De weg naar de FAI F3C klasse....

Heerlijk dat gevoel,straks is het een gewoonte om te doen
vast houden en niet overmoedig worden met je 1e roll staks

S6

Jeroen

Gefeliciteerd! :banana: :banana:

Ik heb ook zo vaak dat je vol plannen naar het veld gaat en halverwege de rit wordt je er nerveus van en bedenk je je allemaal redenen om rustig aan te gaan doen....

Super gedaan John. Straks nog een rol en dan heb je de basis voor heel veel kunstvlucht figuren. Dan kan je zo zoetjes aan met F3c beginnen. Het is niet ver meer hoor!

Steven.

Laatst bewerkt:
Ach dat had/heb ik ook.
Als ik onderweg naar het veld een move in gedachte na loop wordt ik nerveus omdat ik niet zeker ben hoe ik hem moet sturen.
Ik wordt dan al bang voordat ik het figuur heb gedaan.
Dus nu doe ik dat anders.
Niet over nadenken, gewoon doen. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
[...]
Waarschijnlijk voor vele die dit lezen zeggen, pfffff een looping dat stelt toch niets voor maar voor mij was het een hele drempel. En eindelijk, eindelijk ben ik over die drempel heen weer een stukje verder op "de weg naar de FAI F3C klasse".

Komende week blijft het prachtig weer en kan dus nog diverse accu's leegvliegen om mijn loopings te oefenen, en daarna....een rol, maar eerst lekker dromen van mijn loopings :sleepy:
Gefeliciteerd!, zo'n mijlpaal is toch altijd een mooi moment. Een ieder voor wie dat niets voorstelt heeft het toch ook eens moeten leren, hoewel de een misschien makkelijker dan de ander maar dat maakt toch niet uit.

Wat betreft die drempel, is het niet wat om te oefenen met een heli waarbij crashen niet (zo) erg is? of is dat het probleem niet?
Zelf begin ik voor nieuwe dingen met een minste risico: de sim, en dan bijvoorbeeld de mcp-x en de 450. Als ik naast m'n poging om iets onder de knie te krijgen veel zorgen heb dat het mis gaat heb ik er voor ik er aan begin al geen vertrouwen in. Dan gaat het ook niet lekker of misschien wel helemaal mis..
Soms lijkt het of ik sowieso even niet verder kom maar dat zijn wel leuke momenten om even terug te kijken naar wat voorheen onmogelijk leek en nu heel gewoon; leuke hobby is het toch :)

Wat betreft die drempel, is het niet wat om te oefenen met een heli waarbij crashen niet (zo) erg is? of is dat het probleem niet?

Die heli heb ik nu dus weer vliegend, mijn "dood of de gladiolen" Trex 600 ;).
Afgelopen week heb ik al wat onderdelen gespaard om er voor te zorgen dat ik hem weer snel vliegend krijg mocht hij per ongeluk onder de gras zoden terecht komen.

Afgelopen week ook weer een paar met de Trex 600 gevlogen en de loopings gaan zonder zenuwen alleen zijn ze nog te klein en niet mooi. De trex vlieg ik op 6s en is al een oudje en ik denk dat het beestje het niet lekker kan trekken want de boel kakt behoorlijk in als ik een looping ga trekken. Ik ben al minder pitch aan het geven en rustiger aan het nicken maar toch gaat het niet helemaal lekker. Zodra ik de loopings enigzins tevreden onder de knie heb dan probeer ik het met zijn grote broertje de Trex 700.

Ik weet niet of het gaat lukken om een mooie looping met de 700 te gaan vliegen tijdens de laatste wedstrijd in Vlissingen maar we hebben nog een paar weken

Het mooie van een undderpowered heli is dat je de figuren beter gaat sturen.
Een looping vraagt ook helemaal niet zo veel power als je hem goed stuurt. Het is een kwestie van voorwaardse snelheid omzetten in lift met een snufje pitch er bij.
Kun je het met jouw 600.... dan is het een eitje met jouw 700 :p

Een looping vraagt ook helemaal niet zo veel power als je hem goed stuurt. Het is een kwestie van voorwaardse snelheid omzetten in lift met een snufje pitch er bij.
Kun je het met jouw 600.... dan is het een eitje met jouw 700 :p

+1 daarop van mij. Met een 10cc heli moest ik nog full throttle aanvliegen voor een looping maar met de Freya's hoeft dat echt niet meer.
Maak de looping ook niet onnodig groot , want daar ziet een jury veel meer fouten in...

wederom veel succes gewenst.

