BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Die voorzet brillen hebben nadelen. Net als een vergrootglas. Daar gebeuren snel ongelukken. Rustig bewegen, niet te snel willen zijn is mijn ervaring met die dingen. Of groter bouwen. Alleen dat klein gepriegel is zoveel leuker om te doen.

Een klein stemmetje zeurde in mijn hoofd: je bent iets vergeten!
Nog even naar de foto's en tekeningen gekeken. En jawel: de beide 'spreader braces' die vanaf de uiteinden van de kleine dwarszaling de opening afschermen naar de voorste dwarszaling.
Morgen maar weer verder.

De BN heeft haar hoogste punt bereikt:
884 Main.jpg

Dry-fit met ook de voorste ondermast. Ze zijn voorzien van 2 laagjes 'gebruinde' lijnolie.

885 Main.jpg

De banden zijn wit gemaakt met bovenin de 2 zwarte beugels. Waarom die zwart? Er is ook specifiek vermeld dat al het ijzerwerk 'gezwart' is. En al het staande tuig zoals het want en de stagen is zwart. Dan zouden de ogen voor het want van de bovenmast weer zwart moeten zijn, maar dit stuk is in zijn geheel wit.
-De onderzijde van de bovenmast zit opgesloten met een ‘scharnierende’ beugel.
-In de onderzijde van de bovenmast, net boven de 2e band, zit de 'mast takelschijf'. Deze wordt niet voorzien van een lijn. De schijf wordt gebruikt om de bovenmast aan te brengen. Dan wordt er waarschijnlijk een tijdelijke takel in de top van de ondermast gezet. De top wordt door de beugel geleid en verder omhoog in positie getakeld.
-In de top van de bovenmast een witte bal met er onder een schijf met aan weerszijde 2 gaten voor de vlaggenlijnen.
-Op de schouder daar onder een band met 2 ogen. Daar komen nog 1-schijfs blokken aan die gebruik worden om de bovenste 2 zeilen omhoog te trekken.
Aan bijna al de ogen komen nog blokken. Maar die heb ik nog niet binnen. De douane heeft kennelijk meer dan 6 weken nodig om een pakketje in te klaren en te laten afleveren.:mad:
De kleurstelling van de diverse onderdelen is dus deels een vrije interpretatie.;)

Nog steeds dry-fit, in de bankschroef ga ik beginnen met want van de bovenmast. Natuurlijk plaats ik dan eerst de hoepels op de bovenmast.;) Da's veel makkelijker dat met een reeds geplaatste mast. Alles wat ik aan kan brengen is meegenomen. En dat wordt nog aardig wat.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Begonnen met de binnenste stagen van de topmast:
886 Top Shroud.jpg

Let even niet op de kleuren. Vandaag een duistere dag hier in Brabant, dus met verschillende lichtomstandigheden op de foto gezet.
Op de tekeningen van MS zijn alle lijnen voorzien van een maat. De meeste zijn tussen de 0.25 mm en 0.6 mm met de weeflijnen van 0.15 mm.
1: Eerst de 2x2 lijnen van de binnenste stagen met touw van 0.25 mm bovenin om de band gelegd en met wasknijpers afgehangen.
2: Ingezoomd op de topmast.
3: In 1e aanleg de onderzijde om ringetjes van 2 mm van de 'futtock' gelegd en vastgeknoopt.
4: En met woelingen vastgezet op de ogen van de dwarszalingen. Die ogen zijn ook 2 mm. Maar door het touw van 0,25 mm om die losse ogen, tonen deze veel te fors.
5: Ter vergelijking aan de andere zijde, de lijnen voorzien van een oogsplits en deze ook met woelingen vastgezet.

Naar mijn idee veel meer in verhouding, maar ik zou graag jullie mening willen horen.
PS: We praten over deze dimensies:
887 Top Shroud.jpg

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Naar mijn idee veel meer in verhouding, maar ik zou graag jullie mening willen horen.
Inderdaad, aan stuurboord zien de ogen er veel meer in proportie uit.

