Zwarte Zee. 1963 Bouwverslag.

Gerrit, ziet er toch goed uit op foto. en je bent een ervaring rijker.
commentaar geven achteraf is altijd makkelijk, maar op voorhand alle mogelijke problemen opsommen is ook niet alles.

Je schroef raam: dat is een heel moeilijke, persoonlijk zou ik straks kijken waar luchtbellen zitten en deze gewoon wegschuren.
Daarna gewoon wat epoxy in het gat smeren en klaar. de houten romp is hier stevig genoeg van zichzelf.
de boeg: als ik dit merk tijdens het aanbrengen knip ik gewoon het doek 2 cm van de boeg door, trek het een beetje terug los en plooi een klein stukje L en R over de boeg ( zoals je zelf ook opmerkt) daarna alles er terug overheen plooien en klaar.
de 2de laag laat ik dan de overlapping een beetje verspringen en later als alles uitgehard is schuur je 1 laag doek gewoon weg.

Als ik nu van u was schuur ik zeker overal de luchtbellen weg en plaats daarna een volgende laag over de gehele romp rekening houden met wat je geleerd hebt van de eerste laag.
De enkel oneffen heden die je gaat krijgen kan je straks met wat plamuur makkelijk wegkrijgen en als er op sommige kleine plekken maar 1 laag doek ligt gaat je romp niets van weten betreffende stevigheid of waterdicht zijn. Luchtbellen daarentegen zorgen later mogelijk voor scheuren in de epoxy of verflaag als je juist op dat punt er tegen tikt.

succes met het vervolg verhaal
 
Ziet er voor de eerste keer helemaal niet zo gek uit Gerrit. De loshangende einden knip je met een scherpe schaar af en eventuele bobbels snijd je met een scalpel weg. Ook bij het schroefraam het overtollige doek wegsnijden. Dan bobbels en dubbelingen wegschuren. Bij de tweede laag knip je het doek bij de stevens in de lengterichting van de kiel in en vouw je bij het tamponneren de losse einden over elkaar heen. Dat gaat makkelijker dan het natte weefsel inknippen. Net als Marc al schrijft is het niet erg dat er op plaatsen zoals bij het schroefraam wat minder doek komt. Eventueel is dat later nog te corrigeren door vanuit het schroefraam wat strookjes naar voren in te lamineren. Als je de boel straks geschuurd hebt ziet het er al veel beter uit. Succes met de 2e laag! Gr. Klaas.
 
Dank voor de reacties. Het beste is denk ik de romp laten liggen en een beetje uitharden. Als het zover is kijk wat de gebreken zijn. wat er geschuurd moet worden, maak ik vlak en de boeg en het schroefraam maak ik gereed voor de volgende behandeling. Ik denk dat ik het schroefraam apart in de epoxy zet met met een laagje doek. dan heb ik de tijd en hoef niet op de rest te letten. Voor de boeg heb ik nog een vraag. als ik doek weg schuur bij de boeg, is de kans groot dat het doek beschadigd. Dan is de sterkte van de boeg weg. De boeg is het deel van het schip wat het vaakst schade is, denk ik. Ik kan wel de boeg heel weinig van voren schuren, dan vouwt het doek er ook beter omheen. Ik kan heel weinig proberen er af te halen, zodat de boeg scherp blijft. Het wordt weer kouder en als het koud is ga ik er niet verder mee. Wordt vervolgd. Groet, Gerrit.
 
Prima om een poosje te wachten, maar knip wel die "franje" weg terwijl het nog relatief zacht is. Ook eventuele bobbels of luchtbellen wegsnijden. Snijden of knippen is gemakkelijker en geeft veel minder stof. En zodra je verder gaat glad en dof schuren. Gr. Klaas
 
Vanmorgen de romp bekeken. Het geheel is nog plakkerig. De rok heb ik gedeeltelijk ingekort. Ik wil nog kijken wat ik er van kan gebruiken bij de 2e laag. Bij het schroefraam heb ik het overtollige materiaal weggesneden. bij de boeg heb ik nog niets gedaan omdat het te plakkerig is en ik daar wil schuren. Op de romp zelf is bijna geen luchtbel. op een paar plaatsen komt epoxy door het keperdoek heen, waardoor het een soort zakkers zijn. Ik weet niet of het de bedoeling dat het profiel van het doek over de hele romp zichtbaar is. hoe gaat dat met schuren. Wanneer ik verder ga, wil ik eerst het schroefraam apart behandelen, zodat ik mijn aandacht er bij kan houden. Als alle moeilijke dingen klaar zijn wil ik verder gaan met de romp. Eerst alles maar uit laten harden, zodat ik goed kan schuren op de zakkers die door het doek heen komen. Nog een paar foto's. het doek heeft wel de neiging om alles strak te trekken. Groet, Gerrit
 

