RES 100 inch VINTAGE

Die magneetjes ( . . . ) ken ik wel. Ongelooflijk sterk. :eek: Die krijgt zo'n servo toch nooit van elkaar. jan.

Klopt! Ik heb ze ook in m'n BubbleDancer, maar ik heb er wel ruimte tussen gelaten, want als ze op elkaar komen, dan zitten ze vast, heeeel vast....
 
Bij een vintage zwever past misschien een elastiekje beter, maar met magneetjes zoals bij de BD van Norbert werkt perfect.
 
Even voor de goede orde: met die magneetjes (pardon: magneten) zoals in post #99 genoemd: bestaat niet.

De servo zal de klep in tweeën drukken, maar die magneten laten niet los!

Zie de volgende foto.

20160428_115635_resized (1).jpg


Zlefs die twee kleintjes (5 * 2 mm) krijg je pas met veel moeite van elkaar (schuiven dan, he).

Die andere is 10 *1 mm is een stuk minder sterk.

Maar goed, zelf weten.

(Ik verwijs even naar het onderschrift bij mijn posts.)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Dan toch best formule van filmpje aanwenden.
Ondertussen de messing buizen aangebracht.
Ik had de buizen niet van op de werktekening.
Geen nood, iets dikker aangewend.
In plaats van buitendiam 6.5 of 1/4" 7mm buitendiam.
Dus 0.5mm breder dan liggers.
Zo ben ik genoodzaakt van de voorzijde van de caisson 2mm triplex in plaats van 1.5mm te gebruiken.
In caissonflank van 2mm wordt een gleufje van 0.5 mm geschuurd ( op plaats waar buis raakt) om die extra dikte op te vangen.
Morgen caisson toe lijmen met epoxy.
Rond messing buis komt epoxy met microballon zoals op werktekening staat.

IMG6143_800x601.jpg


Het resultaat wordt beenhard.
 
bestaat niet.
Begrijp ik het nou goed dat in een braaf draadje over de bouw van een 2mtr zwever toch weer wat naargeestigs ontstaat?
Ik probeer alleen maar aan te geven dat er een hele eenvoudige en goed werkende aandrijving voor spoilers op deze manier gemaakt kan worden.
Tevens met het voordeel dat de servo-afstelling niet direct kritisch is.
Goed , het zal voor de een even wat prutsen zijn hoe de positieve sluiting afgestemd moet worden, maar kunnen we nu helemaal niks zelf?
Ga dan in dat geval maar aan de slag met af te stellen sleuven en heveltjes.
En ja ,die in het voorbeeld zijn een setje rest-servo's (eigenlijk te zwaar), maar meestal gebruik ik Hitec 65mg, 12 gr 1.8kg: meer dan voldoende (die hebben trouwens ook een lang servo-heveltje in het assortiment: hoeft niet verlengt te worden).
Voor de goede orde: bij mij zijn de magneetjes (ja zo noem ik dat, wat zijn mageneten?) ook gesepareerd met 1mm triplex, maar dit is niet perse noodzakelijk.
Mijn kleppen bestaan overigens uit 1mm triplex ,opgedikt met 2mm balsa: vooral om de stijfheid en vormvastheid.
Maar goed, zelf weten.
 
Neenee, er ontstaat niks naargeestigs.

Maar ik denk echt dat het niet wil dat met dat soort magneten!

https://www.supermagnete.nl/blokmag...m-x-3mm-neodymium-n45-vernikkeld_Q-10-05-03-N

Jij haalde in je draadje ook 10 * 5 mm magneten aan; deze hebben een houdkracht van plm. 1,5 kg.

Hoe meten ze dat? Magneet op magneet, of magneet op ijzer?

Anyway, je zit minstens op een kracht van 3 kg.

1 mm tussenruimte gaat je dan ook niet redden.

Ik zou zeggen: hele kleine magneetjes.

Goed idee.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Ik blijf het een heel goed idee vinden, maar dan met kleine magneetjes.


jan.
 
