Zeehaen - 1:37.5 - From Dutch Explorer Abel J. Tasman

Bedankt voor de likes, suggesties en het commentaar.

375 Fluit, Zeehaen complete ship.jpg
Zo ziet de Zeehaen er tot nu uit.

376 Fluit, Zeehaen ralings Mars black.jpg

Reilings gemaakt van 4x4x4mm blokjes en een latje erboven op allemaal van walnoten en daarna zwart geverfd met acryl verf, 'Mars Black'. Deze verf is niet glimmend.

377 Fluit, Zeehaen railings or reilings.jpg

Reilingen voor.

378, Fluit, Zeehaen bowsprite, davits or ankerkraan.jpg

Beide ankerkranen zijn vast gelijmed in het voorstukje. Het geheel is nog los.

379 Fluit, Zeehaen railings.jpg

Reilingen zijkant.

380 Fluit, Zeehaen gratings or lattenroosters.jpg

Drie lattenroosters van walnoot met ringetjes.

381 Fluit, Zeehaen channels or rusten.jpg

Bezig met de rusten.

In het algemeen schrijf ik zelden veel bij iedere update. De foto's beschrijven alles al en als er vragen zijn kan ik altijd een betere beschrijving geven.

Marcus

Een update zonder fotos.
Ben bezig met de verschillende soorten deck items en ik vind het een beetje overdreven om elke keer een foto te uploaden als er een beting of lattenrooster af is. Dus als het allemaal af is upload ik het nodige. Wat ook een paar dagen heeft geduurd is all die gaatjes in het dek doen en uiteindelijk nep spijker er in doen.

Marcus

Ben nog bezig met de onderdelen van het dek maar heb een vraag voor het volgende onderdeel van de fluit.

Vraag in het Engels.
What are the rules for determining the dimensions of rope for standing and running rigging?

Vooral grotere schepen zoals een fluit, pinas, oorlogs jacht, retourschip, enz.

Het scratch bouwen van een jacht, boyer en andere kleinere schepen waren de maten van het touw werk een gok en het zag er altijd goed uit. Maar nu ben ik bezig met een groter schip en kan het touw werk niet meer gokken.

Ik heb de nodige boeken van
C. G. Davis, The Ship model builder's assistant
G. Biddlecombe, The art of rigging (zeer grote uitleg van allerlei nummers en wordt niet laten zien hoe ze er op komen)
R. C. Anderson, The rigging of ships in the days of the spritsail Topmast 1600-1720
W. zu Mondfeld, Historic ship models (redelijke uitleg)
M. Roth, Ship Modeling from stem to stern (very extensive explanations)
D.Steel The Art of Rigging (1796)

Zijn er andere boeken, URLs en andere bronnen waar dit wordt uitgelegd?
Weet iemand de formules waar je een antwoord op kan krijgen en als je dit hebt, kan je een voorbeeld geven?
De Zeehaen is schaal 1 op 37.5

@*Hans* van Kolderstok, omdat jij bouw dozen maakt, waar haal jij de antwoorden voor de diktes van het touw voor de modellen?

Alvast hartelijk bedankt.
Marcus

Deze diameters noemt Dik, en dat komt van een vergelijking van Witsen en Anderson

-Grootstag: 1/6 mast diameter

-Fokkestag: 4/5 grootstag diameter

-Hoofdtouwen grote mast= diameter stag grote steng = 1/12 diameter grootstag

-Fokkehoofdtouwen= fokkestengestag= diameter bezaansmaststag= 2/5 grootstag

-Diameter hoofdtouwen fokkesteng= diameter stagen bramstengen=diameter kruisstengestag =1/5 diameter grootstag

-Diameter hoofdtouwen van de twee bramstengen (er stond bramstagen) = diameter hoofdtouwen kruissteng= circa 1/6 diameter grootstag

Dit is het staand want, ga even kijken naar de diameters lopend want

op blz 154 van witsen zijn boek staan de maten van de touwen van een fluit schip 110 voet lang
daar heb ik me op gebaseerd voor het touw werk van mijn fluiten
het is ff wat reken werk maar het is goed gedetaeerd

Hebbe noch doen meeten een Oostervaarder van 110 of 112 voet lang, wiens Masten, en Touwen, vinde als volgt:
De groote mast lang 77 of 78 voet, dik 17 palm. De fokke mast lang 68 of 69 voet, dik 15 palm. De boegh-spriet lang 46 of 47 voet, dik 15 palm. De bezaans mast lang 56 voet, dik 11 palm. De groote steng lang 46 of 47 voet, dik 10½ palm. De voor-steng lang 37 of 38 voet, dik 8½ palm. De groote ree lang 17 kleedt zeils, dat is 51 voet. Het groote stag dik 10½ duim, lang met de kraag 21 vadem. Het fokke stagh dik 7½ duim, lang 9½ vadem. Het groote wandt dik 6 duim, ieder spant lang 19 vadem. Het fokke wandt dik 5½ duim, ieder spant lang 18 vadem. Het bezaans wandt dik 3½ duim, ieder spant lang 14½ vadem. Het bezaans stagh dik 3½ duim, lang 11 vadem. Het groote stenge wandt dik 3½ duim, ieder spant lang 14 vadem. Het groote stenge stag dik 3½ duim, lang 22 vadem. Het voor-stenge wandt dik 3 duim, ieder spant lang 12 vadem. Het voor-stenge stagh dik 3 duim, lang 11 vadem. De blinde toppenants lang 16 vadem. De blinde brassen lang 17 vadem. De blinde tryzen lang 17 vadem. De voor-marsse boei-lyns lang 30 vadem. De voor-marsse toppenants lang 25 vadem. De voor-marsse val lang 30 vadem. De voor - marsse reep lang 6½ vadem. Het voor-marsse rak-touw lang 3½ vadem. De mantel van het voor-takel lang 9½ vadem. De looper van het voor-takel lang 26 vadem. De voor-marsse geitouwen lang 28 vadem. De fokke boei-lyns lang 15 vadem. De fokke toppenants lang 24 vadem. De fokke reep lang 17 vadem. Het fokke kardeel lang 30 vadem. De fokke brassen lang 18 vadem. Het fokke rak-touw lang 6 vadem. De voor-marsse brassen lang 26 vadem. De groote marsse boei-lyns lang 23 vadem. De groote marsse reep lang 7½ vadem. Het groote marsse rak-touw lang 4 vadem. De groote marsse toppenants lang 29 vadem. De groote marsse stander lang 15 vadem. De groote marsse val lang 28 vadem. De groote marsse gei - touwen lang 32 vadem. De groote marsse brassen lang 25 vadem. De mantel van het groote takel lang 10½ vadem. De looper van het groote takel lang 28 vadem. De groote toppenants lang 16 vadem. De groote reep lang 19 vadem. Het groot kardeel lang 36 vadem. Het groot rak-touw lang 7 vadem. De groote brassen lang 26 vadem. De bezaans schoot lang 16 vadem. De groote gei-touwen lang 26 vadem. De groote schooten lang 24 vadem. De groote marsse schooten lang 20 vadem. De groote smyten lang 12 vadem. De fokke schooten lang 22 vadem. De fokke smyten lang 10 vadem. De voormars schooten lang 17 vadem. De zware touwen dik 10½ duim, lang 100 vadem. Een kabel-touw dik 6 duim, lang 110 vadem. Een ander kabel-touw dik 5 duim, lang 120 vadem. Een paerde-lyn dik 2¾ duim, zynde lang 120 vadem.

Back