Bijlagen

  • 20250107_131032 kopie.jpg
    20250107_131032 kopie.jpg
    404,5 KB · Weergaven: 101
  • 20250107_131102 kopie.jpg
    20250107_131102 kopie.jpg
    385,6 KB · Weergaven: 91
  • 20250107_131148 kopie.jpg
    20250107_131148 kopie.jpg
    338,7 KB · Weergaven: 91
  • Like
Reactions: ozy
Gerrit, Als er één keer hars in het doek zit kun je er niet veel meer mee. Stukjes doek waar geen epoxy in zit kun je afknippen en gebruiken voor een reparatie. Doffe plekken in het weefsel worden veroorzaakt doordat er iets te weinig epoxy is opgebracht. Maar dat krijg je steeds beter in de hand. Heb je na de laatste keer nog doffe plekken, dan even schuren en wat epoxy opbrengen om een glad oppervlak te verkrijgen. Als je dat dof schuurt om te verven dan raak je het weefsel niet meer. Gr. Klaas.
 
Klaas, Wat ik van de rok afgeknipt heb gebruik ik niet meer. Het stukje wat ik laat zitten gebruik ik weer als ik verder ga. Dat zag ik bij het scheepje met de knikspant. Daar zat ook een rokje aan. De bedoeling is om het pas weg te halen als het werk met de epoxy klaar is. Hopelijk kan ik dan de randen van de romp bij de verschansing mooi afronden. Wat ik nu zie is dat een groot gedeelte van de romp mat is. Op sommige plekjes waar het glad is zijn ook meteen zakkers te zien. voor ik verder ga, wil ik eerst wat experimenteren met een stuk hout. Een plank of zo. Nu is het mat door het doek, wat komt door te weinig epoxy en daarnaast zijn zakkers door te veel epoxy. Ik moet daar nog een middenweg voor vinden. Komt goed. Groet, Gerrit.

Marc, De luchtbellen haal ik overal weg. Het valt me op de de meeste problemen ontstaan bij scherpe hoeken. Voor ik verder ga zal ik eerst goed schuren en met een mesje overtollige doek en epoxy weghalen. Dit is hoofdzakelijk bij het schroefraam. Bij de boeg was het beter geweest als ik eerst het doek over elkaar gelegd had en daarna van twee kanten strak getrokken had. Dat ga ik komende laag doen. Omdat de onderkant van de boeg scherp is, was ik bang dat er een zwak punt komt als het doek daar beschadigd is. Groet, Gerrit.
 
Dag bouwers, Enige tijd afwezig geweest, maar niet stil gezeten. Eerst maar eens de epoxy goed laten drogen. De epoxy is slapper dan ik gedacht had. Om goed te drogen had ik de romp binnen gezet Het rokje van de vezel stak een beetje uit, daar kon de romp mooi op rusten. Zo heeft het een tijd gestaan. mijn plan was om de romp te schuren en als het warmer was het geheel weer in de epoxy met vezel te zetten. Begonnen met schuren. De epoxy was niet sterk genoeg , want het rokje was in elkaar gezakt. Dat had ik niet verwacht, want het had al enige tijd uit kunnen harden.
Zie foto.
Het schuren was goed te doen. alle oneffenheden goed weg kunnen werken. Gisteren was het 8 graden buiten. Dat zou genoeg moeten zijn om verder te gaan met de epoxy. Zo gezegd zo gedaan. Een stuk keperdoek afgeknipt en een hoeveelheid epoxy aangemaakt. De romp ingesmeerd met epoxy en het doek er overheen gelegd. begonnen bij de boeg met doek. Stukken over elkaar heen geslagen. Dat ging goed. Ter hoogte van de kiel bleef een bultje zitten met lucht. Ik kreeg het niet weg. verder gegaan met het achterschip bij het schroefraam.

