De weg naar de FAI F3C klasse....

Ik ga denk ik mijn romp in deze stijl spuiten, alleen met ander kleuren.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De "Torque tube drive tail unit" moet in de romp geschoven worden om het mechaniek naar voren in de romp te krijgen, maar deze is te groot voor het gat aan de achterzijde van romp. Dus of de romp moet ik aanpassen of de tail unit en ik kies voor de tail unit. Ik zal het de komende dagen wel iets verduidelijken met wat foto's, zodra ik dit voor elkaar heb dan kan ik de definitieve positie van het mechaniek in de romp bepalen en verder.

Maar ik ben eerst mijn andere mechaniek aan het aanpassen zodat ik in ieder geval wel een vliegende 700 tot mijn beschikking heb want als het enig zins droog is in de weekenden dan ga ik toch echt vliegen want ik moet vlieguren maken,......... HEEEL veel vlieguren.
 
mooie rompen,
ik vind die van John goed,
wie gaat dat spuitwerk doen,
ben geïnteresseerd, misschien voor mijn Trainer
(sorry voor of-topic)
 
Ha die SuperJohn,

Ik ben een trouwe stiekeme meelezer en ben vol bewondering over wat je presteert op eigen kracht. Vooral omdat ik weet hoe we begonnen zijn lang geleden. Ik rommel gezellig wat aan in de hobby met van alles en nog wat ik heb gewoon teveel interessen.....Maar jij richt je volledig op het beheersen van één tak.
Elke keer weer spannend leesvoer over de vluchten op " ons" oefenveld. ( wat er prachtig bijligt trouwens)
Mooi en nuttig ook, al dat commentaar en die tips van de collegae vliegers.
Petje af heren ( dames??)
Ik wil stiekem wel eens een keertje meekijken op dat veld trouwens.
Maar alleen als je en het weer dat zien zitten.....

Ga zo door, en schrijf er vooral over!!!
Succes,
Arie
 
Up-date vorderingen

wie gaat dat spuitwerk doen,
Het spuitwerk ga ikzelf doen, hoe...dat weet ik nog niet!
Ha die SuperJohn,

Ik ben een trouwe stiekeme meelezer en ben vol bewondering over wat je presteert op eigen kracht. Vooral omdat ik weet hoe we begonnen zijn lang geleden. Ik rommel gezellig wat aan in de hobby met van alles en nog wat ik heb gewoon teveel interessen.....Maar jij richt je volledig op het beheersen van één tak.
Elke keer weer spannend leesvoer over de vluchten op " ons" oefenveld. ( wat er prachtig bijligt trouwens)
Mooi en nuttig ook, al dat commentaar en die tips van de collegae vliegers.
Petje af heren ( dames??)
Ik wil stiekem wel eens een keertje meekijken op dat veld trouwens.
Maar alleen als je en het weer dat zien zitten.....

Ga zo door, en schrijf er vooral over!!!
Succes,
Arie

Inderdaad Arie vroegah was het een nog grotere opgave om met een heli te kunnen vliegen dan nu. Betreft het richten op 1 ding, aangezien ik een langzame leerling ben heb ik gewoon veel tijd nodig om zaken onder de knie te krijgen. Ik heb daarom alles weg gedaan wat niet met het F3C vliegen te maken heeft om mij helemaal voor de volle 100% op het F3C te richten. Mijn aanpak om met de 600 de aerobatic figuren te gaan proberen en met de 700 de hover figuren te trainen en ook de 700 te gebruiken om de bewegingen te bestuderen pakken goed uit. En dan uiteraard mijn rompen avontuur, een sab romp om mijn Trex 700 bouwen en uiteraard nog mijn andere romp avontuur, mijn eigenbouw F3C romp. Projecten die de komende winter een beetje van de grond moeten komen. Ik ben nog nooit zo actief geweest in de herfst en mijn voorbereidingen voor het nieuwe seizoen zijn dus al in volle gang!!

