Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Heb je nog een soort van reken-hulpmiddelen? Of een vorm waar je naar toe wilt werken?
Ik gebruik het boek van Winter, daar zit een lijnenplan bij van het Hohenzollern model. Dit samen met de bouwtekeningen van Dik en blom over de 7P en het boek van Ab Hoving waar hij Witse bespreekt met de bouw van een Pinas. Incl het online programma van Witse bouw. Daar kom ik een heel eind mee. Maar alle hulp, meedenken, foto's van wrakken of welke info ook is natuurlijk welkom.
 
Allemaal weer bedankt voor de mooie woorden en de likes.

Zonder die boeitangen lukt het gewoonweg niet. Deze zijn wel essentieel om de planken tegen elkaar te krijgen. Dit is de tang zoals door Witsen afgebeeld. Een ander instrument is de ketting h, deze dient ervoor om de planken tegen elkaar te drukken.

img-6.jpg


Dit deed ik met geveerde klemmen.

IMG_3351.JPG


Maar daar kan je de kracht niet aanpassen en de afstand is beperkt. Ze laten ook afdrukken achter in het hout. Bij de volgende gangen moet ik iets verzinnen. Ik heb Japanse serre joints, maar die zijn te zwaar uitgerust. Dus maar weer eens aan de ontwerp/denk tafel gaan zitten. Ik heb al een idee in mijn hoofd.

De eerste gang na de zandstrook was moeilijk, met de hand en heet buigijzer beetje bij beetje in model brengen voordat ik het kon verlijmen.
De tweede gang ging makkelijker, latje een uurtje laten weken en nat met de klemmen op de eerdere gang zetten. Laten drogen en daarna verlijmen en klemmen

IMG_3352.JPG

IMG_3353.JPG



Het uiteindelijke resultaat staat beschreven in Witsen en in het boek van Ab. Als deze stap klaar is dan stopt de zaanse methode en ga je verder met de POF methode.

schaalbouw.jpg


Dit is het resultaat tot nu toe, er is nog veel werk te doen. Lekker op mijn gemak, met veel geduld. Dat laatste is in dit proces de sleutel tot succes.

IMG_3356.JPG

IMG_3358.JPG

IMG_3359.JPG

IMG_3360.JPG


IMG_3365.JPG

Bedank voor het volgen
 
Ik vind het er allemaal mooi uitzien. Ook weer leerzaam. De klos op de randsoenhouten vind ik een mooie oplossing.
Dank je wel. Leerzaam is het zeker om het op deze manier te doen. Je krijgt zoveel begrip in het tot stand komen van die typische romp vorm van deze Hollandse schepen. De namen van al die onderdelen leren. Uitzoeken hoe en wat. Kortom veel plezier om het zo uit te proberen.
 
En toch, kan het best eens een aardig idee zijn;)
Er is al een boek dat dit min of meer bespreekt. Abel Tasman van Ab Hoving beschrijft zijn bouw van de pinas. Maar inderdaad niet zoals ik het nu doe. Ik ben de foto's al in diverse mappen aan het opslaan. Misschien dat ik bij iedere map gelijk de beschrijving voeg, dan is het tenslotte sorteren en samenstellen, ook handiger voor de modelbouwer. Er is in elk geval erg veel belangstelling voor deze manier van bouwen, vooral op SOS. Alles is nog totdat het lukt een experimentele weg.
 
Vraag, gaat de wrang onder de hekbalk je zometeen niet in de weg zitten. Volgens mij zitten nu je spiegelpoorten te laag gemonteerd (van yk. pag. 65). Witsen noemt het "worpen". Een beetje verwarrend want die zegt "tussen de worpen komen de poorten" (1690. Pag. 96.I.r18.).
 
Vraag, gaat de wrang onder de hekbalk je zo meteen niet in de weg zitten. Volgens mij zitten nu je spiegelpoorten te laag gemonteerd (van yk. pag. 65). Witsen noemt het "worpen". Een beetje verwarrend want die zegt "tussen de worpen komen de poorten" (1690. Pag. 96.I.r18.).

