Fanjet 600

Je kunt de structuur van de glasmat zien, maar als ik er een speld langzaam overheen trek, hoor je wel een krassend geluid, maar niet rrrrrrrrrrt.

Het is dus glad.

Bischoff autolakken in Groningen is zeer bereidwillig om mee te kijken, welke kleuren/spuitbussen het gewenste resultaat gaan geven.

Er zijn eigenlijk twee 'versies'.

1. Zilver- grijs - matzwart/antraciet

1750411995062.png


en 2. Blauwgrijs - blauw- blauwzwart.

1750412068401.png


Ik kies voor de eerste versie.

Voorlopig ligt eea. stil: eerst twee weken op vakantie, en daarna moet ik ook even aan de slag met de Merkur.

Op het veld bleek dat 'ie bijna negatieve V-stelling heeft!

Dat kan ik oplossen door de twee carbon staven te vervangen door metaal, en daar een lichte V-stelling in te buigen.

Moeten er wel ook nieuwe struts gemaakt worden . . .

Dus, tot over een paar weken.

:bye:


jan.
 

Bijlagen

  • 1750411887128.png
    1750411887128.png
    222,8 KB · Weergaven: 17
Volgens mij is dat gewoon dezelfde versie, Jan. De atmosferische omstandigheden en belichting zijn alleen heel anders. Er zit erg veel blauw in de foto van de tweede. Als ik die even in Photoshop corrigeer op kleur en contrastbalans, dan is 'ie al veel grijzer.

fanjet.jpg
 
Klopt Henri, op beide foto`s in Jan`s post staat op de kist de registratie D-EIWZ, het is exact hetzelfde vliegtuig.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde met versies: zoals ze op de foto's naar voren komen.

Dat het hetzelfde vliegtuig is: dat had ik ook wel door.

De grote vraag is natuurlijk: als je naar Duitsland gaat en je zet 'm buiten en gaat kijken, wat zie je dan?

Versie 1. of versie 2.?
 
De grote vraag is natuurlijk: als je naar Duitsland gaat en je zet 'm buiten en gaat kijken, wat zie je dan?
Ligt eraan wat voor weer het dan is. ;)

Foto 1 is met diffuus wit licht genomen en geeft een betere weergave van de kleur, maar toch is de belichting bij die foto ook niet optimaal.
Foto 2 is sterk blauw verkleurd en heeft te veel contrast. Deze foto is niet bruikbaar als kleurdocumentatie.

Maar ik zou meer foto's zoeken, liefst die met zonnig weer genomen zijn, maar waarbij de schaduwen ook weer niet te sterk zijn.
 
Google ' Fanjet 600', klik op 'images', en ga je geheel te buiten!

(Heb ik natuurlijk al lang gedaan.)

Versie 1 is daar wel zwaar in de minderheid . . . :(

Overigens moet er volgens mij helemaal geen "metallic' lak op.
 
Dit lijkt mij een goede representatie van de kleuren. Er was goed licht bij deze foto, maar niet zo veel dat het te sterk contrast opleverde (de schaduw is zacht).

d-eiwz-private-rhein-flugzeubau-rfb-fanjet-600_PlanespottersNet_1448150_f352b38cff_o.jpg
 
Het was waarschijnlijk wel beter geweest om eerst die delen achteraan de zijkant van de romp pas te maken op de vleugels, en daarna te gaan glassen.

Duct pas maken: idem dito.

Over een dag of 10.

Komt vast goed.
 
Ik heb bij mijn autolakken man gezien hoeveel verschillende soorten 'silver' en soorten 'metallic' er zijn.

Laat staan soorten 'metallic silver' . . .

Dat gaat echt alle kanten op!

Wat we hier (op die foto) zien?

Ik zou het niet durven zeggen.

Het schijnt ook dat je 'pixels' niet met echt kunt vergelijken.

Dat maakt het er niet makkelijker op.

Gelukkig ga ik niet aan een WK Scale meedoen, maar toch . . .
 
Zo . . .

We zijn weer terug.

Vorige week was het erg warm in Frankrijk en samen met de vriendin heb ik twee keer, bij meer dan 40°, slechts deels overdekte antiekmarkten (Avignon en Montpellier) afgestruind (wel hoed op).

4 à 5 uur lang.

En onvoldoende water gedronken.

Ik kan zeggen: dat is niet goed, daar word je een ander mens van! . . .

08.00: de markt gaat open!

1751813402396.png


Grote hallen vol, en buiten.

1751813286084.png


Onderweg naar het zuiden, net buiten Valence:

1751830160725.png


1751830184690.png


Stonden bij een military dump.

Op de markten natuurlijk ook weer de gebruikelijke pareltjes:

1751830276748.png


1751830305365.png


1751830328790.png


Ondertussen bleek dat de vriendin door een teek gebeten was, en alle verschijnselen van Lyme had.

Geen feest.

De vrienden waar we toen bivakkeerden wonen in Herisson.

1751830487381.png


Schitterend middeleeuws dorpje, maar in de wijde omtrek geen huisarts (laat staan ziekenhuis) te vinden.

Dus hebben we de boel in de auto gegooid en zijn gisterochtend om 06.00 gaan rijden.

Ondertussen alles onder controle (antibiotica); vriendin is over een paar dagen weer de oude.

Ik heb zin om verder te gaan met de Fanjet!
 
Zo.

Paar dingen gedaan, maar nu eerst proberen de Dornier Merur luchtwaardig te krijgen.

Romp-achterstuk sluit nu beter aan op het voorstuk in die zin, dat ze allebei vlak op de tafel liggen (0°).

1751969592352.png



Nu dat goed staat, toch maar eens kijken of de opening voor de duct recht staat . . .

1751969729456.png


Niet dus.

1751969762106.png


Stukje afschuren.

Nu het definitief goed staat, ook nog maar weer eens gemeten, en de duct gaat niet spontaan perfect gecentreerd op z'n plek komen, da's duidelijk!

Maar langzaam maar zeker . . .

Voordat we verder gaan eerst maar geprobeerd het spuittentje op te vouwen.

Heel simpel!


Mij lukt het amper/niet . . .

(UIt de comments blijkt dat ik niet de enige ben . . .)
 

Bijlagen

  • 1751969638478.png
    1751969638478.png
    430,1 KB · Weergaven: 9
Back
Top