hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Vandaag de grootbovenbrampardoen en één van de twee grootbrampardoens voor de grotemast gezet,
(geen foto, zelfde costructie als de brampardoens van de kruismast) met dit verschil dat de pardoens naar de pardoenrusten lopen achter de grootrusten.

Tevens de groottopstag (A) en de grootbramstag (B) aangebracht. Bijde stagen zijn belegd aan een ring op de fokkemars.

Laatst bewerkt:

Op de foto de voortopstag (A) en de voorbramstag (B)

De voortopstag loopt via een schijf in de top van de kluiverboom (boegspriet) naar de nagelbank op de boeg en is daar belegd (D).(de schijf is suggestief, op het model is er gat in de top geboord)
De voorbramstag loopt via een blok aan de top van de kluiverboom naar een ring aan de boeg en is aldaar met een talreep bevestigd (C)
Op de foto ook de buitenkluiverstampstag (A) en de achteruithouder stampstokgei(en) (B), de geien zijn met een talie aan een ring aan de boeg bevestigd.

Laatst bewerkt:
Nog een foto waar goed te zien is hoe geien en stag zijn bevestigd aan de boeg,

Op onderstaande foto is te zien hoe de buitenkluiverstampstag word gesplits naar de bijde geien bak- en stuurboord,

Vandaag de brampardoens voor de fokkemast gezet, constructie is gelijk aan de brampardoens van kruis- en grotemast, dus geen foto.
Verder de voorstengestag(A) en de loze- voorstengestag(B) bevestigd,

Bijde stagen lopen van de zaling (fokkemast) door het schild aan de boegspriet via een talie naar een ring aan de boeg,

Bevestiging aan de boeg te zien op onderstaand plaatje, A2 en B2 zijn de enkelschijfsblokken aan de boeg.

het gehele plaatje,

Brampardoens,
Op onderstaande foto is te zien hoe de "grootbovenbrampardoen" en de "grootbrampardoen" zijn bevestigd op de pardoenrust achter de grootrust.
(A)-bovenbrampardoen is bevestigd met een bindsel aan een ring achter op de pardoenrust en (B)-brampardoen middels jufferblokken en talreep aan de achterste juffer op de pardoenrust,

De bijde pardoens van de fokkemast idem achter op de fokkerust,

Laatst bewerkt:
Zeer mooi Pietsan ben er wel een beetje jaloers op.
Vind zelf het werken aan de tuigage erg leuk, ware het niet dat
ik al die benamingen voor de touwen niet ken.
Rest mij dus een vraag, waar kan ik iets vinden waar al die namen duidelijk
aan gegeven zijn bij het desbetreffende touw.

Zeer mooi Pietsan ben er wel een beetje jaloers op.
Vind zelf het werken aan de tuigage erg leuk, ware het niet dat
ik al die benamingen voor de touwen niet ken.
Rest mij dus een vraag, waar kan ik iets vinden waar al die namen duidelijk
aan gegeven zijn bij het desbetreffende touw.
Het meeste weet ik inmiddels wel uit m'n hoofd, maar als je het niet weet dan is er natuurlijk het internet waar je nagenoeg alles kunt vinden. En wat ik wel een goed boek vind waar bijna alles instaat voor de modelbouwer van dit soort schepen, is het boek Historische Scheepsmodellen van W.zu Mondfeld (ISBN nr. 90 201 1181 7)
o.a. te vinden op http://www.nautiek.nl/
Succes ermee Ton.

Morgen het bramstengewant voor de grotemast nog, wat rest is dan nog een aantal pardoens, maar die worden pas aangebracht als de weeflijnen voor het hoofd- en stengenwant van alle drie de masten zijn aangebracht.
De pardoens zouden in de weg zitten.
Dus dat word een heleboel dagen weeflijntjes knopen......

Laatst bewerkt:
Man Man, ik vindt dat je dit prachtig doet,
ik hoop dat ik mijn tuigage er te zijner tijd ook zo mooi in krijgen kan

Het bramstengewant van de grotemast is inmiddels ook gereed,

Ik ben nu bezig met knopen van de weeflijnen. Dit is op den duur wel een ééntonig klusje, omdat dit héél véél mastworpjes zijn zo,n 350 per hoofdwant, dus dat zijn er al ruim duizend aan bakboord en even zoveel aan stuurboord. daarna het stengenwant nog, dus hier ben ik wel ff mee bezig.
Een klein impressie van de vorderingen,

Ik gebruik hiervoor 0,25 mm blank touw wat later nog wat donkerder gemaakt word, hier kom ik later nog op terug.

Dat ziet er weer mooi uit Piet, mag ik vragen hoever je de weeflijnen uit elkaar zet?? Een millimeter of 5??

Het stuurboord hoofdwant van de fokkemast is gereed. Ik heb het blanke touw behandeld met Walnut Wood Stain van adm.paint omdat het blanke touwwerk niet natuurlijk oogt. De foto is met flitslicht genomen, wat de tint niet helemaal correct doet overkomen, dus later nog wat plaatjes bij daglicht.

Wat het pluizen van het touwwerk betreft, dit kun je ook goed verhelpen door houtlijm te verdunnen met water, verhouding; één deel lijm op één deel water. Als je dit mengsel op je touwen smeert met een zachte kwast en er dan met natte vingers over gaat verdwijnen alle pluisjes als sneeuw voor de zon. Werkt eigenlijk nog beter dan wax! En is na drogen absoluut niet meer zichtbaar, terwiijl na behandeling met wax er toch enigszinds een glans op je touwen verschijnt.

Back