hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Met de laatste twee stengenpardoens is het staandtuig voor de fokkemast gereed. (wel druk op de fokkerust...)
 
Ik heb geprobeerd een foto te maken van de hele mast, maar aangezien ik met de flitser moet werken valt dat niet mee (schaduweffect op de achtergrond). Nadat ik de deur van het halletje had opengezet viel dat effect weg, maar zo wel een lelijke achtergrond. Misschien later nog eens proberen bij daglicht. Hier onder het resultaat......?
 
Goedemorgen Piet,
Tussen de verstevigingsbanden op de mast(en) zie ik rechthoekige zwarte vlakken (gaten ???).
Omdat ik dit eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien heb op een mast kun/wil jij me vast wel even
uitleggen waar deze voor dienen (ik ben nooit te oud om te leren, toch) ;-))
gr. A3
 
Goedemorgen Piet,
Tussen de verstevigingsbanden op de mast(en) zie ik rechthoekige zwarte vlakken (gaten ???).
Omdat ik dit eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien heb op een mast kun/wil jij me vast wel even
uitleggen waar deze voor dienen (ik ben nooit te oud om te leren, toch) ;-))
gr. A3
Dat zijn geen gaten, maar de kuipbanden. Omdat deze onder de slijtlijst en wangen zitten lijkt het zo.
(zie pagina 28 van dit verslag post 551)
 
Bezig met de weeflijnen van het hoofdwand van de grotemast, foto als het gereed is. (kan ff duren, héél véél mastworpjes)
 
Vandaag het puttingwant voor de bramzaling geknoopt aan bijde kanten.
 
Laatst bewerkt:
tevens het grootwant en puttingwant aan stuurboord geknoopt en reeds begonnen met het grootstengenwant,


enkele detail opnames,



Op deze manier (beetje doorwerken) zit het hele want voor de grote mast er in 3 dagen aan...
 
Ziet er weer mooi uit Piet, had jij niet gezegd dat de tuigage bijna net zo lang ging duren als de bouw van de romp??
Volgens mij vlieg daar in een paar maand doorheen.:beer:
 
Ziet er weer mooi uit Piet, had jij niet gezegd dat de tuigage bijna net zo lang ging duren als de bouw van de romp??
Volgens mij vlieg daar in een paar maand doorheen.:beer:
Je vergeet een niet onbelangrijk detail Peter, wat je hier ziet is "slechts" het staand-tuigwerk daarna moet ik alle Ra,s + reserve lijzeilspieren nog maken en het gehele lopend-tuigwerk en niet te vergeten de drie bootjes die op de kuil komen. Dus ondanks dat dit inderdaad lekker opschiet is er zeker nog een jaar werk voor de boeg!
(Als ze over pakweg een jaar ongeveer klaar is is dat nog snel natuurlijk want dan zit ik binnen de drie jaar. Dat komt omdat ik niet meer werk en meer tijd aan mijn hobby kan besteden).
 
Laatst bewerkt:
Dit had ik even over het hoofd gezien Piet, en inderdaad als je wat meer tijd hebt, dan is er wat meer tijd voor hobby.
Als jij hier net zo veel van geniet als ik, dan zitten we allebeide het komende jaar op rozen:banana:
 
Staand tuig van de fokkemast compleet, het bramwant toch ook maar van weeflijnen voorzien!
 
Inmiddels is de grotemast ook voorzien van weeflijnen aan stuurboord. De boot is vrij groot, dus om alles in één plaatje samen te vatten valt niet mee. Hier toch een redelijke poging....

Veel lijnen lijken dubbel, maar dat is het schaduweffect van de flitser. (sorry)
 
Piet, het is jammer dat wij allebeide in een andere uithoek van het land wonen, anders had ik je Diana graag eens in levende lijve aanschouwd:(
 
de weeflijnen van de grotemast zijn zover gereed op het bramputtingwant en bramwant na deze worden pas na het zetten van alle pardoens aangebracht, tevens begonnen met het want voor de kruismast.
 
Zoals eerder beloofd een paar plaatjes bij daglicht, alhoewel mijn kleine flat niet veel ruimte heeft om foto,s te maken, hier het resultaat. "hms Diana" na 20 maanden bouwen.






 
Back
Top