Bouwverslag Saab 91D Safir

Als ik even bij onze Cessna stabilo’s kijk dan is de dikte zo’n 1mm met de verf erbij.
Als jij hem voor het bouw gemak 0.5mm maakt dan zit je mijn inziens dicht genoeg erbij.
 
Ik neem aan dat je de achterkant van het hoogteroer op een vergelijkbare manier gaat doen?

Nee, daar heb ik nu een randdikte van 2mm, die dan nog rond geschuurd wordt...

staart2.JPG
 
Het is een uitdaging geweest, maar ik heb nu de vorm van het roer in Fusion 360 staan. Alleen de onderkant nog en dan kan ik de constructie erin zetten.
Nog bedankt, Henri, voor de tip om de ellipse tool te gebruiken om de vorm te vinden voor die voorlijst ;-)

Hier een paar plaatjes.

31-12-20 rudder nearly complete 2.JPG
31-12-20 rudder nearly complete 3.JPG
31-12-20 rudder nearly complete 4.JPG
31-12-20 rudder nearly complete.JPG
 
Dat rudder bouw is niet moeilijk:weetnie:. Recht bouw wel. Kim wat een mooi project.
Je bedoelt die verdraaiing? Dat heeft de echte ook en flink ook. Om torque van motor op te vangen. Bij sommige kisten werd ook wel eens het kielvlak scheef vast gezet om dezelfde reden, niet onbekend bij jou toch?
 
Documentatie is alles. Foto's zijn zeer belangrijk om geschreven documenten te ondersteunen.
Vroeger, schaal WK 1994 maar ook daarna, een aantal malen mogen meemaken dat jury toch dacht verstand te hebben van het te beoordelen vliegtuig terwijl de bouwer documentatie had wat de gedachte tegensprak. Toen ik zelf schaal jureerde statisch en vlucht ben ik altijd afgegaan op de documentatie en gezond verstand als het ging om dit soort zaken.

Zoals gezegd een rudder goed recht bouw is een kunst maar bij deze denk ik ook.

Kim in je documentatie de foto tonen zoals hier, maar ook andere details. Je laat dan alleen het detail getordeerd rudder zien zonder ander zaken. Ze kunnen dus alleen hiermee je rudder beoordelen. Gezien dit zo'n duidelijk aspect van je model is moet je er wel voor zorgen dat hij precies zo is.
IMG_8837.JPG


Beoordelen is subjectief dus altijd vatbaar voor meningen.
 
Back
Top