Austria 'Elefant' II

Gisteren vond ik op de bergzolder de oude vleugels van de Elefant. De buitenste vleugeldelen zijn vrijwel intact, je zou bijna in de verleiding komen ze weer te gebruiken.
Elefant2-331.JPG


Maar deze zijn gemaakt met een vlakstaal vleugelverbinder, nu gebruik ik een ronde. Verder zijn de roeren vrij slap, die probeer ik nu stijver te maken. Nieuw bouwen is wat meer werk, maar hopelijk wordt het dan wel beter. Daarbij heb ik inmiddels heel wat jaren extra bouwervaring in de rugzak.

Ook de binnenste vleugeldelen heb ik nog, met mooi zicht op de catastrofale breuk die het voortijdig einde van de eerste Elefant betekende.
Elefant2-332.JPG


Verder lag ook de (geveerde!) schaats erbij. Misschien dat die nog wel een plek krijgt op het nieuwe model.
Elefant2-333.JPG
 
Het zou mooi zijn als er iets van het oude toestel verwerkt wordt in het nieuwe. Leuk voor het verhaal [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CAN-L01 met Tapatalk
 
Mijn 'tussendoorproject' is vandaag binnengekomen, dus de Elefant gaat weer even (ik hoop echt 'even' :rolleyes:) terug op de plank.
Dat 'even' is toch weer 11 maanden geworden :oops:. Eén tussendoorproject werden er meer, en in de zomer moet er nu eenmaal veel gewerkt worden.

Maar het goede nieuws is dat de bouwplank weer leeg was en dat de Elefant weer opgepakt gaat worden.
Elefant2-335.jpg


Om mij inmiddels niet meer bekende redenen heb ik 4 ribbenpakketjes voor de buitenste vleugeldelen, waar 2 genoeg hadden geweest. Verschil kan ik niet ontdekken. Beetje reserve kan nooit kwaad.....

De tekeningen liggen vastgeplakt en de bouw van de buitenste vleugeldelen kan beginnen.
Elefant2-336.jpg


Hier kun je een beetje de maat zien van de laatste rib. Let wel: dit is voor een zwever met 5 meter spanwijdte! :rolleyes:
Elefant2-337.jpg


Binnenkort eindelijk weer eens wat updates :yes:
 
Die balsastrippers werken prima.

Nieuw mesje in doen en rats: weer een strip (waar je in de winkel heeeeeeel veel voor betaald).


jan.
 
Prachtige plank Heinz en om je leed wat te verzachten: 6mm snij je niet in een keer netjes met de snijder. Je had er dan minstens 2 a 3 willen hebben. Maar goed, wel handig.

Waarom heb je ze niet langs een zaag gehaald?
 
Prachtige plank Heinz en om je leed wat te verzachten: 6mm snij je niet in een keer netjes met de snijder. Je had er dan minstens 2 a 3 willen hebben. Maar goed, wel handig.

Waarom heb je ze niet langs een zaag gehaald?

Ik heb een soort snij-mal gemaakt met een paar houten stripjes op een grote plank. Daar paste een 6 mm plank in, en vervolgens had ik 2 houten steuntjes aan de einden waar mijn 1 m snijlineaal exact tegenaan paste, zodat er een 6 mm strip uitstak. Knie op de lineaal en met een scherp hobbymes snijden. Je wordt steeds beter met recht en diep snijden. Zaag eigenlijk nooit geprobeerd - had in ieder geval meer verlies gegeven maar wel een optie voor een volgende keer. Ik heb geen zaagtafel.

(hierna maar weer terug naar de elefant die is veel interessanter!)
 
Het is lekker bouwweer deze dagen!

Voordat ik ben begonnen de ribben op de ligger te zetten heb ik de wortelrib van het buitenste paneel verlijmd met de huls voor de vleugelverbinder. Ik heb alles uitgelijnd op de binnenste vleugelpanelen, zo zitten de wortelribben van de buitenste vleugelpanelen straks onder de juiste hoek om mooi aan te sluiten op de binnenpanelen.
Elefant2-338.jpg


De vleugelverbinder wordt rond de ribben wat ingekerfd met een vijl zodat de epoxy straks wat beter pakt.
Elefant2-342.jpg


Daarna ben ik begonnen de ribben op de bovenste ligger te plaatsen (de bovenste ligger ligt nu onderop op de plank, vleugel wordt ondersteboven gebouwd).
De multiplex ribben waren geen probleem, maar de eerste balsa rib brak meteen in tweeen toen ik hem op de ligger aan wilde duwen.
Elefant2-339.jpg


