RES 100 inch VINTAGE

Nog verscheidene malen het filmpje bekeken.
Terug pen en papier om simulatie te evoceren.
Reeds zo'n veertje gemaakt uit 1mm piano koorde.
Uitslag van Hitec servo getekend en alle scharnier uitslagen onderzocht.

IMG0917_741x800.jpg


Ik heb duidelijk gemerkt dat de positie van de servo hier van cruciaal belang is
om het mechanisme optimaal te laten functioneren.
Een paar mm voor of achter en het werkt niet.
Daarom ga ik de zaak nog eens zeer nauwkeurig uittekenen.
Dit om alle narigheden nadien te vermijden.
Dit was een voorlopig schetsje.
Een halve scharnier (Kavan) zal dienst doen als hechtingspunt aan spoiler.
 
Hoi Aurectar,

Onlangs heb ik een spoiler gemaakt volgens het systeem van de de Topaz. Gevonden op www.icare-rc.co. Op een fotootje van de spoiler van de Topaz SV2-E. Ik moet zeggen dit werkt fantastisch en is goed in te stellen.

Groet,

Houtjesplakker
 
www.icare-rc.com.

De Topaz valt onder de E-powered gliders.

Systeem ziet er goed uit!

Eenvoudig te realiseren.

(Kan zelfs zonder magneetjes, hoewel die misschien wel helpen om de boel mooi dicht te houden. ;))


jan.
 
Ondertussen indekking vleugel aangevat.

IMG0929_800x444.jpg


Alles mooi aandrukken met elastiek, loodrepen en kopspelden.

Een plank balsa heeft meestal een harde boord.
Ik let er op om dit harde gedeelte tegen de ligger te lijmen.
Zodoende de sterkte van de ligger nog eens extra te optimaliseren.
Voor de zijpanelen heeft dit minder belang.
Maar wat dit betreft verdient de zone vanaf de wortel tot over de spoilers de nodige aandacht.
 
Ik heb tijdens mijn vorig leven 30 jaar in de grafische sector gewerkt.
Nadien 10 jaar als leerkracht.
De overgang van het ambachtelijke loodwerk (hoogdruk) naar het hedendaagse Hi-tech digitale printwerk meegemaakt.
Dit lood stamt nog af van vanuit het hoogdruk epoque.
Handig voor bepaalde modelbouw opdrachten zoals o.a. het indekken van de vleugels.

Hier nog een Aquila filmpje voor de liefhebber.


Ergens in de states.
Dit mooie toestel is er altijd populair geweest.
 
Over het indekken van vleugels:
Gebruik zelf altijd bison tix om de boven indekking vast te zetten......
Vroeger ooit geleerd en werkt uitstekend. Maar er zijn meer wegen die naar Rome gaan.

Groeten JH
 
Nog even op de remklep terug te komen .
Het schoot me ineens te binnen dat ik afgelopen winter de Aton heb gebouwd ( bouwtekening in de FMT)
Hierin heb ik ook remkleppen gemaakt met hetzelfde principe als in de tekening in een eerdere post door mij geplaatst.
Heb daar een paar foto,s van gemaakt , zie hier onder .

Onderdelen, 1 lang servo heveltje, m2 boutje en 2 moertjes m2.
[
 
Mooie kist.
Is het mogelijk een technisch tekening van dit mechaniekje aan te brengen.
Foto van werktekening.

Mvg,
J-J
Heb even de tekeningen opgezocht en 2 afbeeldingen gemaakt die alles wel duidelijk maken denk ik .
De maten die ik er in heb gezet zijn niet 1 op 1 over te nemen , omdat deze afhankelijk zijn van de breedte van je verstoorder en de hoogte van je vleugel . Oftewel bovenkant servo plaatje tot onder kant klep.
Maar denk dat de afbeeldingen voor zich spreken .
Het mechaniekje ( servo hevel, boutje en meenemer staan een beetje rechts onder op 1 van de foto's.)

Wel heel belangrijk dat je bij het proberen ,de servo weg beperkt. Dus zowel beginpunt als eindpunt. Dit omdat anders misschien bij een te grote uitslag je Klep, en/of overige delen kapot gedrukt kunnen worden .
En daarna met uitproberen de servo weg vergroten totdat de klep netjes sluit, en mooi open staat .
 
