eens grondig bestuderen en toepassen op mijn AV, vooraleer ik daadwerkelijk aan mijn lopend want begin. Nog eens dank Stephan, voor de nuttige tip!

Stephan Kertész, Jaques, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Clemens W.

Clemens W.

Lid geworden:
    10 nov 2024
    Hoi Mark, ook ik had wel interesse in dit boek. En ben gaan Googlen en vond een exemplaar in een Duitse antiquariat winkel. Gelukkig de Nederlandse uitvoering. Voor 10,= euro was dat niet slecht. Helaas zoals alles wat ik naar Kreta wil hebben zijn de verzendkosten 15,= euro. Het is niet anders. Ook mijn exemplaar was in uitstekende staat en de 2 bijlagen zagen eruit alsof deze nog nooit waren ingezien. Dus ook ik kan eventueel mede modelbouwers voorzien van eventueel benodigde data uit dit boek. Top data. Volgens mij kwam de tip van Piet en Stephan, dus ook jullie bedankt.

MarkGr, DirkL en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. Ruud Kok

Ruud Kok

Lid geworden:
    7 nov 2023
    Complimenten Mark voor de gedegen wijze waarop je bouwt en verslag doet. Zoals je het aanpakt kom je er zeker uit, mede met de hulp van alle "ervaren" medebouwers. Daar zijn we toch ook voor. Ik ben helaas 3 maanden uit de running geweest, zodat ik niet tussentijds heb kunnen reageren op je verslag, maar vanaf heden ben ik weer paraat. Nogmaals complimenten voor je resultaten tot nu toe. Het wordt een pracht boot.

MarkGr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina