Fanjet 600

Als je aan 1 kant vlakt, bestaat de kans van die schuinte.
Echter als je met de schuifmaat een center had afgekrast, en daar toe de tapering had geslepen
daarna werkstuk keren, en stutten met vlulmateriaal, dan wordt de 'restfout' van het afschuinen
gecentreerd...
De rode lijn is mijn begrenzing. Dat kon ook zo, omdat ik het houtwerk laminaat heb opgebouwd.
De rode afzoming is direct ook het minimale aan hout,
dat ik wilde hebben voor het aanhechten van de folie...

DSC_2737-LR.jpg

Je kunt je hoogte ook doormidden nemen.
Dan richten.

Omdat de Cloud Dancer 60 2 afzonderlijke elementen heeft, een U-staaldraad veel flex
kan geven, en zich kan lossen in het balsa door inklinken...
De houten verbinder uit multiplex bedacht. Gestapeld vliegtuigtriplex en epoxy als verlijming.
Daarna in vorm gezaagd met de elektrische figuurzaag.
Een brace. Geeft een zeer sterke verbinding, stukken minder flex op de enkelvoudige aansturing.
Zelfde eerder toegepast in mijn herbouw Rascal 40...

DSC_2722-LR.jpg DSC_2742-RL.jpg

Een brace kan ook nog in de achterlijst. Midden deel gaat rijkverzadig met epoxy tegen elkaar aan.
De lijmnaad masker je af met blauwe tape, en komt er geen lijm op het oppervlak.

Moet goed komen Jan...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hoe ingewikkeld kan het zijn? . . .

Ik heb gemeten hoeveel mm. er over de diepte van het hoogteroer af moet, in het midden en aan de tip, en op basis daarvan berekend hoe hoog de steunlatjes bij een bepaalde afstand moeten zijn: wederom in het midden en aan de tip.

Zijaanzicht.

upload_2022-5-25_14-8-30.png


Klopt niet helemaal, maar de bedoeling zal toch duidelijk zijn.

In het midden 5 cm. schuurpapier, daarnaast dik (0,5 mm) plastic, dat glijdt mooi over de steunlatjes.

Dit doe je dus twee keer: links en rechts.

Maakt niet uit of het boven of onder is.

Zaakje ondraaien:

upload_2022-5-25_14-13-13.png


Weer uitrekenen, tafelrand afgeplakt met dik tape, om een beetje extra speling te hebben.

Schuren schuren schuren, tot er vrijwel niets meer af komt.

Klaar.

Maar dus een assymetrisch eindresultaat . . .

Even scharniertjes er in gezet: dat gaat goed, want alle slots in de achterlijst van het stabilo cq. voorlijst hoogteroer liggen op één lijn.

upload_2022-5-25_14-28-46.png


Eerdaags voorlijst afronden en die dingetjes voor de dynamic balance er aan: komt helemaal goed.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk... weet niet... schud het net zo als jij uit de mouw. Improvisatie van het moment.
Mijn geduld is groter dan het hout zullen we maar zeggen...
volgt er straf... gaat het balsa in de pijnbank...

Ja, ga je de hele strip buigen, klopt de aansluiting weer niet.

Hier de basic opstelling voor de roeren voor de KAOS 60
Ik bereken het niet. Ik markeer de grenzen die nagestreeft moeten worden.
Leg dat wel vast in werktekening die ik opgemaakt heb.
Daar werk ik naartoe. Zo een model is veel grover gestoken dan jou schaalmodel
met totaal andere eindafwerking. Ik moet bij deze aan folieverwerking denken.
Jou eindlijst is straks messcherp als het is afgewerkt...komt geen brandstof bij kijken.

Hier steun ik met rondstaf uit mijn metaalvoorraad... moet maar net uitkomen
Het schuurvlak is gering, en de doorloop van de lat is opgehoogd
met tape. Hoogteverschil van het schuurpapier.
De schuinte calibreer ik met een kaars rechte lat of schrapstaal. En kan je
de posities van de ondersteuning bijstellen.
Alles bij de rand van het blad. Dan blijft mijn werkslag zuiver.
Nog een reden... beter zicht op het werkstuk. Want je kan de 'horizon' op het oog
controleren...

Na de schuurbewerking volgde de indekking...

IMG_3790.jpg
 
Zijn we weer.

