Zwarte Zee. 1963 Bouwverslag.

En liever 2 of 3 dunne laagjes dan 1 dikke. Tussen de laagjes een half uurtje laten drogen, dan de volgende.
Dan heb je veel minder risico op zakkers.
Geldt helemaal voor toplaag.

En spuiten met een airbrush eist wat oefening.
Dus voordat je de toplaag er op zet:
Eerst een aantal keren oefenen op een afvalstuk, dan weet je wat goed of fout gaat.

Voordat ik er nog een laagje bij doe, denk ik er over om de romp nat te schuren met waterproof schuurpapier. Wanneer het nat is kan ik goed de onregelmatigheden zien en bijwerken met schuren. De romp is waterdicht, dus dat moet geen bezwaar zijn.

En liever 2 of 3 dunne laagjes dan 1 dikke. Tussen de laagjes een half uurtje laten drogen, dan de volgende.
Dan heb je veel minder risico op zakkers.
Geldt helemaal voor toplaag.

En spuiten met een airbrush eist wat oefening.
Dus voordat je de toplaag er op zet:
Eerst een aantal keren oefenen op een afvalstuk, dan weet je wat goed of fout gaat.
Wat betreft spuiten, heb ik nog een klein verfspuitje met een klein reservoir. De airbrush dient regelmatig bijgevuld te worden. De verfspuit zal ik eerst uitproberen op een proefstukje. Groet, Gerrit.

Dag Marc, Mooi gebogen het hout van je schepen. Ik kan nog wel even oefenen voor ik zover ben. De eerste planken zijn tegen de kiel gezet en kunnen nu drogen. Er hoefde niet veel aan gebogen te worden. Voor mijn gevoel is het onderwaterschip nogal stomp. Zou het verstandig zijn om de langs-spant van de boeg wat af te schuinen? Als ik de planken verder door laat lopen wordt de steven misschien scheef. ik zal eens kijken hoe het er uit ziet. Dank voor de aanwijzingen.

Bekijk bijlage 598518 Bekijk bijlage 598519 Bekijk bijlage 598520
Hallo, hoe heb jij die kont zo mooooi rond gekregen.?@

Dag Klaas, met belangstelling de verhalen gelezen over je Coaster. Er komt heel wat bij kijken. Het keperdoek is me nog niet duidelijk. is het een katoenen doek of glasvezeldoek, keper geweven. Wordt de doek dubbel gevouwen, of eerst de ene helft vanaf de kiel omlaag en dan de andere kant omlaag en dan maar deppen. Het lijkt me ook goed om een ietwat brede kwast te nemen. in het verleden heb ik een mal gemaakt van polyester of epoxy, dat weet ik niet meer. ik gebruikte maar wat voorhanden was, voor de treeplankjes van Honda PF 50 bromfietsen. die waren niet meer te vinden. het ging goed. De boutjes waarmee het vast zat moest je niet te strak vastdraaien anders scheurde het materiaal. het achterstuk van het schip heb ik afgeschuurd. Het is nog niet helemaal zoals het wezen moet. maar ik laat nog wat zitten voor beschadigingen. gezien het weer en wat ons te wachten staat, ga ik niet verder met de romp. het werk met de chemicaliën doe ik in de garage en daar is geen verwarming. Het wordt vanzelf beter en dan ga ik weer verder. Ik heb alles op elkaar gestapeld en er een foto van gemaakt. Ik zou het haast zo laten. Sommige delen hebben een randje aan de onderkant. Dat zou ik zwart kunnen schilderen, zodat er een mooi zwart randje langs komt. Alles waar een reling langs komt kan ik vast van gaatjes voorzien. Nog genoeg te doen. Groet, Gerrit.
Bekijk bijlage 602621 Bekijk bijlage 602622 Bekijk bijlage 602623

