BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Het midden dek voorzien van de attributen:
841 Mid-Deck.jpg

-de sky-light voor het vooronder, maar dat geeft geen licht maar ventilatie voor de kombuis en fornuis;
-de schoorsteen boven het fornuis. Waarschijnlijk ga ik die nog wat inkorten;
-de luiken boven het voorste en achterste visruim, met sjor ogen op de luiken en het dek (natuurlijk uitneembaar);
-de nagelbank rond de hoofdmast. Zelf voorzoorzien van 2 gedraaide kolommetjes. YQ had er 1 voorzien. Daarin zit ook de steun voor de boom van de voormast. Aan de zijkant ook nog klampjes aangebracht;
-de lenspomp, zelf voorzien van scharnier en arm. Aan stuurboord steekt dan de niet afgewerkte kolom van de andere pomp door het gat in het dek;
-het frame voor de dorry's aan bakboord. Die wordt nog vastgezet met sjor ogen en klampen voor de dorry's. Maar dat maak ik af als de dorry's gemaakt zijn.
-alle korvijnagels gezwart: dank voor de attendering Klaas @k-k ! Heb ook nog een proefje met witte gedaan, maar het beslag voor het staande en lopend want wordt ook gezwart. De oogjes worden ook nog gezwart.

Het achterdek heeft er ook nog wat bij gekregen:
842 Aft-Deck.jpg

-de steun voor de boom van de hoofdmast;
-2 quarter bitt's. Kan even zo snel de Nederlandse benaming vinden.

Het zicht van boven:
843 Main-Deck.jpg

Het is toch aardig vol geworden.

Met nog eentje vanuit een lager standpunt:
844 Main-Deck.jpg

Ik moet nog 2 'Sheet Boom Buffers' maken waar de beide takels aan de achterzijde van beide bomen aan vast gemaakt worden. Daar moet ik nog even op studeren hoe ik die kan maken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit Peter. Je staat er versteld van wat je allemaal aan dek van zo'n schoener tegenkomt. Niet alleen om te zeilen, maar ook om de vangst te verwerken. In mijn beleving als zoetwatermatroos zijn bitts bolders. Maar misschien is er een betere vertaling. Gr. Klaas.

Ziet er mooi uit Peter. Je staat er versteld van wat je allemaal aan dek van zo'n schoener tegenkomt. Niet alleen om te zeilen, maar ook om de vangst te verwerken. In mijn beleving als zoetwatermatroos zijn bitts bolders. Maar misschien is er een betere vertaling. Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Na de onderdelen van de vaste inrichting, komen er nog wat ‘gebruiksartikel’ her en der bij.
Met de benaming ‘ bolder’ kan ik wel leven.;)
Gr. Peter

The Dories, sloepen:
De volgende in het oog springende dek items zijn de dories. De kleine roeiboten waarmee de vis gevangen werd.
Eerst ben ik op zoek gegaan naar de kleur. Met name voor de buitenzijde.
The Saga: Buff (a light yellow);
Mod. Shipw.: Yellow Buff of Orange Buff;
Smith&Rhuland: Buff of Midtan.
Zoekend naar Buff dan komt daar o.a. uit: een bruinachtig onbewerkt leer, mogelijk qua naam afkomstig van Buffel leer. Qua huidige tabellen komt RAL1014 daarbij het meest in de buurt.
Met behulp van de Schmincke mengtabellen is dit het uiteindelijk geworden:
845 Dories.jpg

Met de binnenzijde grijs, mede als accent voor de witte binnen balken en planken.

De wanden van de dories zijn in de YQ-kit een soort fineer van 0,4 mm dik. Daarop zijn de planken gelaserd weergegeven.
Als je dit verft, dat trek het bijna gelijk rond. Gelukkig wel op de nerf die in de lengte richting loopt. Dan vrij snel de binnenzijde verven en alles trek weer nagenoeg vlak.
846 Dories.jpg

De dories heb ik 'een beetje' aangepast:
-de breedte van de bovenrand bijna gehalveerd;
-3 zitplanken i.p.v. 2;
-dus ook 3 sets dollen;
-vlonder planken op de vloer;
-een touw / becket aan de boeg en het hek;
-blok op de scherpe punt van de boeg;
-roeispanen zelf gemaakt, van YQ een beetje te grof, aanpassen zou meer werk zijn;
-op een oude foto zag ik dat de dories bij de boeg genummerd waren;
-uiteinden van de frame langsliggers zitten met kleine hoeksteuntjes aan de verhoogde dekbalk.
Net achter de dories, in het midden op de rand van het verhoogde achterdek, is nu ook de 'Boom Buffer' te zien. Scratch gemaakt. Helemaal achterop het achterdek de andere 'Boom Buffer'.
PS voor de 3 sets dollen: Model Shipways geeft een mooie toelichting: 2 mannen per boot. De 3e set dollen staat een andere roeipositie toe om een volgeladen boot te trimmen.

847 Dories.jpg

YQ levert materiaal voor 2 dories. Een schooner heeft er meestal 8 of meer, die in 2 stapels op het dek staan. Omdat mijn stuurboord zijde 'open' is, heb ik de 2 gestapeld. En vast gesjord aan het frame.

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Iedere keer moet ik mij weer herinneren dat het maar heel klein is. Iets wat op de foto's total niet te achterhalen is.
Dankjewel, Stephan. Het was wederom soms werken met 2 pincetten. En weer vergeten om weer eens een referentie mee te fotograferen. Maar ja, je bent zo bezig met de positie van het model, beelduitsnede, licht inval enz enz. Komt goed …….
Gr. Peter

Dankjewel, Piet. Een beetje als bij jou Beagle: een kleurtje uitzoeken en aanbrengen is best spannend. Zeker als dit toch wel een beetje afsteekt bij de rest. Gelukkig heb ik tot nu toe alleen zwart-wit foto’s van de BN-dories, zodat het al snel, conform de bronnen, goed moet zijn.
Gr. Peter

Niet goed gekeken. Dacht dat het de steum was waarop de boom rust als die is neergelaten.
Stephan zijn opmerking deed me beter kijken, waarna ik mijn verhaal over een mik en het plaatje heb verwijderd. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is een boom buffer, zoals de naam zegt, een buffer om de boom op te vangen als deze omslaat. Dat kunnen behoorlijke klappen zijn.
Zo zien ze ook uit als ik naar de foto kijk. Een flinke ring.

Back