F3M toestel electrisch

  • Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
Ik neem toch aan dat 3W_Flyer nog wel gewoon forumgebruiker is?!

Los daarvan.. mbt. het harden in de oven en bij welke temperaturen, het hangt er ook vanaf welke hars je gebruikt hebt.

R&G heeft hiervoor documenten online staan waar dit soort zaken allemaal in besproken worden. Hoeveel hars, welke verhoudingen, hoe drogen, enzovoort.

http://download.r-g.de/handbuch_edition_06_09.pdf

Annealing serves to improve the resin’s mechanical strength and, in particular, its heat distortion temperature as well. For these reasons, annealing is compulsory on, for example, structural components in aircraft construction
[..]
When cold-curing epoxy resin systems are used, the components can first of all be cured at room temperature, demoulded, and if necessary finished. Annealing should be conducted within the next few days. In this process, the components are stored in a suitable room and slowly heated without distorting. The increase in temperature should not exceed 10 °C per hour. Once the target temperature has been reached, this must be maintained for at least ten hours. The epoxy resin systems marketed by R&G exhibit up to a certain temperature a 30 °C difference between their annealing and heat distortion temperatures; in other words, components that have been annealed, say, at 55 °C for ten hours exhibit a heat distortion temperature of 85 °C (LF resin).

Kortom; het mag tot enkele dagen na het harden. Dan in een oven oid langzaam opwarmen met maximaal 10 graden per uur, tot de gewenste temperatuur, en dan 10 uur op die temperatuur houden. Welke temperatuur het best is, specificeert men niet echt, hoe warmer hoe beter met een bovengrens van iets van 100 graden.
 
Ik vrees van niet ;)

On-topic;
Resultaat:
1IMG_0001.JPG

1IMG_0003.JPG

1IMG_0005.JPG

1IMG_0006.JPG


Maar eens laten inspecteren door een kenner voor we gaan laten frezen.
Tekening ben ik nu frees-klaar aan het maken en op de beschikbare oppervlakte in passen..

"bakken" gaan we maar niet doen..
 
Thx!

Ter info;
3mm kwaliteits multiplex, 3 lagen CFK (93gr/m² Aero) aan elke zijde, 0°-45°-90°.
Gewicht van de plaat is nu 407gr, ruw berekend (adhv opp motorbox) zal het gewicht van de gefreesde delen op 191gr komen. Delen zullen verlijmd worden met Endfest, en daarna evt. nog een laagje CFK er over. max eindgewicht +-250gr. Wat zwaarder als ik gehoopt had dus, maar het zal moeten dienen ;)

Tekening is klaar, donderdag de plaat naar Bert brengen met tekening, hopelijk de week erna terug ophalen, en intussen -voor zover de vrije tijd dat toelaat- de kist verder afwerken. Begin April zou ie moeten gevlogen hebben! (Op voorwaarde dat ik mijn zender dan al terug heb, en geen addertjes meer tegen kom)
 
Als jullie "guest" zien staan is het account verwijderd van het forum. In dit geval op eigen verzoek.
 
Zo, de moed nog maar eens bijeen geraapt en wat verder gegaan :D
Of zou het door het lentezonnetje komen? ;)

Servo's in vleugels in gebouwd, enkel de stuurstangen nog plaatsen, maar dat kan pas als ik mijn zender terug heb (afstellen servo's moet eerst gebeuren)
2IMG_0016.JPG

2IMG_0017.JPG

2IMG_0018.JPG

2IMG_0019.JPG


En de luchthappers/koelgaten in de romp gemaakt.
1IMG_0016%20%282%29.JPG

1IMG_0018.JPG


In plaats van hier rovings rond te leggen, zoals ik bij de andere gaten zou willen doen, heb ik er hier voor gekozen om een reststukje carbon doek (van de motorsteun) te gebruiken dat rondom rond 2cm groter is dan het gat, leek me steviger. Makkelijker was het alleszins niet, de binnenkant van de motorbox is zeer oneven, alsof dit stuk vacuum is gezogen, maar er heel veel vouwen in de plastiek zaten waarmee is vacuum gezogen.

De doek
1IMG_0017.JPG


Binnekant van de romp afgeplakt zodat ik iets had om de doek op uit te richten.
1IMG_0016.JPG


En het doekje er in, ligt nu te drogen.
1IMG_0019.JPG

Niet zo proper als gehoopt, te veel rafels aan de buiten zijde, maar het zal moeten dienen.

Nog 1 vleugel, motor & regelaar monteren, batterij plank maken, Powerbox & co inbouwen..
 
Net mijn nieuw "laadkoffertje" aangekregen;
IMG_00181.JPG

IMG_00161.JPG


Voedingen zijn ook onderweg. Ik ga een "verdieping" maken zodat de voedingen onderaan kunnen liggen, en de laders bovenaan. Maar dat moet nog even wachten tot als ik de voedingen hier heb.
 
lol :) Is eigenlijk voor een 450-size heli, maar had de perfecte maten voor mijn doeleinde! En voor 40€ kan je het zelf niet maken..
 
Aan laadpower idd geen gebrek :D

Vandaag weer een héééééle hoop kunnen doen!!!

De carbon doek weggesneden waar die niet nodig was..
IMG_00171.JPG

Zie wel net dat ik nog wat moet bijschuren ;) de luchthappers zijn mooi uitgelijnd, op de foto lijkt dat echter niet zo, waarom weet ik ook niet..

En ik heb ook nog 6 kabelkes aan elkaar gesoldeerd! 2 servokabels verlengd dus :D (zonder stekkers weliswaar)

Tijd .. ik vind het echt een geweldig begrip .. alleen jammer dat ik er zo weinig van over heb ;)
 
idd :D en zelfs als 3 bovenstaande punten wel ok zijn, kom ik nog steeds tot de conclusie dat ik geen degelijke zender heb :( Maar die zou morgen terug naar België gestuurd worden, dus dat is toch weer goed nieuws!
 
LOL helemaal juist JVDO! Michel, ni nodig, heb mij zo een "Hold my beer and watch this!!" t-shirt gehaald :D (en btw, SCHAAM U!!! Jupiler, pff :D)

Zat een foutje in de zender, als ik links rudder gaf ging de gas 10% omhoog, rechts rudder gas 10% omlaag :confused: Maar het zou gefixed zijn nu..
 
Back
Top