Zuiderzee Botter 1912

@Marcus Botanicus, bedankt voor het compliment, het roer is nog niet helemaal af, maar zover ziet het er inderdaad heel goed uit.
Binnenkort moet er nog een messing strip over het roer heen, en de "prins "moet er nog op natuurlijk, en dan is hij af.
En het "Hertog Jan " bier is een van de beste biertjes van Nederland, als je dat in Crown Point ergens kunt kopen, kan ik je aanraden om dat eens te proeven.:):)

@Marcus Botanicus, bedankt voor het compliment, het roer is nog niet helemaal af, maar zover ziet het er inderdaad heel goed uit.
Binnenkort moet er nog een messing strip over het roer heen, en de "prins "moet er nog op natuurlijk, en dan is hij af.
En het "Hertog Jan " bier is een van de beste biertjes van Nederland, als je dat in Crown Point ergens kunt kopen, kan ik je aanraden om dat eens te proeven.:):)
Zijn vader komt uit Roermond, denk dat hij Brandt bier of nog precieser Christoffel bier wil :)

@Stephan Kertész, over smaak valt natuurlijk niet te twisten Stephan, en een Christoffel heb ik nog nooit gehad, maar misschien geeft marcus daar nog wel eens antwoord op :):)
Onder ons gezegd en niet verder vertellen, dat Christoffel is niet te zuipen. :p En als Roermondenaar kan ik het weten. Je proefde alleen maar hop. Kan ook zijn dat ik het niet lekker vind omdat die brouwerij aan de overkant van de straat lag.

Heren,
Brandt bier heb ik gedronken. Goed bier.
Ik drink vooral donker bier, Stout (en geen Guinness) en Porter maar in de zomer ook wel een Pale ale en blond bier (Duvel)

Je hebt hier veel craft breweries. Three Floyds houd elk jaar een weekend en verkoopt dan limited bier. Mensen van de hele wereld komen om het te proeven.
Elk dorp hier heeft een brouwerij, dus veel proeven.

Chicago en omgeving, Crown Point en omgeving, en in Michigan, en daar zijn steden die Zeeland, Holland en Grand Rapids heten.
Hier zijn veel inwoners van Nederlandse afkomst. Vooral van Groningen, Friesland en Drenthe, gereformeerd. Tussen 1900 en 1930 kwamen ze hier.

Veel van die brouwerijen hebben Nederlandse namen en ze hebben allemaal goed bier. De meeste verkopen hun bier okk in de lokale supermarkt.

Marcus

Something else about beer.
Freddie Heineken and family are very smart business people. Almost every country in the world has a Heineken brewery. They brew Heineken and a local beer. I remember in Ghana they had a huge brewery. We had trouble finding food to eat (so we drove to the next country, Togo), but there was always beer and we got it cheap.
We knew from my father's colleagues in other Dutch embassies that there was Heineken everywhere you went.
Marcus

@Marcus Botanicus , Marcus, ik ben blij dat je het punt van het bier opgehelderd hebt, en dat je in Amerika genoeg goed bier te drinken kunt krijgen:beer:

@Stephan Kertész , en dan stel ik nu voor dat wij de bierdiscussie verder in de gelagkamer gaan voeren, dat is een uitgelezen plaats daarvoor:D
ps. mijn Engels is redelijk, Duits kan ik ook nog mee uit de voeten, maar mijn Latijns is dermate slecht dat ik daar niks mee kan.o_O

@Hans Groenenberg, Dank je wel voor het compliment Hans,:):) ik doe mijn uiterste best om hier iets moois van te maken, en ik ben op de goede weg, maar bij de volgende update komt er een uiterst irritante fout van mij tevoorschijn, waarvan ik nog niet weet of ik dit ga corrigeren.:oops:

Laat ons die irritante fout hier zien, en misschien kunnen wij een oplossing voor jou vinden.

"if you don't make mistakes, you don't make any".
Marcus

DSCN3187.JPG De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met waterlijsten, anti-sliplijsten, de waterplank, en omdat ik mijn messingplaatje heb gekregen, ben ik ook bezig met de strips en slijtplaten van de zwaarden.
De eerste foto geeft de waterlijsten bij de boeg weer, dezen hebben een wat andere kleur als de rest van de botter, om ze wat af te laten steken ten opzichte van de scheepshuid en de kiel

DSCN3187.JPG

Tegen de wand van het woonvertrek zijn twee planken ( c ) geplaatst die gebruikt worden door de bemanning om even snel op het dek van het voorschip te komen, op het dek boven de opstapplanken, zitten twee lijsten ( b ) die moeten voorkomen dat de bemanningsleden van het dek afgglijden, en naast de stootklampen zijn nog twee waterlijsten ( a )geplaatst

DSCN3183.JPG

Op de kaarplaten heb ik met een paar randjes verf gesimuleerd dat het drie kaarplaten per zijde zijn, waarna ik de platen een laagje beits heb gegeven.( de Pietsan methode om het iets minder bling bling te laten zijn.)
Ik heb dit gedaan omdat ik het onderwaterschip niet zwart ga maken, maar ik laat alles in de houtkleur. hoewel ik de binnenkant van de bun wel zwart ga maken
Het beitsen van de kaarplaten is natuurlijk wel weer gedaan onder het wakend oog van de tamme huis terrorist.