2e mijlpaal

Ben ik helemaal mee eens, ik heb er ook nog eens over nagedacht en kwam tot dezelfde conclusie. Vanavond dus maar weer de trex 600 in de auto en maar weer een looping oefenen. Ik heb er weer diverse gemaakt en er zat er 1-tje bij die een aardig mooie looping was. Ik heb de afgelopen 2 jaren geleerd :rolleyes:..ik ben een stuk milder voor mezelf en minder kritisch en ben er ondertussen achter dat ik gewoon heel veel moet vliegen en oefenen voordat ik een figuur redelijk kan vliegen.

Maar na enkel loopings te hebben gemaakt en ik weer op (op hoogte ;)) redelijk recht en snel vloog gebeurde het........mij oude grijze massa onder de kort geschoren (ook grijze) haren konden het niet eens bijhouden. Mijn duim en wijsvinger pookte de stick in de hoek en voordat ik het doorhad maakte de heli een ROLL :banana:. Dat hoogte de beste vriend is gold ook voor mij want aan het eind van de rol dook de heli naar beneden maar ik kon hem vanwege de hoogte weer recht leggen. Maar ik stond stijf van de zenuwen en landde direct de heli om mijn hartslag een beetje onder controle te krijgen.

De tweede accu heb ik weer besteed aan enkele loopings en heb nogmaals 2 keer een roll gemaakt en ook nu dook de heli min of meer aan het eind naar beneden. Maar ik raakte absoluut niet ik de stress en kon mijn koppie erbij houden.

Onderstaande heb ik nog heel goed onthouden en is voor mij nu zeker van toepassing:
De leercurve is namelijk geen vlakke lijn, bij niemand.
Soms ga je als een kogel vooruit, en soms sta je lang stil.

Maanden heb ik als een berg tegen het maken van mijn eerste looping aangekeken en nu binnen twee weken heb ik en een looping en een roll gemaakt.....

Onderstaande is nog steeds een realistisch doel:

Ik wil UITERLIJK 2014 meevliegen in deze klasse. Terug kijkend op mijn progressie van het helivliegen denk ik toch wel minimaal 2 jaar nodig te hebben, mocht het zo zijn dat ik in een eerder stadium merk dat ik de figuren enig zins kan/durf te vliegen dan stap ik uiteraard eerder in.

Ik ben dit draadje ooit begonnen om mensen te motiveren en te laten zien dat het een weg met pieken en dalen is en dat het niet vanzelf gaat. Vandaar ook dat ik even mijn andere doel hier aanhaal, en laat ook zien dat als je echt gemotiveerd ben om een doel na te streven dat het je ook gaat lukken!!

Het zelfvertrouwen groeit met elke vlucht en zie deze twee nieuwe basis figuren als een echt begin om de aerobatic figuren het komend jaar onder de knie te krijgen.

Ook komt mijn plan om met de trex 600 nieuwe zaken uit te proberen en met de 700 de figuren verder uit de bouwen nu echt van de grond. Komende weken zal ik zeker mijn eerste looping met de 700 gaan maken. Of ik de looping tijdens de laatste wedstrijd ga vliegen weet ik nog niet want de figuren vliegen tijdens wedstrijddagen zijn altijd extra (in)spannend.

Laatst bewerkt:
Super John :D:D:D

Jouw beschrijving van die eerste looping is bijna gelijk aan mijn eerste .....Het gevoel van overwinning ...priceless!!

Hoppa volgende vlucht meteen doorloopen , had ik ook . Zo dat zit erin!!!

En hoppa! wederom gefeliciteerd!

Het is mooi dat je 600 wat wegduikt, dan leer je dat soort acties ook te corrigeren. Wellicht rolt je 700 als over een snoer en hoef je daarbij alleen je pitch management goed in de gaten te houden. Overigens speel ik bij een looping behoorlijk met de pitch om de looping mooi rond te maken.

Steven

training progress

We zijn weer een week verder en heb zowaar afgelopen week enkele vluchten kunnen maken. De 600 gebruik ik nu om eigenlijk alleen maar loopings te maken en te rollen. Het gaat steeds beter en voel absoluut geen enkele angst om een looping of een roll te maken. Bij het uitvoeren van beide figuren durf ik zowaar wat te experimenteren met het geven van pitch en het rollen en nicken.

Het rollen gaat eigenlijk een heel stuk beter dan 1 week!! geleden, toen ik mijn eerste rol maakte dook hij bijna de grond in maar nu heb ik dat zowaar aardig in de smiezen. Niet dat het allemaal perfect gaat maar ik weet de boel heel aardig te redden en raak geheel niet in paniek. Afgelopen week vloog ik na een looping ineens vrij ongecontroleerd weg en kon moeilijk inschatten hoe de heli stond. Hield het koppie erbij , draaide de staart even en zag direct hoe hij stond en kreeg hem gecontroleerd terug.

Het lijkt net of het nemen van de drempel, loopen en rollen met de heli, een last van mijn schouders afneemt. Ik vlieg afgelopen weken ineens zo relax dat ik er zelf vanop kijk. Achteraf "kijk je een koe in de kont" is een bekend gezegde en afgelopen week heb ik diverse malen tegen mijzelf gezegd waarom heeft het nu zolang geduurd? Maar voor alle meelezers en aankomende piloten die ook tegen deze drempel aankijken, neem deze drempel als je er echt klaar voor bent. Ik heb afgelopen jaar veel gehoverd en veel nose inn gevlogen, ik moet zeggen dat vooral het nose inn kunnen/durven vliegen misschien wel een voorwaarde voordat je aan het loopen en rollen gaat.

Bij het proberen van nieuwe figuren is uiteraard ook de angst voor het onbekende, hoe snel rollt de heli en hoe snel moet je reageren om hem onder controle te houden. Vragen die ik de komende maanden vaak tegen zal komen als ik de aerobatic figuren ga oefenen. Uiteraard wel met de 600 en dan maar weer de 'drempel' nemen om deze met mijn 700 te durven vliegen.

Komende weken ook maar weer met de 700 de figuren voor 2 september oefenen want ook dat moet gebeuren. Verder komen er berichten vanuit de club dat er in september met de voorbereidingen voor een nieuw veld starten. Dus hopelijk volgend jaar weer gezellig in de avond bij de club vliegen i.p.v. in mijn uppie tussen de kantoren.

Verder zal ik kijken of ik de volgende vluchten vanuit de heli kan filmen :cool:, zien we ook eens bewegende beelden.

Oorspronkelijk geplaatst door Super john:

Ik wil UITERLIJK 2014 meevliegen in deze klasse. Terug kijkend op mijn progressie van het helivliegen denk ik toch wel minimaal 2 jaar nodig te hebben, mocht het zo zijn dat ik in een eerder stadium merk dat ik de figuren enig zins kan/durf te vliegen dan stap ik uiteraard eerder in.

Ik ben dit draadje ooit begonnen om mensen te motiveren en te laten zien dat het een weg met pieken en dalen is en dat het niet vanzelf gaat. Vandaar ook dat ik even mijn andere doel hier aanhaal, en laat ook zien dat als je echt gemotiveerd ben om een doel na te streven dat het je ook gaat lukken!!

Gaat gewoon lukken, moet!! :D

Ik ga verder oefenen en jou draadje volgen Super John,
dat lijkt me ook een mogelijk doel voor mij de zijn,
zo te vliegen, aan wetstrijden denk ik nog lang niet,
maar je moet toch ergens beginnen,
bedankt,
Uwe:cool:

Door het oog van de naald!

Afgelopen week heb ik weer twee vlieg sessies gehad, ik realiseerde mij vorige week ineens dat ik heel weinig met de 700 gevlogen had en dat de laatste wedstrijd al voor de deur staat. Ik heb de afgelopen weken eigenlijk alleen maar met de 600 gevlogen en dan mij v.n. gericht op een looping vliegen en het rollen.

Dus vorige week (toen het nog +35° was :cool: ) naar het "leenveld" van onze club. Onze club heeft tijdelijk geen veld maar zijn te gast bij een vliegclub enkele dorpen verderop. Het veld zelf is zo groot als een postzegel, maar ruimte om te vliegen is er genoeg. De lucht was strakblauw en er stond nauwelijks wind. Ik had de 600 mee en de 700, echter ik had maar de tijd om 1 accu van de 700 vol te krijgen maar het was (achteraf) genoeg :rolleyes:.

Eerst de 2 accu's van de 600 leeg gevlogen, de 600 is echt een gooi en smijt ding in vergelijking met de 700. De 600 is licht en erg wendbaar en daarmee ben ik de loopings en rollen aan het oefenen. Al tijdens de eerste vlucht met de 600 ging het niet lekker, de strakblauwe lucht en de nieuwe vliegomgeving gaven mij geen "vertrouwd" gevoel. Op een of ander wijze kon ik niet lekker de vlieglijnen bepalen en vloog een beetje zoekend boven de weilanden. Na de 2 vluchten met de 600 was de 700 aan de beurt, tja dit is echt een machine waar alle scherpe kantjes vanaf zijn en vlieg lekker "sloom"en strak rond. Je merk direct dat de 700 een stuk zwaarder is t.o.v. de 600 en heb eerst even rustig hoverend 2 figuren gevlogen. Deze figuren zagen er niet goed uit en op een of ander wijze lukte het niet. Dus dan maar even lekker rondvliegen. Toeren verhogen en lekker ruim vliegen, na de twee of derde ruime bocht liet ik de heli lekker ruim doorvliegen, echter voordat ik het doorhad was de heli best wel ver weg. Ik maakte weer de fout door de heli te laten vliegen i.p.v. dat IK de heli vloog en binnen een paar seconden was de heli een stipje en kon niet zien hoe hij in de lucht stond.

