H.M.S. VICTORY Unplugged

Lees nu pas je verslag Dirk. Ik ben diep onder de indruk van je "open model" en je gedetailleerde onderdelen. :worship:
Ik blijf je graag volgen. Groet Ruud
 
De voorbije maanden niet stilgezeten. Alle hulp tools voor de kanonnen zijn bijna klaar en de voorbije maanden/jaren hebben de ca 80 kanonnen ook vorm gekregen. Ik heb onlangs gelezen dat het touwwerk rond de kanonnen best afzonderlijk gemaakt kan worden met de oog-stukjes apart. Omdat het anders veel frutselwerk zou worden. Helaas voor mij heb ik dit te laat gelezen dus de komende weken zal het frutselen worden. Nu even tooltje ontwikkelen waardoor het enigszins beter kan. Wordt vervolgt.

full
 
Dirk, bijzonder hoe je deze details aanvliegt.
Ben je toevallig opgegroeid in een omgeving van massaproductie?
Diep respect. :wave
 
Na (zoals verwacht) heel wat pruts- en frutselwerk is een prototype van een kanon-post samengesteld. Op bijgaande foto zie je links hoe het opgesteld is in de Victory in Portsmouth, rechts hoe er in mijn model gaat uitzien. Het touwwerk aan de kanonnen zal nog iets meer verfijnt worden.

full



Op volgende foto zijn ook de andere attributen aanwezig.

full
 
Nog wat verder gewerkt aan de componenten voor het Lower Deck. Hierbij het resultaat voor de "Fore Capstan". een puzzeltje van schijfjes en latjes. Deze bevat twee delen , onderste zal komen op Lower Deck , bovenste deel op Upper deck. Benieuwd naar jullie commentaren. Volgende wordt de Main Capstan.
full
 
Na een paar weken wat mindere activiteit is de main capstan ook klaar. (het bovenste deel staat op de foto was schuin maar is nog niet definitief gemonteerd. daarvoor is het wachten op het middle deck.)

full


Uit nieuwsgierigheid heb ik nog wat vragen:
1. na wat opzoekwerk is het me niet duidelijk of de messenger( leikabel voor ankertouw) nu enkel rond de main capstan zit of ook aan de fore capstan? Mijn idee is enkel de main capstan maar vond twee verschillende schetsen op het internet.
2. de messenger cable wordt aan elkaar gezet door de twee lussen met elkaar te verbinden. Wordt de kabel hierdoor opgespannen? en kunnen deze lussen doorgedraaid worden langs de capstan of moest men dan eerst ankerkabel verzekeren en terugdraaien.

hopelijk kan iemand me raad geven.

full


verder rest mij nog één ding:

full
 
DirkL.
1. De messenger loopt NIET rond de forecapstan. Wel rond de twee rollers die helemaal vooraan staan.
2. De messenger staat alleen gespannen op het stuk dat naar de kaapstander getrokken wordt. Van de kaapstander af ligt hij vrij los. En de lussen waarmee hij gesloten wordt kunnen zo rond de kaapstander worden getrokken.
 
DirkL.
1. De messenger loopt NIET rond de forecapstan. Wel rond de twee rollers die helemaal vooraan staan.
2. De messenger staat alleen gespannen op het stuk dat naar de kaapstander getrokken wordt. Van de kaapstander af ligt hij vrij los. En de lussen waarmee hij gesloten wordt kunnen zo rond de kaapstander worden getrokken.
Bedankt Jan om dit even wat helderder voor me te maken.
 
Na enkele weken van werken aan kleine onderdeeltjes (touwen, takelblokjes, oogjes, ...) staat de boot terug op de werktafel. De start van de opbouw van het Lower deck is begonnen. de eerste twee kanonnen hebben hun plaatsje gevonden. Het is nog even zoeken naar de juiste manier van bevestigen want nu duurt het plaatsen nog een kleine halve dag per kanon maar gelukkig zien we terug na maanden vooruitgang op het dek.
full

full
 
Nou Dirk, dat ziet er goed uit. Deze twee kanonnen heb je mooi opgetuigd.
Als je alle kanonnen op deze manier aan wilt brengen, dan zijn het er nog 100.
In je eerste post zie ik dat je je schip aan een zijde open wilt laten, dat scheelt dan de helft.
Ik zie trouwens aan de touwen dat je de luiken ook al hebt aangebracht. Dit lijkt me erg tricky omdat dit erg kwetsbaar is. Om die redenen hang ik mijn luiken Pas op als het schip nagenoeg helemaal klaar is.
Succes met het vervolg, ik blijf je volgen.
 
En hoeveel kanonnen heb je zo te gaan ?! Veel ‘courage’ gewenst ! ;)
Mark, bedankt voor de "courage". Het zijn er 102 in het totaal ( 30 Lower Deck, 28 Middle en Upper deck en 16 quarter deck.) Dus stap voor stap zal ik er wel geraken ( al zijn het vele stapjes natuurlijk:))
 
Nou Dirk, dat ziet er goed uit. Deze twee kanonnen heb je mooi opgetuigd.
Als je alle kanonnen op deze manier aan wilt brengen, dan zijn het er nog 100.
In je eerste post zie ik dat je je schip aan een zijde open wilt laten, dat scheelt dan de helft.
Ik zie trouwens aan de touwen dat je de luiken ook al hebt aangebracht. Dit lijkt me erg tricky omdat dit erg kwetsbaar is. Om die redenen hang ik mijn luiken Pas op als het schip nagenoeg helemaal klaar is.
Succes met het vervolg, ik blijf je volgen.
Ik tracht mijn dekken volledig uit te rusten, ook al zullen de details moeilijk te zien zijn ( gelukkig op foto wel). Ik had je post gelezen om de luiken later aan te brengen maar helaas hingen ze er toen al aan. Zal dus extreem voorzichtig moeten zijn.
 
Back
Top