Zelfbouw 85cm twin mono 'Cozy G-Force'

De 2e stinger zit aan de spiegel. Ik heb de motor en regelaar draden ingekort en voorzien van 5mm contacten. Wat een gepruts om die motordraden te solderen. Ze zijn gelakt en moeten eerst flink opgeschuurd worden. Maar het is gelukt en de motoren lopen mooi synchroon[emoji41]

edf9734e950a49f88b51a1a1f7e08a88.jpg

1aff21da43060e2142cd1335ed4ad388.jpg

Ik heb de motordraden een keer gereinigd door ze te verhitten en dan op een aspirine te leggen, dan brand de coating er ook goed af.
Wel opletten, want het kan zijn dat het de draden van de windingen zelf zijn.

Ik heb de motordraden een keer gereinigd door ze te verhitten en dan op een aspirine te leggen, dan brand de coating er ook goed af.
Wel opletten, want het kan zijn dat het de draden van de windingen zelf zijn.
Ik heb die tip gelezen hier op het forum, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe dit werkt.. Eerst de draden verhitten en dan heet op een aspirine leggen? Of de soldeerbout op de draden, terwijl je de draden op een aspirine drukt?

Het zijn denk ik direct de motorwindingen. Hopelijk blijven ze zitten... De originele draden leken wel hard gesoldeerd.

Terug naar de bouw: Ik heb de waterkoeling klaar. 2 pickups zitten zo horizontaal mogelijk geplaatst achterin de bodem. 1 voor de linker aandrijving en 1 voor de rechter. De water uitlaten komen uit de spiegel.

4456603b993699d4832f3b78eed76adf.jpg

c1dd84d25eda5b55385e29ccdc65f8ff.jpg

78687a02928e63545926df2670d6b1dc.jpg

Het roer moet nog aangesloten worden, de stingers verdienen nog wat aandacht en de turnfins en trimtabs moeten er nog op. Dan kan er hopelijk volgend weekend gevaren worden[emoji1696]

Ik heb die tip gelezen hier op het forum, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe dit werkt.. Eerst de draden verhitten en dan heet op een aspirine leggen? Of de soldeerbout op de draden, terwijl je de draden op een aspirine drukt?

Ik heb zelf de draden met een goedkope 100 watt bout van de bouwmarkt in de aspirine gedrukt.
Dit om te voorkomen dat mijn goede bout aangevreten werd door het zuur.

De G-Force twin mono heeft vandaag zijn maiden gehad!

467fa01ebe3f3f054b47ee9bbd4e7158.jpg

Ik heb 2x 2 lipo's gevaren en de G-Force voer al aardig goed. 1e run 100km/u precies en de 2e run 102km/u.

e9a7fc5c76e31c09be316e0189bcb85c.jpg

De romp accelereert super met de 2 motoren. Hij is nog wat springerig, maar er zaten ook nog geen trimtabs achter.
Bochten kunnen ook nog beter, ik denk met een langer roerblad.

88a8fc575ee9fda47359d51f7da68de7.jpg

Nu komt het afstellen. Propjes slijpen zal al snelheidswinst geven. Ook de afwerking van de onderromp.

Met dit weer bleef alles absoluut koud. Er zit denk ik nog heel wat meer in. Wordt vervolgd. Het filmpje volgt dit weekend [emoji41]

Great maiden Jan!! Congrats!! I am curious about the feeling of the twin motor setup!
Do you feel more confident in straights when you pull the trigger?

Thanks Dim and Tom [emoji106]

Yes, the hull tracks nice and straight, no torque roll! There are still some tweaks to do, such as a small bounce and spinning out in tight corners.
But I'm sure I can improve it [emoji106]

Wat een raket man .prachtig resultaat of niet dan .
Dat vaarwater is ook super.
Makkelijk bijkomen en lekker ruim.
Je moet daar toch staan met een dikke big smile dirk jan
Grt tom
Ga je nog aanpassen of vind je ,t oke zo

Bedankt Tom [emoji106]

Ik stond nerveus aan de waterkant, maar na de eerste minuut was het vooral genieten! Gelukkig werkte alles mee en bleef alles heel [emoji28].

Ik ga er zeker mee verder. Het stuiteren eruit halen en het bochtengedrag verbeteren, zijn de eerste zaken. Een langer roerblad voor het sturen en het gewicht iets naar voren i.c.m. de stingers weer iets hoger afstellen gaat denk ik werken.

De propjes moeten nog geslepen en de romp wordt nog gespoten, van het voorjaar.
Ik denk met deze setup dat er ca 110-120km/u inzit, misschien met andere propjes.
Als de romp stabiel loopt en het aankan, komen er op den duur denk ik 2x TP 36mm motoren in met 2200-2300kV. Dan is het echt een SAW boot: enkel om heel hard rechtdoor te gaan. Ik hoop dat ik rond de 140km/u uit kan komen. Maar ik bouw het rustig op en kijk hoever ik kan komen [emoji3]

Het vaarwater is zeker mooi. Je kan er met de auto bijkomen. Het was alleen heel drassig vrijdag en toen ik weer naar huis wilde rijden, reed ik mijn auto vast in de blubber [emoji85]. Gelukkig kon mijn zwager mij er met zijn werkbusje weer uit trekken. Was even spannend hoor, haha.

Erg mooi! Er zit beslist meer in. Mini-mono (45cm) zit in Duitsland al op 124kmh avg. Kijk vooral ‘ns hoe rustig dat loopt… daar komen geen trimtabs aan te pas (die remmen alleen maar):

L4 mono record zit al op 160kmh. L6 mono zit nog op 145kmh.

Laatst bewerkt:
Ik ken die filmpjes van de SAW in München; erg indrukwekkend! Deze L20 (20 cellen lipo, waarschijnlijk 10S per motor) van Ralf Moser loopt zelfs 200+ km/u.
Die romp heeft ook een interessante vorm, die mee zal helpen om de boot op het water te houden.
Maar dat is een hele andere klasse als waar ik mee vaar. Eén LMT motor uit die boot kost denk ik meer dan mijn complete boot [emoji28].

Wat betreft de trimtabs; ik vind dat een lastige. Ik was ook altijd in de veronderstelling dat ze remmen. Maar ze kunnen ook meehelpen om de romp op het water te houden / te kalmeren, waardoor je toch weer beter kan sprinten en hogere snelheid haalt. Het zal een lapmiddel zijn, om een inefficiënte romp te lappen, maar niet elke romp is 100+ of 150+ te varen zonder compleet van het water af te vliegen. Mijn Wildthing Mono heeft ook de hoogste snelheden met trimtabs gehaald.

Afstellen van een boot blijft een kunst. Allerlei hoeken, zwaartepunt, lengte en positie van struts/stingers, roerhouder, roerblad, turnfins etc.
Maar dat maakt het meteen ook leuk. Steeds proberen de afstelling te verbeteren en in mijn geval meer snelheid eruit te peuteren [emoji106]

Back