RES 100 inch VINTAGE

Waar is dat, de locatie in dat filmpje dat Aurectar gisteren geplaatst heeft?

Ook al is het maar eens in m'n leven, lijkt me zo fantastisch om daar een keer te vliegen . . . :kwijl:


jan.
 
Speel het filmpje af.
Klik op het Youtube-icon rechts-onder (de film wordt nu in een apart venster afgespeeld).
Iets onder de film zie je wat tekst staan, en daaronder "Meer weergeven ...".
Klik daarop en de volledige tekst wordt weergegeven:
Gepubliceerd op 25 apr. 2012
This is slightly modified Aquila. It's has a Eppler 193 airfoil and T-tail.

This Vintage rc glider is about 30 years old!! Still flying very well. Thermal conditions where weak.
Here flown nearby Girenbad (Zürich) Switzerland the first week of April 2012, by my Dad and me.

The aquila is a Skip Miller plane winner of the 1977 South African F3B World Championship.

Wingspan 2500 mm.

  • Categorie
  • Licentie
    • Standaard YouTube-licentie
Lijkt me duidelijk.
 
Speel het filmpje af.
Klik op het Youtube-icon rechts-onder (de film wordt nu in een apart venster afgespeeld).
Iets onder de film zie je wat tekst staan, en daaronder "Meer weergeven ...".
Klik daarop en de volledige tekst wordt weergegeven:
Lijkt me duidelijk.

Een toestel met mogelijkheden wat betreft persoonlijke touch.
Het wereldkampioen-model 1977 van Skip Miller was ook geen bouwdoos versie.
 
Vleugel begint langzaam zijn ware dimentie te onthullen.

IMG0909_800x561.jpg
 
Ja, in de uiterste stand klopt het en dat is ook alles wat hij beweert.
Halverwege de slag of bij gedeeltelijke uitslag is er wel zoals normaal een (rotatie) belasting op de servo.
Als de kracht in lijn is met de servo arm zal er geen moment op staan, de tanden en motor worden niet belast, allen is er een belasting op as en lagers.

Rick
 
Hij heeft nu op bv. 4:40 een ingewikkeld verhaal, en het lijkt alsof dat stangetje van bovenaf op de servoarm drukt.

Maar volgens mij had 'ie ipv. die ingewikkeld staaldraadfiguur ook gewoon een (recht) stangetje kunnen nemen dat A en B direct aan elkaar verbindt, en dan zie je dat de kracht dus helemaal niet in lijn is met de servoarm.

Of snap ik er nou niks van? :hammer:


jan.
 
Je hebt volkomen gelijk Jan, je ziet dat ook aan de beweging, bij het sluiten gaat de klep nog lichtjes meer open, servo staat voorbij de max opening.
 
Door de 'lus' in de staaldraad zal bij volledig geopende klep de kracht niet via het draaipunt worden overgebracht, dan zou de kracht inderdaad een flinke hoek maken met de servo arm. Maar omdat er een extra kracht via het begin van de 'lus' wordt uitgeoefend zal er een moment ontstaan dat het moment van draaipunt op de klep zal tegenwerken. Hierdoor zal de kracht op z'n minst meer in lijn met de servo arm komen te staan.
De 'lus' zal ook wat vering geven bij het dichttrekken waardoor de afstelling dan wat minder kritisch is.

Of het allemaal de moeite waard is wil ik zeker niet beweren. Het kan zeker simpeler. De servo wordt ook niet op moment belast op het moment dat de draaipunten wel in lijn liggen én de klep nog niet tegen de draad komt.

Rick
 
Interessante inbreng.
Ik ben nog even gaan grasduinen op internetfora en heb nog enkele zaken daaromtrent opgepikt.
Vooreerst een de vleugeldoorsnede van het oorspronkelijk ontwerp.

Aquila_800x573.jpg



spoiler_1_561x348.jpg


spoiler_2_800x600.jpg


Niet dat ik dit gebogen staaldraadje afgezworen heb.
Maar wat divers reflectiemateriaal kan maar de juiste keuze helpen bepalen.
Een niet onbelangrijk voordeel van het gebogen draadje is in ieder geval dat je de webbing onaangeroerd kunt laten.
Wat een pluspunt voor de sterkte van de vleugel betekent.
 
Laatst bewerkt:
Interessante inbreng.
Ik ben nog even gaan grasduinen op internetfora en heb nog enkele zaken daaromtrent opgepikt.
Vooreerst een de vleugeldoorsnede van het oorspronkelijk ontwerp.

Aquila_800x573.jpg



spoiler_1_561x348.jpg


spoiler_2_800x600.jpg


Niet dat ik dit gebogen staaldraadje afgezworen heb.
Maar wat divers reflectiemateriaal kan maar de juiste keuze helpen bepalen.
Een niet onbelangrijk voordeel van het gebogen draadje is in ieder geval dat je de webbing onaangeroerd kunt laten.
Wat een pluspunt voor de sterkte van de vleugel betekent.

een heel eenvoudige oplossing voor de stoorklep ,een 2 mm boutje door een servo armpje , deze borgen met een moertje . Dan het boutje door een sleufje die in het triplexplaatje gemaakt is en gelijmd is aan de stoorklep
stoorklep.JPG
 
Het hoeft echt niet ingewikkelder dan dit:

Gesloten klep, scharnier: oracover.

Oracover zo gestreken dat de klep neigt tot sluiten,

positie gezekerd met magneetjes
upload_2016-4-27_10-58-37.png


Klep geopend om positie servo in rust te laten zien: verlengt servoarmpje
upload_2016-4-27_10-59-31.png


Klep in werking: arm kan vrij, zonder links en dergelijke bewegen.

upload_2016-4-27_10-57-51.png



Onnozele maar simpele en effectieve constructie: wekt feilloos.
 

Bijlagen

  • upload_2016-4-27_10-56-57.png
    upload_2016-4-27_10-56-57.png
    172,4 KB · Weergaven: 203
:)
Ik gebruik veel deze magneetjes: http://www.ebay.nl/itm/131059964819?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Soms lijm ik er 2 op elkaar.
Ook magneetjes uit een afgedankt brushless motortje werken goed.
(gebruik ook deze magneetjes om dekseltjes en kapjes te sluiten.)
magneetjes weerszijdig toepassen.
Door het scharnier of heel soepel te maken (winddruk), of (oracover) zo te strijken dat hij bijna dicht gaat sluiten de magneetjes hem definitief.
Als je het toch niet vertrouwd kan je natuurlijk ook een eenvoudig torsieveertje of elastiekje extra toepassen.
Kist uit mijn avatar is de SQARES 100 (2,50mtr) met twee kleppen.
Mijn SQARES 80 (2mtr ) heeft een centrale klep maar is hier ongeveer aan gelijk.
Als het moet komen ze met 60* klepuitslag al als een baksteen naar beneden (wat ook de bedoeling is).
 
Back
Top