Zwarte Zee. 1963 Bouwverslag.

G4 en zijn broertje G8 dienen om hout of ander vocht absorberend materiaal waterdicht te maken. ( word vaak in de bouw gebruikt bij buiten keukens of vloeren)
Naast waterdicht maken heeft het geen andere eigenschappen die gunstig zijn voor ons scheeps bouwers.
Ze hebben geen versterkende eigenschap. ( een goede vernis heeft bijna dezelfde eigenschappen ) enige verschil is de levensduur.

Epoxy zonder verstevigend glasvezeldoek is wel waterdicht maar door het feit dat het hard word kan het net als sec lijm, barsten bij impact van een ander voorwerp
Epoxy in combinatie met glasvezeldoek maakt het echter bijna onbreekbaar, vorm vast en zeker waterdicht.

polyester en epoxy zijn gelijkwaardig alleen is epoxy makkelijker te verwerken en is het reukloos in vergelijking met polyester.
Vermits wij meestal een houten romp voorzien van epoxy volstaan 2 ot 3 lagen van het dunste doek dat je kan vinden.
Naar stevigheid kan je er wel niet met een vrachtwagen over rijden maar voor ons doel is het zeker meer dan stevig genoeg.

Al deze chemische stoffen zijn gevaarlijk voor ons lichaam, Je dient dus steeds de nodige aandacht voor je eigen veiligheid te hebben.
zoals, buiten werken met de wind in de rug of aangepast mondmasker en zeker handschoenen dragen bij het verwerken van deze stoffen.

Hopelijk heb ik hiermee enkele vragen beantwoord en enige duidelijkheid gebracht betreffende deze producten.
 
Het vervolg van het lamineren. Het was gisteren mooi weer, maar een beetje veel wind. daarom in de garage alles klaar gezet om verder te gaan met epoxy en keperdoek. Het doek heeft draden die dwars op de lengterichting staan en draden die in de lengterichting staan. Hoe het precies geweven is weet ik niet, maar het is heel makkelijk scheef te trekken. Daarom heet het keperweefsel. De rol weefsel is 1 meter breed, dat houd ik in de lengte en ik heb het afgeknipt op 0,5 meter. Epoxy heb ik 60 gram genomen met 30 gram verharder. met 90 gram kan ik een heel eind komen voor de eerste laag. De romp ingesmeerd met epoxy, niet te dik, maar dat het geheel nat is. Het weefsel er op gelegd, zodat het weefsel niet scheef is. Het kon nog makkelijk losgehaald en verschoven worden. Met een kwast vanuit het midden van de romp het weefsel van lucht ontdaan. als het niet donkerder wordt, is de lucht er uit. Bij de boeg het weefsel om de geslagen met een stukje overlapping. daarna naar achteren gesopt met de kwast. Het schroefraam is een moeilijk gedeelte, dat komt later wel. Aan de andere kant hetzelfde gedaan. bij de boeg ook weer het weefsel omgeslagen naar de andere kant met wat overlapping. Hierdoor heeft de boeg al 2 lagen laminaat. Daarna bezig geweest met de achterschip. Het lamineren van het schroefraam is nog geen succes. Ik had gelezen, dat wanneer de epoxy begint aan te stijven er een 2e laag doek geplaatst kan worden. Omdat ik niet wist of daar dezelfde epoxy als van het eerste deel gebruikt kan worden, heb ik een nieuwe hoeveelheid gemengd. Met de 2e laag ging het iets moeilijker, maar het is er netjes op gekomen. Ook weer het doek aan weerszijden omgeslagen over de boeg. Daar zitten nu 4 lagen op. weer hetzelfde gedoe met het schroefraam. besloten er niets meer aan te doen en de romp te laten drogen. Op het doek had ik met een viltstift streepjes gezet, zodat het netjes recht komt te liggen. Dit is niet aan te raden als je de romp niet schildert. Er komt een lelijke vlek op het hout en die wil niet weg. Het geheel staat nu te drogen. hoe lang het moet drogen weet ik niet, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik laat het voorlopig maar even staan. Nu komt het volgende. De romp heeft het profiel aangenomen van het doek. Heb ik te weinig epoxy gebruikt, of moet er nog een laag epoxy zonder doek overheen.
Omdat het relief van het doek er bovenop ligt kan ik ook weinig schuren, want dan schuur ik de vezels weg. Dat is niet bevorderlijk voor de sterkte, waarvoor de vezels zijn. eerdere pogingen die ik gedaan heb zijn ,denk ik het gevolg van het rijkelijk insmeren met epoxy. Tot zover. De eerste 3 foto's zijn van de eerste laag De onderste 3 van het resultaat. Bij een foto heb ik een stukje van het voordek gedaan, omdat het lijkt of de boeg bovenaan nogal scherp lijkt. Groet, Gerrit.
 

