Prachtig werk Peter, maar had jij al ergens gemeld wat een Boom Buffer is?? want dat heb ik dan gemist.
![]()
Niet goed gekeken. Dacht dat het de steum was waarop de boom rust als die is neergelaten.
Stephan zijn opmerking deed me beter kijken, waarna ik mijn verhaal over een mik en het plaatje heb verwijderd. Gr. Klaas.
Volgens mij is een boom buffer, zoals de naam zegt, een buffer om de boom op te vangen als deze omslaat. Dat kunnen behoorlijke klappen zijn.
Zo zien ze ook uit als ik naar de foto kijk. Een flinke ring.
Dankjewel voor deze reacties en het mee denken. En Peter bedankt voor de vraag.Dan heb ik niet goed genoeg gekeken. Dan zou het volgens mij de bevestiging van de schoot kunnen zijn. Heb mijn vorige posting aangepast. Gr. Klaas.
Ik kan dit heel erg waarderen.
Tussen de regels door had ik er iets over gezegd, maar een plaatje verklaart meer dan heel wat tekst:
De afbeelding komt uit The Sage van L.B. Jenson. Het is wel van de BN-II, maar de items zijn hetzelfde als bij de originele. De insert midden boven vanaf de Model Shipways tekeningen.
Het klopt wat Stephan en (later) Klaas schrijven: het opvangen van de klappen van de bomen, via de schoten als het schip overstag gaat. Er zitten rubber blokken in verwerkt als dempers.
Op de insert rechts boven is ook mooi te zien dat het touw uit het bovenste blok van de schoot naar een 2e katrol gaat. Deze zit met een ring vast aan een metalen beugel op het dek. Daardoor kan deze meebewegen met de boom en verandering van hoek van de schoot.
Bij de boom achter de voormast net weer wat anders. Daar zit dat 2e blok aan een beugel onder het onderste blok van die schoot.
Maar dat verduidelijk ik nog als ik daar mee bezig ben. Dan laat ik alle specifieke bevestigingen zien.
Gr. Peter
Laatst bewerkt: