Dankjewel, Piet. Voor met name bovenop even creatief gepuzzeld. Daar mist hij 1 half bandje, naar dat los ik op met een streep witte verf.Dat ziet er weer perfect uit Peter, solderen is dus niet echt nodig geweest![]()

Gr. Peter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dankjewel, Piet. Voor met name bovenop even creatief gepuzzeld. Daar mist hij 1 half bandje, naar dat los ik op met een streep witte verf.Dat ziet er weer perfect uit Peter, solderen is dus niet echt nodig geweest![]()
Dankjewel, Peter. Ben zelf ook tevreden met dit toch wel complexe stukje.Dit is weer heel mooi werk Peter, Prachtig![]()
Dankjewel, Jan. Dan ben je lang op vakantie geweest, want snel ga ik niet …..In de vakantie periode weinig bekeken op dit forum.
Hier zijn prachtige vorderingen gemaakt
Gr, Jan.
Inderdaad, aan stuurboord zien de ogen er veel meer in proportie uit.Naar mijn idee veel meer in verhouding, maar ik zou graag jullie mening willen horen.
Inderdaad, aan stuurboord zien de ogen er veel meer in proportie uit.
Wat ik me afvraag is hoe je de woelingen maakt waarmee je het hoofdtouw zekert. Ik heb de indruk dat dit de mate van afwerking van de rest van je model niet bereikt.
Mocht je je techniek nog enigszins willen bijschaven, dan is er zondag in Duizel ongetwijfeld wel iemand bij wie je te rade kan gaan.
Geeft MS ook de touwdikte op van de woeling waarmee je de stagen aan de metalen ogen verbonden hebt (hennepkleurig touw)? Het lijkt me dat je de zelfde touwdikte gebruikt hebt als het zwarte koord, maar doordat deze 2 of 3 maal door de ogen lopen toont dit veel dikker. Bij de schepen die ik tot nu toe bouwde en dus van meer dan honderd jaar ouder zijn, wordt een dunner touw gebruikt, vermits het bij 3 slagen dus 6x touwdikte geeft. Mogelijks is het bij de Bluenose wel zo, maar visueel geeft het toch een afwijkende indruk.
Hoi Herman en Stephan. Dank voor jullie reactie, met wat antwoorden.Zonder is meer in verhouding. Maar dus niet zoals het hoort. Een dilemma dus. Wat doe jij jezelf aan
Moeilijk te zien het verschil van wel niet bij het gebruik van dat donker touw. Dus zonder zou goed kunnen.
Welk touw gebruik je? Maak je dit zelf? Heb je al eens nagedacht over zijde? (Archjofo die de La Créole uit 1827 bouwt gebruikt dit)
Persoonlijk vind ik het touw wat je gebruikt niet heel mooien passend, ook de manier van tuigen. Is wel een dingetje op die schaal. Maar hee, is jouw model en zowiezo knap dat je dit al lukt op deze schaal. Dit gaat voor de meeste een stap te ver om met 0,25 mm touw dit te presteren.
Dankjewel voor dit voorbeeld, Stephan. Ik heb zijn build-log ook gevonden. Ik ga eens kijken wat ik tevoorschijn kan toveren.Dat sloeg op het gebruik van het losse oogje de kous in het oog van het touw.
Die tekening van YQ klopt niet. Er werd altijd een "lanyard gebruikt"
De manier van knopen met 2 knoopjes is niet nodig voor de lanyard (of hoe dat in het Nederlands ook al weer heet), maakt het alleen maar rommelig.
Bekijk bijlage 510128
Je zou de kous ook rond kunnen maken in het touw. Minder overheersend. In post 227 (Archjofo) waar ik bovenstaande afbeelding heb geleend kan je zien hoe hij ze maakt. Zo hou je de kousjes wellicht meer op schaal ipv een peervormige.
Die is mooi hè, geweldig wat die man kan.Ik heb zijn build-log ook gevonden.
Dankjewel, Peter. Een nachtje slapen en de input van de anderen doet wonderen.Dit ziet er weer mooi uit Peter, en de oogsplitsen zien er inderdaad mooier uit.![]()
Dankjewel, Stephan. Ik knoop ondertussen nog wel even door, om de vaardigheden weer op pijl te krijgen.Ik zal een klosje Serafil zwart meenemen naar Duizel. Dat heeft een dikte van 0,12 mm. En is zo dik dus als een haar. Daar kun je gerust de weeflijnen van maken, ook bindseltjes zullen dan meer op schaal zijn.