RES 100 inch VINTAGE

Zijn looks en de kentekenplaat op de camper doen mij vermoeden dat het een Amerikaan is.
Neemt uiteraard de mogelijkheid niet weg dat hij op dit forum actief is.
 
Op de laatste, derde foto van post #51 staat een man (ongeveer in het midden) met een Aquila in de handen.
Wie is dat?
jan.

Het is inderdaad Aurectar niet.
Het is een foto van op internet.
De man is mij ook onbekend.
Het is zeker mijn Aquila niet want ik ben pas begonnen met hem te bouwen.

Heb net de liggers gezaagd.
Het zijn liggers van 1/4 op 2/16, dus 3 op 6.5 mm.
Je hebt dat nu eenmaal met die werktekeningen uit de states.

Mvg,
Aurectar.
 
IMG6008_800x600.jpg


Vandaag wat verdergewerkt aan de ribben.
De juistheid hiervan wordt bepaald door de nauwkeurigheid van de mallen.
Liggertjes met reepjes schuurpapier en scherpe mesjes maken de dienst uit voor het uitwerken van de ligger sleuven.

IMG6009_800x600wHufy.jpg


Als kaliber gebruik ik de ligger van 1/4 op 1/8 inch

IMG6012_800x40290SOV.jpg


OP werktekening staat een neuslijst van dikte 1/4 inch.
Ik vind dit iets mager.
Ik ga deze wat dikker maken en opteer voor 8mm.
Dus plus 1.5 mm.

IMG6012_701x466.jpg


Ik heb hier nog wat over (op close up) en pas deze later aan aan de neuslijst van 8 mm.
De eerste twee ribben op foto zijn deze van 5 mm.
Overgangsribben van middenvleugel naar buitenvleugel.
Deze moeten wat korter zijn.
Normale lengte min dikte van wingjoiner aan neuslijst.
 
IMG6013_800x646.jpg


De ribben van buitenpanelen worden bepaald door een proflili print die ik uitknip en op Balsa lijm met priet.
Zo kan ik de ribben van de buitenste panelen mooi uitschuren tot de gewenste vorm.
Klaar om te monteren.

IMG6019_800x599.jpg


Eest de eindlijst maken (schuine kant aan schuren).
Kapstrips op werkplank aan eindlijst lijmen.
Onderste ligger aanbrengen.
Ribben lijmen tot net over de ligger.
Geen lijm aan voorkant onderste kapstrips
Nadien worden deze aangedrukt tegen voorkant ribben (met scondelijm).
Zo krijg ik de gewenste Philips-entry.

IMG6016_800x599rATXY.jpg


Eens dit klaar breng ik de webbing aan.
Hier in dit geval kopse balsa van 1/16 of 1.5mm tegen liggers lijmen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Tekst en uitleg:


The wing airfoil, incidentally, has quite a bit of "Phillips entry" which requires the leading edge to be elevated slightly from the building board during construction - do this step carefully to get uniform alignments as well as good fits to the ribs, as well as the top and bottom L.E. sheeting.


http://www.charlesriverrc.org/articles/reviews/peteyoung_dynaflitebot.htm

Er was een dag werkloosheid ten gevolge ondermaatse gronstoffen.
Balsa 1.5mm van "doe het zelf" voldeed niet aan mijn eisen.
Heb in Doornik (30km verderop) toch nog enkele kwaliteitsplankjes gevonden.
Zo kan ik verder.

Mvg,
J-J
 
Jan,
Je hebt het gevonden.
Het origineel profiel op de werktekening heeft geen P-E.
Daarom mijn persoonlijke benadering.
Het Aquila-profiel heb ik vervangen door een profiel met een lichte kromming vooraan-onderaan.
Ietsje minder lift maar wat meer snelheid.
Een dubbeltje op zijn kant.
Maar bij wat winderig weer een voordeel.

Vandaag de webbing aan de achterlijst aangebracht.
Ik laat ze een paar tiende mm boven de ribben uitsteken om nadien met een schuurblokje voorzichtig op maat te schuren.