Bijlagen

  • 20250221_143716 kopie.jpg
    20250221_143716 kopie.jpg
    478,6 KB · Weergaven: 89
  • 20250221_151005 kopie.jpg
    20250221_151005 kopie.jpg
    431 KB · Weergaven: 91
  • 20250221_143720 kopie.jpg
    20250221_143720 kopie.jpg
    491,2 KB · Weergaven: 91
  • 20250222_130105 kopie.jpg
    20250222_130105 kopie.jpg
    877,9 KB · Weergaven: 91
  • 20250222_121656 kopie.jpg
    20250222_121656 kopie.jpg
    255,8 KB · Weergaven: 93
  • 20250222_132915 kopie.jpg
    20250222_132915 kopie.jpg
    667,2 KB · Weergaven: 81
Voor een beginner toch helemaal niet verkeerd Gerrit! Geen idee of je er nog een laag weefsel overheen wilt zetten, maar om het eindresultaat glad te krijgen zou ik de romp licht aanschuren en dan nog een keer epoxy er overheen. Ongetwijfeld zal het dan strakker worden. En is het niet strak genoeg, dan de putjes wegplamuren. Geen idee of je nog primer gaat gebruiken. Mijn coastertje heb ik na de laatste laag epoxy dof geschuurd en daarna twee keer in de Revell enamel satijn gezet. En toen was het mij glad genoeg. Satijnlak is wat dat betreft minder kritisch dan glanslak. Gr. Klaas.
 
Als ik je verslag lees , Dit heb je netjes uitgevoerd.
als je het voldoende grote doek op de weegschaal legt weet je exact hoeveel gram epoxy je moet aanmaken voor 1 laag.
Je moet inderdaad voor elke laag opnieuw epoxy aanmaken.
na 2 lagen doek, ( na opnieuw wachten breng ik steeds nog een laag epoxy zonder doek aan ( heb je maar half zoveel van nodig als de 2 vorige malen) , deze trekt vanzelf al wat strakker en je kan dan vlakschuren zonder het doek weg te schuren.
Maar je kan ook een laagje plamuur aanbrengen later.

Droogtijden, na 1 dag kan je de teveel aan doek nog redelijk makkelijk wegsnijden met een scherp mes. aan het schroefraam en de rok.
Droogtijd voor je kan schuren is een beetje weersafhankelijk, maar neem maar minstens een week, als je er met een schuurpapier overgaat en het zit meteen vol schuurstof , ben je te vroeg.
 
  • Like
Reactions: k-k
Hans , dank voor je compliment.
Er is veel docu te vinden over polyester en epoxy en de verschillende eigenschappen.
Ik ben zo ver gekomen dank zij de adviezen en de goede raad van de vergevorderde leden van het forum. Ik ben ze heel dankbaar.
Op het forum is ook veel te vinden.
Groet, Gerrit.
 
  • Like
Reactions: k-k
Klaas, Dank voor je compliment. Mijn plan is om er nog een laag overheen te doen. Dan heb ik meer ruimte met schuren, ik kan dan het schroefraam nog een keer meenemen. ook heb ik dan meer op de boeg, waar dan 2 lagen bij komen. Dan kan ik wat schuren aan de boeg zonder dat de sterkte vermindert. Of ik er een dikkere laag epoxy weet ik nog niet omdat de kans op zakkers dan weer groter wordt. Als het geheel af is wat betreft epoxy is mijn bedoeling de romp in de grijze grondverf van Humbrol te zetten en dan te kijken wat ik nog moet plamuren. Dank voor de aanwijzingen en tips. Groet, Gerrit.
 