Ik gebruik gewoon de witte deursluitinkjes uit de bouwmarkt. Haal ze uit elkaar, Knip de magneet doormidden en lijm ze in de vleugel. In de vleugel het stukje ijzer en aan de klep het halve magneetje. Trekt precies genoeg en overbelast de servo's niet.
De kleppen van achterlijsten gemaakt worden trouwens bediend door een stukje ijzergaren. Kost niks en werkt perfect......O:-)
 
Beste vrienden,

Ik vind de inbreng van iedereen interessant.
Hoe divers ook de benadering.
Dat is net de meerwaarde van dit forum.
Je kunt hier verscheidene benaderingen tegen elkaar afwegen.
Ik heb hier nog een paar hitec HT 55 liggen.
Die hebben ongeveer een kracht van 1.8kg zoals Peter vooropstelt.
We komen er in ieder geval wel uit.

Mvg,
Aurectar
 
Beste vrienden,

Ik vind de inbreng van iedereen interessant.
Hoe divers ook de benadering.
Dat is net de meerwaarde van dit forum.
Je kunt hier verscheidene benaderingen tegen elkaar afwegen.
Ik heb hier nog een paar hitec HT 55 liggen.
Die hebben ongeveer een kracht van 1.8kg zoals Peter vooropstelt.
We komen er in ieder geval wel uit.

Mvg,
Aurectar
stoorklep-jpg.206594


Zo slecht nog niet dus :-) en heel eenvoudig
 
Ok, het is alleen een beetje gek om te lezen dat iets niet werkt wat ik op 5 kisten tot nu toe met succes heb toegepast.

Mijn voorbeeld van Ebay geeft 10x5x2 ipv 3, dat scheelt al wat.

De praktijk: De klep op mijn SQARES 80, dus een 2mtr RES kist is 400x28mm,enkelvoudige klep centraal gelegen.
Deze heeft 3 sluitpunten op elke punt een en in het midden ook een.
Deze bestaan uit: een zijde 2stuks 10x5x1mm op elkaar en er tegenover 1 stuks 10x5x1.
Door de afsteuning van de klep zit er een kleine luchtspleet tussen.
Deze klep word centraal bedient door 1 Hitec 65mg: deze is meer dan voldoende.
Het boutje op de foto door het servo-armpje en het tegenoverliggende magneetje is om de klep nog wat positiever terug te slepen maar is strikt genomen niet nodig.
De klep is wel sterk en stijf door 1mm triplex met 2mm balsa.
Deze klep werkt feilloos, opent vlot en sluit positief met een ''snap''.

Om het verhaal kompleet te maken: er is bij open klep wat hoogte bijgemixt , als je hem niet opvangt krijg je direct een hele stevige duik.
Met opvang of bijgemixte hoogte blijft de kist horizontaal maar gaat stijl naar beneden, kleppen dicht en hij vliegt weer gewoon.
Voordeel van spoilers voor mij is dat je verre van overtrek blijft en het geheel robuust is.
Ik vind het verre te prefereren boven flaps.

upload_2016-4-28_22-18-45.png


upload_2016-4-28_22-19-10.png


upload_2016-4-28_22-19-35.png


upload_2016-4-28_22-20-12.png


NB: die rare opgefrommelde elastiekjes en die haken zijn om de tippen aan het middenstuk te borgen.
En sorry voor deze wat grote inbreuk op het draadje, maar ik hoop dat het zo wat verduidelijkt..
 
Ok, het is alleen een beetje gek om te lezen dat iets niet werkt wat ik op 5 kisten tot nu toe met succes heb toegepast.

Mijn voorbeeld van Ebay geeft 10x5x2 ipv 3, dat scheelt al wat.

De praktijk: De klep op mijn SQARES 80, dus een 2mtr RES kist is 400x28mm,enkelvoudige klep centraal gelegen.
Deze heeft 3 sluitpunten op elke punt een en in het midden ook een.
Deze bestaan uit: een zijde 2stuks 10x5x1mm op elkaar en er tegenover 1 stuks 10x5x1.
Door de afsteuning van de klep zit er een kleine luchtspleet tussen.
Deze klep word centraal bedient door 1 Hitec 65mg: deze is meer dan voldoende.
Het boutje op de foto door het servo-armpje en het tegenoverliggende magneetje is om de klep nog wat positiever terug te slepen maar is strikt genomen niet nodig.
De klep is wel sterk en stijf door 1mm triplex met 2mm balsa.
Deze klep werkt feilloos, opent vlot en sluit positief met een ''snap''.

Om het verhaal kompleet te maken: er is bij open klep wat hoogte bijgemixt , als je hem niet opvangt krijg je direct een hele stevige duik.
Met opvang of bijgemixte hoogte blijft de kist horizontaal maar gaat stijl naar beneden, kleppen dicht en hij vliegt weer gewoon.
Voordeel van spoilers voor mij is dat je verre van overtrek blijft en het geheel robuust is.
Ik vind het verre te prefereren boven flaps.

