BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

:wavePrachtig werk Peter, maar had jij al ergens gemeld wat een Boom Buffer is?? want dat heb ik dan gemist.:oops:
Niet goed gekeken. Dacht dat het de steum was waarop de boom rust als die is neergelaten.
Stephan zijn opmerking deed me beter kijken, waarna ik mijn verhaal over een mik en het plaatje heb verwijderd. Gr. Klaas.
Volgens mij is een boom buffer, zoals de naam zegt, een buffer om de boom op te vangen als deze omslaat. Dat kunnen behoorlijke klappen zijn.
Zo zien ze ook uit als ik naar de foto kijk. Een flinke ring.
Dan heb ik niet goed genoeg gekeken. Dan zou het volgens mij de bevestiging van de schoot kunnen zijn. Heb mijn vorige posting aangepast. Gr. Klaas.
Dankjewel voor deze reacties en het mee denken. En Peter bedankt voor de vraag.
Ik kan dit heel erg waarderen.
Tussen de regels door had ik er iets over gezegd, maar een plaatje verklaart meer dan heel wat tekst:
848 Boom Buffer.jpg

De afbeelding komt uit The Sage van L.B. Jenson. Het is wel van de BN-II, maar de items zijn hetzelfde als bij de originele. De insert midden boven vanaf de Model Shipways tekeningen.
Het klopt wat Stephan en (later) Klaas schrijven: het opvangen van de klappen van de bomen, via de schoten als het schip overstag gaat. Er zitten rubber blokken in verwerkt als dempers.

Op de insert rechts boven is ook mooi te zien dat het touw uit het bovenste blok van de schoot naar een 2e katrol gaat. Deze zit met een ring vast aan een metalen beugel op het dek. Daardoor kan deze meebewegen met de boom en verandering van hoek van de schoot.
Bij de boom achter de voormast net weer wat anders. Daar zit dat 2e blok aan een beugel onder het onderste blok van die schoot.
Maar dat verduidelijk ik nog als ik daar mee bezig ben. Dan laat ik alle specifieke bevestigingen zien.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Bij het maken van de Cabin had ik al de oude foto geplaatst die als inspiratie diende. Op deze, en de andere oude foto's, zit ik vaker te kijken. Nu dus weer:
849 Deck.jpg

De model foto is een beetje vanuit hetzelfde standpunt en gelijk maar een beetje 'verouderd'.
Van een garenklosje en dun draad een oliedrum gemaakt. Met bovenop en aan de zijkant een dop. Vastgezet aan de sjor ogen.
En in de oude voorraad ook nog wat emmers gevonden die nu qua schaal aardig goed uitkomen.

Het dek aan stuurboord vond ik een beetje te leeg. Daarom het 2e dorie-frame gemaakt en geplaatst:
850 Dorie Frame2.jpg

Aan de onder en achterzijde kleine blokjes als afstandshouders, omdat het frame wel op gelijke hoogte moet liggen als het andere.
Het touw om de dories daarop vast te zetten ligt opgebost klaar.
In de bovenste dorie ook maar een emmertje gezet. Dat zag ik ook op 1 van de oude foto's.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Op de oude foto in mijn vorige post, is voor de cabin met oliedrum nog een kist zichtbaar die tegen en rond enkele vaten is gebouwd. De vaten zijn voorzien van luiken. Deze zijn op deze foto beter zichtbaar. Vermoedelijk uit dezelfde serie van W.R. MacAskill:
851 Barrels.jpg

Op het model van de BN is er nog een open ruimte op het achterdek tussen de cabin en de visruim luiken. Dan gaan we die ook maar vullen met de kist en vaten.
Dan moet ik wel vaten gaan maken. Maar op internet vond ik de 1:72 set met verschillende afmetingen van vaten:
852 Barrels.jpg

Het moet verkeerd gaan wil ik daar niet de juiste maat in vinden. :)
In de set zijn zelfs verf en penselen opgenomen.
Machtig mooi, die oude foto's. Ik kan er naar blijven kijken. En kan ik weer verder met de dekvulling .........;)
Gr. Peter