Mijn hart begon langzamerhand met hartslag 180 in mijn keel staan te bonken want de angst dat ik de heli begon te verliezen was nu ineens heel realistisch. Ik draaide als laatste middel de tail een stuk en in een flits zag ik de "rotor disk schotel" en kon ongeveer gokken hoe hij daar ergens in de verte vloog. Ik moest binnen een fractie van een seconde een beslissing nemen en roerde de knuppels in een richting waarvan ik dacht dat de heli mijn kant zou op vliegen.

...Bonk.Bonk...Bonk...Bonk.....Bonk ...zo ging mijn hart tekeer. Ergens kon mijn rust het toch winnen van mijn angst en na enkele seconden zag ik heel langzaam het kleine stipje een grote vlek worden......PFFFFFFFFFFFFFFFFFF. De heli kwam naar mij toe vliegen en even laten heb ik de heli direct aan de grond gezet om bij te komen. Man, man dat is maar net goed gegaan, nou de reikwijdte van de Futaba is in ieder geval ver genoeg :puppydogeyes:.

Bovenstaande gebeurde echter in een tijdspad van ik denk halve tot hele minuut dit geeft aan wat er binnen enkele seconden kan gebeuren. De heli vloog echt binnen no time te ver uit het zicht en je moet als piloot binnen een enkele seconden reageren. Het is goed afgelopen maar mijn zelf vertrouwen heeft wel een deuk opgelopen. Afgelopen week n.l. weer wezen vliegen, maar nu met 3 volle accu's, om mijn figuren te gaan oefenen maar ik merk dat de angst er nog wel een beetje inzit. De pullback en stall turn wilde voor een meter en ben maar de landingsvlucht van beide zijden gaan oefenen.

Mijn ogen zijn al niet 100% dus ik moet heel goed in de gaten houden dat ik de heli niet te ver weg laat vliegen. Ik wil volgend jaar met een romp gaan vliegen en hoop dat ik hiermee de zichtbaarheid van het model vergroot. We zullen het zien.

Eerst volgende week maar richting Vlissingen waar de laatste wedstrijd van dit jaar alweer gevlogen gaat worden. Verder ben ik met voorbereidingen bezig om de winter door te kunnen vliegen want ik mijn leercurve toch een beetje vol blijven houden. Al kan ik alleen maar met de 600 de F3C figuren gaan proberen in de winter. Ik heb aangegeven dat ik in 2014 mee wil gaan vliegen in de F3C dan moet er nog een hoop gedaan worden, zeker nu ik mij de afgelopen weken realiseerde dat er in 2014 nieuwe figuren komen :( .

:oman man, dat was spannend,
ik was net wat eten, maar dat is nu koud geworden,
stel je voor, nee, liever niet ..

Hij en met de ogen, kan je wel wat doen,
maar als oplossing een grotere model of een romp, dat lukt niet
je kan wel met kleuren oriëntatie hulp creëren,
maar met een grotere Heli vlieg je dan ook verder weg,

Ik ga soms met de 250 voor de lol naar buiten, die mag niet zo veer weg.

En een nieuwe vliegomgeving is ook heel spannend,
ben eens met de Benzine Trainer op een heel open veld gaan vliegen,
en het was moeilijk voor mij in te schatten, hoe veer je een snelle bocht moet / kan vliegen.

en nog een, aan een wind dag met B 5 tot 6 ben ik heel hard met de 600 gevlogen (bijna onveraantwort), dat hing me nog lang na, nu is het weer goed, geen onveraantworte dingen doen, maar doen !

:cool:Verder suc6 met oefenen tot naar jou doel.

WOW, ik las eerst Bonk bonk bonk.
Ik dacht even: " Nee heh, met zijn hoofd tegen de muur omdat hij zijn heli heeft geprakt..."?

Maar gelukkig goed afgelopen.
Een beetje mazzel heb je ook wel eens nodig.

Dat jouw zelfvertrouwen een knak heeft hoeft toch niet?
Het was geen stuurfout of zo. Alleen te ver weg gevlogen.
Dit hebben we allemaal wel eens gedaan maar dat is makkelijk te voorkomen. Het is niet zo dat je een move nu niet beheerst of zo.

Dus oppakken, desnoods een caller er bij die mee kijkt en jouw waarschuwd over afstanden en vliegen maar.

Back