Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 20 feb 2023.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bedankt voor de likes en het bezoek aan mijn verslag.

Een gang op het vlak plaatsen.

Eerst maak ik een plankje op lengte (willekeurig) en zorg ervoor dat het passend is tegen de uitsparing van de achtersteven. Daarna maak ik aan de andere kant alvast de verbinding vorm erin. En hang het latje in een vaasje met water, ik zorg dat alleen het te buigen deel ondergedompeld zit.Na een aantal uurtjes weken (minimaal 3) kan je het latje eigenlijk alle kanten uit buigen. Scherpe buigingen moet ik met warmte doen. Maar in dit voorbeeld lukte het zonder.
    Na het weken plaats ik het latje en monteer de tangen. De zwaartekracht op de tangen zorgt er tevens voor dat de plank naar buiten buigt.

IMG_3393.JPG
    Dit laat je zitten totdat het latje weer droog is. In mijn geval heb ik het de hele nacht laten drogen.
    Na het loshalen van de tangen zit de vorm er voor 90% in. Genoeg om met lijmen te gaan beginnen. Ik buig hier en daar voordat ik begin het laatje voorzichtig iets meer in vorm.
    Op de volgende foto zie je de vorm van het latje zonder gelijmd te zijn en mbv 1 klemmetje op zijn plek gehouden..

IMG_3394.JPG

Nu komt het moeilijkste stukje, waarbij je soms wenste een extra hand te hebben. Maar met veel geduld en gebruik van de tangen lukt het uiteindelijk om de lat op de juiste plek te kunnen lijmen. Pattex D3 heeft maar 4 uur nodig om te hechten. Uitharden duurt een dag maar na 4 uur kun je de klemmen verwijderen en aan de andere kant verder gaan.

IMG_3396.JPG

Het is op zicht geen moeilijk proces. En als het vlak klaar is komen de kimmen en dan kan ik tegen de spanten aan gaan monteren. Verjongen van de gangen doe ik pas als een gang gemonteerd is. Ik ga dan weer eindeloos meten en kijken of het goed zit en inschatten hoeveel er verjongt moet worden op die gang. Daarbij kijk ik ook hoe de positie van de volgende gang wordt. Dit doe ik door afschuinen van die gang. Als ik tegen de tijd dat er meer duidelijkheid is hoe de vorm is en ik weet waar het berghout gaat komen. Dan kan ik altijd spelen met de latjes om netjes uit te komen. Het is een Hollander en dus kan ik als ik merk dat ik niet goed uitkom altijd bredere planken gaan gebruiken en die op de juiste plaatsen verjongen.

Stephan DM, Ronald Vis, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Een geweldig stukje modelbouw, met een heel mooi resultaat.:thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Mooi Stephan. Leuke uitleg!

4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dankjewel heren voor de reactie.

5. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Nog een paar plankjes, schilden erlangs en Ragnar kan varen.

6. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Zo in eerste instantie lijken ze hetzelfde, totdat de hoogte ingegaan wordt.

Maar de gang zit gelijmd en stevig genoeg om verder te gaan op de andere kant. Ik heb een paar extra klemmen op de klemmen gemaakt voor meer gewicht. Zodat de zwaartekracht er meer aan kan trekken en het geheel vlakker komt.
    Als die laat droog genoeg is, verlijm ik hem en dan zit die kant ook. Misschien vanavond laat, anders morgen ook nog een dag. Niet haasten in dit proces.. Word vervolg.

IMG_3397.JPG IMG_3398.JPG IMG_3399.JPG IMG_3400.JPG

Stephan DM, Baker, Ronk en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Een stapeltje leukjes voor je bouwerij Stephan.
    Mooi werk.

8. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Allemaal weer bedankt voor de berichtjes @Jinny @TIMBERWOLF
    De likes en het bezoek aan mijn log.
    Deze gang zit er nu bijna op, alleen nog aan de boeg aan beide zijden een latje. Die liggen al te weken in het water. Als je vanaf boven kijkt zie je een beetje verschil tussen bakboord en stuurboord aan de achterzijde. Daar moet ik bij de volgende 2 gangen rekening mee houden dat dit een beetje gelijk gaat komen. Verschillen zullen er blijven op deze manier van bouwen, ik gebruik immers ook niet een mal om in te bouwen. Alles o het oog.
    En als je de foto's van het Hohenzollern model bekijkt, daar is het verschil tussen bak en stuur behoorlijk groot.

IMG_3401.JPG IMG_3402.JPG IMG_3403.JPG IMG_3405.JPG IMG_3406.JPG IMG_3407.JPG

Baker, Ronald Vis, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Tijd om wat metingen te verrichten terwijl de latje aan het weken zijn.

Je kan zien dat ik bij spant 17 (breedste plek) redelijk goed zit met het lijnen plan. Helaas niet de holte langs de kiel zoals de tekening dit aangeeft, maar een vlakke bolle bodem zoals bij vlakbouw ontstond.

IMG_3408.JPG IMG_3410.JPG

Dan het gedeelte van de boeg. Moet ik dit corrigeren of niet zoals ik met het plakbandje heb aangegeven.

IMG_3411.JPG IMG_3412.JPG IMG_3413.JPG

Best een moeilijk punt en een moeilijke beslissing. Ik ben nog eens gaan kijken bij de Prins Willem naar de boegvorm. En zoals ik het nu heb is het daar ook het geval. Ik laat het dan maar zo en zie wel hoe het eindresultaat word.

Hier de boeg van de PW, waar overigens gezegd mag worden dat deze heel erg mooi beplankt is door Jan

IMG_3414.JPG IMG_3415.JPG IMG_3416.JPG

Bedankt voor het bezoek

Stephan DM, Baker, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    In mijn ogen vind ik het heel kunstig om op deze manier te bouwen, mijn complimenten. :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

Stephan Kertész en ISOLA2 vinden dit leuk.
  12. Ronald Vis

Ronald Vis

Lid geworden:
    2 jan 2017
    Stephan, vraagje…. Je gebruikt lijm die een aantal uren moet drogen… Wat is de reden waarom je geen sneldrogende houtlijm gebruikt? Ikzelf gebruik dit voor de Commerce, en is met max 20min voldoende gedroogd om verder te verwerken… Nu moet ik wel toegeven dan de commerce heel grof werk is vergeleken met wat jij laat zien, respect voor je geduld en vaardigheid wat je laat zien bij deze bouw!

13. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Die Pattex zit vast, handvast, na 5 minuten. Dan blijft een houtje zonder spanning wel op zijn plek als je er niet aan komt. Stevig na een paar uur als er spanning op staat en uitgehard na 24. Dat ik het toch een aantal uur laat zitten in de klemmen is dat het klein is, weinig lijm oppervlakte dus en dus geen risico wil nemen. Beetje ervaring die ik met die lijm heb.

Ronald Vis vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Kleine reparatie moeten uitvoeren, door het klemmen waarschijnlijk. Was er een gang die tegen de zandstrook zit over het midden gedeelte los gekomen en was er een kleine spleet ontstaan.
    Die heb ik met een scherp mesje ontdaan van lijmresten en opnieuw gelijmd. De reparatie is gelukt. Iets meer voorzichtigheid dus bij het klemmen.

IMG_3417.JPG
    IMG_3420.JPG

Verder weer veel meten om de volgende gang erop te kunnen zetten. De laatste eenvoudige zal ik maar zeggen. De volgende moet aan de achterzijde nu flink een andere richting uit om de bolle vorm van het schip te volgen. He gaan nu heel langzaam verder in de hoop nog steeds dat het lukt.