DSCN3154.JPG
Het resultaat van de gebeitste kaarplaten is in de volgende foto te zien.

DSCN3192.JPG

De scheepshuid heeft hier trouwens ook zijn eerste laklaag gehad, vandaag even wat opschuren, en dan komt de tweede laag erop
Vervolgens heb ik de waterplank, een plankje van 1,5 mm dik volgens Artesania, ik heb het plankje maar gedubbeld, zodat het wat meer kan hebben erop gemaakt, eerst een paar inkepingen gemaakt met een frees in het hobby boormachientje, afgewerkt met een hobbymesje, en de plank kon zitten

DSCN3148.JPG

Daarna moest de overloop voor de fok nog geplaatst worden, en toen heb ik wat rare woorden gezegd.

DSCN3186.JPG

Over de overloop loopt een oog, waar de fok ingehaakt wordt, en halverwege het dek komt dat samenstel een luik tegen wat nog over dat zwarte gat gemaakt moet worden.
Een stupide moment van mij. domweg de bouwbeschrijving gevolgd wat betreft de positie terwijl ik met een verandering bezig ben.:mad::mad:
Met andere woorden, de waterplank, waar de overloop tegen aan zit, had meer naar de mast toe gemoeten.
Nu zullen meerdere mensen zeggen, waar maak je je druk om, maar zoiets irriteert mij mateloos, en ik denk dan ook dat ik hem nog ga verplaatsen
Dit was de fout waar ik het over had, de oplossing is dus om een paar nieuwe gleufjes te frezen, en dezen dicht te maken.
Hele simpele oplossing dus, maar gezien de maten weet ik nog niet of mij dit op een nette manier lukt ( het gleufje is 3x4 x2 millimeter klein, dus dat wordt knutselen op de vierkante millimeter).Maar niet getreurd, hier denk ik nog even over na, maar omdat mijn messingplaatje van 0,3 mm ook aangekomen was, heb ik daar een strip van een kleine 2 millimeter van afgeknipt, en krijg je dit als resultaat.

DSCN3166.JPG

Na wat uitbuigwerk, en wat tikwerk met een paar hamers, ( hamers omdat ik niet een klein aambeeld heb ) heb ik hier een strip van gemaakt voor het roer, nadat het roer een paar keer gelakt is, kan ik de strip monteren.

DSCN3161.JPG

Hetzelfde heb ik ook gedaan voor een van de zwaarden, strip geknipt, uitgebogen, getikt en daarna een rechte strip ervan gemaakt, toen heb ik een slijtplaat voor het zwaard gemaakt, en na deze aktie,
DSCN3176.JPG

Zag het zwaard er zo uit.

DSCN3179.JPG

Nu wordt het stripje inclusief de slijtplaat weer verwijderd, waarna het zwaard gelakt kan worden. ( maar dat ga ik pas doen als ik de andere zijde ook zover klaar heb.
Gegroet, en tot een volgende keer maar weer.

En wederom een heldere uitleg onder het wakend oog van de huis terrorist. Je kan bij dat herstel de fot ook groter maken zodat je een groter stukje kan inpassen. Dan is het geen millimeter werk meer. Als je snapt wat ik bedoel. Met als je een oude deur hebt waar het slot uitgebroken is. je haalt het slot eruit, zaagt een heel stuk hout uit de deur en zet daar een nieuw stuk in waar je het slot opnieuw in monteert.

Mooi zwaard gemaakt Peter, en knutselen op de vierkante millimeter is wel aan jou besteed, dus dat hele kleine foutje zal als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Ek weet wat jy bedoel Peter. Andere sal nie die foutjie raaksien nie, maar vir jou lyk dit soos n berg. Dankie vir die actie foto - die zeeduivel het natuurlik hard aan n oplossing saam met jou gedink. Die omlysting om die sward rond dit prachtig af.

ennu die kleine foutjes zijn je vergeven hoor
Daar ben ik blij om Koos,

een oude deur
Ik ben bang dat dit allemaal iets subtieler is als een oude deur, waar je maar aan kan rossen.

knutselen op de vierkante millimeter
Arno, daar zeg je het goed, dit is inderdaad weer knutselen op de vierkante millemeter, maar het lijkt weer te lukken.

die zeeduivel het natuurlik hard aan oplossing saam met jou gedink
Dat klopt helemaal Heinrich, samen zijn we eruit gekomen, het resultaat komt in de volgende update tevoorschijn.

Iedereen bedankt voor de complimenten, en nu ga ik gauw weer verder, het is hier tegenwoordig zo druk dat men bijna niet meer aan bouwen toekomt:):)

Back