Vandaag een paar kleine klusjes, maar het wordt een grote update.
Als eerste het roer, waarvan ik dacht dat het bijna klaar was. Dat roer heeft er in zijn oude gedaante een paar dagen aan gehangen, maar de verhoudingen waren totaal zoek, dus dat heb ik eens nagezocht in de website van Orm van der Laan.
De ronde achterkant heb ik er vanaf gehaald, en de hoogte van het roer heb ik ongeveer 5 millimeter naar beneden gebracht, ook de holling bovenin het roer heb ik wat dieper en ronder gemaakt.
De helmstok heeft zijn knop gekregen, want de normale helmstok heeft die altijd. Alleen de reserve helmstok de ook aan boord ligt, is zonder knop uitgevoerd.
Deze foto is trouwens weer genadeloos, lijm bij de vingerlingen, en beits geknoeid op de hele achtersteven. Helaas, dat wordt weer wat corrigeren.
De knop van de helmstok heb ik tegen de helmstok aangeplakt, en voorzien van twee stukjes messingdraad van 0,5 millimeter dik.
Voor de foto even in het gat van de mast gestoken.
Maar daarna kwamen de zwaarden, en dat was een heel hoofdstuk op zich.
Als eerste heb ik de zwaarden de holling en de bolling gegeven die erin hoort, hol aan de buitenkant, en bol aan de binnenkant, ook heb ik de aanhechting van de twee planken gesimuleerd, waaaruit het zwaard meestal opgebouwd is. Hier heb ik helaas geen foto van. De dubbeling heb ik erop geplakt, waarna ik met de zwaardbeugel ben begonnen, als eerste de tweede poging om iets in elkaar te plakken, de eerste poging is nog niet eens aan het plakken toegekomen.
Dit heb ik na de foto ook gelijk weg getiefd, in de kliko die troep.
Daarna eerst maar eens een poosje zitten staren naar de onderdeeltjes die aan elkaar moesten, onder het genot van...…
Toen de volgende poging, en die was wat succesvoller.
Als eerste een foto van de zwaarden, met daarop een paar geknipte stripjes messing.
Hierna een foto van de nieuwe zwaardbeugel met de pen, en een borgring, waarna het samengestelde zwaardbeugeltje tentoongesteld wordt.
Op de botter ziet er zo uit
Ik moet wel zeggen, voor zo'n klein rotklusje, ik heb nog nooit zo'n puinzooi op mijn plank gehad.
De zwaardbeugel uit de voorlaatste foto, is door het zwaard gestoken, waarna er een lief klein plaatje achter gemaakt is, vastgezet met vier spijkertjes, waarna er een stukje messing draad door gestoken is.
Dat was ook nog wel een heel ding om te doen trouwens, de pen is 1,5 millimeter dik en het draadje is 0,5 millimeter, terwijl het boortje van 0,5 mm. niet in een spantang van het boormachientje paste, zodat dit met de hand geboord moest worden.
Bijna aan het einde van dit montage proces ziet het er zo uit.
Na het vastplakken is de draad op de pen gedraaid, en op de boot ziet het er dan zo uit ( na anderhalve dag om klieren) .
en die foto komt in het volgende bericht, direct na deze, want ik loop voor het eerst tegen de beperking van 10 foto's per bericht aan.