Hallo,
Weer een stukje verder. De romp geschuurd en opnieuw in de grondverf gezet. De grondverf dekt slecht, ik heb er 3 busjes Humbrol grondverf op gespoten. Dat heb ik met een klein verfspuitje gedaan. Het lijkt wat op de airbrush, want er komt een ronde straal verf uit. het is grondverf, dus het geeft niet. Voordat ik verder ga met met aflakken heb ik nog wel wat te doen. Ik ga niet met plamuur aan de gang, ik vind de romp strak genoeg. het lijkt me verstandig om nu eerst de gaten voor de patrtijspoorten te boren. Ik weet niet wat ik daar voor boor voor kan gebruiken. Er zijn van die houtboortjes met een punt in het midden en snijvlakjes aan de zijkanten. Daar kun je prachtige gaten mee boren, heel strak. Ik vrees dat ze niet geschikt zijn voor dun materiaal zoals een scheepshuid. Ik denk aan metaalboortjes en die gebruiken van klein tot groot. Er is vast wel iemand die er ervaring mee heeft. Met het aftekenen van de patrijspoorten die ik heb overgenomen van de orginele sleepboot kom ik hier en daar met spanten in de problemen. Ik ga de spanten niet verplaatsen, dan maar een blinde poort. Ik kan nog kijken of ik de hele rij poorten wat kan verplaatsen. Het zit niet mee, want de voormast is geboken. Lijmen ging ook niet goed. Ik zal een nieuwe maken. Eigen schuld. Hij was gevallen en ik ben er met een wieltje van de stoel overheen gereden. Ik dacht nog, wat rolt de stoel zwaar. Buiten de patrijspoorten, wil ik ook het houtwerk op de romp monteren. Er stond een verhaaltje op het forum over de verf die gebruikt wordt voor de sleper. De kleuren van de eerste vaart zou ook bestaan uit een groene band bij de waterlijn. Die kom ik niet tegen bij de kleurenkaart. Ik denk dat want op de schoorsteen staat het maatschappij logo. Dus van een later tijdstip. Het komt aan de orde. Wordt vervolgt.

Bijlagen

• 20250408_155439 kopie.jpg
    20250408_155439 kopie.jpg
    99 KB · Weergaven: 41
  • 20250406_153101 kopie.jpg
    20250406_153101 kopie.jpg
    430,5 KB · Weergaven: 43
  • 20250405_150838 kopie.jpg
    20250405_150838 kopie.jpg
    299,8 KB · Weergaven: 36
Gerrit, Is die mast niet te "redden" met CA en 2K-lijm? Rafels weghalen, breuk in elkaar steken met CA en later afwerken met 2K-lijm, zoals Kombipower. Die lijm is zalfachtig en ik gebruik het voor kleine klusjes ook wel als plamuur. Niet teveel tegelijk opbrengen en na een paar uur teveel wegsnijden. Voor mij werkt dat beter dan schuren. Heb van een oude Oral-B borstel de haren afgesneden en daarop een rondje schuurpapier geplakt. Is voor klein werk best handig. Kijk maar of het je lukt. Gr. Klaas.

Hi Gerrit! Een mede Zwarte Zee IV bouwer! Ik heb me zelf al flink verdiept in die kleuren en inderdaad een groene band voor de allereerste versie. Het geel/blauw op de boeg en schakellogo op de schoorsteen werden volgens Klaas pas in '71 aangebracht. De groene band is geloof ik daarvoor al ergens verwijderd. Ik vond nog een mooie foto van de overdracht in '63 (met allemaal notabelen aan dek) waar je die basiskleuren wel aardig op kunt zien.

4c9da1b99baafce35daca070b5f6c9ab.jpg

Als je net als ik voor die eerste versie gaat, dan heeft het schip ook nog blauw/rode biezen. Ik zat zelf nog met waar die nu precies moeten komen. Ik zie heel veel modellen waar die biezen op het berghout gezet worden, maar volgens mij moeten ze er precies boven staan en is het berghout zelf gewoon zwart. Ik zag dit afgelopen zaterdag ook op de Elbe bevestigd (zowel bovenste als onderste berghout). En volgens de NVM-tekeningen is de bovenste band 0,85mm blauw met daaronder 0,65mm rood en de onderste 1mm blauw met daaronder 0,8mm rood (op een schaal van 1:100). Op de Elbe zie je die verschillen tussen blauw en rood ook terug. Succes met de bouw! Ziet er allemaal heel goed uit!

Elbe-biezen.jpg

Laatst bewerkt:
Gerrit, Is die mast niet te "redden" met CA en 2K-lijm? Rafels weghalen, breuk in elkaar steken met CA en later afwerken met 2K-lijm, zoals Kombipower. Die lijm is zalfachtig en ik gebruik het voor kleine klusjes ook wel als plamuur. Niet teveel tegelijk opbrengen en na een paar uur teveel wegsnijden. Voor mij werkt dat beter dan schuren. Heb van een oude Oral-B borstel de haren afgesneden en daarop een rondje schuurpapier geplakt. Is voor klein werk best handig. Kijk maar of het je lukt. Gr. Klaas.
Klaas, Ik had de mast gelijmd met houtlijm. Dat leek me het beste, omdat die er ook goed uit kwam met het testen van verschillende lijmsoorten. Het was toch niet sterk genoeg, want toen de mast op de grond viel brak hij weer. Maar besloten een nieuwe te maken, van essenhout, dat schijnt nogal sterk te zijn. Scheepsmasten van Larix heb ik ook wel gehoord. Om de oude mast los te halen en een nieuwe te maken is nog een heel karwei. Daarom doe ik nog een poging om de mast te repareren met je tips. Gr Gerrit