Mmmm, dat brak wel erg makkelijk. Bij nader inzien bleken de ribben niet goed over de ligger te vallen. Langzaam begint er iets te dagen..... Hoe zat het ook alweer...... O ja! De bouwvoetjes zijn zo hoog gemaakt dat de bovenzijde van de vleugel (inclusief beplanking!) vlak op de bouwplank ligt. De beplanking mist nog, dus de ligger ligt 1,5mm te laag. Een strookje 1,5mm balsa onder de ligger lost dit op, nu past alles goed.
Bij de multiplex ribben was de missende 'beplanking' niet direct een probleem, omdat die ribben extra 'voetjes' hebben rond de ligger, die uitstulpingen zitten niet op de balsa ribben.
Op de foto hieronder is de ligger al opgehoogd door er 1,5mm balsa onder te leggen.
Elefant2-341.jpg


Bij het lijmen van de ribben probeer ik altijd te zorgen dat de ligger goed vlak op de bouwplank ligt.
Elefant2-348.jpg


Alle ribben op hun plaats.
Elefant2-351.JPG


Voordat de onderste ligger erop gaat lijm ik achter de huls voor de vleugelverbinder een blokje balsa. Zo stoot je niet meteen door een rib heen als je de vleugelverbinder wat te hard in de vleugel duwt.
Elefant2-350.JPG


En dan kan de onderste ligger ook worden geplaatst.
Elefant2-353.JPG


Ook bij de romp zijn weer wat plankjes geplaatst. Het begint met een rechte strook balsa.
Elefant2-343.jpg


Deze wordt wat in vorm geschuurd met de schuurschijf.
Elefant2-344.jpg


Met een oud waterkokertje maak ik wat kokendheet water, dat giet ik over het hout zodat het lekker nat wordt.
Elefant2-345.jpg


Dan wordt het plankje nat ingeklemd op de romp. Zo mag het drogen, de kromming blijft dan grotendeels in het hout zitten. Zo kan het hout straks met veel minder spanning op de romp worden gelijmd.
Elefant2-346.jpg


Bovenstaande foto is op de 'kap, ook achterop de romp wordt gewerkt.
Elefant2-347.jpg


Hieronder het resultaat:
Elefant2-349.JPG


De methode van de romp beplanken is niet mijn ding. Ik zal niet snel weer een project uitkiezen waar de romp zo beplankt moet worden. Het is omslachtig en het resultaat krijg ik niet zo mooi als ik zou willen. Van mijn eerste Elefant heb ik de romp niet zelf gebouwd (maar gewonnen bij een pepernoten-bouwavond), dus ik wist niet helemaal waar ik aan begon.
Ik ga er nu uiteraard gewoon mee door en probeer er het beste van te maken, maar echt leuk kan ik dit onderdeel niet vinden.....
 
Kies in zo'n geval voor rompbeplanking die 0,5 mm dikker is, dan heb je wat 'vlees' om mooi rond te schuren.
En ja ... :banana: dat het verder gaat.
 
Eventuele kieren kun je met flinters balsa en secondenlijm goed vullen. Het meeste wordt vanzelf onzichtbaar met schuren.
Eventuele hardnekkige kieren vullen met epoxy gemengd met balsa-schuurstof, dan zie je zo min mogelijk kleurverschil.
 
Kies in zo'n geval voor rompbeplanking die 0,5 mm dikker is, dan heb je wat 'vlees' om mooi rond te schuren.
De romp beplanking is 3mm dik, dus ik heb vlees om het straks mooi te kunnen schuren.
Eventuele kieren kun je met flinters balsa en secondenlijm goed vullen. Het meeste wordt vanzelf onzichtbaar met schuren.
Eventuele hardnekkige kieren vullen met epoxy gemengd met balsa-schuurstof, dan zie je zo min mogelijk kleurverschil.
Waarschijnlijk wordt de romp straks bekleed met een dun laagje glasvezel en dan gespoten, dus kleurverschil is geen issue. Vorige romp werd mooi 'hard' van dat laagje glas.
beetje late tip, maar smallere stroken gebruiken?
Dan wordt het nog meer werk! :confused:

Ik denk dat ik het straks met schuren wel acceptabel krijg, zeker na bekleden met glas. En een enkel hobbeltje hier en daar is niet eens zo erg als je weet hoe de vliegtuigen er rond 1930 uitzagen (die waren echt niet spiegelglad!). Een beetje 'karakter' bij zo'n model mag best.
 
En tijdens het schuren wat middeldikke cyano in de kieren en schuren maar. Werkt prima zat.
Ga zo door het wordt een plaatje.
 
beetje late tip, maar smallere stroken gebruiken?
Deze wijze van beplanking gebied inderdaad smallere stroken.
Ik heb destijds deze oefening gedaan tijdens bouw Mucha Standard.
Ik gebruikte stroken van 6mm en min 1mm a 2 mm dikker.
Nadeel is dat er veel lijm van pas komt.
Voordeel zeer stevig.

upload_2019-12-23_21-11-36.jpeg


Moest ik het herdoen zou ik met panelen werken.
Dit zoals ze het doen bij de Mucha-Standard van Old-Gliders (eveneens schaal 1/4.)
 
Back
Top