Bekijk bijlage 206872

Bekijk bijlage 206873

Bekijk bijlage 206874

Bekijk bijlage 206875

NB: die rare opgefrommelde elastiekjes en die haken zijn om de tippen aan het middenstuk te borgen.
En sorry voor deze wat grote inbreuk op het draadje, maar ik hoop dat het zo wat verduidelijkt..



Het voordeel van spoilers ben ik helemaal met je eens.
Zelfs zonder hoogte bij mixen is het landen makkelijker dan met flaps.
Dit omdat up geven tijdens de landing makkelijker vliegt dan down geven ( althans ik vindt dit prettiger) , wat bij flaps naar beneden moet. Dit omdat het toestel omhoog wil met flaps.
En verder vindt ik je inbreng alleen maar positief, zo zie je maar dat er vele wegen naar Rome leiden.
En op voorhand ergens niet mee eens zijn , is niet mijn stijl, eerst goed bekijken, er over nadenken, en bij twijfel uitproberen zodat je zeker weet of je twijfel wel terecht was !!.

En voor mij is jou inbreng geen vervuiling, maar een goede toevoeging aan mogelijkheden.!!
 
En verder vindt ik je inbreng alleen maar positief, zo zie je maar dat er vele wegen naar Rome leiden.
En op voorhand ergens niet mee eens zijn , is niet mijn stijl, eerst goed bekijken, er over nadenken, en bij twijfel uitproberen zodat je zeker weet of je twijfel wel terecht was !!.

En voor mij is jou inbreng geen vervuiling, maar een goede toevoeging aan mogelijkheden.!!
Er zijn inderdaad vele wegen naar Rome.
Om de weg te vergemakkelijken zal ik mijn oude passer bovenhalen en een technisch tekening maken.
Dit zal het onderwerp verhelderen.
 
  • Like
Reactions: J.B
Ik denk dat bij mij (en enkele anderen ) het misverstand ontstaan is omdat we er van uitgingen dat die magneten gewoon tegel elkaar aan lagen, bij gesloten klep.

Wie ooit een stukje vel (nee, niet dat velletje) tussen twee van die magneten gehad heeft weet hoe sterk ze zijn.

Maar inderdaad, als er een luchtspleet die groot genoeg is tussen zit, dan wil het.

Overigens zou ik dan nog steeds hele kleine (lichte) magneetjes nemen met een kleinere spleet, maar da's een kwestie van smaak.

Sorry Peter.

(Weer wat geleerd: niet gelijk conclusie klaar hebben.)


jan.
 
(Weer wat geleerd: niet gelijk conclusie klaar hebben.)
Ik dus ook :)! sorry.
Ik ga er kennelijk te snel van uit dat alles direct duidelijk is: beetje experimenteren en dan werkt het toch gewoon denk ik dan maar.
De opzet van mijn (nou ja ''mijn'') systeempje is om de servo in rust volkomen vrij te hebben en bij kleine afstelfoutjes niet het spul te kunnen belasten.
Verder kan je de klep zonder dat de servo bedient wordt met de hand openen.
Omdat ik de tipborging via de klepkast heb gemaakt (haken/elastiek) is dat handig bij de opbouw en verder bij maintenance en afstellingen.
Verder is het ook nog eens doodsimpel te maken allemaal.
Maar genoeg propaganda: leve het RES concept!
 
  • Like
Reactions: J.B
Hoi Aurectar,

Deze opstelling werkt niet! Het aangrijppunt/draaipunt op de klep ligt onder de lijn scharnier met het draaipunt van de servo hevel.

mvrg.

houtjesplakker
 
Hoi Aurectar,

Deze opstelling werkt niet! Het aangrijppunt/draaipunt op de klep ligt onder de lijn scharnier met het draaipunt van de servo hevel.

mvrg.

houtjesplakker
Je hebt een punt.
Dit is niet de juiste keuze.

Ondertussen het systeem vanop het filmpje getoetst.
Daar lijkt toch wel iets in te zitten.
Heb al zo'n veerstaafje gemaakt.
Simulatie op tekening blijkt te kloppen.
Dit met een hevel van 14mm op een servo HS-55 Hitec.
Positie van servo bepalend.
Een secure opstelling.
Morgen meer daarover.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top