Marc, Dank voor je compliment. Het doek is heel dun en licht. Ik heb het nog niet gewogen. Voor de 2e laag heb ik weer nieuw mengsel aan gemaakt. Ik heb gemerkt dat ik met de hoeveelheid mengsel die ik per keer aanmaak ruim voldoende heb. Wanneer ik zover ben dat de 3e laag er op zit, probeer ik met epoxy de romp strak te krijgen. Het liefst gebruik ik geen plamuur. Om te kijken of het strak is, zet ik de romp in de grondverf van Humbrol. Eerst wachten tot de epoxy uitgewerkt is. Het weer moet ook meezitten. Ik heb er al meer vertrouwen in. Groet, Gerrit.
 
Het laatste stuk lamineren. Mijn plan was om hety in de vorige periode met mooi weer te doen. Er waren allerlei andere zaken die ook gedaan moeten worden. Vandaar dat ik gisteren de laatste laag keperstof met epoxy op de romp heb aangebracht. Het ging goed. wel ben ik er achter dat de rafels op de randen van de keperstof erg makkelijk los laten. je kunt ze er makkelijk wegtrekken. Aan de ene kant weggetrokken en de andere kant vergeten. Hier en daar zie je een draad over de epoxyhars. Met schuren gaat het wel weer weg. Vanmorgen de rok er afgeknipt. Aan schuren hoef ik nog niet te beginnen. Eerst maar uit laten harden. Toen de keperstof ontdaan was van alle lucht en overal donker kleurde, heb ik toen de hars al aanstijfde, nog een verse laag epoxy aangebracht. Omdat ik niet veel zakkers zag, bedacht ik dat ik misschien nog wel een laag epoxy had kunnen aanbrengen. Toch maar niet gedaan. Mijn bedoeling is om als de romp is uitgehardt, het geheel te schuren. Zoveel als nodig is om een grondlaag aan te brengen. Het wordt donkergrijze grondverf , omdat de romp ook donkere kleuren krijgt. het is mijn bedoeling om daarna licht te schuren met een blokje, zodat alle hoge punten weer wit worden. Of en hoeveel ik moet plamuren weet ik nog niet. Thuis gebruik ik staalplamuur autoplamuur voor allerlei dingen, Ik vraag me af of ik dat hier ook kan gebruiken. Zover is het nog niet, eerst maar eens zien hoe het er uit ziet grondverf. Mijn bedoeling is, om de verf te spuiten. Ik heb een klein verfspuitje, waarmee het moet lukken. Hieronder wat foto's van hoe het er nu uit ziet. Tot zover de vorderingen. Groet, Gerrit.
 

Bijlagen

  • 20250321_090818 kopie.jpg
    20250321_090818 kopie.jpg
    324,2 KB · Weergaven: 69
  • 20250321_090911 kopie.jpg
    20250321_090911 kopie.jpg
    307,4 KB · Weergaven: 74
  • 20250321_090957 kopie.jpg
    20250321_090957 kopie.jpg
    470,4 KB · Weergaven: 76
  • 20250321_100221 kopie.jpg
    20250321_100221 kopie.jpg
    396,6 KB · Weergaven: 77
  • 20250321_091258 kopie.jpg
    20250321_091258 kopie.jpg
    413,7 KB · Weergaven: 69
Ik heb ook altijd met staalplamuur gewerkt en dat gaf altijd een zeer acceptabel resultaat.
Maar bij mijn laatste grote model heb ik gewerkt met Watertite epoxy jachtplamuur van International.
En daarmee werd het fantastisch.
 
Dag Bootjebouwer 2
Dank voor je reaktie. Ik was eigenlijk nog niet aan het zoeken geweest wat voor spullen ik ga gebruiken om de romp verder af te bouwen. Je hebt het over Watertite epoxy jachtplamuur. Is dat hetzelfde als bootplamuur? Gebruik je er ook een grondverf bij voor epoxy? Ik ga er zeker mee experimenteren en kijken wat het resultaat is.
Dank voor je advies.
Groet, Gerrit.
 
