BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Voordat ik verder kan met de constructie op de top van de ondermasten, moest ik eerst de mast hoepels maken. Daar zitten de hoofd- en boven zeilen aan vast en schuiven daarmee over de masten omhoog en omlaag.
Hier het voorbeeld op de oude foto en de tekening met specificaties in Howard Chapell's boek:
866 Hoops.jpg

Je kijkt hier naar het gereefde hoofdzeil achter de hoofdmast. (Grote kans dat het zo ook op mijn BN komt. ;))

De kit voorziet niet in deze hoepels en qua gewenst formaat denk ik die ergens kan vinden. Dus zelf aan de slag gegaan. Met de volgende stappen:
867 Hoops.jpg

1: In de scrap-book papier verzameling van mijn Admiraal een mooie bruine kleur uitgezocht. Daar strips van ongeveer een mm gesneden.
2: Een pen uitgezocht met de goede diameter. Chapelle schrijft dat de 'hoops' ongeveer een kwart groter zijn dan de diamter van de mast. Mijn hoofdmast in aan de onderzijde 7.6 mm. Deze pen is 9.3 mm. Voor de voormast en bovenmasten dus andere pennen zoeken.
Strips op lengte gesneden zodat ze 3x rond de pen kunnen. Met lijm het eerste raakpunt van de 1e toer vastgezet.
3: Steeds een stukje voorzien van lijm en gaan rollen.
4: Omdat ik lijm met houtlijm (pva) blijft de lijm nog even flexibel en kan ik met een pinzet de toeren mooi op elkaar plaatsen.
5: Het einde even tussen de punten van de picet zodat ik deze vlak in de rest kan klemmen om een rond hoepel te krijgen.

Dan wordt dit het resultaat:
868 Hoops.jpg

Volgens L.B. Jenson in The Saga zitter er 36 op de hoofdmasten, dus elk 18. Op de bovenmasten 24, dus elk 12.
Op zijn tekeningen tekend hij er minder. Maar Chapelle schrijft: " Twee of drie reserve hoepels worden op elke mast meegedragen op de giek.
Ik kan dus even vooruit.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Soms denk je zelf dat je goed bezig bent. Totdat je een aantal dingen op een rijtje zet.
De 18 hoepels voor de hoofdmast hadden volgens Chapelle deze afmetingen: 24" I.D. x 1 7/8" wide x 1 1/8" thick.
Als ik dat vertaal naar de BN schaal van 1:72, dan klopt de diameter. Maar de breedte en hoogte ......... dat moet dan worden "zo dun als mogelijk" ......... :rolleyes:
Daarom opnieuw begonnen met geen 3 toeren maar 2:
869 Hoops.jpg

Links 10 hoepels met 2 toeren. Maar de dikte van die 10 viel mij toch tegen: 13 mm. Dan wordt 18 een hele stapel. :(
Daarom weer opnieuw begonnen met dunne gesneden stroken.
Rechts het resultaat: 10 hoepels zijn 9 mm dik. Da's beter. :)

Met hier de stapel van 18 hoepels op het dek:
870 Hoops.jpg

Daar ben ik tevreden mee. Misschien geen reserve hoepels ........ Dan kan ik volgens de tekeningen van Jenson volstaan met 15.
Die beslissing valt als ik de giek en de gaffel (met eventueel het zeil) gereed heb.
Voor de boven masten moet ik de 2 toeren in verhouding gaan bekijken. Misschien wordt het daar wel 1 toer.
Wordt vervolgt ......
Gr. Peter
 
Hoofdstukje hoepels ook weer afgesloten.
Ondermasten zijn 3.9 mm x 1.25 = 4,875 mm voor die hoepels. Laat ik nu een houtspiraalboor van 5 mm hebben die aan de 'voet' 4,85 mm is. Dat valt binnen mijn marges ..... :rolleyes:

Over het aantal hoepels zijn 'mijn bronnen' het niet eens:
upload_2022-9-6_14-26-35.png

Jenson en Eisnor zijn aardig consistent.
Ik heb besloten boven geen reserve hoepels te plaatsen, dus zijn 19 stuks voldoende:
871 Hoops.jpg

10 op de boven hoofdmast en 9 op de voormast. Ze gemaakt van 2 toeren/lagen, dan krijgen ze toch een bepaalde robuustheid. 1 toer was fragiel met een niet mooie verdikking op het gelijmde deel.