Hi Gerrit! Een mede Zwarte Zee IV bouwer! Ik heb me zelf al flink verdiept in die kleuren en inderdaad een groene band voor de allereerste versie. Het geel/blauw op de boeg en schakellogo op de schoorsteen werden volgens Klaas pas in '71 aangebracht. De groene band is geloof ik daarvoor al ergens verwijderd. Ik vond nog een mooie foto van de overdracht in '63 (met allemaal notabelen aan dek) waar je die basiskleuren wel aardig op kunt zien.

Bekijk bijlage 614980

Als je net als ik voor die eerste versie gaat, dan heeft het schip ook nog blauw/rode biezen. Ik zat zelf nog met waar die nu precies moeten komen. Ik zie heel veel modellen waar die biezen op het berghout gezet worden, maar volgens mij moeten ze er precies boven staan en is het berghout zelf gewoon zwart. Ik zag dit afgelopen zaterdag ook op de Elbe bevestigd (zowel bovenste als onderste berghout). En volgens de NVM-tekeningen is de bovenste band 0,85mm blauw met daaronder 0,65mm rood en de onderste 1mm blauw met daaronder 0,8mm rood (op een schaal van 1:100). Op de Elbe zie je die verschillen tussen blauw en rood ook terug. Succes met de bouw! Ziet er allemaal heel goed uit!

Bekijk bijlage 614981
Nyquist, Over de kleuren en andere dingen. Ik vond een foto waar je naar mijn mening redelijk goed kunt zien waar de rode en de blauwe streep lopen. Boven het berghout. De schoorsteen kan ik niet zien, maar aan de boeg te zien is het zonder logo. De kleur van het dek vind ik niet mooi, maar dat is mijn smaak. ik laat het wel zo. De patrijspoorten en andere dingen monteer ik met messing, dat vind ik mooier. Zo heb ik allerlei dingen waar het draait om orgineel en wat ik mooi vind. Ik wil er naar kijken. De kleur van de groene band op de waterlijn ben ik nog niet uit. Hij lijkt op de kleur van het dek, maar ik ben er niet zeker van. Groet, Gerrit.

Bijlagen

• image052.jpg
    image052.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 15
Gerrit, Het groen op de waterlijn zal ongetwijfeld aangroeiwerende verf (antifouling) zijn. Die is doorgaans wat doffer dan de kleuren op de romp. Het groen van de dekken is antislip en doorgaans ook wat doffer dan de andere lak. Wat dat betreft zou je dezelfde groene verf kunnen gebruiken. Bij mijn scheepjes gebruik ik doorgaans zijdeglas (Seidenmatt). Glanslak vind ik teveel glimmen mat weer te doods. En zo heeft ieder zijn voorkeur. Wel werd er in die tijd nog op mooi gebouwd en ook geverfd. Heden ten dage is het allemaal veel te bewerkelijk en daardoor (te) duur. Gr. Klaas.

Boven het berghout it is! De NVM-tekeningen geven trouwens alle dekken lichtgroen en de groene bies op de romp (5mm op een schaal 1:100)… groen. Op die foto uit '63 lijken ze gelijk inderdaad, maar volgens die tekeningen is er dus wel een kleurverschil. Heb je al oogjes voor die patrijspoorten? Welke heb je genomen? Ik twijfel nog een beetje. Moet nog even een testje doen met de kunststof-versies uit m'n beslagset. Denk aan wit aan de binnenkant, zwart aan de buitenkant en vullen met epoxy. Met de airbrush heb ik dan wel mooi het reliëf van die poortjes.

