Het kan er mee door, maar is verzwakt.
Dat het houdertje nog goed is, is me een raadsel.
De stikker zou ik iets wegsnijden rond de breuk van de flank. Vol zetten met 30 minuten epoxy iets verdikt met vulmiddel tegen het wegzakken. Dus echt niet te dun… en dan toetapen met blauwe Tesa afplaktape. Wat ik ook overal voor misbruik.
Daarna beetje af lappen met wat autofolie, stikker. Zelfklevend.
Desnoods papier etiket en kwakje verf.
Krijgt immers niet te verduren op vettigheid.
Beter een nieuwe poot!
Terugbuigen kan als je landingen in alle gevallen strijkijzermatig optimaal zijn.
Het is een slappe poot, en standaard is het voorop in het hout ook nog eens zeer zwak. Maar heelgehouden wel mooi licht….
Zelfs als een goede vlieger zich verslikt. Rats… toch kapot…
Onze lesavond afgelopen vrijdag demonstreerde dat weer eens.
Bij de start ging het mis. Grashappen. Nader tot koe.
En bij twee landingen… mis… de laaste een veel te harde ging de neus mee in de ondergang… forse extra schade.
Zonde en weer werk… dus daarin wat advies…
Nieuwe veerpoot. Kopen, of zelf buigen met de Magic Bender, zoals al die pootjes die ik er vrolijk en fluitend mee kon wikkelen… maar… in een goede bankschroef en een stevige werkbank.
Met een workmate gaat het net.
De krul moet naar achteren wijzen. De veer trekt dan samen, en geeft daarbij nog iets frictie op de wikkelingen, en dat werkt iets als een schokbreker.
Een dubbele veerpoot geeft dan extra een iets meer centrerende doorbuiging.
Omgekeerd wordt de zaak springeriger.
Minder werk, in jou geval, is een nieuwe poot van Robbe, dat is een betere.
Iets zwaardere dubbelveer.
En zelf lockend met kwartslag gedraaid. De sturing via een bowden sullivan naar de roerservo.
In de KAOS die vrij zwaar is, heb ik er zelfs een servobeschermer in gemaakt na goede tip van CNN, met ervaring in modelauto’s.
Pootjes inkorten en te solderen met tinsoldeer…
De poot op mijn calmato is zelfbouw.
De veren echter uit een slooppoot.
Heeft massa. Vanbinnen goed versterkt in de romp. En door de constructie in hoogte verstelbaar. En is niet te verliezen door het schroefdraad.
Verder was het maken de lol…
Kist weegt 3 kilo, maar land even deftig als een 747….
Gister nog even gevlogen. Maar na 18 uur mindert het licht snel.
10 strijkijzers. Per tank zit er zo een riante 20 minuten in…
gassen iets korter natuurlijk… maar heerlijke kist… oogt doodsaai natuurlijk.
Toch een fun topper!