Ja, dat is bootplamuur.
Daar kan allerlei soorten primer (grondverf) op.
Ligt er maar net aan wat voor lakverf je erop aan gaat brengen.
Ik gebruik graag primer en lakverf van hetzelfde merk, zodat ik zeker weet dat het goed bij elkaar past.
Maar op de plamuur kan elke primer.
Dat maakt niet uit bij deze.
Het mooie van die plamuur van International is dat je het van superdun (echt mm werk) tot wel een 2 cm dik kunt aanbrengen.
Na opdrogen is het zowel droog als nat heel mooi glad te schuren.
https://www.international-yachtpaint.com/nl/nl/products/watertite

Mocht je het aan willen schaffen kijk dan even goed naar de prijs.
De normale prijs ligt zo rond de € 27.-
Maar ik heb het ook wel eens gezien voor bijna 70...
 
Ik heb het besteld en hoop dat het vandaag gebracht wordt. Het is een kwart liter. Er is ook een set van een liter, die is een stuk duurder. Om te beginnen is een klein setje wel genoeg. Als ik een kwart liter op de romp gesmeerd heb, kan ik beter stoppen. Ik verwacht er veel van.
 
Ik vind het er strak uitzien Gerrit. Ik bouwde mijn Zwarte Zee 57 jaar terug en had toen nog nooit van dit soort technieken gehoord.
Daardoor is het nu een soort uitgedroogde vergiet geworden. Succes verder.

Groet, Jan.
 
Jan, dank voor je kompliment. Ik had niet verwacht dat het zo strak zou worden. In het begin heb ik problemen gehad met krimpende planken. Alles in de epoxy gesmeerd in de hoop dat het niet verder ging. Al lijkt het een vergiet, het blijft een schip. Als je kijkt hoeveel tijd en liefde er in gestoken hebt, kijk ik er met bewondering naar. Een mooie Triple expansie machine heb je als foto. Ik vrees dat ik er over 57 jaar niet meer ben. Het feit dat je het schip na al die tijd nog hebt, zegt genoeg. Groet, Gerrit.
 
Laatst bewerkt:
De laatste laag epoxy met keper is wel zo'n beetje uitgehard. nu aan het schuren. Daarvoor heb ik schuurlinnen gebruikt met een blokje hout op de rechte stukken. Voor alle gebogen delen heb ik schuurlinnen op een stukje schuurrubber dat buigt goed. Het schuurlinnen is 80, misschien te grof, maar het schuurt lekker en de primer zal er goed op hechten. Nadat alles geschuurd is en voor zover zichtbaar het er goed uit ziet, de spullen klaar gezet om primer te spuiten. De primer heb ik van humbrol. No.1 Voor zover ik kon vinden is het lang geleden voor de Zwarte Zee gebruikt. Ik heb nog veel meer potjes. Maar eens begonnen met 1 potje. Het heeft, denk ik een tijd stil gelegen, want het kostte enige moeite om de koek uit het potje en opgelost te krijgen. Ontvetten heb ik gedaan met Aceton, dat kwam ik op verschillende plekken tegen. Een beetje vreemd idee dat je een scheepsromp met Aceton gaat ontvetten en daarna spuiten met een enamelverf. Voor de zekerheid eerst goed laten uitdampen. Bij het spuiten waren er weer zakkers en de verf. Eerst maar laten drogen en later schuren. Het spuiten heb ik gedaan met een paintbrush spuitje. Ik heb het voor het eerst gebruikt en het viel tegen. De verf dekt ook niet helemaal met 1 potje. Als de primer goed droog is, ga ik het eerst weer schuren, maar dan met een fijne korrel. Groet, Gerrit.
 

Bijlagen

  • 20250327_182146 kopie.jpg
    20250327_182146 kopie.jpg
    373,9 KB · Weergaven: 48
  • 20250327_181845 kopie.jpg
    20250327_181845 kopie.jpg
    256,8 KB · Weergaven: 47
  • 20250327_182005 kopie.jpg
    20250327_182005 kopie.jpg
    229,4 KB · Weergaven: 42
Primer hoeft ook niet helemaal te dekken, hoor.
De functie van primer is een laagje vormen die zich hecht aan de ondergrond en waar de lak zich op zijn beurt kan hechten.
En die laag hoeft echt niet 100% te dekken.

Het moet wel overal zitten, dat wel, maar als je het onderliggend materiaal er nog een beetje doorheen kan zien is dat geen ramp.

(Maar hier mag nog wel een laagje bij, inderdaad.:))
 
Back
Top