H.M.S. VICTORY Unplugged

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door DirkL, 30 jun 2024.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Vraagje, liggen die ankertouwen er zo bij? Ik meende dat die los in een cirkel (ovaal) lagen en niet in een acht. Dat zijn in het echt hele dikke kabels.

2. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Dat daar kabels liggen in een achtje en in het midden zijn samengebonden is niet realistisch. Zo'n ankerkabel is 30 - 40 cm in diameter. Ze zijn wel redelijk soepel. Op onderstaande foto zie je allerlei kabels liggen, (voor de show??) maar ik vermoed dat dat ook geen reële situatie is, dan zal er alleen de ankerkabel in hebben gelegen.
    Maar je kan er ook zelfs in slapen.

3. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Jan, Stehan; bedankt voor jullie feedback. ( ik heb de verantwoordelijke matrozen ter orde geroepen). Ik hoop dit nog aan te passen, maar dek erboven ligt er al op en raak er moeilijk bij. Dat ik ze samengebonden heb in het midden is idd een foutje maar zo wou ik het pak lager houden om toch nog wat zicht te houden op de ruimte erachter.

Momenteel ben ik bezig met de onderdelen voor het lower gun deck en vooral met de attributen voor rond de kanonnen. Hierbij een eerste ontwerp.

Had hierbij nog enkele vragen:

1. De tafel ( hier voor de foto op een steuntje) hang aan de buitenwand. Is dit scharnierend? Of staat die op haken en kan die hoger gehaakt worden. De binnenzijde hangt ze aan touwen dacht ik.

2. Was/ is er een tafel tussen alle kanonnen ?

3. De houten stokken aan het kanon zijn toch niet de stokken voor de capstan?

4. Hebben jullie een idee rond de dikte van de touwen aan de kanonnen?

Alvast bedankt voor wie me hiermee verder kan helpen.

Dave Bekers en Scheepshoorn vinden dit leuk.
  4. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Dirk
    1. Tafels zijn aan de wand ingehaakt in een oog. Eén niveau.
    2. Ja. Behalve op het bovendek in de open lucht.
    3. Ja, dus niet voor de capstan. Hiermee kunnen kanonnen iets opzij gewrikt worden om de loop iets naar rechts of links te richten.
    4. De broekings zijn ongeveer 5 cm dik andere kabels een 2 cm of zo.

Scheepshoorn en DirkL vinden dit leuk.
  5. Scheepshoorn

Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Hallo Dirk,
    ik zie nu pas je bouwverslag. Ik ben zwaar onder de indruk van wat je hier presteert. Je moet maar durven om aan zo'n project te beginnen.
    Heel goed dat Jan je over heeft kunnen halen om je avonturen met ons te delen. Hier worden we allemaal wijzer van.
    Ik neem aan dat je zelf in Portsmouth bent geweest, want als ik naar je dekinvulling en details kijk, komen de herinneringen aan mijn bezoek vorig jaar weer boven.
    Dit schip gaat heel apart en heel mooi worden, daar ben ik van overtuigd.
    Ik ga je volgen.

Hans Groenenberg en DirkL vinden dit leuk.
  6. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    het eerste set van onderdelen is klaar. De houten kokers die gebruikt werden om de kruitpatronen te transporteren vanuit de "hanging magazines" zijn klaar. Heb in één keer ook voor de andere gun decks gemaakt, dus totaal zo'n 100 stuks.

7. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ja, als je op dit detail niveau bezig bent gaan er veel activiteiten maal 100.

8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooi Dirk :):)

9. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Tweede set van onderdelen is klaar. Het prototype dat ik enkele weken toonde heeft het niet gehaald, was te weinig emmer. Vandaar na wat zoek en test werk nieuw ontwerp x 100. Op naar de volgende set.

10. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Hallo Dirk,
    heb je wat scherpere foto's van de emmers?
    Wat ben je met die aansteker aan het doen?
    Ik snap het niet zo goed.

11. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Hierbij de werkwijze voor de bouw van de emmertjes:
    1. Houten hulpstukje (rond stokje dia 5 mm) waar ik het einde taps op maat heb gemaakt voor de emmer. Ik heb hier ook een (wit) plastieken buisje opgezet dat ik kan verschuiven zodat bij het kleven de latjes mooi kops uitgelijnd worden.
    2. Snijden van een stukje krimpkous. (dia=4,8mm - 5mm lang)
    3. Krimpen van de kous over het hulpstukje ( zo bekom je al een rubberen emmer)
    4. bekleden van de de rubberen kous met de houten stripjes. Deze heb ik gesneden van een latje (5mm b - 0,5mm d). Ze zijn een beetje trapezium gemaakt om beter aan te sluiten naast elkaar.
    5. opschuren, aanbrengen van de ringen met een fijne stift, vernissen. De binnenzijde heb ik ook geschilderd in een bruine tint om het zwart van de kous wat te verbergen.
    6 aanbrengen van een touwtje

12. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Dirk,
    Het zijn mooie emmers en heel ingenieus gemaakt ook. Zulke emmers zullen vast ook wel op de Victory aanwezig zijn. Maar de meeste emmers voor brandbeveiliging zien er iets anders uit.
    Die zijn gemaakt van dik leer en zijn voorzien van het logo van Koning George III.
    Tegen de rand van het poopdeck hangen er 21 en verder zie je ze overal op het schip.

Herby63 en Dave Bekers vinden dit leuk.
  13. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Klopt Jan. Op foto's van de Victory merk ik dat deze houten emmers ook vaak aanwezig zijn, eerder te gebruiken als poetsgerei. De lederen emmers waren meer voor brandbestrijding las ik. Hiervan is een eerste modelletje ook al klaar.;)

Herby63, Dave Bekers en Scheepshoorn vinden dit leuk.
  14. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Zover ik weet, gezien en gehoord in "The Repair Shop" waren in de 18de en 19de eeuw in Engeland, leren emmers gebruikelijk bij bestrijding van brand. Op schepen en op het land. Iedere kazerne had zijn eigen ontworpen emmers met logo. Dik leer op een speciale manier gestikt, zodat ze waterdicht waren. Bij de repair shop werd zo'n emmer gerestaureerd, die had een opa ontvangen toen hij met pensioen ging en de kleinzoon wilde die behouden ter nagedachtenis. Leuke serie waar nog wel eens interessante zaken voorbij komen.

Hoe werd trouwens water uit de zee gehaald om te blussen? Ik zag op een ander forum dat er naast de gebruikelijke pompen die water uit het ruim pompten er dus ook een pomp was die door de romp in de bodem ging en daar water mee opzoog om te kunnen gebruiken bij brand. Was dat bij de Victory ook het geval?

Dave Bekers en Scheepshoorn vinden dit leuk.
  15. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Stephan, het klopt dat ook bij de Victory er water direct kon opgezogen worden vanuit de zee. Er zijn vier kettingpompen die water konden oppompen uit het ruim en er zijn ook twee "Elm Tree pumps" die water uit zee konden pompen dia de onderzijde van het ruim. Ik vond in een beschrijving die ik van Jan gekregen had volgende:

16. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Stephan is ook weer bijgepraat.
    Jouw "leren" emmertje ziet er ook goed uit. Is hij smal genoeg om er 21 van aan de rand van het poopdeck te hangen ?

17. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Dirk, bedankt voor je uitleg.
    Dit gaar heel mooi worden :worship:

18. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Jan, bedankt om me er op attent te maken. Op mijn plan van Panart zijn er maar 14 voorzien dus lukt het me. aangezien in het echt er 21 nodig zijn moeten ze idd kleiner, dus zal ik er het vlammetje nog een keer onderhouden :)

19. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Succes

DirkL vindt dit leuk.
  20. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Set 4 en 5 van onderdelen voor de gun decks zijn afgewerkt de voorbije weken. Nog 5 set te gaan als zijn daar wat makkelijker dingen bij.

Een algemeen vraagje; zijn er mensen die al takelblokjes zelf gemaakt hebben? Iemand tips en tricks? alvast bedankt.

Pingu57 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina