Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Kleine correctie op mijn laatste update. Het onderdeeltje dat ik heb gemaakt is geen zogstuk maar een steeker. En dient als verbindingsbalkje voor de oplangen die tegen de al gemonteerde zogstukken aan komen. Sorry voor de foutieve benaming.
Het is ook iets te ver doorlopend naar boven en moet iets korter worden zoals ik in onderstaande afbeelding aangeef.

IMG_4482a.jpg

Schitterend stukje vakwerk Stephan.
Ik heb vorige week je model live mogen bewonderen
Ik was zeer onder de indruk, dat zegt genoeg. :wave
Dankjewel Wil, ook heb ik jouw Victory mogen zien. En ik kan alleen maar zeggen dat de perfectie van bouwen in het echt nog duidelijker is. Zelfs de admiraal was behoorlijk onder de indruk.

Kleine update inzake mijn vorderingen tot nu toe. Het gaat langzaam. Ik doe alles met de hand en gebruik voornamelijk een houtsnijmes (kerfmes) hiervoor. Dit veroorzaakt het minste fijnstof. Iets wat op een appartement toch een probleem veroorzaakt. De stof vind je overal terug en een stoffilter voor de werkplaats is nogal een prijzig dingetje. Ik sta op het punt om die zelf te maken, heb op youtube een filmpje gezien dat dit voor een paar euro goed zelf te maken is.

Een originele van bijv. Scheppach kost al snel een euro of 200. Ik heb nog een nieuw ventilator liggen waar ik niks mee doe en de filters heb ik op Amazon besteld voor 17 euro (6 stuks Merv 5)
Ik gebruik al een stofzuiger en een zelfgemaakte stofzuiger, maar het hele fijne stof dwarrelt rond en slaat zo'n beetje overal neer.
Ik zal het eindresultaat laten zien. Maar eerst hieronder de update in hoever ik ben.

IMG_4488.JPG

IMG_4489.JPG

IMG_4490.JPG

Op de laatste foto laat ik zien hoe ver de kim doorloopt en tot hoever ik in deze fase ga.

IMG_4491.JPG

Prachtig om te zien hoe hoe het vordert Stephan. Erg onder de indruk. Leuk die verwijzing naar het tentoongestelde wrak in den Helder. Ik woon in Julianadorp en kom daar regelmatig. Mede door jouw verslag kijk ik daar nu met nog meer belangstelling en gedetailleerder naar.
Groet, Ruud

Prachtig om te zien hoe hoe het vordert Stephan. Erg onder de indruk. Leuk die verwijzing naar het tentoongestelde wrak in den Helder. Ik woon in Julianadorp en kom daar regelmatig. Mede door jouw verslag kijk ik daar nu met nog meer belangstelling en gedetailleerder naar.
Groet, Ruud
Leuk compliment Ruud, de bouwwijze is inderdaad bijzonder en leuk dat je mede door mijn verslag anders naar dit wrak bent gaan kijken. Woonde ik maar zo dichtbij om regelmatig te gaan kijken. Gelukkig heb ik van iemand foto's gehad met een aantal details. Je bent altijd vrij om er een heel aantal te nemen en hier te posten. Vooral details die de bouwwijze laten zien.
Wij liggen daar ongeveer 200 meter vandaan op het moment.....
Tegen het Boerenverdriet
Ben je er ook geweest?

Ik loop er regelmatig langs.
Ik neem aan dat je dat wrak bedoelt dat in dat glazen huis ligt?
We liggen inmiddels al een week of 6 of zo in Den Helder....
Als ik ergens van foto's moet maken zeg je het maar.

Ik loop er regelmatig langs.
Ik neem aan dat je dat wrak bedoelt dat in dat glazen huis ligt?
We liggen inmiddels al een week of 6 of zo in Den Helder....
Als ik ergens van foto's moet maken zeg je het maar.
Ja die in het glazen huisje. Dat is een Pinas genaamd Samuel. Je mag altijd foto's nemen en hier plaatsen als je er bent. Probleem is de spiegelende ramen. Maar ik denk dat iedereen wel geïnteresseerd is in dat bijzondere wrak.

Als het je lukt om de binnenkant van de boeg te fotograferen, dat zou verdienstelijk zijn. Het gaat dan om de spant vormen.
Het wrak verteld ons heel veel over hoe deze schepen gebouwd werden en het is een bevestiging op de boeken van N. Witsen en C.van Yk.

Ik vind het prachtige foto's, veel details, vooral het ongelijk toepassen van hout is goed te zien. Bedankt Ruud ik ben er blij mee. En ik denk de andere bezoekers ook. Als je er meer hebt mag je ze over meerdere posten posten. Het is inderdaad 10 per post.
Top!

Back