De dynamic balance stukjes onder dezelfde hoek aan het roer lijmen.

upload_2022-5-29_23-34-26.png



Alles even los 'in elkaar gestoken' . . .

upload_2022-5-29_23-35-45.png


upload_2022-5-29_23-36-26.png


Blij! :)

Van dit deeltje misschien maar even een plastic vormpje maken.

Hoop dat het hoog genoeg is . . .

upload_2022-5-29_23-36-52.png


Nu verder met de kap en de 'motorkap'.


jan.
 
Vanavond maar eens even de zaak 'in elkaar gestoken'.

Gaatjes in de bodem gemaakt voor de plastic huls van de bowdenkabel.

upload_2022-5-30_23-27-3.png



upload_2022-5-30_23-28-32.png


Beetje paniek: allerlei zaken zaten niet haaks . . .

Hoe kan dat nou???

Aha!

De boosdoener . . .

upload_2022-5-30_23-27-33.png


upload_2022-5-30_23-31-1.png



Romp direct op de metalen plaat: het zit toch behoorlijk goed.

upload_2022-5-30_23-31-34.png



Eén 'probleem' (al eerder geconstateerd): de duct zit te laag.

upload_2022-5-30_23-32-20.png


Aan de onderkant is de kier plm. 8 mm; aan de bovenkant 4 mm.

Boven 2 mm er af, onder 2 mm erbij (6 - 6) en het komt goed.


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2022-5-30_23-26-46.png
    upload_2022-5-30_23-26-46.png
    1,3 MB · Weergaven: 115
  • upload_2022-5-30_23-29-28.png
    upload_2022-5-30_23-29-28.png
    761,5 KB · Weergaven: 115
  • 490181-f38d75fac8fb4f82fa8c6a322af391ba.png
    490181-f38d75fac8fb4f82fa8c6a322af391ba.png
    14,7 KB · Weergaven: 113
Dat stuk romp achter de cockpit heeft een lastige vorm.

Hier is enigszins te zien hoe het zit ((g)een foto te vinden waar dit duidelijk op staat):

upload_2022-6-7_23-37-33.png


De luchtinlaat zit aan de bovenkant van de vleugel bevestigd! . . .

Dan moeten we dat eerst maar eens in orde maken.

Bijna de mist ingegaan (zie de serie speldeprikken) . . . :hammer:

upload_2022-6-7_23-39-3.png



Maar komt goed: de binnenste lijn moeten we hebben.

upload_2022-6-7_23-40-19.png


Vleugelhelft 1 duurde nogal; vleugelhelft 2 ongeveer de helft.


jan.
 
Goede tip Ramses!
Ik kan heel veel kisten zo goed bekijken!
Je moet het maar net weten allemaal [emoji56]
 
Dag Ramses,

Die foto's uit je tweede post heb ik allemaal, die zijn vrij eenvoudig te vinden.

Maar zoals je ziet: er zijn bijna geen foto's waarop te zien is hoe die luchtinlaat er nou precies uit ziet.

Deze:

upload_2022-6-8_9-29-9.png


Moet uit balsa, en deels afneembaar: lastige klus.


Die walkaround kende ik nog niet, dank daarvoor! :)

(Maar ook daar: amper een foto waar de basis van die luchtinlaat goed op staat (fotgraaf had geen trapje bij, denk ik . . .))

Wel een schat aan mooie foto's!

(Voor de goede orde: wat ik probeer te bouwen is amper semi-schaal.)


jan.
 
Ik bouw alles haaks, en zo staat het ook op de tekening.

Alles 0 graad: stabilo, motor, rompdelen achter de vleugel, behalve de vleugel zelf (1,5 graad).

Achteraf was 1 graad denk ik beter geweest . . .

upload_2022-6-10_13-20-39.png


'Als op rails', is vaak de opmerking . . .

We gaan het zien.


jan.
 
Zal dan vast goed gaan. Is het voordeel van een profen concept.
Ben zelf bezig zonder tekening, dan moet je alles onthouden.
 
Toch maar even dat wat ik had een beetje 'opgedikt', de vorm stond me toch niet helemaal aan.

upload_2022-6-14_23-42-39.png


Zie de potloodlijn, zo moet het volgens mij ongeveer zijn.

Dit ding bestaat nog steeds uit twee helften (twee maal balsa van 20 mm; moet er straks ook nog in kunnen zagen met de Dremel . . . ).

Ben er alles bij elkaar wel even zoet mee geweest!

(Typisch voorbeeldje van the extra mile.)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top