**** Verbeteren rollen met de Trex 600 ***

Het rollen met mijn 600 gaat niet zoals het moet en heb daarom een ander draadje gestart om wat info te krijgen over de tuimelschijf verdraaiing. Er kwamen een heleboel andere zaken om de hoek kijken en die ga ik eerst maar eens proberen. Incl. filmopname's van mijn stickbewegingen :

full


Meer info hierover kan je hier vinden: http://www.modelbouwforum.nl/threads/info-tuimelschijf-verdraaiing.172127

*** Upgraden heckrotor aansturing Trex 700****

Een van de zaken die op mijn lijstje stonden was het aanpassen van de heckrotor aansturing op mijn Trex-en 700. Ik lees op vele fora dat de Gy701 en Gy520 gyro's perfect samenwerken met de Futaba BLS 251. De Align servo's werken prima hoor en met deze upgrade zal ik niet beter vliegen maar wilde het gewoon op de heli's hebben.

BLS 251:

full


Een andere upgrade is de aansturing naar de heckrotor zelf, standaard zat er bij de kit een alu. hevel maar die vertoonde al veel speling. Ik heb ze toen vervangen door een plastic hevel en dat gaf al minder speling maar Align heeft nu een hele mooie (wel dure :() oplossing gemaakt en die heb ik nu ook gemonteerd:

full


Ik heb het al even "droog" geprobeerd op de bank en het loopt al als een zonnetje, ben benieuwd. Ik hoop het as zondag te gaan testen en wat test vluchten te kunnen maken.
******SAB romp perikelen*********

Dan de bouw vorderingen van de SAB romp, ben nu eerst bezig om te kijken hoe ik de romp in een goede positie in de romp kan krijgen. Ik kom echter in de problemen met de heckrotor, deze is iets te groot om het geheel in de romp te krijgen en moet ik dus modificeren.

full


Ik ga wat extra onderdelen halen om de boel aan te passen en dan moet het lukken. Als ik het onderdeel weglaat dat de heckrotorunit vergrendeld aan de buis dan past het geheel wel:

full



Op deze wijze kan het mechaniek een stuk verder naar voren en zo zal het ook moeten:

full



Ik hoop ook voor Danny dat het een beetje duidelijk is, ik heb trouwens ook het lage Align landingsgestel dat men bij de Black Shark romp leverd besteld en monteer ik onder deze SAB romp.

Wordt vervolgd.................



 
Laatst bewerkt door een moderator:
vaak moet je voor nieuwe ideeën / oplossingen eerst een fout maken,
maar John gaat het eerst oplossen, geweldig !
 
Ik hoop ook voor Danny dat het een beetje duidelijk is, ik heb trouwens ook het lage Align landingsgestel dat men bij de Black Shark romp leverd besteld en monteer ik onder deze SAB romp.

Wordt vervolgd.................




__________________
In 2013 weer meevliegen in de Sportsman Class of in de FAI F3C ?
Info F3C:check->Dutchf3c Sponserd by:2brothers

Laatst gewijzigd door Super john; 5 oktober 2012 om 21:53

Hey John

jazeker is het duidelijk voor mij

een oplossing zou zijn om de staartunit te verlijmen.
MAAAAAR als er dan wat aan zou zijn heb je wel een probleem.
ik denk mss aan een kort boutje in het centreergat met een beetje blauwe loctite vast te zetten.

maar voorlopig kan ik even niet verder.

ook vertrekt morgen de controller van castle voor de gratis omruiling

grts danny
 
@Danny: lijmen is GEEN optie.

Maar ik heb de oplossing al, morgen komt er een onderdeel dat ik moet verbouwen en dan past hij zo in de staart. Verder heb ik het mechaniek al in de romp kunnen passen en gaan we verder met het positioneren van het mechaniek!
 
@Danny: lijmen is GEEN optie.

Maar ik heb de oplossing al, morgen komt er een onderdeel dat ik moet verbouwen en dan past hij zo in de staart. Verder heb ik het mechaniek al in de romp kunnen passen en gaan we verder met het positioneren van het mechaniek!