Ik had nooit gedacht dat ik na zoveel jaren het beroep van mijn opa op deze schaal 1:72 nog mocht uitoefenen: het kuipen van visvaten. :)
Het is fasinerend hoe de pasvorm van deze set is. Hier een paar stappen van het samen stellen:
853 Barrels.jpg

1: na het samenstellen van de basis delen die in elkaar schuiven en het deksel en de bodem erop, kunnen de duigen aangebracht worden. In elkaar gelijmd met houtlijm, aangebracht met een tandenstoker;
2: de duigen buigen mooi in gebogen vorm tegen elkaar aan;
3: een voltooide en de samengetslede basis;
4: het aanbrengen van de hoepels, 6 per vat. Met CA gelijmd, de lijm aangebracht met een naald.
5: de hoepels heb ik in het karton eerst zwart gemaakt voordat ik ze los sneed;
6: het resultaat van 2 verschillende maten. Ik heb ze geverfd met Schmincke Aero Color 28602, Brasil-Braun.

Dit zijn de 5 verschillende maten:
854 Barrels.jpg

Het materiaal voor de tonnen zelf zit in A4 sheets van 0,4 en 0,6 mm karton. De hoepels van 0,25 mm.
Ik was blij verrast met de maatvoering van alle delen. Zelfs alle hoepels pasten perfect rond de tonnen aan elkaar.
Deze set kan ik van harte aanbevelen.
Gr. Peter

De tonnen met de aangebouwde bergruimten zijn klaar:
855 Barrels.jpg

Het geheel in Brasil Brown pigment inkt van Schmincke. (Je moet zelf maar even naar boven scrollen voor de vergelijking met de oude foto.)

Het luik kan (natuurlijk) open:
856 Barrels.jpg

De tonnen zijn vastgezet met spanbanden. Op de tonnen de vierkante luiken. (Nee, het houdt een keer op, deze kunnen niet open.)

Vanaf de 'bebouwde' bakboord zijde, steeds wat minder tonnen en materiaal naar de 'open' stuurboord en achterzijde:
857 Barrels.jpg

Al met al gingen er toch weer aardig wat uurtjes in zitten. Maar ik ben er content mee. :)
Gr. Peter

Peter, Ben je in je documentatiemateriaal nog tegen gekomen wat er in die vaten werd opgeslagen? Aas misschien? Als ik me goed herinner werd er vanuit de dories met lijnen gevist. Mooi werk weer! Gr. Klaas.

Peter, Ben je in je documentatiemateriaal nog tegen gekomen wat er in die vaten werd opgeslagen? Aas misschien? Als ik me goed herinner werd er vanuit de dories met lijnen gevist. Mooi werk weer! Gr. Klaas.
Hoi Klaas. Ze visten inderdaad met lange lijnen vanuit de dories. Zou dus best kunnen dat er levend aas in de tonnen zat. Mooie aanleiding om nog een de boeken in te duiken.
Gr. Peter

In het SoS kwamen wat opmerking over de donkere kleur van het hout, zonder veel contract met de tonnen. Dat heeft voor een deel met de digitale fotografie te maken. Het donker van het hout met het lichte wit van de verschansing en de achtergrond. De digitale beeldchip kan daar slecht mee overweg.
Nog een plaatje gemaakt en de belichting wat aangepast:
858 Barrels.jpg

En dan ook maar gelijk even een vergelijking in grijswaarden met de oude foto:
859 Barrels.jpg

Ondanks de 24mm lens kon ik niet het zelfde beelduitsnede maken. Ik zat nu met de leesrand op de rand van de verschansing. Maar dat heeft weer te maken met de vroegere camera's en gebruikte lenzen. Maar toch wel leuk om te doen.
De dories hadden geen witte rand. Maar dat heb ik wel gedaan om een beetje in de stijl van de BN zelf te blijven.
Gr. Peter

Back