Ik ken die filmpjes van de SAW in München; erg indrukwekkend! Deze L20 (20 cellen lipo, waarschijnlijk 10S per motor) van Ralf Moser loopt zelfs 200+ km/u.
Die romp heeft ook een interessante vorm, die mee zal helpen om de boot op het water te houden.
Maar dat is een hele andere klasse als waar ik mee vaar. Eén LMT motor uit die boot kost denk ik meer dan mijn complete boot [emoji28].
Wat betreft de trimtabs; ik vind dat een lastige. Ik was ook altijd in de veronderstelling dat ze remmen. Maar ze kunnen ook meehelpen om de romp op het water te houden / te kalmeren, waardoor je toch weer beter kan sprinten en hogere snelheid haalt. Het zal een lapmiddel zijn, om een inefficiënte romp te lappen, maar niet elke romp is 100+ of 150+ te varen zonder compleet van het water af te vliegen. Mijn Wildthing Mono heeft ook de hoogste snelheden met trimtabs gehaald.
Afstellen van een boot blijft een kunst. Allerlei hoeken, zwaartepunt, lengte en positie van struts/stingers, roerhouder, roerblad, turnfins etc.
Maar dat maakt het meteen ook leuk. Steeds proberen de afstelling te verbeteren en in mijn geval meer snelheid eruit te peuteren [emoji106]