Er schiet me nog iets te binnen. voordat begonnen wordt met epoxy. door het schuren blijft er tussen naden en de voegen ven planken schuurstof zitten. dat kwam ik tegen van de eerste behandeling met epoxy. tijdens het schuren kwam ik allemaal plekjes tegen waar schuurstof zat en dus geen epoxy. uitblazen met lucht gaat goed.

Dat was ook geen succes, maar met schuren komt het wel goed. Jammer dat met schuren de kepervezel stuk gaat. Verder gegaan met het middenschip. Dat ging ook niet goed. Op het laatst zaten er allemaal vouwen in het doek. Uiteindelijk het doek er af getrokken en de epoxy uitgesmeerd. Het ziet er nu mooi uit vanmorgen voelde het nog plakkerig aan. ik hoopte dat een stuk doek blijft plakken. Dan had ik het andersom geprobeerd. Nu staat de romp weer uit te harden in de kamer. Als het uitgehard is, ga ik weer verder. Het werken met keperdoek ging deze keer niet goed. Volgende keer beter. Eerst de romp en dan de boeg en het achterschip. Het duurt misschien wat langer ,maar het komt altijd goed. Het voordeel van het schuren is, dat de romp er prachtig uit ziet. Het is bijna jammer om er verf op te smeren.
Het ligt even stil om te harden, Maar daarna ga ik met plezier weer verder. Groet, Gerrit.
 

Bijlagen

  • 20250130_140618 kopie.jpg
    20250130_140618 kopie.jpg
    181,3 KB · Weergaven: 86
  • 20250209_113957 kopie.jpg
    20250209_113957 kopie.jpg
    214,8 KB · Weergaven: 83
  • 20250209_114043 kopie.jpg
    20250209_114043 kopie.jpg
    229,3 KB · Weergaven: 79
Gerrit, het doek in 1 stuk willen aanbrengen is zelfs voor ervaren epoxy bouwers niet altijd haalbaar.
Je kan veel beter het doek op verschillen de plaatsen inknippen of repen aanbrengen die elkaar overlappen. als je dan 2 lagen aanbrengt met de naad steeds op een andere plek ( zoals bij een bakstenen muur )
kan je later makkelijk de epoxy en doek wegschuren op de overlappingen. Je schip zal hierdoor niet inboeten op stevigheid of waterdichtheid. Je behoud namelijk overal 2 lagen.

Het doek de lijnen van de kiel laten volgen aan het achterschip, sorry maar dat lukt zelfs mij niet na al de jaren ervaring. Doek gewoon laten stoppen aan de zijkant. Die kiel balk is stevig genoeg.
 
epoxy zonder doek is waterdicht maar heeft geen enkele sterkte. een kleine aanvaring met de stijger of een ander object kan voldoende zijn om de epoxy te laten barsten. ( het heeft geen veerkracht )
Terwijl met doek, kan je er iemand spreekwoordelijk mee dood kloppen zonder schade aan de romp te krijgen.
 
ik had altijd wel in mijn houten boten epoxy aan de binnenkant zonder doek, en ben best wel eens flink hard tegen de kant gevaren maar geen lekkage.
om de buitenkant van de nieuwe boot te lamineren is een beetje lastig omdat er al dingen gemonteerd worden welke echt niet gelamineerd mogen worden.
maar misschien is het dan toch wel goed om de buitenkant te behandelen met G4.
groet Piet
 
ik had altijd wel in mijn houten boten epoxy aan de binnenkant zonder doek, en ben best wel eens flink hard tegen de kant gevaren maar geen lekkage.
om de buitenkant van de nieuwe boot te lamineren is een beetje lastig omdat er al dingen gemonteerd worden welke echt niet gelamineerd mogen worden.
maar misschien is het dan toch wel goed om de buitenkant te behandelen met G4.
groet Piet
Mocht je G4 nodig hebben Piet, dan heb ik een verse fles staan voor je.
Kees
 
ik had altijd wel in mijn houten boten epoxy aan de binnenkant zonder doek, en ben best wel eens flink hard tegen de kant gevaren maar geen lekkage.
om de buitenkant van de nieuwe boot te lamineren is een beetje lastig omdat er al dingen gemonteerd worden welke echt niet gelamineerd mogen worden.
maar misschien is het dan toch wel goed om de buitenkant te behandelen met G4.
groet Piet
je romp is waarschijnlijk stevig genoeg om de aanvaring probleemloos te doorstaan, G4 langs de buitenkant is natuurlijk altijd een goede zaak, maar een potje vernis is pakken goedkoper en heeft buiten de levensduur dezelfde eigenschappen. Onze schepen liggen niet het ganse jaar in het water.
 
