hy, ik zou gewoon 3mm light triplex nemen, gaten in frezen ca 3 a 5cm opvullen met depron en aan de 2 kanten lamineren met een koolstofdoek van ca 120 gr
Zat ik ook al aan te denken Michel, maar ipv gaten driehoeken zodat er een kruis blijft staan, zoals de motorboxen van kleinere elektro's.
Hey Dirk, Had ik idd ook al gezien in jouw topic, maar lijkt me niet geschikt voor mijn toepassing. En ik vermoed dat de afstand tussen motor en firewall ook kleiner is? De belastingen op de steun van een sleepkist liggen ook iets anders als bij dit soort toestel.. Wel een mooi project trouwens, heb ik ook al aan zitten denken is dat hetzelfde toestel als dat van Luc B.?
Dan moet de rest dus lichter! (ondanks dat dat niet het geval is) Ik zou in het geheel driehoekige gaten maken en niet enkel in de opvulling. De opvulling haalt hij niet de stevigheid uit, en zou dus niet het gewicht in moeten zitten. Als je een deel van de vulling steviger maakt, dan daar waar de bouten komen. Zodat je de vulling niet kan plat drukken door stevig aandraaien. Ik heb ooit eens een motorschot gemaakt van 6mm balsa en dun koolstof mat aan beide kanten, was echt ongelofelijk sterk/stijf/licht. Alleen door het aandraaien van de bouten werd de kern ingedeukt Wat hem onbruikbaar maakte na 1 vlucht. En dit was normaal balsa, kops gezaagd zou beter zijn. Uiteindelijk vervangen met 3mm gfk, zwaarder en flexibeler (snel gemaakte 'tijdelijke' oplossing die ik in 3 toestellen over 4 jaar gebruikt heb).
Versie 88 van de motorsteun (en het wordt er alleen maar simpeler op ) De samendrukbaarheid van balsa was idd ook 1 van mijn zorgen (kan het cfk niet tegen), maar ik denk dat dat simpel op te lossen valt door busjes van koolstof in de balsa kern te verlijmen daar waar de gaten voor bevestiging moeten komen, voor je gaat lamineren..
Wat het verstevigen vn de gaten betreft. Afhankelijk van de dikte van je balsa, maar als dat een mm of 5 is, dan kan je heel netjes aluminum inslagmoeren in de gaten lijmen en die naderhand uitboren. Ik gebruik zelf die van MPJET, zie Modellbau Lindinger Onlineshop Die zijn er in diverse maten. Ik op die manier hang ik ook de motoren in mijn F3A modellen.
Met de bovenstaand geschetste box, is het denk ik helemaal niet nodig om de gaten op te vullen of te overspannen met carbon. Gewoon zo maken, lamineren met zoveel carbon als je wilt, en dan de driehoeken ook uit het carbon snijden.. zou volgens mij stevig zat moeten zijn.
Dat vindt ik idd ook nogal .. euhm .. zal er maar geen woord op kleven voor de goede vrede Kan een Mod dit topic mss splitten vanaf post 40 om dit soort dingen te vermijden? Vandaag carbon doek gaan halen om te lamineren, van zodra ik de ijver weer vindt weer verder..
Kan iemand mij vertellen of het zin heeft om dit nog effe in de oven te steken na +-21u drogen? Heb het gisteren niet gedaan omdat ik dan niet tegelijkertijd kon "persen". Zo ja, op welke temperatuur en hoe lang?
Volgens mij kan dat nog wel achteraf, ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan namelijk. Ik heb alleen geen idee meer op welke temperatuur.....
ik dacht 50 graden en 5 uur maar ik dacht dat het dan te hard wordt is het niet beter dat de constructie wat flexibeler is omtrend trillingen?
Dat was niet de bedoeling hoor.. Intussen is dat inderdaad zo, maar op het moment dat ik dat neerschreef was dat nog niet het geval, vandaar..