Laatst bewerkt:
nog even een filmpje die ik bij toeval tegen kwam, is van de pures V2 van Seta modelltechnik.
Doe dit alleen maar om je keuze "hoe de verstoorder aan te sturen " moeilijker te maken :-) :-)
 
Dit is perse niet om mijn gelijk te halen of vervelend te wezen: iedereen moet echt doen waar hij zich komfortabel bij voelt, maar:

De systemen zoals met een triplex railtje of met een extra stangetje voegen niets, zowel in krachtoverbrenging als in bruikbare servoweg, toe aan een systeem met een vrijliggende lange servoarm.

Ze zijn alleen iets ingewikkelder te maken en af te stellen en hebben allemaal het nadeel dat de klep niet eenvoudig met de hand te openen is.

Ook is er het nadeel dat bij afstel of aansluitfouten de servo het mechaniek kapot kan trekken.

Het eventuele voordeel dat de servo de klep ook dichttrekt en houdt is hier net zo goed een nadeel: bij een kleine afwijking staat de klep op een kier of blijft de servo belast.

Voor een eenvoudige bediening dien je de servo wel dicht onder het scharnierpunt van de klep te plaatsen, maar dit kan ook ondervangen worden door een hamervormige verlenging van het armpje.

Een verlenging voor een servoarmpje is overigens erg eenvoudig te maken.
 
Over het indekken van vleugels:
Gebruik zelf altijd bison tix om de boven indekking vast te zetten......
Vroeger ooit geleerd en werkt uitstekend. Maar er zijn meer wegen die naar Rome gaan.

Groeten JH

Ja, er zijn diverse mogelijkheden om een goede indekking af te werken.
Er zijn er die zweren bij pattex-contactlijm of PU lijm.
Ik ben eerder een witte houtlijm fanaat.
Goedkoop en degelijk.
Je moet wel wat geduld hebben bij het uitdrogen.
Maar dit neem ik er wel bij.

Ondertussen reeds begonnen met het aanbrengen van de capstrips.

IMG6171_800x556.jpg


Bij deze vleugel moet geen washout aangebracht worden.
De onwerper Lee Renaud zaliger ( https://www.modelaircraft.org/files/RenaudLee.pdf) raadt dit trouwens niet aan.
Ik hou het bij 1mm, wat verwaarloosbaar is.
Kwestie van geen positieve vrille te hebben.

De vleugels geven al een zeer robuust gevoel.
Door de zeer pragmatische constructie en het gebruik van hard en medium Balsa.
Wil ik nog vermelden dat ik de diverse adviezen voor wat betreft de remkleppen ten zeerste op prijs stel. Waarvoor hartelijk dank aan de betrokkenen.
Dit onderwerp laat ik nog even bezinken om weldra de draad weer op te nemen.

Mvg
Aurectar
 
Laatst bewerkt:
Dat vlot al aardig.
Geldt ook voor mijn project, maar met dat mooie weer en die vrije dagen / sociale verplichtingen schiet het minder op.

Ik ben trouwens een witte-houtlijm-hater :-)

Witte houtlijm laat zich slecht schuren. Zeker bij de voorlijst.
Ik ben een Uhu-Hart fanaat. Laat zich goed schuren, is volgens mij lichter en het ruikt naar vroegâh!!!
 
Dat vlot al aardig.
Geldt ook voor mijn project, maar met dat mooie weer en die vrije dagen / sociale verplichtingen schiet het minder op.

Ik ben trouwens een witte-houtlijm-hater :)

Witte houtlijm laat zich slecht schuren. Zeker bij de voorlijst.
Ik ben een Uhu-Hart fanaat. Laat zich goed schuren, is volgens mij lichter en het ruikt naar vroegâh!!!


Terwijl mijn witte houtlijm droogt kan ik verder doen in de moestuin.
Het spijt me, maar het woord UHU hart bezorgt me al een beroerte.

Verder veel succes met je project.
 
Vleugel bijna klaar.
Nog neuslijst in profiel schuren en tippen moduleren.

IMG6258_800x509.jpg


Net spoiler openingen aangepast.

IMG6260_800x400.jpg


De perfectie bestaat niet maar niettemin heb ik het gevoel dat we op goede weg zijn.
 
Back
Top