IMG6052.jpg
 
Ik googelde dit nog:


In deze moderne dagen niet spectaculair.

Overigens, het lijkt of je ribben net iets te dik (hoog) zijn bij de achterlijst (zie ook de tweede foto van post # 65).

Als je dat gaat afschuren krijg je een rare knik, ben ik bang . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik googelde dit nog:


In deze moderne dagen niet spectaculair.

Overigens, het lijkt of je ribben net iets te dik (hoog) zijn bij de achterlijst (zie ook de tweede foto van post # 65).

Als je dat gaat afschuren krijg je een rare knik, ben ik bang . . .


jan.

Dit moet natuurlijk voorzichtig aangepakt worden.
Ik doe dit morgen met een frisse kop.
 
Vandaag het rechter middenstuk aangevat.


IMG6062_800x600.jpg


Op werktekening lopen de onderste capstrips van neuslijst naar achterlijst.
Ik heb daar een wijziging aangebracht voor het middelste gedeelte.
Vanaf de ligger naar neuslijst heb ik geopperd voor full-indekking.
Zo verkrijg ik een mooie D box.
Wel enkele grammen surplus maar een optimalisatie van de sterkte van de constructie.

Mvg,
Aurectar
 
Deze morgen nog een move gedaan.

IMG0866_800x561.jpg


De bovenligger aangebracht.
Ook begonnen met de webbing.
Dit zowel voor liggers als achterlijst.
De webbing van de liggers betreft aan beide zijden 1.5 mm.
Reken gezamenlijk 3mm.
Het bekomen O profiel heeft een stevige indruk.
Aan de eerste ribben (waar de messing buis komt) wordt een reep triplex van 1.5 mm tegen de liggers gelijmd.
Deze aan de voorkant zal ik voorlopig nog niet lijmen.
Ik ben er nog niet uit welke buis ik er in breng.
Ik heb hier een buis liggen van buitendiameter 7mm.
De liggers hebben een breedte van 1/4 duim.
Had ze beter op 7 mm gezaagd.
Nu, ik heb al een oplossing in gedachte, maar laat dit nog een beetje rijpen.
Ben er nog niet uit.
Nu de zaak goed laten uitdrogen.
En morgen verder.

Mvg,
Aurectar
 
Neuslijsten werden aangebracht en op maat geschuurd.
Zoals op de werktekening wordt later de indekking op de schuine kant van de neuslijst gelijmd.
Dit betekend een secuur schuurwerkje.

IMG6110_800x419.jpg


Een belangrijke fase is het samenbrengen van de twee panelen.
Dit door middel van wingjoiners van 1.5 mm aviation triplex.
Tweemaal aan hoofdligger en neuslijst.
Dit alles wordt aan elkaar gelijmd met voorwaarde dat er nergens ongewenst spanningen optreden.
 
Laatst bewerkt:
Moment aangebroken om beplanking vluchtboorden aan te brengen.

IMG6114_800x645.jpg


Dit met witte lijm
Laat het toch 20 uur uitdrogen.
Liefst stevig aangedrukt.
Hier met loodrepen.

Mvg,
Aurectar
 
Ruwbouw rechtervleugel klaar.
Al een eind opgeschoten met linkerhelft.

IMG6115_747x800.jpg


Hierboven een detailopname van vluegelverbinding.
Tussenrib van 5mm laat ruimte om indekking teverbinden.

IMG6116_663x800.jpg


Hierboven zone waar de messingsbuizen tussen de liggers aangebracht worden.
Dit doe ik wanneer andere vleugelhelft in dit stadia is.
Let op de massieve blok in hoek van vluchtboord.
Dit voor de stevigeid van de hoek.

Mvg,
Aurectar
 
Mooi filmpje.

Laat ik nu bijna klaar zijn met een eigen ontwerp dat hier sprekend op lijkt.
Hopelijk kan ik er over 2 weken mee vliegen. Dan zal ik ook het complete bouwverslag op mijn site zetten.

IMG_3629A.jpg
 
Back
Top