Zeehaen - 1:37.5 - From Dutch Explorer Abel J. Tasman

Nu dat er minder werk is in de tuin ben ik weer begonnen met de Fluit.
Bezig met de braadspil. De eerste die ik heb gemaakt is goed aan een kant maar de andere kant loopt schuin af, dus overnieuw.

20210922_113551.jpg

Ik gebruik walnoot want daar heb ik veel van en het is gemakkelijk te bewerken. Dus, opnieuw.

Ik maak het met de hand en gebruik een schaaf om het achtkantig temaken en met vijlen, houtsnij tools, schuur papier en scherpe messen de rest.

Tekening.
20210922_112624.jpg

Vraag.
Is het beter om het in segmenten temaken en dan de delen in elkaar te lijmen?
Zijn er andere bouwverslagen waar ze het met de hand doen?

Alle advies is appreciatied.
Alvast bedankt.
Marcus

Welkom terug Marcus. tja als ik dit zou maken.... ik denk ook in 3 delen. het middendeel waar de haak in valt. en dan de beide zijkanten. Lijkt mij dat je het dan mooier samen kan stellen.

trouwns de gaten komen niet waar het touw komt maar op het dunnere deel van de spil. Kijk maar in de tekening

Stephan,
Bedankt, het is weer goed om terug te zijn.
Drie delen, goed idee, ga ik nu eens proberen. De gaten zijn fout. Ik was bang dat als ik de gaten in het dunnere gedeelte deed dat het hout misschien brak. Ik denk dat de vierkante gaten niet op alle vlakken zitten, maar om en om.

Marcus

Maak de gaten niet te diep, steek ze uit met een klein mesje en verf ze zwart van binnen, dan lijken ze dieper dan ze zijn.

Te diep was ook het eerste probleem en zwart maken zal ik doen.

@Hans Groenenberg
Mijn tekening is van het Abel Tasman boek. Ik heb foto's bekeken van het boek, 17th century Dutch merchant ships en daar heeft elke fluit een andere braadspil dus welke *Hans* heeft zou je moeten volgen.

Marcus

Na de eerste braadspil die er slecht uitzag heb ik een tweede gemaakt die er veel beter uitziet.

Het is 8 kantig. De Nederlanders in de 17de eeuw maakten ook 6 kantige braadspils. Ik heb toen Ab Hoving ge msgd., en die zei het volgende.

(Ik denk dat beide varianten voorkwamen. Uitgaande van de grootte van het schip en de kracht die nodig was om te bedienen. Vrije keuze dus.
groet,
ab)

Windlass 1.jpg

Ik heb een mal gemaakt zodat ik de vier kanten 45 graden kan schaafen.

Windlass 2.jpg

Small vice vast gezet op een dremel stand en met een clamp aan de tafel vast zetten.

Windlass 3.jpg

Afmeten met potlood en dan met verschillende houtsnij gereedschap en een x-acto mes langzaam kleine stukjes er af halen.

Windlass 4.jpg

Andere kant.

Windlass 5.jpg

De eind stukken moeten er nog afgezaagd worden.

Windlass 6.jpg

De vierkante gaten zijn gemaakt en moet nog van binnen zwart geverfd, per Stephan.
De langwerpige gaten in het midden ook af. Alleen nog wat vijlen en schuren en dan op het schip zetten.

Marcus

Na de eerste braadspil die er slecht uitzag heb ik een tweede gemaakt die er veel beter uitziet.

Het is 8 kantig. De Nederlanders in de 17de eeuw maakten ook 6 kantige braadspils. Ik heb toen Ab Hoving ge msgd., en die zei het volgende.

(Ik denk dat beide varianten voorkwamen. Uitgaande van de grootte van het schip en de kracht die nodig was om te bedienen. Vrije keuze dus.
groet,
ab)

Bekijk bijlage 459374
Ik heb een mal gemaakt zodat ik de vier kanten 45 graden kan schaafen.

Bekijk bijlage 459375
Small vice vast gezet op een dremel stand en met een clamp aan de tafel vast zetten.

Bekijk bijlage 459377
Afmeten met potlood en dan met verschillende houtsnij gereedschap en een x-acto mes langzaam kleine stukjes er af halen.

Bekijk bijlage 459376
Andere kant.

Bekijk bijlage 459378
De eind stukken moeten er nog afgezaagd worden.

Bekijk bijlage 459379
De vierkante gaten zijn gemaakt en moet nog van binnen zwart geverfd, per Stephan.
De langwerpige gaten in het midden ook af. Alleen nog wat vijlen en schuren en dan op het schip zetten.

Marcus
netjes:thumbsup:

Back