Op de foto van de Elbe zie je dat de (bronzen) patrijspoorten aan de binnenkant van de romp zijn geflenst. Aan de patrijspoort zit een borst die a.h.w. door de romp steekt. Rond het gat in de huid is een versterkingsring gelast. Om ze natuurgetrouw na te bootsen zou je een koperen pijpje net uit de romp kunnen laten steken als borst van de patrijspoort. De versterkingsring is te maken van koperdraad, dat je om een passend stuk rond wikkelt. Daarna haaks doorknippen met als resultaat een hoop dunne ringen. Die fixeer je rond het gat met een beetje CA-lijm. Bij het schilderen kruipt de verf onder de koperen ring en werkt gelijk als lijm en vulmiddel. De plastic patrijspoorten en holpijpjes die soms worden gebruikt zijn veel te lomp om het mooi te krijgen. Probeer het maar eens op een proefstukje. Het glas in de patrijspoorten is te maken met een druppel epoxylijm, of met Kristal Clear.
https://www.most-models.com/microsc...C3r_2wMW1CyERgmkbjFe2zm1Q9UGJPTRoC1OUQAvD_BwE
Geef het toe, het is een hoop werk, maar dan lijkt het in ieder geval echt. Gr. Klaas.

Klaas, De mast heb ik gelijmd met CA lijm en 2K lijm van Bison. De CA lijm is eigenaardig. Als ik de mast lijm duurt het een poos voordat het vast zit. Op mijn vingers zit het direct vast. de 2K lijm een dag laten zitten en toen met een mesje de overtollige lijm weggesneden. Het ziet er weer netjes uit. Ik heb niet geprobeerd of het goeg vast zit.
20250421_190817 kopie.jpg

Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt Gerrit! Heb die Kombi Power ontdekt toen er op de afdekplaat van de wasmachine de bevestiging van een bedieningsknop was afgebroken. Schoon gemaakt, ruw geschuurd en gelijmd met Kombi Power. De rest opgemaakt in de modelbouw. Voordeel is dat het aangemaakt zalfachtig is en niet wegloopt. Gebruik het ook als plamuur voor klein werk. Gr. Klaas.

Begonnen met de patrijspoorten. Ik gebruik centerboortjes met de gedachte dat ze niet slingeren. de boortjes slingeren niet, maar ik kan het schip niet goed vastzetten. Door schuiven een paar gaatjes scheef geboord. Op de huid van het schip heb ik plakband gedaan op de plaats van de gaatjes. Toen binnen een paar druppels epoxy en laten drogen . Ik laat het eerst goed uitharden voordat ik weer ga boren. dat was aan stuurboordzijde. Aan bakboordzijde hetzelfde gedaan. ook een paar foute gaatjes. Met het kijken naar foto's kwam ik er achter, dat de patrijspoorten niet gelijk zitten. Dat zal wel komen door de indeling van de accomodatie. De maten heb ik overgenomen van het algemeen plan van de Zwarte Zee. Om zoveel mogelijk hetzelfde te blijven. Ook de spuigaten van het achterschip uitgezaagd en een paar gaten voor trossen. Op de tekening van het schip staat het een en ander een beetje raar. Dat kan aan mij liggen. De ankerkluizen komen uit in een spant, zowel bij BB als bij ZZ. het gaat over de voorste spant in het schip. Ik wil niet te veel schuiven met de kluizen. Ik zal ongetwijfeld dingen niet gelezen hebben, of weer vergeten zijn. de patrijspoorten die ik heb zijn 6 mm. met een gat van 4. Andere poorten zijn 6 mm. met een gat van 5. dus minder ruimte om te sjoemelen met het scheef boren. De layout van de site is veranderd, Het is nu blauw geworden. Ligt dat aan mij of is de site veranderd. Ik heb nog geprobeerd een paar foto's te plaatsen, maar die zijn verdwenen. De plaats bepalen van de stabilisators valt ook nog niet mee. Ik ga er van uit, dat als het schip tegen de kant ligt de stabilisator nog vrij moet zijn hetzelfde geldt voor de bodem. Het komt goed. Tot zover de ZZ perikelen . Groet, Gerrit.

Wat jij stabilisatoren noemt zijn kimkielen Gerrit. Ze moeten het rollen van het schip remmen. Je hebt het goed gezien dat ze de walkant en de grond niet mogen raken. Daarbij lopen ze nog rond in die zin dat voor en achterkant oplopen. Zit een beetje het golfpatroon in dat je op een paar foto's terug ziet. Even erg in hebben met de stander, waarop de boot staat. Allemaal voetangels en klemmen. Maar het zal best wel lukken. Gr. Klaas.

Je kunt linksonderin op het forum op Default Blue 2.2 klikken en dan voor Royal kiezen. Dan heb je het forum in ieder geval weer met een witte achtergrond. Leest een stuk prettiger.

Back