Wat ik me afvraag is hoe je de woelingen maakt waarmee je het hoofdtouw zekert. Ik heb de indruk dat dit de mate van afwerking van de rest van je model niet bereikt.
Mocht je je techniek nog enigszins willen bijschaven, dan is er zondag in Duizel ongetwijfeld wel iemand bij wie je te rade kan gaan.

Geeft MS ook de touwdikte op van de woeling waarmee je de stagen aan de metalen ogen verbonden hebt (hennepkleurig touw)? Het lijkt me dat je de zelfde touwdikte gebruikt hebt als het zwarte koord, maar doordat deze 2 of 3 maal door de ogen lopen toont dit veel dikker. Bij de schepen die ik tot nu toe bouwde en dus van meer dan honderd jaar ouder zijn, wordt een dunner touw gebruikt, vermits het bij 3 slagen dus 6x touwdikte geeft. Mogelijks is het bij de Bluenose wel zo, maar visueel geeft het toch een afwijkende indruk.

Laatst bewerkt:
Zonder is meer in verhouding. Maar dus niet zoals het hoort. Een dilemma dus. Wat doe jij jezelf aan :)
Moeilijk te zien het verschil van wel niet bij het gebruik van dat donker touw. Dus zonder zou goed kunnen.
Welk touw gebruik je? Maak je dit zelf? Heb je al eens nagedacht over zijde? (Archjofo die de La Créole uit 1827 bouwt gebruikt dit)
Persoonlijk vind ik het touw wat je gebruikt niet heel mooien passend, ook de manier van tuigen. Is wel een dingetje op die schaal. Maar hee, is jouw model en zowiezo knap dat je dit al lukt op deze schaal. Dit gaat voor de meeste een stap te ver om met 0,25 mm touw dit te presteren.

Inderdaad, aan stuurboord zien de ogen er veel meer in proportie uit.

Wat ik me afvraag is hoe je de woelingen maakt waarmee je het hoofdtouw zekert. Ik heb de indruk dat dit de mate van afwerking van de rest van je model niet bereikt.
Mocht je je techniek nog enigszins willen bijschaven, dan is er zondag in Duizel ongetwijfeld wel iemand bij wie je te rade kan gaan.

Geeft MS ook de touwdikte op van de woeling waarmee je de stagen aan de metalen ogen verbonden hebt (hennepkleurig touw)? Het lijkt me dat je de zelfde touwdikte gebruikt hebt als het zwarte koord, maar doordat deze 2 of 3 maal door de ogen lopen toont dit veel dikker. Bij de schepen die ik tot nu toe bouwde en dus van meer dan honderd jaar ouder zijn, wordt een dunner touw gebruikt, vermits het bij 3 slagen dus 6x touwdikte geeft. Mogelijks is het bij de Bluenose wel zo, maar visueel geeft het toch een afwijkende indruk.
Zonder is meer in verhouding. Maar dus niet zoals het hoort. Een dilemma dus. Wat doe jij jezelf aan :)
Moeilijk te zien het verschil van wel niet bij het gebruik van dat donker touw. Dus zonder zou goed kunnen.
Welk touw gebruik je? Maak je dit zelf? Heb je al eens nagedacht over zijde? (Archjofo die de La Créole uit 1827 bouwt gebruikt dit)
Persoonlijk vind ik het touw wat je gebruikt niet heel mooien passend, ook de manier van tuigen. Is wel een dingetje op die schaal. Maar hee, is jouw model en zowiezo knap dat je dit al lukt op deze schaal. Dit gaat voor de meeste een stap te ver om met 0,25 mm touw dit te presteren.
Hoi Herman en Stephan. Dank voor jullie reactie, met wat antwoorden.
Het touw voor de woelingen vond ik zelf ook te fors. Ondertussen dunner garen gevonden dat ik ook voor de Lee in schaal 1:96 heb gebruikt.
Quote van Stephan: "Maar niet zoals het hoort" kan ik nog even niet plaatsen.
Eerst even 2 tekeningen m.b.t. de stagen en het want voor de topmast:
888 Top Shroud.jpg

