BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Je kunt natuurlijk muggeziften over kleuren, en of het wel donker of licht genoeg is allemaal, en hoe het werkelijk was, dat kun je enkel nog maar op oude foto's zien, maar ik vind dit de oude foto's toch prima benaderen hoor:worship::worship::worship:
 
Je kunt natuurlijk muggeziften over kleuren, en of het wel donker of licht genoeg is allemaal, en hoe het werkelijk was, dat kun je enkel nog maar op oude foto's zien, maar ik vind dit de oude foto's toch prima benaderen hoor:worship::worship::worship:
Dankjewel, Peter. Ben het met je eens, waarbij het op de foto's vaak niet overeen komt met hoe het 'life' er uit ziet.
Gr. Peter
 
Peter, Ben je in je documentatiemateriaal nog tegen gekomen wat er in die vaten werd opgeslagen? Aas misschien? Als ik me goed herinner werd er vanuit de dories met lijnen gevist. Mooi werk weer! Gr. Klaas.
Hoi Koos (en de anderen).
Uit het boek 'Witch in the Wind' wat meer te weten gekomen.
-De BN had 2 stapels van 6 dories.
-Er werd inderdaad met lijnen gevist. Per dorie 4 lijnen van elk 2100 ft, da's 4x 731 meter. Aan die 4 lijnen zaten in totaal 2700 haken.
-Er werd op heilbot of kabeljauw gevist. Een goede visser kon 500 haken per half uur van aas voorzien. Dan ben je dus even bezig voordat je lijnen uit staan.
-Per trek werden de lijnen soms 4x uitgezet. De ene haalde de lijn binnen en verwijderde de vis. De 2e man daarachter voorzag de haken van nieuw aas en zette de lijn weer uit.
-Bij kabeljauw werden, eenmaal aan boord, de kop en de ingewanden verwijderd. Maar de lever werd bewaard, in een massief levervat gegooid dat aan de cabin was vastgemaakt. Als het bijna vol was, lieten ze er een kleine kachel in zakken en maakten de levers tot olie. Als de olie naar het oppervlak van de galmassa kwam, werd het overgezet watervaten die benedendeks waren opgeborgen.
Da's dus mijn grote zwarte 'lever' ton tegen de cabin.
Naar de inhoud van de 6 houten tonnen zoek ik verder. Het aas is nog steeds een logische, om het vers te houden.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik de bestelde jufferblokken nog niet binnen heb, aan de slag gegaan met de masten.
Samen met een mede BN bouwer hadden we op het oog het idee dat de masten uit de kit 'een beetje te fors' waren. Het rondhout voor de masten, bomen en gaffels is op lengte en is ook al verjongd.

In The Sage is een tekening opgenomen met al het rondhout met vermelding van de (natuurlijk) Engelse maten. Alleen is het een verkleinde uitgave van de originele tekening. De maten zijn heeeeeeel klein vermeld. De meeste zijn met de loep te lezen maar enkele niet.
Maar de tekeningen met MS vermelden de maten. Ook Engels en op schaal 1:64. Met als extra controle de tekeningen van Eisnor in 1:48.
Alles in Excel gebracht en met wat formules alles overgebracht naar cm's en mm's in 1:72. Met wat extra formuletjes om te controleren of de verhoudingen overal dezelfde verkleiningsfactor hebben. Wie die check, check dubbel check he ..........
Conclusie:
De lengtes kloppen vrij aardig. Maar de diameters ........ die zijn veel te dik.

Op de Proxxon draaibank aan de slag gegaan:
860 Masts.jpg

De Hoofdmast:
-de voet van 8,5 mm teruggebracht naar 7,6;
-de top naar 6,5 mm en over de laatste 5 cm naar 4,2 mm.
De Voormast:
-de voet van 8,5 mm teruggebracht naar 7,2;
-de top naar 6,3 mm en over de laatste 4,5 cm naar 4 mm.
De onderste stukjes op dikte gelaten, want bij de dekdoorvoer worden ze daar 8-kantig.
PS: dat zijn korte stukjes, de rest van de ondermast is reeds aangebracht in 'het ruim'.
Bij beide masten: de voorzijde van de top wordt iets afgevlakt en de achterzijde krijgt nog wat extra afschuining.
De Hoofd Topmast:
-de voet van 6,4 mm naar 3,9 mm;
-de top van 4,1 mm naar 2,5, met op de top een schouder met afpunting.
Op de foto nog de ombewerkte Voor Topmast die dezelfde dikte heeft als de Hoofd Topmast.
Met name deze laatste zou dus veel te dik zijn geworden.
Morgen verder met draaien.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Het blijft lekker puzzelen zo Peter, knap hoor :worship::worship:
Dankjewel, Koos. Als je zo'n ranke dame aan het bouwen bent, dan moet zeker het rondhout kloppen. En het staande en lopende want..... Ben daar ook het nodige voor aan het uitzoeken, want ik moest ander touw en andere blokken bestellen. Ook veel Engelse maten omrekenen. Op mijn werk was Excel mijn trouwe vriend, dus da's ook weer leuk werken. Tot nu toe alles nog met :):):)
Gr. Peter
 
Begonnen met de onderzijden van beide masten:
861 Masts.jpg

Ter verduidelijking een tekening uit The Sage van L.B. Jenson. Die is wel van de BN-II, maar daar is niets veranderd.
Bij de hoofdmast is het de rust, waar de giek met de klepel op komt te rusten. Die klepel zit in de gaffel. Op de kleine tekening links onder te zien. Zodat de giek makkelijk langs de mast glijd en deze ook niet beschadigd.
Bij de voormast zijn het een nagelbank en een scharnierende ophanging voor de giek.

De hoofdmast met de rust en een smalle band er om heen:
863 Boom rest.jpg

Boven de rust is de mast omkleed met een stuk imitatie 'gegalvaniseerde plaat' om het schuren op de mast te voorkomen.

Daarna z.g. 'Gooseneck' gemaakt. Daar aan komt later de giek zodat deze ook kan scharnieren:
862 Goose.jpg

Ook hier kon ik mijn kleine M0.8 boutjes en moertjes gebruiken.
Met alles gemonteerd:
864 Pin-Goose.jpg

Om de nagelbank ook een smalle band.
Ik ben door de voorraad korvijnagels heen. Aan de achterzijde moeten er nog 4 in.
Gr. Peter
 
Back
Top