Marc, komende week wordt het weer beter. Als de wind niet te fors is ga ik buiten en anders binnen verder met het lamineren van de romp. Ik wil toch keper materiaal gebruiken. De eerste laag zit er al op vanaf het begin. wat er door het schuren weg is weet ik niet. Ik ga er maar van uit dat het weg is.
Het inknippen van de laminaat is een goed idee. Als laatste kan er dan nog een laag G4 overheen. Zoals het er nu uit ziet, hoef ik er niet veel aan te schuren.

Piet, wat betreft het lamineren van de romp. Welke dingen op de romp mogen niet gelamineerd worden. Is dat voor iedere romp hetzelfde of is daar verschil in? Bij deze romp ben ik nog niets tegen gekomen wat niet gelamineerd mag worden, denk ik. Aan de binnenkant zit epoxy, maar ik heb er geen doek over gedaan. Dat is me te gecompliceerd met al die spanten. Groet, Gerrit.
 
Gerrit, Waarom zou je over epoxy G4 willen zetten? G4 dient om hout sluiten, net als blanke lak. Als de romp na het lamineren niet glad genoeg is en je hebt nog een beetje epoxy, zet dat er dan op. En als je gaat verven dan gaat er primer en lak overheen en daarmee wordt het ook glad. Restjes epoxy zou je aan de binnenkant van de romp kunnen opmaken. Glasweefsel aan de binnenkant zou ik niet doen. Daarmee creëer je hoekjes en gaatjes waarin zich vocht en vuil zal ophopen. Maar ieder heeft zijn eigen manier om het te benaderen en af te werken. De één schildert de binnenkant wit, maar ik heb ook wel zwart gezien. Mijn van balsa gebouwde tankertje (avatar) heb ik bij gebrek aan beter, zowel buiten als binnen, geconserveerd met blanke lak. Door het zachte balsahout blijft het een gevoelige dame. Toen ik 10 jaar geleden mijn epoxy coastertje bouwde had ik gelijk de avatar een epoxy met glasweefsel jasje moeten geven. Maar ach, ze houdt het al 62 jaar vol, waarvan 50 jaar varend. En die paar jaren dat ik er nog mee kan spelen houdt ze het ook wel vol. Succes met het afbouwen van je Zwarte Zee! Gr. Klaas.
 
Klaas, ik kreeg de indruk dat G4 sterker is dan Epoxy. Daarom dacht ik als alles klaar is aan de buitenkant van de romp, Is het misschien goed om er nog G4 op te smeren omdat het dan nog sterker wordt. Achteraf denk ik, er komt toch verf overheen. het schip wordt er niet krasbestendiger door. Misschien behandel ik de binnenkant nog een keer met Epoxy voor de zekerheid. Ik heb de neiging om dingen voor de eeuwigheid te maken. Het moet wel sterk zijn. Ik, ben ook met verf bezig, met wat zoeken kom ik er wel uit. Het hoeft ook niet perfect te zijn. Volgende week verder. Groet, Gerrit
 
Even een vraagje tussen door , ik lees een beetje mee maar wat is G4 voor spul? Dat heb ik ergens mis gelopen. Ik zelf spuit altijd 2K autolak op mijn schepen.
 
Hans, Dit stukje tekst heb ik van het forum gehaald bij de afdeling werkschepen. Daar staat een map G4 en kun je denk ik alles vinden, denk ik. Wat ik begrepen heb, is het spul nogal hard als het uitgehard is. Ik heb het spul nog niet gebruikt en kan er verder niets zinnigs over zeggen. Hieronder een kopie van een stukje op het forum Werkschepen/G4

G4 is een polyurethaanhars die gebruikt wordt als hechtingslaag (primer zeg maar) om polyesterharsen een betere aanhechting te geven op verschillende ondergronden zoals hout.
Het lamineren/glassen zelf gebeurd vervolgens nog altijd met polyester of epoxy.
 
Oke bedankt voor de info.
Denk dat het voor mij dus niet zo nodig is. Ik heb polyester rompen en dan met grond verf en 2K autolak.
Dus maar terug naar het originele topic.
Gr Hans
 
Back
Top