RES 100 inch VINTAGE

een dunner gemaakte Clark Y met pro rata verminderde camber) om daarmee de kist sneller te maken en van een rustiger, esthetisch aangenamer vliegbeeld te voorzien.

Ptr

We geraken stilaan op de juiste piste.

Ik had een clark Y in gedachte.
Meer in het bijzonder een clarK Y 10 %.
Dit met ongeveer een gemiddelde koorde van 210 mm.
Ik heb ook al een paar toestellen in gedachte maar laat jullie liever achter het beestje speuren.

De Viking leunt daar dicht bij.
Van dit toestel heb een artikel uit een Amerikaans tijdschrift met de bijhorende werktekening.
Uiteraard een mooie constructie.
Maar hij is iets te groot.
Ik wil een toestel die op de achterzetel van de modale gezinswagen kan, begrijp je.
 
Hij is leuk.
Was 'm al vergeten, maar ik heb deze in een grijs verleden ooit gebouwd.
Ik zou de PASSAT wel weer eens opnieuw willen maken.
Nadeel is dat hij een driehoekige romp heeft. Maar daar is wel wat aan te doen.

JH
 
Heb de tekening van de Nordic Tern uit 1950 aangeschaft voor je weet ooit nooit.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke kisten

Prachtige suggessies.
Dit zijn leuke kisten.
De Passat herinner ik mij nog.
Nooit gehoord van die Nordic Tern, zo te zien iets in de aard van de AMIGO.
Een toestel die ik ook in gedachte heb is de HI-Fly van Graupner.
Meer in het bijzonder de uitvoering met dubbele knik.
Pluspunt is zijn pendelroer.
Minpunt is zijn fragiele constructie.

Graupner Hi Fly

Het is tot op heden het toestel, in die klasse wel te verstaan, die op mij een grote indruk gemaakt heeft.
Zo heb ik in de jaren 70-80 een Hi-Fly zien starten met een handworp.
En weg was hij in spiraal voor 45 minuten.
Zo iets heb ik buiten de speciale handstarters nooit meer gezien.
Ik moet er wel bij vermelden dat er een top-piloot aan de sticks zat.

Mvg,
Aurectar
 
Ik zie de Passat voor t eerst en wil graag weten: Is t een vrije vlucht is of RC? Wat is de (bijna constante) koorde bij benadering? Dat lijkt me een leuk ding om van een modern profiel te voorzien! Romp vind k er ook smakelijk uit zien en met de hedendaagse apparatuur wellicht zelfs te gebruiken.... Wat een mooi ding..... Stel je daar nu eens rood in plaats van groen voor.... :p
 
Ik zie de Passat voor t eerst en wil graag weten: Is t een vrije vlucht is of RC? Wat is de (bijna constante) koorde bij benadering? Dat lijkt me een leuk ding om van een modern profiel te voorzien! Romp vind k er ook smakelijk uit zien en met de hedendaagse apparatuur wellicht zelfs te gebruiken.... Wat een mooi ding..... Stel je daar nu eens rood in plaats van groen voor.... :p
De Passat is van origine een vrije vlucht kist (1957)
Caractéristiques:

Envergure: 1887 mm

Longueur: 1196 mm

Surface de l'aile: 29,2 dm²

Surface du stab: 4,5 dm²

Poids: 450 g

Charge alaire: 13,5g/dm²
 
Japan-Papier

Een amigo2 is ook een zeer fijn zwevertje .
Metric van topflight ,blijft ook een toppertje .

De Amigo is inderdaad een leuk kistje.
Ik heb er in de jaren 70 drie gebouwd.
Hieronder aurectar met zijn eerste Amigo.
Het was mijn instapmodel voor wat betreft de RC-zweverij.
Het toestel op de foto was volledig met Japan-papier bespannen.
Mijn besturing was een Sanwa 2-kanaals zender
Bij kalm weer echt outstanding.
Kon echter moeilijk tegen wind in.

Vintage Cox/Sanwa 2 channel radio - RC Groups

De Metric komt al dicht bij mijn wensen.
De kist die ik voor ogen heb gelijkt trouwens op de Metric en de Super-Monterey.

http://www.rcuniverse.com/forum/rc-...elp-me-identify-vintage-sailplane-please.html

Voorlopi komen de Metric en de Hi-fly het dichts bij mijn wensen.
Ik herhaal het.
Wat ik ook voor ogen heb.
Het wordt uitgevoerd met een clark y 10%


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om de discussie levend te houden:

Het wordt uitgevoerd met een clark y 10%
Waarom deze keuze en zo vast? Bij een wat grotere koorde begrijp ik het maar een kistje met kleinere koorde (ik kan de Passat moeilijk uit mijn hoofd kriigen :), vergeef me de zwakte van projectie) zou wellicht een nog wat dunner profiel passen....

Grt!

Ptr
 
Om de discussie levend te houden:

Waarom deze keuze en zo vast? Bij een wat grotere koorde begrijp ik het maar een kistje met kleinere koorde (ik kan de Passat moeilijk uit mijn hoofd kriigen :), vergeef me de zwakte van projectie) zou wellicht een nog wat dunner profiel passen....

Grt!