Links van YQ waarbij de stagen met een splits direct aan de ogen zitten. Maar dat klopt niet. Rechts van MS: alleen worden de 'lanyards' niet verder in detail uitgewerkt. Dat doen ze wel met de weeflijnen, maar daar kom ik later op terug. De 'bijbel' van Howard Chapelle geeft daar geen verdere duidelijkheid in.
In de periode van de bouw van de BN was men al over naar 'iron rigging'. Gevlochten staaldraad. Daar gebruik ik dus geen draad voor waar de strengen duidelijk te zien zijn, zoals op de oudere dwarsgetuige schepen.
Bij het vervangen van de bakboordzijde, dus weer een stapje verder met mogelijk een iets kleinere oogsplits en het dunnere garen voor de woeling.
Gr. Peter

Dat sloeg op het gebruik van het losse oogje de kous in het oog van het touw.

Die tekening van YQ klopt niet. Er werd altijd een "lanyard gebruikt"

De manier van knopen met 2 knoopjes is niet nodig voor de lanyard (of hoe dat in het Nederlands ook al weer heet), maakt het alleen maar rommelig.
Befestigung_Bramwanten.jpg

Je zou de kous ook rond kunnen maken in het touw. Minder overheersend. In post 227 (Archjofo) waar ik bovenstaande afbeelding heb geleend kan je zien hoe hij ze maakt. Zo hou je de kousjes wellicht meer op schaal ipv een peervormige.

Dat sloeg op het gebruik van het losse oogje de kous in het oog van het touw.

Die tekening van YQ klopt niet. Er werd altijd een "lanyard gebruikt"

De manier van knopen met 2 knoopjes is niet nodig voor de lanyard (of hoe dat in het Nederlands ook al weer heet), maakt het alleen maar rommelig.
Bekijk bijlage 510128

Je zou de kous ook rond kunnen maken in het touw. Minder overheersend. In post 227 (Archjofo) waar ik bovenstaande afbeelding heb geleend kan je zien hoe hij ze maakt. Zo hou je de kousjes wellicht meer op schaal ipv een peervormige.
Dankjewel voor dit voorbeeld, Stephan. Ik heb zijn build-log ook gevonden. Ik ga eens kijken wat ik tevoorschijn kan toveren.
Gr. Peter

2e poging, waarbij de juiste benaming voor wat ik een woeling noemde, volgens 'ScoutPedia' Talreep moet zijn. Beter dan de te grote ringen:
889 Top Shroud.jpg

Eerst maar eens aan de slag met de spreilat en de weeflijnen. Dan krijg ik zicht op het totaal plaatje, wat de aandacht van kleine onvolkomenheden misschien weg zal nemen.
Met nogmaals dank voor de input.
Gr. Peter

Begonnen met het uitproberen welke weeflijnen ik kon maken. Op de MS tekeningen staat dit:
890 Ratlines.jpg

En als ik zoiets gezien heb ......... met aan weerszijde de oogsplitsen en dan met knoopjes aan de stagen ...... :rolleyes:

De voorbereiding van een oogsplits met knoop, met alvast een lijn door het oog om aan de stag te knopen, in 2 fases:
891 Ratlines.jpg

Met garen van 0.15 mm om een speld ...... ;):(

Hier aangebracht met ook nog 2 gewone met mastworpen:
892 Ratlines.jpg

Een weeflijn met 2 oogsplitsen, op de juiste afstand (die steeds minder wordt) en dat beide stagen na meerdere weeflijnen nog mooi recht en strak blijven staan ....... ;) en dan worden die hele kleine knoopjes ook nog eens heel erg groot.

Het zullen dus de gewone weeflijnen met mastworpen worden. Want ik heb ook nog al de weeflijnen bij de ondermasten. Dan ben ik met al die oogsplitsen wel enkele maanden zoet. Maar als je het niet geprobeerd hebt, dan ....... Ergens is er een grens.
PS: Die kleine rafeltjes zie ik zelf met het blote oog niet ......
Gr. Peter

Ik zal een klosje Serafil zwart meenemen naar Duizel. Dat heeft een dikte van 0,12 mm. En is zo dik dus als een haar. Daar kun je gerust de weeflijnen van maken, ook bindseltjes zullen dan meer op schaal zijn.

Back