Zou het ook niet opgelost zijn door er een korte dikke poprivet in te zetten.
Deze kan steeds weggeboord worden....
 
Beste Super John,

Bedankt voor deze discussie.
Heb hem inmiddels van voor tot achter gelezen en ben nu erg enthousiast om ook de F3C wereld te gaan betreden.
Dat was toch jou doel?
Heb mij zojuist via een omweg ingeschreven op modelbouwforum.nl
Je hoort nog van mij. Groetjes Raymond
 
@Raymond: leuk dat "mijn" draadje jou enthousiast maakt om ook te beginnen met het F3C vliegen. Het is inderdaad het doel van dit topic om al mijn ups en downs neer te schrijven en aan andere piloten te laten weten dat zij niet de enige zijn met allerlei problemen of teleurstellingen.

Het hoort nu eenmaal bij deze hobby, er zijn mensen/jongelui die binnen enkele maanden veel verder zijn dan ik maar ook dat is iets persoonlijk. Ik ben al een ouwe *** ;) en leer het allemaal niet zo snel als die jonge goden. Maar evenwel geniet ik met volle teugen van deze tak van sport.

Ik lees en hoor om mij heen dat het F3C vliegen toch wel meer in de belangstelling komt te staan en dat er meer mensen van onder de indruk zijn.

Mijn hoofddoel is uiteraard om ZELF ooit mee te vliegen in de FAI F3C klasse, alleen is de vraag .........wanneer :cool:.
 
@raymond:

blijf achter Super John hangen, doe ik ook , rustig aan,
hij gaat de goede weg met rust, trouwens je hebt PB,
soory John, wil jou draadje niet verder verstoren,
Uwe
 
setup

Beste Super John,

Zou graag willen weten met welke setup je nu exact vliegt.
In de hele discussie ben ik een aantal dingen tegen gekomen die je hebt vervangen om de heli goed vliegend te krijgen. Ben het spoor een beetje bijster van wat er inmiddels wel of niet meer op jouw heli zit.

Alvast Bedankt! Raymond
 
Even op een rijtje wat ik aan de standaard Trex700 F3C V1 heb aangepast:


  • Align hoofdbladen vervangen door Rotor Tech bladen (scott gray)
  • Carbon paddlestang stifners met gewichten verwijderd
  • Align paddles vervangen door paddles van Hirobo
  • V1 rotorkop vervangen door V2 rotorkop
  • Align bec vervangen door Turnigy bec
  • GP 780 gyro vervangen door Futaba Gy701
  • Align DS650 servo vervanger door BLS251
  • Standard tail rotor control arm vervangen door nieuwe tail pitch assembly
  • Standaard heckrotor bladhouders vervangen door Quick uk bladhouders
  • Align heckrotor bladen vervangen door NHP heckrotorbladen
Het is een hele lijst maar ik vlieg alweer twee seizoenen met de heli's en niet alle aanpassingen zijn echt noodzakelijk.

De grootste impact waren de Roter Tech hoofdrotor bladen, die zijn echt TOP! Verder is het heckrotor gedeelte een stuk verbeterd (gyro, servo, control arm, bladen, bladhouder) maar zijn niet echt noodzakelijk.


De standaard Trex700 F3C is echt een prima heli voor het geld wat je ervoor betaald. In het Japans kampioenschap is Manabu Hashimoto 4e geworden met een Trex 700 F3C, wel is waar heeft ook hij de GP780 vervangen door een Futaba gy 701 ..maar toch, het zegt genoeg .

Voorlopig pas ik niets meer aan, alleen komt er wel een SAB romp omheen :p.
 