Goeie vraag en opmerking. Ben ik gaan checken en uit gaan zoeken. Want eerlijk gezegd niet opgelet met aanbrengen van de worpen/wrang. Ab noemt ze ook worpen en bespreekt de verschillende benamingen door Yk en Witsen. Doen ze inderdaad vaker.
De positie van de poorten vanaf de kiel heb ik wel gecontroleerd maar niet gekeken of ze op de juiste hoogte zitten. Wel heb ik ze tussen de worpen in gemonteerd omdat dit zo beschreven stond in Ab zijn boek en die verwees naar Witsen. Ik herinner me nog wel dat ik heel lang bezig ben geweest met het positioneren van die worpen, rekening houdend met Witsen, de tekeningen en foto's van het Hohenzollern model en ook naar de tekeningen die ik van de 7 Provinciën heb. Dus de tekeningen van Winter (HZ model) op mijn ontwerp gelegd in AutoCAD en een foto van mijn model ook nog ingepast. Verbazingwekkend genoeg heb ik dus geluk en zitten ze nagenoeg goed. In de afbeelding zijn de dikke groene horizontale lijnen de positie van de dekken boven en onder de poorten. (ongeveer want dit zijn natuurlijk gebogen lijnen en de bovenste zit iets te hoog en de onderste te laag.)

spiegelbeeld.jpg


Ik kom wel in de problemen met die 2 kleine raampjes erboven. Op de foto's zitten die anders gepositioneerd. Maar over die raampjes maak ik mij niet druk. Die zijn erg klein en daar kan ik wel wat sjoemelen, want daar komen geen echte raampjes of deuren in. veel te klein om dat te construeren.
 
Laatst bewerkt:
De poorten in de spiegel onder de hekbalk , verluchting en licht in de constabel kamer, moesten ook groot genoeg zijn om de kanonnen achterwaarts te schieten ~ 60 X 60 cm
 
De tekeningen van Winter zitten vol met fouten. Dat was mij enigszins al duidelijk. Die kleine poortjes, met versiering rondom, boven de poorten onder de hekbalk en tussen de worpen. Zitten als je goed kijkt half in de hekbalk en half in het gewulf boven de hekbalk. Dat kan eigenlijk niet omdat de bovenkant van de hekbalk gelijk komt met de bovenkant van de achtersteven en bovenkant van de rantsoenhouten.
In die tekening klopt die verhouding niet. Daar heb ik dus de boeken nagevolgd.
De poorten komen dan als ik mijn tekeningen in AutoCAD navolg op de helft van de wand in de 'constabelkamer' (neem deze naam van de kamer aan van René ISOLA2 moet het nog opzoeken).
Dat moet dan kloppen.

@pauwels ben je niet abuis dat dit een 2 dekker is en geen pinas? Want zover ik weet zitten op dat dek in de spiegel ook poorten om te luchten en om een geschut te plaatsen.
Bij deze pinas zitten ze direct onder de hekbalk, zoals Yk het beschrijft.

Maar die heeft ook een grotere spiegel onder de hekbalk. Dat is bij het Hohenzollern model ook veel kleiner.
5DM34975.JPG.jpg

Bron Pinas Papegojan door Matin
 
Laatst bewerkt:
Ik had nog aangegeven dat ik aan het nadenken was over een klem (Ketting) om de planken stevig op de kopse kanten tegen elkaar te drukken. Zoals je in de tekening hieronder kan zien.
img-6.jpg


Van dat harde hout heb ik nog een aantal restjes en uit een daarvan kon ik L-vormige blokjes zagen. Hierin heb ik een messing pijpje van 4 mm in gezet. De binnendiameter van dat messing pijpje is 3 mm. en daar past een M3 draadeind perfect in.
Ik had Japanse Jerre-joints kunnen gebruiken die ik heb liggen. Maar deze zijn te zwaar en kunnen voor vervormingen zorgen. Dat moet ik voorkomen. Dit idee is veel lichter en zal het hout niet vervormen en geen afdrukken achterlaten. Je moet ze ook niet te strak aandraaien. Dat is niet nodig.

IMG_3366.JPG

IMG_3367.JPG

IMG_3368.JPG


Op het model ziet het er dan zo uit. En ik klem niet aan de kiel maar aan de overzijde. De kiel die erboven uit steekt is te klein om er iets op te klemmen. Dit werkt beter. Dit zou ik kunnen wel doen, heb er even aan gedacht om 1 hoekje van deze klem te voorzien van een metaal plaatje of uitstekende spijkertjes die op de kiel klemmen. Maar waarom risico nemen op beschadigen die op onze schaal van werken zeker voorkomen op die manier.

IMG_3370.JPG

IMG_3371.JPG

IMG_3372.JPG


Als iemand overweegt om de Zaanse bouwmethode toe te passen, raad ik deze tooltjes ten zeerste aan. Dit maakt deze klus een stuk eenvoudiger. Het klemmen van de plank was een fluitje van een cent. Wat waren ze vroeger gedreven in deze bouwmethode en hoe men dit oploste in die tijd. Knap.
 
Back
Top