Alle ringen:
872 Hoops.jpg

Onder krijgt de hoofdmast er 16 en de voormast er 14. Misschien 1 reserve voor het beeld, dus kan ik de mooiste uitzoeken. :)
Gr. Peter
 
Begonnen met het aankleden van de masttop van de hoofdmast. Al mijn bronnen zijn in het Engels. Ik hoop dat ik er de juiste Nederlandse benamingen bij heb gevonden.

De informatie op de tekeningen van YQ, MS en Eisnor:
874 Trestle.jpg

De insert, ongeveer midden boven, is van de handleiding van YQ.
De mommerstukken zijn anders van vorm en te grof, de voorste dwarszaling is te kort en er zijn geen kalven.
MS en Eisnor verschillen met het aanbrengen van takels voor de sloepen en lading. Hier gekozen voor Eisnor.

Besloten om scratch te bouwen. Hier de eerste onderdelen:
875 Trestle.jpg

-De mast heeft de eerste band gekregen met aan weerszijde een oog waar de metalen puttingsijzers in haken.
-De voorzijde van de mast is afgevlakt en de achterzijde en voorzijde is iets verder afgeschuind.
-Waar de nommerstukken komen is de mast ook afgevlakt.
-De langszalings vallen aan de voorzijde iets om de mast en vormen de opsluiting van de voet van de bovenmast.
-De voet van de bovenmast heeft een uitholling zodat deze om voorste dwarszaling loopt. En dichter tegen de masttop van de ondermast komt.
-2 zijbeugels en alvast wat oogboutjes voor op de dwarszalingen, omdat deze nu gemakkelijk aan te brengen zijn en mee geverfd kunnen worden.

De onderdeeltjes gemonteerd:
876 Trestle.jpg

Alles moest natuurlijk haaks en recht uitgelijnd worden.
Dit alles nu eerst verder afwerken en verven en dan aan de slag met al het beslag op de masttop.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Knappe mast word dat zo Peter, netjes hoor :worship::worship:
Dankjewel, Koos. Wordt al met al best complex. Heb al heel wat uurtjes boven de tekening gezeten, want er zit veel op en aan. En de volgorde van dingen plaatsen is belangrijk. Ik wil de mast zo compleet mogelijk optuigen, want nu kan ik hem in alle standen in de bankschroef zetten om er goed bij te kunnen. Wordt dus vermoedelijk met alle stagen en het gedeeltelijke want met weeflijnen van de bovenmast.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Het beslag voor de topmast heb ik er dry-fit op zitten. Omdat het solderen van deze kleine onderdeeltjes niet mij beste kant is, heb ik het zodanig gemaakt dat het geklemd om de mast zit en op essentiële plekken met CA vastgezet:
881 Topmast.jpg

Bovenin een paar item vastgezet met nu nog te lange spijkertjes. Daar worden 2 beugels gezwart.

Al de banden worden wit gemaakt. MS vermeld dat expliciet. Maar dat is ook op deze oude foto te zien:
882 Topmast.jpg


Dit wordt het beeld met de topmast:
883 Topmast.jpg

Maar daar moeten ook nog wat onderdeeltjes op komen.
De ondermast heeft al een laagje licht gebruine lijnolie gehad. Wordt samen met de topmast nog iets donkerder.
Kan ik nu gaan witten en zwarten.
Gr. Peter
 
Back
Top