IMG_3421.JPG
    IMG_3424.JPG
    IMG_3426.JPG
    IMG_3427.JPG

Om beide zijden 100% gelijk te krijgen op deze manier van bouwen is bijna onmogelijk. Ik constateer toch wel hier en daar afwijkingen.De grootst gemeten is 2,5 mm. en die hoop ik er echt uit te krijgen bij het verder beplanken

Stephan DM, TIMBERWOLF, Ronk en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Ronald Vis

Ronald Vis

Lid geworden:
    2 jan 2017
    Toch bijzonder dat er op deze manier schepen gemaakt werden, voor mijn gevoel is het erg lastig om gecontroleerd een romp op te bouwen omdat er zoveel marge zit in het voorvormen van de planken, ik vermoed dat een plank toch in een bepaalde mate terug vormt naar de oorspronkelijke vorm. Respect Stephan....

16. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dank je Ronald. Ik kijk ook hoe ik uitkom met het eerste gedeelte. Vloerplanken en kimmen. Daarna zijn de bouwwijze hetzelfde. Als de vloer echt niet deugd dan begin ik opnieuw met de andere methode, daar heb ik meer controle. Maar zoals het er nu op lijkt ga ik de goede kant op. Met hier en daar een paar kanttekeningen natuurlijk. Maar als alles binnen de aanvaardbare marge valt ga ik zo door. Het heeft inderdaad wel wat om zo te bouwen.
    Je hebt volkomen gelijk dat planken terug naar hun vorm willen. Vooral als ze niet goed gedroogd zijn en ik met de verdunde houtlijm kom. Het wordt dan opnieuw nat en soms lijkt het dat dit averechts werkt.
    Ik verdun de lijm, omdat ik uit ervaring heb gemerkt dat de hechting beter word doordat er als het gedroogd is er minder lijm tussen de delen zit. Ook heb ik dan veel minder resten en kan ik beter doseren met een potje met naald.

17. Ronald Vis

Ronald Vis

Lid geworden:
    2 jan 2017
    Kom je niet in de verleiding om gebruik te maken van tijdelijke spanten? Natuurlijk niet om de planken op te lijmen, maar alleen om tegenaan te steunen. Gezien de vorm van de romp zal de plank de natuurlijke neiging hebben om zelf tegen de spant aan te drukken lijkt mij...

18. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Stiekum wel, had al hardboard gehaald om daar een soort mal van te maken. Maar dan had ik dat van begin af aan moeten doen. Soort badkuip waar ik de latjes inlijm, en naderhand weghalen en schuren.

Jinny, pauwels, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    De laatste update is weer even geleden. Had weinig tijd om aan het model te werken en ook moeten er nog wat problemen opgelost worden om ver te kunnen.

De laatste gang waar ik mee bezig was is nu klaar en ik ben al bezig met de volgende. En daarvoor moet ik de boeiklemmen gaan aanpassen. Die doen nu niet helemaal goed hun werk omdat de gangen nu onder een hoek tegen elkaar moeten komen.
    IMG_3473.JPG
    img-6.jpg
    Zoals je ziet in bovenstaande tekeningen zijn er afstand blokjes nodig om die hoek op te vangen. De klemmen die ik gebruik werken als parallelklemmen en zorgen bij vastklemmen dat de plankjes in elkaars verlengde komen. Daar moet ik nog een handige manier op vinden om dit op te lossen. Komt wel, de radertjes spinnen nu erg hard voor een oplossing.

Ik wil nog even laten zien hoe ik de schuine kant aan zo'n latje maak.
    Ik klem het latje in de klem die ik al een hele tijd in bezit heb, volgens mij van Amati is die. Super handig ervoor. Ik laat het latje zover uitstekken zodat de juiste hoek ontstaat als ik er met de schaaf overheen ga. De rand van de klem gebruik ik als geleider voor mijn vinger. Zo is de hoek over de hele lengte hetzelfde. Hier enkele foto's om het te laten zien en hoe de huidige stand van zaken is.

IMG_3465.JPG
    IMG_3467.JPG
    IMG_3468.JPG
    IMG_3469.JPG
    IMG_3470.JPG
    IMG_3471.JPG
    IMG_3475.JPG

Stephan DM, Baker, Jinny en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Blijf het ongelofelijk knap vinden om zo een model te bouwen. :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

Deel Deze Pagina