Laatst bewerkt:
:p als dat heck maar goed is, en het moet met jou combinatie,
vliegt volgens mij de hele heli veel beter, suc6 verder John
groten Uwe
 
Update

Gisteren weer 2 vluchten met de 600 gemaakt en 1 vlucht met de 700. Ik heb van de 700 de laatste kleine instellingen van de gyro goed gezet en deze staat nu goed, ook heb ik de instellingen van de tuimelschuif en pitch iets aangepast en heb de indruk dat dit een verbetering is. Ik heb op de roll en nick servo's de expo op 10% gezet en de dual rate teruggezet op 70% en nu gaat het hoveren een stuk beter. Ik zie dat de stuur correcties van de tuimelschijf beter te doseren zijn en niet meer het gevoel heb dat ik elke keer te laat ben met de stuurcorrecties. Ik dacht dat de servo's niet helemaal terug kwamen tot hun middelpunt maar ik had gewoon teveel expo ingesteld waardoor de correcties elke keer "te laat" kwamen en de heli tijdens het corrigeren een beetje begon te schommelen en dan was de heli zeer lastig weer stabiel te krijgen.

Ook heb ik de pitch curve nog platter gezet zodat de pitch correcties kleiner zijn en de heli niet zo springerig is. Maar tien minuten is zo voorbij en heb alleen de 3 hover figuren gevlogen.

Ook heb ik 2 vluchten met de 600 gemaakt, ik heb enkele loopings gemaakt en 2 rollen. Er stond een behoorlijk wind en beide figuren waren niet netjes, op de terugweg naar huis realiseerde ik mij dat ik eigenlijk niet de tijd neem om de figuren netjes te vliegen. De vliegtijd van de 600 is ongeveer 4.5 minuut en wil dan zoveel mogelijk keren een looping doen en rollen. 4.5 minuut is dan zo voorbij en raffel dan eigenlijk de looping en de roll af, ik neem niet of nauwelijks de tijd om de heli te positioneren en een goede aanloop te nemen om de figuren geconcentreerd te vliegen.

De volgende keer zal ik hier eens extra op letten en kan beter de tijd nemen om 1 goede roll en looping te maken dan zoveel mogelijk afgeraffelde figuren. Ik heb ook een voor het eerst een stall turn gemaakt met vervolgens een voorwaartse flip, dat was weer eens wat nieuws en ook weer lastiger dan ik dacht.
Ook zal ik eens kijken of ik iemand met een camera mee kan nemen om eens wat bewegende beelden te schieten.

De avonden worden ook langer dus vliegen zal alleen maar in het weekend kunnen, we gaan dus vol aan de gang met de SAB romp. Ben bezig met de steunen en hoop dat ik het mechaniek de komende week een beetje passend in de romp krijg. Volgende keer dus weer wat plaatjes en misschien bewegende beelden .
 
Goed John , je begint me aardig bij te komen zo. Gezien post #469 uit mijn dagboek zat ik in maart met de expo's te frutselen.....
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen/46062-dagboek-van-een-heli-wedstrijdvlieger-32.html#post2513819
Er is weer veel herkenbaar voor me.

Ben je al bezig geweest met de fijnafstemming van de v2 rotorkoppen? Of heb je ze nu standaard uit de doos? Ben wel benieuwd hoe dat jou vergaat. Met name wat jij merkt van eventuele veranderingen.

Jammer dat je maar 4,5 minuten vliegtijd hebt met de 600, hoe komt dat eigenlijk? Daar moeten toch ook wel 8 minuten haalbaar zijn?

Steven
 
Romp update

Afgelopen week heb ik dan eindelijk het landingsgestel binnen dat ik onder de romp wil monteren. Het was een beetje een gok omdat ik absoluut niet wist of het zou kunnen passen maar het moet lukken:

full


full


Ook het mechaniek even op het zicht passen en ook dat ziet er goed uit.

full



full



Verder heb ik de eerste steunen gemaakt, aangezien het een kwestie zal zijn van passen en meten en de steunen nogal wat aanpassingen zullen ondervinden zijn deze steunen tijdelijk. Als ik de definitieve plaats heb bepaalt dan maak ik nieuwe die een iets ander vorm krijgen. ook komen er nog iets andere silent blocks onder maar die moeten nog worden besteld.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top