Ptr
Interessante opmerking.
Als je verliefd bent op de Passat, en daar kan ik je best in volgen, Probeer aan de tekening te geraken om hem te bouwen.
Passie moet in expressie gebracht worden, begrijp je.
Het is wel een vrijvlucht model.
Ik heb vroeger ook een paar van die modellen gebouwd.
Meer in het bijzonder de Pjerrie en de Victorie, van een Deens merk als ik me niet vergis.
Het waren mijnleeronderwerpen.
Hieronder mijn Victorie nordic A1(long time ago).

full


Werktekening

https://www.google.be/search?q=a1+nordic+glider&client=firefox-a&hs=6qw&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=k01iVIDcI_iQsQT02oHgCA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=609#facrc=_&imgdii=_&imgrc=Q7bdmJwoJvAl9M%253A%3Br5tKzhCh0FEkpM%3Bhttp%253A%252F%252F3.bp.blogspot.com%252F-eLjnCWreNks%252FT0lYQvdTfEI%252FAAAAAAAAAlg%252Fhljn8uiPHWA%252Fs1600%252FHans-Hansen%252B-%252BWorld%252BChampion%252BGlider%252B1953.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fvolarlibrementegliders.blogspot.com%252F2012%252F02%252Fskymaster-de-hans-hansen-dinamarca-1953.html%3B1600%3B798

http://www.thebuildingboard.com/2010/05/latest-free-flight-glider-built-by.html


Maar ik heb iets anders in gedachte.
Het wordt een 2-asser Vintage 2500mm spanw.
De naam begint met een A.
Het is niet de Amigo maar op zijn minst even bekend.

Wie raadt het.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aquila

Dit is wat ik in gedachte heb voor na mijn Mucha project.

4XeiB_8cPsE[/media] Maiden 03-30-13 - YouTube

Ik heb de werktekening al afgedrukt in het dubbel.
Het is één van de mooiste werktekeningen die ik al onder handen had.
Eenvoudig te bouwen.
Niet voor niks een ex-wereldkamoioen.
De flanken van de romp zijn ook al uitgezaagd.:cool:

Mvg,
Aurectar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie kist! Hier zit veronderstel ik al een betrekkelijk dunne vleugel van zichzelf op?

Ah ja, ik zag het intussen want vond de tekening op Outerzone. Hier zou een dunner gemaakte Clark Y niet slecht op staan, naar mijn idee.
 
Laatst bewerkt:
Skip Miller.

Mooie kist! Hier zit veronderstel ik al een betrekkelijk dunne vleugel van zichzelf op?

Ah ja, ik zag het intussen want vond de tekening op Outerzone. Hier zou een dunner gemaakte Clark Y niet slecht op staan, naar mijn idee.

Het profiel op de werktekening is een Aquila.
Ik heb het op profili reeds vergeleken met de clark Y 10%.
Het is een moeilijke discussie.
Ergens zit ik nog op een tweespalt.
Er zijn argumenten voor de Clarc Y.
Maar eveneens argumenten voor de Aquila.

Het is een toestel die in het jaar 1977 wereldkampioen F3B was.
Maar de wedstrijdversie had niet het origineel profiel van op de werktekening.
De kampioen Skip Miller had het Aquila-profiel gewijzigd om meer snelheid te halen in de aanverwante proeven.

Chapter 10: Nostalgia Sailplanes


Voor zuiver thermiek volstaat de Aquila ruimschoots.
Veel Amerikaaanse toestellen uit die periode zijn er mee uitgerust.
Waaronder de OLY2, Super-Monterey en dergelijken.
Ik reflecteer er nog even over alvorens de definitieve keuze.
We komen er wel uit.

Mvg,
Aurectar
 
Ik heb het op profili reeds vergeleken met de clark Y 10%.
Het is een moeilijke discussie.
Welke .cor file gebruikte u daarvoor? Ik heb jaren geleden n BMP gemaakt van de GL tekening en daar een .cor uit gemaakt. Verder komt de Neelmeyer die ik in Profili heb er dicht bij. Ik zou echter beslist belangstelling hebben voor een goed in elkaar zittende .cor file van dergelijke profielen voornamelijk voor vergelijking.

Er zijn argumenten voor de Clarc Y.
Maar eveneens argumenten voor de Aquila.
Zeker. Met rustige lucht en eventueel lichte thermiek zijn dergelijke profielen nauwelijks te verslaan en wat mij betreft een genot om te vliegen. Aan de andere kant is een iets lichter gebouwde kist met een vleugel die ook een beetje efficiënt snelheid kan maken breder inzetbaar. Met de profielen met grote welving ben je in dalende lucht "a sitting duck". Avant la lettre, na verloop van verrassend weinig tijd :o.

De kist op t filmpje lijkt erg mooi te vliegen maar we weten niet wat voor vleugel er op zit en stijgende lucht is daar ruim beschikbaar dus t geeft wellicht geen goed beeld.
 
Het lastenkohier.

-Spanwijdte 2500mm.
-Vintage (jaren 70-80)
-Volledig houtbouw (minimaal gebruik van exotische materialen)
-Esthetisch van de bovenste plank (subjectief en objectief).
-Thermiek 2 assig met dubbele knik.
-Mooi vliegbeeld (geen flodder-zwabberende bewegingen).
-Optioneel, profielwijziging.
-Moet optimaal met sandow in het hemelruim.

Dus, de vraag, welk toestel komt hier in aanmerking.


De Sunfly van VTH.
Een van de beste thermiekzwevers die ik al gevlogen heb, volledig houtbouw, en dubbele knik, en met heerlijke vliegeigenschappen.
Een onbekend model, maar onbekend maakt onbemind en dat verdient dit toestel zeker niet.
Bouw er wel remkleppen in, want ik heb soms schrik om er mee te vliegen als het thermisch is, dan is hij lastig beneden te krijgen.

 
Back
Top